Studiemotivatie topic!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Studiemotivatie topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:34

Oh jeetje, wat prut Carrera! Ik hoop dat je je plannen nog kunt uitvoeren. :(:)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:20

Ayla_4Ever schreef:
Weet je, het komt echt wel goed. De een kan ontzettend snel samenvatten en de ander is in iets anders weer heel goed. Jij zult ook vast iets kunnen op een hoog tempo wat ik niet kan. Daarnaast woon jij , hoogstwaarschijnlijk, op jezelf en moet jij koken, boodschappen doen, enz. en hoef ik dat niet. Ik heb op dit moment veel vrije tijd, te veel, maar vanaf volgende week komt daar drastische verandering (werk en weer 2 sporten) in. Ik denk dat ik door de te veel vrije tijd ook heel makkelijk ben geworden. Dus vanaf volgende week weer lekker bezig zijn.

Als je het tegen mij had: ik woon inderdaad op mezelf (samen met mijn vriend, die fulltime werkt en dus iets minder tijd heeft dan ik haha) en moet inderdaad nog 100 andere dingen naast mijn studie doen, daarbij nog een paard en hockey + sportschool, en een bijbaantje. :j
Fijn dat je weer lekker bezig kan strakjes! Vrije tijd is fijn, maar te veel is ook niet leuk.

Carrera: sterkte, hopelijk lukt het nog wat te doen!

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:22

Begin alsjeblieft niet over een studie kiezen :') volgens mij heb ik nog nooit zoveel stres gehad over 1 onderwerp! Ik zou het werkelijk waar echt niet weten. Als ik iets in mijn hoofd heb is het 2 maanden later weer iets anders. Op een of andere manier houd het me echt bezig, veel meer dan mijn mede klasgenootjes.. Ben heel bang een studie te kiezen en dan vervolgens te beseffen dat het niet is wat ik verwachtte :\ .

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:38

Sterkte/succes Carrera! :(:)

Ik heet trouwens ook Naomi! Vergeten om te zeggen. :D

Succes met kiezen Blue_Berry, hopelijk vind je snel iets wat je ligt!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 20:56

Blue_Berry, had ik ook heel erg! Toen ik na het vierde middelbaar moest kiezen wat ik de laatste twee jaar moest doen en nog meer voor mijn universitaire opleiding. Ik zou zeggen: ga zeker naar open dagen, lessen meevolgen en zo. Dat heb ik nauwelijks gedaan omdat ik nog steeds van gedacht veranderde en dus niet specifiek naar één of twee opleidingen ben gaan kijken, heb ik spijt van gehad achteraf. Maar nu ben ik wel tevreden met mijn studiekeuze :)

Heb ongeveer alles gedaan wat op de planning stond vandaag, dus dat is goed :)
Ander leuk punt aan mijn richting is dat ik films kan kijken onder het mom van "voor school" :D (Eigenlijk moet het nu wel) Dus dat ga ik straks maar doen :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:00

Zo, twee boeken voor vandaag gelezen. Morgen nog eentje lezen en dan ben ik ready.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:04

Succes Carrera!

Iolanthe, dat lijkt me inderdaad een goede tip voor iedereen!

Nayomie,
Goed bezig zeg! :D

Ik heb vandaag 1 hoofdstuk filosofie geleerd. 1 Griekse tekst geleerd en 1 Griekse tekst helemaal uitgewerkt zodat ik die morgen kan leren. Wilde eigenlijk nu nog GS samenvatten en mijn mondeling schrijven, maar ik denk dat ik dat maar verschuif naar morgen.... GS lukt gewoon echt niet, Frans doe ik dan nu nog wel tussendoor. :+

En dan tjah, moet ik GS en natuurkunde ook nog ergens leren morgen. :oo Ben benieuwd in hoeverre het allemaal gaat lukken.

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:04

Een studie kiezen is ook heel erg lastig Blue_Berry. Het enige wat je kan doen is je goed laten informeren, open dagen bezoeken, dagje meelopen/proefstuderen en de vraag stellen "wat wil ik later worden?" En het is geen ramp als je na het eerste jaar wat anders gaat doen of het niet haalt, dat dacht ik in het begin ook. Valt reuze mee.

Goed bezig Iolanthe & Nayomie!

Ik ben klaar met de foto's en ga nu beginnen aan de juridische brief. %)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:06

Ik moet gelukkig nog maar 1 boek verplichte lectuur. Tegen de examens, maar ik ga er op tijd aan beginnen, want ik haat het als ik mezelf een aantal pagina's per dag moet opleggen.
Nayomie, welk boek moet je nog lezen?

