Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:38

De kinderen zijn dan ook een makkelijk excuus, al heb ik ook al veel excuses gehoord die niet kinderen gerelateerd zijn ( als het niet de kinderen zijn, dan zijn het de dieren, dan is de auto weer kapot, fiets kapot en ga zomaar door). Het jammere alleen is dat andere mensen (moeders) er op afgerekend worden door mensen die er genoeg van hebben en enkel nog de kinderen als schuld zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:43

Als een kind bij ziek is ligt het er aan of ik thuis blijf. Als ze echt heel naar zijn blijf ik of mijn man thuis. Dat kan door de aard van ons werk ook. Als ze heel ziek zijn willen ze toch maar een ding en dat is papa of mama.

Zijn ze minder ziek maar wel te ziek om naar school te gaan is de oppas er. Ik heb oppas aan huis.
Kost wat meer uren maar ach....ze kunnen wel lekker thuis op de bank blijven hangen.

Werkgevers die geen vrouwen aannemen vanwege mogelijke kinderen zijn zeer kortzichtig. onderzoeken wijzen uit dat werkende moeders productiever zijn dan de overige werknemers.
Blijken ook betere managers te zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:45

chanel1985 schreef:
De kinderen zijn dan ook een makkelijk excuus, al heb ik ook al veel excuses gehoord die niet kinderen gerelateerd zijn ( als het niet de kinderen zijn, dan zijn het de dieren, dan is de auto weer kapot, fiets kapot en ga zomaar door). Het jammere alleen is dat andere mensen (moeders) er op afgerekend worden door mensen die er genoeg van hebben en enkel nog de kinderen als schuld zien.

Mensen die een excuus willen om een dag thuis te zijn vinden dat excuus toch wel.

Dat ligt niet aan het hebben van kinderen maar aan de mentaliteit van de werknemer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:49

Ik zit in België, dat zal ook wel verschil geven in uitbetaling van overuren. Waar de overheid de kas mee kan vullen, daar pikken ze op in :roll: Ik spaar mijn overuren dus op voor extra vakantie.
Vroeger kon je overuren en vakantiedagen eindeloos opsparen, dat kan nu op de meeste bedrijven niet meer. Nu is er vaak een maximum aan overdraagbare dagen vastgelegd en dan moet dat nog binnen een bepaalde termijn opgenomen worden of je bent het gewoon kwijt.

Ik dacht dat je bij ons 5 dagen kon overdragen en dan moet je dat voor 15 januari opnemen ofzoiets. Da's per bedrijf anders geregeld.

Over werknemers die hun kinderen als excuus gebruiken: het is doordat ze kinderen hebben dat ze het als excuus KUNNEN gebruiken, want wie gaat nu een ouder ontzeggen om naar huis te gaan als ukkepuk wat heeft? Ga jij het controleren en meegaan om te checken? Een controle-arts kan je daar ook niet op afsturen, het kind is immers ziek en niet je werknemer. Om die reden iemand ontslaan, da's ook nogal delicaat. Het mag niet doorschijnen dat het is omwille van de kinderen, maar tegelijk ben je alsnog een werkkracht kwijt die je moet vervangen. Niet in elke sector is dat even makkelijk. Is het iemand die er al lang werkt, dan wordt het ook een kostelijk grapje.

Iedereen mag voor kinderen kiezen, maar hou het redelijk. Als je echt alles gaat uitbuiten gewoon omdat je er recht op hebt dan wordt je dat ook niet in dank afgenomen. Dan zit je eerst 15 weken thuis in zwangerschapsverlof, dan nog eens X maanden thuis voor ouderschapsverlof en borstvoedingsverlof, dan nemen ze hun jaarlijkse vakantie ook nog eens op en dan oh, zijn ze intussen zwanger van nummer 2 en begint de riedel helemaal opnieuw. Je kost je werkgever een hoop geld, je collega's mogen de boel opvangen tot jij terug bent en hopen dat er een vervanger gevonden kan worden (en da's vaak rampzalig) en als er eentje is moet je die ook nog opleiden. Wanneer je dan uiteindelijk terugkeert als moeder zijnde moet er plots rekening gehouden worden dat je voor alles voorrang wil en zal krijgen.

Ik ben nu ook 3 jaar afwezig geweest, maar voor mijn afwezigheid heeft mijn werkgever wel subsidies ontvangen, er was geen aanwerving van een nieuw persoon noodzakelijk en ik heb een hoger diploma binnen de sector wat een meerwaarde betekend op de werkvloer, dus ik ben veel ruimer inzetbaar...

