Ziekmelden op tweede werkdag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Ziekmelden op tweede werkdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:50

Alleen jijzelf kunt beslissen of je kan gaan werken. Ikzelf zou iig alles in het werk stellen om te gaan, zeker aangezien het pas je tweede dag is.

Zelf ben ik gelukkig zelden ziek en ik blijf pas thuis als ik echt zo vaak moet overgeven dat het veiliger is om op de wc te bivakkeren. In alle andere gevallen ga ik gewoon. De dag duurt dan verschrikkelig lang en ik voel me dan echt super beroerd en zwak, maar eenmaal thuis dan voelt toch ook wel weer als een overwinning.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:55

Yontheke schreef:
Als je met migraine nog kan gaan werken, heb je dus hoofdpijn en geen migraine.
Met een echte migraine aanval kom je gewoon minimum 1 tot zelfs 3 dagen je bed niet uit omdat je geen enkel geluid en licht kan verdragen en je met je hoofd tegen de muur wil bonken omdat je gek wordt van de pijn.

Ik vind dat het label migraine tegenwoordig wel heel snel op gewone hoofdpijn wordt geplakt.

Maar ik ben dus een migraine lijder en mijn bazen hebben hier gelukkig begrip voor. Een echte aanval komt gemiddeld 4 keer per jaar en dan ben je toch al snel 2 soms 3 dagen thuis. Daar bovenop ben je soms ook wel eens echt ziek zoals buikgriep etc.

Het gebeurt dus wel dat ik eens 15 à 20 dagen per jaar ziek thuis zit. Dat is hier op bokt bijna een doodzonde.

Mijn vader heeft idd migraine en hij heeft dat al vanaf jongs af aan. En nee, geen hoofdpijn maar echt migraine. Heeft veel onderzoeken gehad maar helaas heeft het niet gebaad. Hij heeft gok ik toch wel minimaal een maand per jaar dat hij gewoon vastgeschroefd zit aan zijn bed, komt die er niet meer uit, hooguit voor avond eten en wat drinken... Ik heb het godzijdank maar 1 x per jaar, verder elke dag hoofdpijn als gevolg van hersenschuddingen :+ maar daar geraak je aan gewend en ik functioneer in principe gewoon met hevige hoofdpijn

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 14:59

Zoolgangster schreef:
Deetjeeuh schreef:
Ik wist dat dit topic van jou was. :+

Ik zou inderdaad gewoon ziek melden! Anders ben je straks nog langer ziek. Én je kan je taken dan niet goed uitvoeren. Gewoon ziekmelden dus! Kan iedereen overkomen.

Inderdaad, als je je flink houdt en toch gaat werken, doe je de taken niet goed en word je dat verweten... is mijn ervaring tenminste.
Maar ja, je moet zelf de beslissing nemen...

Zelfs wanneer je van tevoren hebt aangegeven dat je niet helemaal fit bent?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:00

Tinkerloos schreef:
Het verschil met je ziek melden als je ergens al jaren werkt en ziek melden op je tweede werkdag, is dat als je ergens al langer werkt je baas al een beeld van je heeft.
Hij weet dan of je een goede werknemer bent en kan inschatten of je je voor niks ziek meld of dat je waarschijnlijk echt wat hebt.
Als je er pas 1 dag gewerkt hebt weet je baas nog niks van je.
Hij kent je pas 1 dag, dus van de hele periode dat je er dan werkt ben je al de helft ziek.
Dat neemt een werkgever echt wel mee in zijn/haar beslissing om je contact wel of niet te verlengen.

