Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:18

Sommige gasten.... "ik wil graag 3 stokjes kipsaté.. maar het moet wel varken zijn"

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:53

Gianti schreef:
Sommige gasten.... "ik wil graag 3 stokjes kipsaté.. maar het moet wel varken zijn"

_/-\o_

Ik had laatst een vega. Bij ons krijgen gasten voor de AH ons verassingsmenu. 'Wat is het vegetarische hoofdgerecht eigenlijk' 'ravioli' 'oh. Nee. Ik ben vandaag geen vega. Doe mij maar vlees'
Kijk ik ook altijd een beetje gek van op :))

Doubtless

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 18:34

Wat een rare reactie :')

Onze 9-5 dienst heeft 15/20 minuten lunchpauze, de 12-avond dienst 30 minuten om avond te eten en alles daar tussenin moet mazzel hebben. Als t niet zo druk is krijgen de rokers een rookpauze, maar het kan best voorkomen dat je van 17-5 staat en pas om 03.00 een rookpauze krijgt voordat we gaan sluiten.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 19:25

Bij ons is het voor aanvang van de avond niet zo druk, de mensen die voor 14:00 beginnen kunnen meestal makkelijk om half 5 even wat eten. Het meeste personeel komt om 17:00 of 18:00, rokers mogen na 20:30 een keer roken en verder geen pauze. Als we klaar zijn (22:00-23:00 meestal), krijgen we wat te eten. Ik vind het prima zo! Heb na 3 uurtjes 's avonds werken nog geen behoefte aan pauze en bovendien is het dan meestal ook nog te druk.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 20:13

Bij ons wordt eten altijd goed geregeld. De mensen uit de spilt hebben de keuze om mee te eten om 5 uur of thuis te eten(zolang ze maar op het werk zijn om half 6). En de diensten die 's middags starten eten tussen half 5 en half 6. Die wisselen elkaar af en hebben dan een half uur pauze.
De sluitdienst begint pas als het diner begint, dus daarvoor geldt hetzelfde als de splitdiensten.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:51

Jeuj! Wij staan op nummer vier van de lekkerste eetcafés in Groningen op Iens :D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 21:56

Mag ik me ook melden? Ik werk nu 2,5 jaar in de horeca nadat vakkenvullen me werd afgeraden vanwege mijn rug. Horeca bevalt me prima al ben ik soms jalours op de loon en de vakantietoeslagen van supermarkt medewerkers (o.a. m'n zusje) ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:15

welshfan97 schreef:
Mag ik me ook melden? Ik werk nu 2,5 jaar in de horeca nadat vakkenvullen me werd afgeraden vanwege mijn rug. Horeca bevalt me prima al ben ik soms jalours op de loon en de vakantietoeslagen van supermarkt medewerkers (o.a. m'n zusje) ;)

Ik denk dat horeca net zo slecht is voor je rug ;) .

Welkom! En inderdaad soms zou ik ook wel een toeslag willen.. Maar ik ben enorm blij met het fooi!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 22:15

welshfan97 schreef:

Dat laatste herken ik wel. Ik sprak laatst met een oud-klasgenoot van een jaar of 19 en die verdiende met vakkenvullen op zondag 16 euro per uur :wow: Terwijl het voor ons de normaalste zaak van de wereld is om op zondag te werken en het normale loon betaald te krijgen..

Ik erger me dan ook altijd aan de radio in de keuken in het weekend. Sta je daar te werken in die hete keuken, hoor je door de radio: "Jaaa beste luisteraar, het is weekend! Sms naar 3333, wat doe jij op je vrije zaterdagmiddag en avond?"
Nou ik ben aan het werk -O-

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 00:27

Haha herkenbaar Free2! Vrijdagmiddag had ik dat ook, radio: zo lekker het weekend inluiden, hoe ga jij dat doen?
Ik: Eh, drie dagen werken :D

Ik zou mijn horecabaantje niet willen ruilen voor vakkenvullen, vind horeca vele malen leuker *D

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-15 19:02

Ik weet niet of horeca net ze slecht is. Over het algemeen til ik geen verschrikkelijk zware dingen en ik kan altijd rechtop blijven staan.

Helaas fooi verdwijnt bij ons naar de baas...

Haha dat scheelt wel, ik werk in een Chinees restaurant dus versta er niets van. Heb me zelf maar ingebeeld dat die Chinese tingelmuziekjes "leuk" genoeg zijn om de tijd door te komen. ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 00:55

Fooi verdwijnt naar de baas :oo Dat mag toch helemaal niet?

Bij ons wordt fooi verdeeld onder al het personeel. En dan gelet op het aantal uur dat elke medewerker werkt. Het kost even wat tijd om uit te rekenen, maar dan heb je ook een ontzettend eerlijke verdeling :j Gemiddeld is het een kleine 2 euro per uur per medewerker. Dat betekend dat ik zo'n 150 tot 240 euro fooi per maand krijg.

Wat betreft werken met je rug: Tijdens het schoonmaken kan ik niet altijd rechtop blijven staan. Ik let daarbij vaak op mijn beweging. Maar deze werkzaamheden verschillen natuurlijk erg per zaak. En sinds ik ben gestopt bij Van der Valk tll ik ook geen ontzettend zware dingen meer.

En die radio: herkenbaar. Maar ach, na 13 jaar heb ik wel schijt aan vrije weekenden. Ben vaak op maandag vrij; het moment waarop de rest van Nederland klaagt over naar t werk gaan en/of in de file staat :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:44

Bij ons de fooi hetzelfde geregeld als bij jullie sabini, enorm fijn!