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:53

Ik heb geen keus, als onze pleegzoon ziek is moet ik wel thuisblijven want we hebben geen vangnet. Gelukkig kan ik thuiswerken en kan ik ook 's avonds werken als mijn man thuis is want 8 uur achter elkaar werken met een ziek kind gaat hem niet worden. Mijn collega's hoeven voor mij dus niets op te vangen, ik maak gewoon mijn uren of een deel daarvan en neem voor de rest verlof op. Het enige wat ik dan mis is een aantal vergaderingen maar dat is niet anders.

In mijn geval is het dus helemaal erg als ik sommige reacties hier lees...ik blijf thuis voor een kind dat ik niet eens zelf gebaard heb :+.

Mungbean

Re: Blijven jullie thuis bij een ziek kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:57

Varekaj, blijf nou niet bij de uitbuiters hangen want dat is niet de uitgaanssituatie.
Als een bedrijf veel van zulke uitbuiters heeft is er ook iets erg mis met de bedrijfspolitiek. Ik ken niemand die zulk gedrag vertoond, behalve mensen die er voor zijn ontslagen. Zoals die kerel die ziek was na cricket wedstrijden.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:00

Urielle schreef:
Yontheke schreef:
Mag ik aub ook 3 maanden betaald gaan thuiszitten?

Als jij met een gezwel van twintig kilo aan je buik rond gaat lopen en met gewrichten die zo los zitten dat je niet tot de hoek van de straat gewaggeld komt op je dikke vochtstalpoten en hele nachten wakker mag blijven heb je mijn zegen hoor.

*poef* en mn kinderwens verdween als sneeuw voor de zon _/-\o_ :') _O-

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:03

Ik ben ook al thuis van mijn 16 wken, maar dit heeft niets gekost aan de werkgever, ik ben op ziekenkas (direct door werkverwijdering) en zu'n kunnen iemand anders aannemen in mijn plaats. Of ze mij betalen of die andere is juist hetzelfde. Het enige is dat ze iemand moeten zoeken en even moeten begeleiden (maar dit moeten ze ook doen als bv iemand langdurig ziek is, wat is het verschil?)

Borstvoedingsverlof is normaal onbetaald, in uitzondering van bepaalde beroepen maar dan betaald de ziekenkas u een vergoeding, niet de werkgever, dus wederom betaald de werkgever 1 loon, aan wie maakt toch niet uit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:12

Nou Sizzle, als jij een kind wil dan doe je maar, maar het is wel dankzij de flexibiliteit van je collega's dat je naar je kind toe kan. Je beïnvloedt er sowieso anderen mee.

Iemand anders aanwerven is makkelijk gezegd. In een KDV kan ik me voorstellen dat de inwerking niet zo lang duurt, bij ons is dat met al die programma's, wetgeving, attesten, supplementen en uitzonderingen en betaalregelingen en de hele rimram heel wat anders. Standaard opleidingsperiode is minstens 4 weken, die tijd moet er constant iemand met je meekijken. 1 kleine fout kan bij ons immense gevolgen hebben. En dat je voor bureauwerk in verschillende shiften moet werken is ook niet echt het meest aantrekkelijke wat er bestaat + gezondheidsrisico's waaraan we worden blootgesteld.

Voor mensen die kinderen willen zijn er een hoop ondersteunende maatregelen. Vind ik mooi, maar wat krijgen wij als kinderloze daar tegenover? Dat je thuis zit omwille van platte rust, da's geen pretje. Maar denk hier eens over na: als jij na je bevalling minder wil gaan werken, dan kan je dat door X tijd ouderschapsverlof op te nemen. De ziekenkas of RVA zorgen voor aanvullende uitkeringen zodat je amper wat van je loon verliest: je werkt minder maar krijgt wel de volle pot uitgekeerd.

Als een kinderloze datzelfde regime wil, dan verliest die gewoon die dag aan loon. Daar staat niks tegenover. Dan heb ik het niet over mantelzorg voor ouders of partner. Daar kies je niet voor dat die mensen zo hard aftakelen dat ze zoveel steun nodig hebben. Voor een kind kies je wel.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:27

maar eigenlijk zou daar een apart topic aan gewijd moeten worden "kinderlozen worden benadeeld" of "kinderlozen profiteren minder van maatregelen:" of iets dergelijks.

Varekaj, je hebt me nu wel heel nieuwsgierig gemaakt: bij wat voor soort bedrijf werk jij dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:28

Het is altijd dank je collega's dat iets kan.
Studenten inwerken, ziekten opvangen, iemand met een burn-out opvangen. Niet alleen kinderen die ziek zijn.