Mijn antwoord op je vraag ts:wat zouden jullie doen is: ik zou zeker wel gaan werken.
(anders zou ik vrezen voor mijn baan denk ik)

Dus als je echt ziek bent, ben je gewoon de hard gezegd de banketstaaf? -O- Terwijl je er niks aan kunt doen.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:00

Heel vervelend dat je ziek bent en je juist op je 2e werkdag moet ziek melden. Iemand anders kan niet beoordelen hoe jij je voelt op het moment dat je ziek bent. De een meldt zich eerder ziek dan de ander. Als je heel dicht bij huis werkt, dan kun je sneller zeggen dat je het gaat proberen, maar als je ook nog eens een lange reisafstand moet maken naar je werk terwijl je heel erg beroerd bent/voelt, dan is dit ook weer een ander verhaal. Ook vind ik dat het afhankelijk is wat voor werk je doet.
Op dit moment heb ik zelf een keel- en oorontsteking en ik ga wel naar mijn werk (heb een kantoorbaan). Collega's houden dan wat meer rekening met mij omdat ik mij niet echt lekker voel en pijn heb. Maar nogmaals, een ander kan jouw pijn/beroerdheid niet interpreteren.
Hoop dat je je snel weer beter voelt en je werk weer kan hervatten. Beterschap toegewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:02

AmoorM schreef:
Tinkerloos schreef:
Het verschil met je ziek melden als je ergens al jaren werkt en ziek melden op je tweede werkdag, is dat als je ergens al langer werkt je baas al een beeld van je heeft.
Hij weet dan of je een goede werknemer bent en kan inschatten of je je voor niks ziek meld of dat je waarschijnlijk echt wat hebt.
Hij kent je pas 1 dag, dus van de hele periode dat je er dan werkt ben je al de helft ziek.
Dat neemt een werkgever echt wel mee in zijn/haar beslissing om je contact wel of niet te verlengen.

Mijn antwoord op je vraag ts:wat zouden jullie doen is: ik zou zeker wel gaan werken.

Dus als je echt ziek bent, ben je gewoon de hard gezegd de banketstaaf? -O- Terwijl je er niks aan kunt doen.

Tja, dat zou bij sommige bedrijven zomaar het geval kunnen zijn.....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:04

AmoorM schreef:
Tinkerloos schreef:

Kom op zeg, beetje relativeren. Bekijk het eens zo: Stel je hebt een nieuwe functie en drie mensen mogen allemaal 5 dagen op proef komen. A komt 5 dagen, B komt 5 dagen maar C belt na dag 3 op met de mededeling niet helemaal lekker te zijn en dus een dag thuis blijft.

Wie gaan er dan door naar de volgende ronde ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:08

Maiske schreef:
Ailill schreef:
Misschien laat je wel je toekomstig beste werknemer gaan...

Maar misschien heb je ook te maken met een werknemer die na zijn proeftijd vier maanden van het jaar contract niet werkt ;)

Dan moet je echt je onderbuik gevoel laten spreken. Daar vertrouw je niet zomaar op dat moet je leren en ervaren.

Het enige feit is dan dat iemand zich ziek heeft gemeld in een proefperiode (en wel de tweede dag). Het heet niet voor niets proeftijd, je moet elkaar leren kennen op de werkvloer of er inderdaad een match is.

Daar heb je ook wel weer gelijk in :)
Maar iemand kan ook gewoon écht pech hebben, en ik vind het ook wel sneu als dan alle deuren dicht gaan. Maar goed, zoals jij het nu schrijft zou je wellicht aanvoelen dat het om een pechgeval gaat.

Tinkerloos: en het hangt af van wat voor werk je doet, moeten jou collega's alles opvangen of heeft men er minder direct last van dat je er even niet bent? Hoe hoog is de prestatie cultuur in een bedrijf? Enz.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:09

Ailill schreef:
Kom op zeg, beetje relativeren. Bekijk het eens zo: Stel je hebt een nieuwe functie en drie mensen mogen allemaal 5 dagen op proef komen. A komt 5 dagen, B komt 5 dagen maar C belt na dag 3 op met de mededeling niet helemaal lekker te zijn en dus een dag thuis blijft.

Ik kreeg een ongeval binnen mijn proeftijd en was toch door.... :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:11

Brainless schreef:
Ailill schreef:

Ik kreeg een ongeval binnen mijn proeftijd en was toch door.... :D

Onverwachte operatie een week voor m'n proefperiode, hoefde niet eens meer te beginnen ;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:20

Ailill schreef:
Zelfs wanneer je van tevoren hebt aangegeven dat je niet helemaal fit bent?