Belgje hier, wat is is GS? :+

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:06

Ik ben 21 en ik weet nog steeds niet (precies) wat ik wil! Heb mavo gedaan, daarna een jaar havo (helaas niet gehaald ivm pfeiffer). Toen 3 jaar Mbo bedrijfsadministratie gedaan en 1,5 jaar gewerkt op een accountantskantoor. Toen naast het werken 1 jaar HBO accountancy gedaan en 4 deelcertificaten gehaald. Toch niet mijn ding en een jaar geleden besloten weer fulltime de studiebanken in te gaan en gekozen voor Food & Business aan de HAN. Waar ik heel blij mee ben hoor haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:08

Iolanthe, gewoon een afkorting voor Geschiedenis hier. :))

CCCC, zo, das wel een lange omweg! Maar goed, je was ook nog jong toen je afstudeerde neem ik aan?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:08

Netjes aan de planning gehouden dus Iolanthe!
Sonny Boy staat nog op het programma. :)

Gs is geschiedenis. :)

Carrera97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:18

Dankjewel allemaal! :) Ik heb m'n doelen gehaald. Nu ga ik lekker op de bank hangen.

Ik raad inderdaad ook aan om veel open dagen te bezoeken, meeloopdagen bezoeken, stel vragen aan mensen die de studie doen waar jij naar kijkt etc. Zelf had ik ook een ander beeld van de studie, maar ik loop al vanaf oktober stage en daarin merk ik wel dat het is wat ik wil. En daardoor vind ik de theorie ook een stuk boeiender.

Welke boeken heb/moet je lezen Nayomie?

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:26

bedankt voor de tips iedereen! :)
Ik ben van plan volgend jaar zoveel mogelijk open dagen te bezoeken en dan bij 2/3 opleidingen proef te studeren!
Sonny boy is een echte aanrader, net uitgelezen voor mijn examen :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:35

Toch wel? Ik had er zelf mijn twijfels bij namelijk. :)

Blue_Berry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:43

Kwam er heel makkelijk doorheen en vond het een mooi verhaal. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 23:22

Sonny Boy heb ik ook gelezen. Ik had er om eerlijk te zijn meer van verwacht. Iedereen raadde mij het boek aan, je moest 'm echt gelezen hebben, dus mijn verwachtingen waren misschien ook te hoog. Ik heb hem gelezen toen ik twee boeken uit een bepaald genre moest lezen. Het boek 'Hoe duur was de suiker' heb ik daarbij gelezen en ik vond dat een veel mooier en indrukwekkender boek. Ligt misschien ook aan mijn interesses en aan het feit dat de film mij erg geraakt heeft.

Ook las ik nog het één en ander over filosofie. Ik zou het iedereen op de middelbare school aanraden. Het eerste jaar vroeg ik me echt af wat ik eraan zou hebben, maar ik merk nu echt dat ik zoveel leer door filosofie en ook heel anders tegen dingen aan ga kijken. De tijd die ik aan de toetsen kwijt ben is ook maar heel weinig en ik heb nog nooit lager dan een 7,5 gehaald. :o Het is een echt denk-vak waarbij (mits het om filosofen en hun ideeën gaat) eigenlijk nooit iets fout is, als je je standpunt maar kunt onderbouwen.

Ze zouden het wat mij betreft wel als standaard-vak mogen aanbieden, ook al vind ik het soms erg saai tijdens de lessen. Je hebt er in het dagelijks leven toch wel veel aan.

Mijn brief van Duits is klaar, ik bleek de gecorrigeerde versie nog te hebben liggen dus dat kwam mooi uit. Aan godsdienst ben ik vanmiddag niet toegekomen en ik heb nu teveel hoofdpijn om me er goed op te kunnen concentreren, dan kost het me straks alleen maar extra werk. Het is m'n eindopdracht dus wil er wel een mooi cijfer voor halen.

Morgen wordt het toch verschrikkelijk weer hoorde ik op het nieuws dus staat er wat meer huiswerk op de planning:
- Duits brief 1 uittypen.
- Duits brief 2 en 3 perfectioneren + uittypen.
- Godsdienst opdracht 1.2, 1.3, 2.1 en 3.1 maken.