Nogmaal, mensen die nep-ziek zijn hebben niets met kinderen te maken. Die zijn gewoon zo. Dat zie je ook terug in hun werk.

Dingen als ouderschapsverlof hebben ze hier niet.
En mijn vorige baas accepteerde geen deeltijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:34

Er zijn nu eenmaal altijd sociale regelingen voor bepaalde situaties die we als maatschappij blijkbaar belangrijk vinden, en waar niet iedereen gebruik van mag en kan maken omdat je niet aan de voorwaarden voldoet.

Dat er de mogelijkheid wordt geboden om zorg te verstrekken aan zwakkeren in de samenleving is toch wel iets dat nuttig is.

Je kan er van balen dat mensen met kinderen uit meer potjes kunnen putten en dat je als collega zonder kinderen dat niet hebt. Maar zo heb je hetzelfde met je buurvrouw die geen werk heeft en een uitkering krijgt, mensen die vanalles toegestopt krijgen omdat ze qua gezondheid wat mankeren, mensen die net mazzel hebben met wat extra belastingvoordeeltjes en noem maar op.

Wat dat betreft kan je je af en toe best een beetje een sukkel voelen als je gewoon netjes je eigen broek ophoudt en overal naast alle potjes piest... maar blijkbaar verkeer je dan in een positie waarin je niet direct hulp nodig hebt en dat is op zich ook wat waard :)

Ik vind kinderbijslag nog steeds het belachelijkste idee ooit, maar zorgverlof enzo...tja wel goed dat dat er is want dat is maatschappelijk gezien toch wel handig als mensen zelf voor hun dierbaren kunnen zorgen.

Alleen net als met alles is het wel lekker als er geen misbruik van gemaakt wordt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:46

Varekaj schreef:
Nou Sizzle, als jij een kind wil dan doe je maar, maar het is wel dankzij de flexibiliteit van je collega's dat je naar je kind toe kan. Je beïnvloedt er sowieso anderen mee.

Iemand anders aanwerven is makkelijk gezegd. In een KDV kan ik me voorstellen dat de inwerking niet zo lang duurt, bij ons is dat met al die programma's, wetgeving, attesten, supplementen en uitzonderingen en betaalregelingen en de hele rimram heel wat anders. Standaard opleidingsperiode is minstens 4 weken, die tijd moet er constant iemand met je meekijken. 1 kleine fout kan bij ons immense gevolgen hebben. En dat je voor bureauwerk in verschillende shiften moet werken is ook niet echt het meest aantrekkelijke wat er bestaat + gezondheidsrisico's waaraan we worden blootgesteld.

Voor mensen die kinderen willen zijn er een hoop ondersteunende maatregelen. Vind ik mooi, maar wat krijgen wij als kinderloze daar tegenover? Dat je thuis zit omwille van platte rust, da's geen pretje. Maar denk hier eens over na: als jij na je bevalling minder wil gaan werken, dan kan je dat door X tijd ouderschapsverlof op te nemen. De ziekenkas of RVA zorgen voor aanvullende uitkeringen zodat je amper wat van je loon verliest: je werkt minder maar krijgt wel de volle pot uitgekeerd.

Als een kinderloze datzelfde regime wil, dan verliest die gewoon die dag aan loon. Daar staat niks tegenover. Dan heb ik het niet over mantelzorg voor ouders of partner. Daar kies je niet voor dat die mensen zo hard aftakelen dat ze zoveel steun nodig hebben. Voor een kind kies je wel.

Inwerking niet zo lang duurt? Bij ons is er ook een inwerktijd en geleiding. Wat denk je wat er gebeurd als er bij ons 1 kleine fout gebeurd met een baby? Bij jullie is het papierwerk en misschien financiele gevolgen, bij ons werken we met levende, fragiele wezentjes, bv 1 keer vergeten de spijlen van een bed vergeten omhoog te doen, baby valt er uit, recht op hoofd, je kan je wel inbeelden wat de gevolgen daarvan zijn. En zo zijn er talrijke. De verantwoordelijkheid is niet min dat wij hebben.