Alil, dat kan schelen ja... (maar dan moet je niet meerdere leidinggevenden hebben die slecht communiceren... )

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:22

Nou...ik ben blij dat het mij in elk geval geen reet interesseert welke mening een ander over mijn werkethos heeft. Ik bepaal nog altijd zelf of ik in staat ben om te werken. Soms getuigt het zelfs juist van een goede werkethos om thuis te blijven, zodat je niemand anders ermee lastig valt/aansteekt. En wat ik dan doe als ik thuis zit? Niemand heeft daar wat over te zeggen. Ik doe namelijk wat ik denk dat ik aankan en als dat bokken inhoudt dat doe ik dat. Als ik ziek ben schat ik namelijk voor mijzelf in wat ik kàn doen. En dan rust ik heel veel. Nu is het wel zo dat als ik ècht ziek ben ik ook geen scherm kan verdragen maar in de nasleep voel ik mij vaak niet fit genoeg om te kunnen werken maar lukt tv kijken en/of bokken af en aan vaak wel. En dan zou ik een slechte werkethos hebben? Als je ziek bent verdeel je elke vorm van activiteit over de hele dag met rusten tussendoor. Dus TS kan best af en toe bokken, er is imo niemand die kan zeggen dat dat niet mag en dat TS dan ook best zou kunnen werken. Iedereen beslist voor zichzelf bij welke grens zij zich ziekmelden en wanneer zij nog kunnen werken. Als TS vind dat zij beter af is voor het bedrijf door thuis te blijven dan heeft zij daar alle recht toe. Of dit nou op dag 2 of 2000 is. Ziek zijn plan je niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:23

Ailill schreef:
AmoorM schreef:

Wie gaan er dan door naar de volgende ronde ;)[/quote]

Daar heb je gelijk in! Als je het zo leest geeft het inderdaad een slechte indruk.. Maar er is natuurlijk een verschil tussen niet lekker zijn en echt ziek zijn dat je niet eens kunt opstaan. Maar ik zou wel proberen te gaan. Als ik een werkgever zou zijn zou ik het wel lastig vinden, natuurlijk krijg je dan het gevoel dat hij/zij niet gemotiveerd is, maar ik vindt het ook wel weer veroordelend en misschien is hij/zij wel erg goed in z'n beroep.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:25

Yontheke schreef:
Als je met migraine nog kan gaan werken, heb je dus hoofdpijn en geen migraine.
Met een echte migraine aanval kom je gewoon minimum 1 tot zelfs 3 dagen je bed niet uit omdat je geen enkel geluid en licht kan verdragen en je met je hoofd tegen de muur wil bonken omdat je gek wordt van de pijn.

Ik vind dat het label migraine tegenwoordig wel heel snel op gewone hoofdpijn wordt geplakt.

Maar ik ben dus een migraine lijder en mijn bazen hebben hier gelukkig begrip voor. Een echte aanval komt gemiddeld 4 keer per jaar en dan ben je toch al snel 2 soms 3 dagen thuis. Daar bovenop ben je soms ook wel eens echt ziek zoals buikgriep etc.

Het gebeurt dus wel dat ik eens 15 à 20 dagen per jaar ziek thuis zit. Dat is hier op bokt bijna een doodzonde.

Ik kan wel werken met migraine; niet geweldig maar het wil net (wel met medicatie). Maar fijn voor je begrip dat ik blijkbaar geen migraine kan hebben en dus triptanen ook niet nodig heb :')

Ik zal het doorgeven aan het ziekenhuis dat ze een nieuw criterium toe moeten voegen en als je daar niet aan voldoet kun je geen migraine hebben.

Oftewel; spreek voor jezelf, niet voor iedereen :) Want dat jij niet kan werken tijdens een aanval, wil niets zeggen over een ander :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:32

Ik vind het egoïstisch als je ziek bent en toch gaat werken. Je kunt andere besmetten mederwerkers, klanten.. nou dat is leuk voor de werkgever. Verder kun je je werk minder doen en als je even thuis blijft uitzieken ben je er sneller vanaf en kun je weer optimaal je werk doen dan als je naar je werkt komt en het maar halve bak kan doen.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:32

Nikass schreef:
Daar heb je ook wel weer gelijk in :)
Maar iemand kan ook gewoon écht pech hebben, en ik vind het ook wel sneu als dan alle deuren dicht gaan. Maar goed, zoals jij het nu schrijft zou je wellicht aanvoelen dat het om een pechgeval gaat.