Daarnaast wil ik eigenlijk nog even met de pony's aan de gang, maar als het zo gaat stormen wordt dat 'm helaas ook niet ben ik bang. :(

Succes voor iedereen die nu nog even doorgaat, ik duik m'n mandje in.

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 08:48

Goeiemorgen allemaal :D
Wat een berichten zeg gisteren.
Ik las wat over reistijd naar school. Bij mij is dat een uur enkele reis, gelukkig hoef ik nu nog maar amper naar school.
Verder ging het over studie keuze. Het is inderdaad belangrijk om veel open dagen te bezoeken en dan veel vragen te stellen. Verder vond ik de meeloopdagen echt heel nuttig, dan kan je meteen met docenten en studenten praten. Ik heb gelukkig in een keer goed gekozen, maar veel van mijn vrienden zijn daarna nog een of meerdere keren van studie veranderd.
Het is hier wel uiteenlopend qua mensen die er zitten. Van de basisschool tot bijna afgestudeerd, leuk hoor :D

Ik ben vanmorgen op tijd opgestaan om aan mijn afstudeeronderzoek te werken. Daarnaast wil ik vandaag nog enkele lessen voor komende week voorbereiden. En vanmiddag nog even naar stal.
Succes allemaal vandaag!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 09:47

Mornin!

Vandaag even een dagje niets voor school doen! Voel me niet fit (ongesteld jippie) en ga vanmiddag op stap met een vriendinnetje.

Komende week de hele week vrij, dus genoeg tijd om te doen wat ik moet doen!

Succes voor iedereen die vandaag hard aan het werk gaan!

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:25

CCCCC schreef:
Mornin!

Vandaag even een dagje niets voor school doen! Voel me niet fit (ongesteld jippie) en ga vanmiddag op stap met een vriendinnetje.

Komende week de hele week vrij, dus genoeg tijd om te doen wat ik moet doen!

Succes voor iedereen die vandaag hard aan het werk gaan!

Balen :(:) Dan is een dagje niets aan school doen wel lekker. Veel plezier!!

Ik heb mijn planning al weer omgegooid. Toch maar eerst naar stal, schijnt vanmiddag echt slecht te worden. Bah ik hou niet van regen :brr:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 10:40

Cowgirl, wat fijn om te horen dat je er toch zoveel aan blijkt te hebben! Dat je er weinig tijd aan kwijt bent verbaasd mij, maar dat is alleen maar fijn om te horen.

Pfff, wilde gister vroeg naar bed. Niet gelukt, zusje moest eerst nog uit bad komen. Toen belde er plots mensen aan dus moest ik daarvoor weer uit bed (om tegen me zusje te zeggen dat ze niet open mocht doen. :') ) en tjah. Toen was het al laat. Zeker met dat uurtje klok verzetten. Irritant!

Dus zo maar een planning maken en heel veel doen.

Succes iedereen! En CCCC, heel veel plezier!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:00

Veel plezier CCCCC! Lekker even een dagje ontspannen en leuke dingen doen.

Nina, dat rotweer ben ik ook een beetje bang voor...

Deetjeeuh, aan filosofie heb ik nog nooit meer dan een uur besteed voor een toets. :) Dat uur was toen we van 13 filosofen hun wereldbeeld en kennisleer moesten kennen. Daarnaast is het een erg vrij vak waarbij je gewoon logisch moet redeneren en een beetje op moet letten in de les.

Heel veel dingen komen steeds weer terug dus op een gegeven moment weet je dat gewoon en hoef je dat nooit meer te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:04

Cowgirl, fijn om te horen! Merk wel dat ik door alles wat ik hoor steeds zekerder wordt van mijn keuze. :j
Weet ook nooit wanneer je nou echt klaar bent met het leren voor filosofie/levensbeschouwing omdat ik het vaak wel weet. Maar ja, goed onder woorden brengen is dan toch wel weer zo'n punt. :+

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:44

Het kan uiteraard per school verschillen, maar wij moeten tijdens de les continu aantekeningen maken en dat is dan meestal onze toetsstof. Wij doen erg weinig uit het boek. :)

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:30

Nina, jij was vroeg! :D Succes met werken!

CCCC, geniet maar van je dagje vrij :)

Pff, heel de morgen kwijtgespeeld door malware, vanalles zitten verwijderen, scannen, systeemherstel, ... Alles is nu opgelost, denk ik, maar wel 2 of 3 uur kwijt dus. Aan de andere kant, paardrijden gaat vanmiddag heel waarschijnlijk niet door door het weer, dus ik win daar ook wel weer 2 uur.