Waarom ik dat zei van je rug, ik til meestal enorm volle en zware dienbladen of veel borden op 1 arm. Dan sta je automatisch al niet meer helemaal recht en krijg je wat scheefheid in je rug.
Met uitserveren kan ik niet rechtop staan omdat de tafels daar te laag voor zijn(en netjes door mijn knieën vergeet ik vaak). Koelingen zitten onder de bar, dus voor koude drankje moet je bukken.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 08:45

Wat denk je dat al die dienbladen en borden met je rug doen? Nee, dat is echt een illusie t.o.v vakkenvullen. Denk dat vakken vullen misschien nog wel minder belastend is ook :)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 13:26

Werken in de horeca staat toch niet gelijk aan lopen met veel borden of overvolle dienbladen? Ik loop 1x in de 2 maanden een keer een dienst met een dienblad, maar dat is dus behoorlijk zeldzaam. Sta meestal bar of wijk & dat is met een beroerd lijf prima te doen (tenminste, met mijn beroerde lijf).

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 09:47

Ik mag altijd met dienbladen en borden rennen.
Maar deze borden stellen niets voor , in het pannekoek restaurant wogen ze een kilo per stuk dus als je er dan tien uithaalt tikt het wel aan! De borden in dit café wegen dan echt niets :P

Ik hoelahoep nu ook, schijnt ook goed voor je rugspieren te zijn en om scheefheid tegen te gaan (moet je wel beide kanten op hoepen)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 11:00

Ik had al weken niet meer als runner gestaan & uitgerekend gisteren na het plaatsen van mijn berichtje mocht ik runnen :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:09

Hihi, zul je altijd zien inderdaad!
Ik vind achter de bar staan ook wel belastend. Dat komt vooral vanwege de plek van onze koelingen en drankenkast en het steeds half draaien van de spoelbak naar de biertap. Oh en ik sta altijd verkeerd, dat helpt ook niet mee :')

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 13:31

Lastig dat die bar niet goed ingericht/ontworpen is zeg! Ik vind alleen de vaatwasser in en uitladen belastend. Iedere keer zo'n vol rek erin en eruit tillen, daar gaat m'n rug echt kapot van :x

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 15:43

Ach, het is vooral dat het fris in koelingen onder de bar staat en de sterke drank ook in kasten laag. Als je gewoon netjes door je knieën gaat met bukken, is er niks aan de hand. Dit vergeet ik alleen te vaak.
Draaien naar de spoelbak kun je ook prima doen, maar ik doe dat fysiek niet helemaal correct. Dus groot deel daarvan zit ook gewoon bij mezelf hoor :+ .

Maar ik loop ook regelmatig met zware dienbladen en veel borden. In beide gevallen net iets te veel tegelijk omdat ik liever geen 2 keer loop. Oh en omdat ik tussen allemaal mannen werken en me graag een klein beetje wil bewijzen, haha!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 21:34

Ik heb weer een dagje van 8 uur erop zitten. Mocht vanavond ook tijdens het diner in de koude kant staan ipv alleen bij de lunch :) Wel irritant weer, onze keuken sluit om 21:00 maar op rustige dagen beginnen we ook wel eens eerder met poetsen omdat er dan toch niks meer komt. Zo ook vandaag, om 20:45 koude kant helemaal en warme kant voor driekwart schoon, komt er nog een tweetje binnenwandelen om te gaan dineren |o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:10

Oja, dat zul je altijd zien.. En als je dan denkt 'we wachten met schoonmaken', komt er helemaal niemand meer.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:17

Wat lijkt me dat vervelend, dat de keuken tot een vaste tijd open moet blijven. Wij stoppen er gewoon mee als het heel rustig is en er nog amper mensen buiten rondlopen.
Vandaag zijn we zelfs al vóór het diner dicht gegaan, dus lekker vroeg naar huis!
Maar bij mij op het werk zijn we ook heel afhankelijk van het weer.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 22:20

Dat met de sluittijden van de keuken is een lastige inderdaad! Onze keuken sluit om 22:00 maar meestal kan hij al eerder dicht. Ik werk bij een onbeperkt hapjes restaurant dus het is ook niet altijd duidelijk wanneer men uitgegeten is, een normaal gangenmenu is dan duidelijker :) Dus als er rond 21:30 al een tijdje niks te doen is geweest in de keuken komen de koks ook eens langzaam richting het restaurant om te peilen of ze al mogen gaan schoonmaken. Dat is dan vaak inschatten en meestal maar ervan uitgaan dat er nog wel eten wordt besteld. Te vaak bij een tafel langsgaan om te vragen of ze al klaar zijn, is ook niet gewenst.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 11:02

Mijn taak in de bediening bestaat wel uit lege borden ophalen (en dan stapelen we gewoon door totdat het te zwaar of instabiel begint te worden) en drinken rondbrengen (dat is dan weer niet zwaar). Als ik dat een beetje afwissel en tussendoor nog wat vragen van klanten krijg dan is het prima te doen met mijn rug. Bar doe ik soms ook en dat is ideaal! meestal mag ik de laatste 2 uur bar doen en hem dan schoonmaken, vind ik een prima taakje want dat is lichamelijk niet heel zwaar. Het enige dat ik eigenlijk niet doe is de bar bijvullen, onze frisdrank voorraad staat namelijk in de kelder en om dat hele stuk met zo'n gewicht te lopen doet mijn rug niet veel goed, maar daar hebben we een paar sterke mannen voor in ons team ;)

een niet praktisch ingerichte bar kan heeeel vervelend zijn! jammer dat ze daar niet goed hebben over na gedacht.