Inderdaad je kan dat echt wel aanvoelen en opmaken uit iemand zijn verhaal.

Om je een heel makkelijk voorbeeld te geven, even de situatie van een proeftijd weggelaten. Een medewerker belt op maandagochtend op met de mededeling dat hij ziek is en de hele week niet kan komen werken... Dit schetst wel een beeld hoe iemand erin staat. Degene die echt willen komen werken en het vervelend vinden dat ze niet kunnen komen werken bekijken dit per dag, niet per week. (om opmerkingen over gebroken benen e.d. te voorkomen.... ik heb het over de hoofdpijn, buikpijn en griepklachten >;) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:34

In migraine heb je ook heel veel gradaties, laten we dat niet vergeten.
Bij de ene aanval red ik het als ik me even een uurtje terug kan trekken in een donkere, stille ruimte. Bij de andere aanval kan ik niet-vermelde zelf thuis komen....
De laatste jaren gaat het hartstikke goed, maar dit heeft me in het verleden meerdere keren mijn baan gekost...

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:41

Maartje1990 schreef:
Ik vind het egoïstisch als je ziek bent en toch gaat werken. Je kunt andere besmetten mederwerkers, klanten.. nou dat is leuk voor de werkgever. Verder kun je je werk minder doen en als je even thuis blijft uitzieken ben je er sneller vanaf en kun je weer optimaal je werk doen dan als je naar je werkt komt en het maar halve bak kan doen.

Is dat leuk voor de werkgever? Daar zou ik minder om geven, dat is immers degene die bepaalt of jij je baan gaat houden. Daarom altijd gaan en het aan hun ter beoordeling overlaten.

Even heel sec genomen.. men stapt binnen.. gaat naar de leidinggevende.. deelt mede niet te dag te hebben maar wel graag te willen werken.. vindt de werkgever dit verantwoord? Zoja... aan de gang en anders naar huis zonder dat er iets verweten kan worden. Komt heel anders over dan een telefoontje hoor.

Resultaat; je gaat niet bewust je collega's besmetten maar zit daar op verantwoording van en tevens is verminderd functioneren kenbaar gemaakt. Het is toch geen hogere wiskunde?

Dan daarbij wat is belangrijker jouw baan? Of het 'besmetten' van collega's?... waar ik toch al niet zo in geloof.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:42

Maiske, ligt aan je werkplek; ik werk met een zeer kwetsbare doelgroep dus met een buikvirus juichen ze toe dat je thuis blijft.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:42

Migraine is inderdaad bij ieder persoon anders. Ik ken drie mensen met migraine en alle drie hebben ze het in andere mate. Twee kunnen het af met een paar dagen in een donkere kamer en pijnstillers, en de ander heeft injecties nodig en is er weken echt heel erg ziek van.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:44

vuurneon schreef:
Maiske, ligt aan je werkplek; ik werk met een zeer kwetsbare doelgroep dus met een buikvirus juichen ze toe dat je thuis blijft.

Uiteraard, ik heb het over een reguliere kantooromgeving en in de situatie van een proeftijd.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:45

@ Maiske: Dan vind ik dat een hele rare werkgever die het gewoon prima vindt dat mede werknemers en klanten besmet worden. Daar zou ik niet eens voor willen werken, want dan loop ik zelf ook een risico om door andere werknemers te worden besmet ;)

De werkgever is geen dokter dus lijkt mij niet de persoon om te beslissen of jij ziek genoeg bent om wel of niet te werken. Zou overigens wat zijn zeg, iedereen die ziek is komt dit even bij de werkgever navragen of die ziek genoeg is, heeft die niets meer te doen :+ Zeker als je een groot bedrijf hebt.