Het is niet voor niets dat ik nu thuis gezt ben, werkverwijdering, wegens teveel risico, heffen, tillen, blootstelling aan ziektes. Wat zijn de gezondheidsrisico's van bureauwerk? Ik werk ook in shiften.

allé, ik heb de indruk dat je uw job beziet als de moeilijkste en risico'vollste job en dat andere job minder zwaar zijn. Je kruipt precies wat in een slachtofferrol/

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:11

Varekaj, mantelzorg voor zieke partner of ouders is toch hetzelfde als zorg voor je zieke kind. Alleen is mantelzorg langdurig en bij je kind meestal kortdurend. Kind kiest er toch ook niet voor om ziek te worden? Het gaat hier om een situatie dat er iemand afhankelijk is van jouw zorg op dat moment.

Om op vraag van TS te antwoorden: JA, ik of mijn man blijven thuis om voor het kind te zorgen als die echt ziek is, dus geen verkoudheidje. Wij vinden het als ouders onze verantwoording naar het kind toe. Tuurlijk kies je zelf voor kinderen maar daar hoort dus alle verantwoordelijkheid ook bij. Een kind krijgen en vervolgens maar dumpen bij grootouders, buren, oppas en vrienden als het ziek is VIND IK ZELF behoorlijk onbeschoft. Je zadelt een ander met kind op dat dan ook nog eens extra aandacht nodig heeft omdat het ziek is. Bovendien ga je dus anderen verplichten thuis te blijven om zelf te kunnen gaan werken?
Niet vergeten dat die kinderen waar je voor thuisblijft om voor te zorgen als ze ziek zijn, jou later gaan verzorgen als jij oud bent en niet alles meer alleen kan. Beetje raar als je niet de zorg van je kind wil dragen maar dat zij dat wel voor jou moeten gaan doen.
Dat je baas/collega's hier niet blij mee zijn (zeker als je kind vaker ziek is) kan ik mij wel voorstellen maar daar zijn mijn man en ik dan misschien wel heel egocentrisch in. Sorry baas/collega, maar vandaag kan echt niet, mijn kind heeft hulp en zorg nodig en dat gaat voor op mijn werk.
Daarentegen hebben mijn man en ik wel de instelling dat als een andere collega zoiets heeft dat ie daar dus ook de mogelijkheid toe krijgt. Heeft die collega geen kinderen dan heeft ie misschien nog wel 1 of beide ouders die af en toe (of regelmatig) hulp nodig heeft bij een doktersbezoek of ziekenhuis of iets dergelijks. Daar zullen we dan ook alles aan doen om betreffende collega die ruimte te geven.
Het is natuurlijk wel allemaal een beetje geven en nemen.
Laatst bijgewerkt door Milord op 27-02-15 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:13

Jennyj01 schreef:
Als je je oppas goed betaald en er afspraken over maakt hoeft dat natuurlijk niet. Maar ja iedereen wil en en. En kinderen. En carrière. En sociaal leven. En elke vakantie vrij. En dat iedereen dat snapt. En het mag niks kosten.

Je kunt je oppas nog zo goed betalen, maar als er meerdere kinderen naar diezelfde oppas gaan, dan mag je er een kind met een besmettelijke ziekte gewoon niet brengen, klaar. Dan moet je prive-oppas gaan betalen en dat is gewoon niet voor iedereen weggelegd.
Maar wat MariMacBran zegt: voor jouw bedrijf zou ik sowieso niet willen werken. 'Aangevalt'? :=

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:19

Dan zit je dus niet bij de juiste oppas. Of heb je het dus niet zo goed geregeld.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:22

Jennyj01 schreef:
Dan zit je dus niet bij de juiste oppas. Of heb je het dus niet zo goed geregeld.

Jennyj01 weet je eigenlijk wel waar je het over hebt? Een ziek kind MAG NIET gebracht worden. Dat heeft niets met juiste oppas te maken.

Sterker nog, als de oppas aangeeft dat het kind niet welkom is, is dat juist een GOEDE oppas, iemand die zich aan de regels houdt.

Of wilde je soms zeggen dat je alleen aan kinderen en werken mag beginnen als je beide ouders nog hebt en die ook nog bereid zijn om op te passen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:22

Ik heb uberhaupt geen oppas, mijn kinderen zijn oud genoeg om het anders te regelen, en ik ben eigen baas dus ik kan sowieso mijn eigen zaakjes wel voor elkaar krijgen :')
Maar jij zit wel erg vast in je eigen schemaatje: zo moet het, en anders doe je het niet goed. Alleen kan het zo niet voor iedereen. Het heeft niets te maken met de juiste oppas; het is gewoon niet de bedoeling om een ziek kind af te leveren bij een oppas waar meerdere kinderen komen. Besmettingsgevaar, anyone? En prive-oppas kan, maar tast dan maar in de buidel. Dat kan gewoon niet iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:25

Ik werk in een ziekenhuis, momenteel nog administratief.
1 kleine fout kan bij ons een klein betalingsverschil opleveren, maar de gevolgen zijn vaak veel groter dan dat: dossiers worden verwisseld, 1 banale tikfout kan het verschil maken in tegemoetkomingen en vergoedingen, foute diagnose bij de foute patiënt... We zitten ook aan de start van de keten, 1 foutje sleurt direct het hele traject mee. Dan moet je maar vertrouwen dat de personen na jou even aandachtig hun werk doen. Wij zijn de basis, van ons wordt verwacht dat we perfect werken.