Nee, het is aan diegene die ziek is om te bepalen of die nog wel of niet in staat is om te werken. Zeker met het oog van besmetting van derde. En als je dan een rare werkgever hebt die je ontslaat omdat je ziek bent sorry voor zo'n werkgever zou ik dus niet willen werken ;)

En de vergelijking is niet baan vs collega's besmetten. Maar baan vs mijn gezondheid, dan ga ik toch voor die laatste hoor :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:47

Ik heb mij op mijn allereerste werkdag ook ziek moeten melden; als je alleen maar kan spugen is het ook niets waard (lukte nog net om zelf op te bellen toen, tussen het spugen door :') ). Ik geloof direct dat er mensen een vraagteken toen hadden gezet bij mijn motivatie maar toen ik een dag later alweer op de werkvloer stond en ook liet zien dat ik een harde werker was waren alle twijfels ook gelijk weg.

Maar als je echt heel ziek bent, is het ook geen vraag 'zal ik mij ziekmelden of niet' dan is er maar 1 optie :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 15:59

Maiske, ik begrijp dat jij graag enorm hardwerkende werknemers hebt, maar krijg bij jou toch al snel het idee dat het een strafkamp is in plaats van een leuke baan.:+

Dat gezegd hebbende; Ik ben erg blij dat ik bij mijn vriend zijn bedrijf werk, die absoluut een harde werker is; en ik kan mezelf ook een harde werker noemen als ik zo vrij mag zijn dat te zeggen, maar het is voor een werknemer absoluut niet altijd vanzelfsprekend om toch maar op het werk aan te komen; daarbij zijn er ook genoeg werkgevers die je niet eens serieus willen nemen.

Ik vind het nogal wat om te oordelen van achter een beeldscherm of telefoon(scherm) of iemand al dan niet ziek genoeg is om te komen werken of zich zelfs aanstelt. Voor de een is een verkoudheid een hel, een ander kan gewoon totaal niet met hoofdpijn om gaan en weer een ander loopt gewoon door met een kapotte enkel, knie of andere afwijkingen. Het gaat niet alleen om het werk zelf, maar ook om het veilig naar het werk en terug naar huis kunnen komen.

Er zijn overigens ook genoeg 50+ers die voor iedere kuch thuis blijven, dus om nou alle 'jongeren' onder 1 kam te scheren; ik ben "toevallig" wel een hardwerkende "twintiger" en m'n vriend wordt 30 en gaat ook door met werken tot ie niet meer kan.

Ik denk dat TS namelijk wel oud en wijs genoeg is om zelf te kunnen bepalen of ze wel of niet ziek genoeg is 'om het toch fijn te proberen'. Ik denk zelf namelijk dat als je eenmaal op je werkplek zit de drempel om toch echt ziek naar huis te gaan heel hoog is; maar niet productief op het werk zitten heeft ook geen nut. Maar 9 van de 10 keer krijg je dan toch te horen " Ja, je bent er nou toch al. Was dan thuis gebleven."

TS geeft in deze toch ook helemaal niet aan dat ze de hele week thuis blijft; ze heeft zich voor vandaag ziek gemeld en is al bezig nieuwe werkdagen in te plannen. Soms, heel soms, kan dat ene dagje echt wel even fijn zijn om even 1 dag goed uit te zieken in plaats van 10 daagjes half.

Maiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:07

Anoniem schreef:
Maiske, ik begrijp dat jij graag enorm hardwerkende werknemers hebt, maar krijg bij jou toch al snel het idee dat het een strafkamp is in plaats van een leuke baan.:+

Strafkamp? In tegenstelling... ik scheid het kaf van het koren zodat iedereen zijn verantwoordelijkheden pakt ten aanzien van het werk.

Ik hoef niemand te motiveren of te enthousiasmeren om zijn of haar werk te doen. Sterker nog... ik merk eerder dat iemand niet lekker in zijn vel zit of ergens tegenaan loopt (werk of privé) dan dat ze ermee hoeven te komen. Ga erover in gesprek en kijken samen naar een oplossing of verbetering..... oog voor de mens noemen ze dat geloof ik ;)