Als er dan iemand plots wegvalt, dan stijgt die werkdruk enorm. Zelfs voor 1 dag of een paar uur. Je zit immers met 1 persoon minder, maar het aantal mensen dat die dag op controle komt blijft wel gelijk. Daarom is dingen plannen bij ons heel erg belangrijk om dat allemaal op te vangen en vlot te laten verlopen. Dus ja, dat een collega naar huis wil voor een ziek kind begrijpen we vaak prima, maar handig is het verre van. Het vergroot alleen maar de risico's op fouten.

@Milord: mantelzorg is er inderdaad voor iemand die ziek is en jouw hulp nodig heeft. Echter wordt sociaal verlof (of sociaal verlet) veel makkelijker toegestaan voor iemand die 1 of 2 dagen thuis moet zijn voor een ziek kind, dan iemand die bijvoorbeeld 2 dagen thuis moet zijn voor een zieke partner of ouder. Voor iemand met een kind is het vanzelfsprekend dat je er beroep op doet. Wil je datzelfde opnemen voor je ouders of partner, dan moet de aandoening meestal al veel ernstiger zijn dan bij een kind. In veel gevallen begrijpelijk, een kind kan nog niet zo goed voor zichzelf zorgen.
In andere gevallen is het absurd. Neem bijvoorbeeld migraine. Dat je daarvoor als ouder thuis blijft om je kind te steunen is doodnormaal. Dat je voor diezelfde migraine thuis zou blijven voor je partner te ondersteunen? No way dat je daarmee moet komen aandraven... Terwijl die partner even goed compleet KO op de bank kan liggen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:25

Amaris schreef:
Jennyj01 schreef:

Jennyj01 weet je eigenlijk wel waar je het over hebt? Een ziek kind MAG NIET gebracht worden. Dat heeft niets met juiste oppas te maken.

Sterker nog, als de oppas aangeeft dat het kind niet welkom is, is dat juist een GOEDE oppas, iemand die zich aan de regels houdt.

Of wilde je soms zeggen dat je alleen aan kinderen en werken mag beginnen als je beide ouders nog hebt en die ook nog bereid zijn om op te passen?

Er zijn meer opties dan alleen ouders hoor.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:26

Jij weet het zo goed. Vertel het dan eens, wat zijn volgens jou de opties? Dan hebben we er tenminste nog wat aan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:28

Een aupair. Of een oppas die niet een halve kinderklas heeft. Oppas thuis? Mogelijkheden genoeg zou ik zeggen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:28

Weet je wat dat kost? Veel mensen kunnen dat gewoon niet betalen. Dat is wat ik al 10x zeg.

Een au pair gaat over minimaal 450-500 euro VAST per maand. Alle extra kosten (inschrijving, bemiddeling, etc) en het moeten hebben van de ruimte voor zo'n persoon + kost en inwoning... Moet je toch wel echt een leuk salaris hebben.

Gastouder aan huis, 4-6 euro PER KIND PER UUR. Tel uit je winst als je er twee of drie hebt en negen uur per dag van huis bent, zeg eens vier dagen per week. Is een veertienhonderd euro per maand. Moet je ook maar hebben liggen.

Zo kan ik bezig blijven. Dus nee, je weet niet wat je zegt.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-02-15 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:29

Jennyj01 schreef:

Jij hebt werkelijk geen idee waar je over praat. Natuurlijk is het wel fijn om lekker ongenuanceerd te schoppen, maar je zet jezelf hier wel neer als een vrij dom, in je eigen mening vastgeroest persoon dat geen idee heeft hoe het er in werkelijk aan toe gaat. Zo blijkt uit je posts.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:30

Jennyj01 schreef:
Een aupair. Of een oppas die niet een halve kinderklas heeft. Oppas thuis? Mogelijkheden genoeg zou ik zeggen.

Duidelijk geen idee dus. Zit dat lekker, op je veroordelende troon?