Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:40

fleurtjeuh schreef:
Heeft iemand hier de opleiding gevolgd op de helicon in Nijmegen?

ik zit momenteel in het 2de jaar van de 3 jarige opleiding :D

fleurtjeuh

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 20:44

En hoe vind je het? :)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:01

fleurtjeuh schreef:

het bevalt tot nu toe nog prima, het eerste jaar van de opleiding is algemeen dierverzorging... wat ik je wel kan aanraden is om de opleiding in 4 jaar te doen, eerder was dat ook zo en dit jaar start dat ook weer. wij merken (en de docenten) dat omdat er momenteel 3 jaar aan lesstof in 2 jaar word gepropt dat het allemaal te veel wordt (en dat veel leerlingen het dus ook niet halen)

de school zelf is ook prima, fijne docenten die bereid zijn om je echt te helpen als je het niet kan bijhouden en er is (al zeg ik het zelf) een leuk rooster, dus je zit ook niet belachelijk lang op school. verder is er een mogelijkheid om in de bovenbouw HBO instroomvakken te doen (wis en scheikunde) zodat je na de opleiding makkelijker kan instromen op het HBO. er zijn heel veel mogelijkheden voor je keuzevak (elke donderdag in de bovenbouw) met onder andere biotechniek, paardenkliniek, dieren fysiotherapie en nog veel meer interessante dingen.

maar goed... over die jaren hoef jij je niet druk te maken, want het is toch weer 4-jarig geworden. mocht jij al een mbo of hbo studie hebben afgerond is er een optie om het eerste jaar algemene dierverzorging over te slaan, en dan duurt de opleiding nog maar 3 jaar in dat geval.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:07

Hier al 6 jaar werkzaam als paravet. De opleiding eigenlijk als aanvullende module gekozen tijdens m'n HBO opleiding en er een beetje in blijven hangen. Ik werk nu sinds begin dit jaar bij een tweedelijns praktijk en zit echt helemaal op m'n plek.

Voor de werkzoekenden. Misschien is het al eerder genoemd maar heb niet alle pagina's doorgelezen. Vetwork heeft ook altijd wel interessante vacatures en via vetjobs.nl zie ik ook regelmatig wat voorbij komen.

Ik heb aardig wat stagiaires begeleid tijdens mijn jaren als paravet en moet eerlijk bekennen dat ik het niveau echt bedroevend vind. 1 op de 10 is eigenlijk maar geschikt voor het werk. Ik denk dat een beperking op het aantal aanbiedende opleiders, een toelatingstest of een niveauverhoging al een goede stap in de richting zal zijn.

Nog even als toevoeging op bovenstaand bericht. Ik heb mijn opleiding in 20 weken gedaan, is echt prima te doen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:12

Mph ook via van hall?

Ben t wel met je eens qua niveau van de stagiaires. Wij hebben laatst toevallig echt een hele goede gehad, die durfde ik met een gerust hart los te laten in de praktijk :-)

Qua bizarre operaties valt t denk ik hier wel mee leffroi! Ik zit in een gemengde praktijk en onze praktijkeigenaar castreert ook incidenteel wel eens hanen, ben er alleen nog nooit bij geweest.
Alhoewel kort geleden nog een keizersnede bij een chihuahua, 1e pup lag in stuit en was inmiddels overleden. Maar moeders kreeg deze er dus niet uit geperst. Buik open gemaakt, levende pup eruit gehaald en de ander moeten onthoofden om m eruit te krijgen. Dat was wel echt naar om te doen, maar hij kon geen kant op..

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:16

bij ons is het stagiare niveau ook echt bedroevend.... maar een enkeling doet het goed. Nu toevalig net een goede gehad.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:21

Klopt! Het niveau van de opleiding hield wat mij betreft ook te wensen over, maar goed, ik heb het papiertje ermee gehaald.

Hier wekelijks 'bijzondere' ok's (voor een tweede lijn relatief normaal): hernia's, aortaboog bij pups, total hip replacements en verder erg veel knutselwerk met fracturen.

Beetje jammer dat het wat betreft de opleidingen uiteindelijk toch weer om het binnenhalen van zoveel mogelijk geld gaat ipv ervoor te zorgen dat er kwalitatief goede assistentes op de arbeidsmarkt komen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:22

lizet_lara schreef:
fleurtjeuh schreef:

het bevalt tot nu toe nog prima, het eerste jaar van de opleiding is algemeen dierverzorging... wat ik je wel kan aanraden is om de opleiding in 4 jaar te doen, eerder was dat ook zo en dit jaar start dat ook weer. wij merken (en de docenten) dat omdat er momenteel 3 jaar aan lesstof in 2 jaar word gepropt dat het allemaal te veel wordt (en dat veel leerlingen het dus ook niet halen)

de school zelf is ook prima, fijne docenten die bereid zijn om je echt te helpen als je het niet kan bijhouden en er is (al zeg ik het zelf) een leuk rooster, dus je zit ook niet belachelijk lang op school. verder is er een mogelijkheid om in de bovenbouw HBO instroomvakken te doen (wis en scheikunde) zodat je na de opleiding makkelijker kan instromen op het HBO. er zijn heel veel mogelijkheden voor je keuzevak (elke donderdag in de bovenbouw) met onder andere biotechniek, paardenkliniek, dieren fysiotherapie en nog veel meer interessante dingen.

maar goed... over die jaren hoef jij je niet druk te maken, want het is toch weer 4-jarig geworden. mocht jij al een mbo of hbo studie hebben afgerond is er een optie om het eerste jaar algemene dierverzorging over te slaan, en dan duurt de opleiding nog maar 3 jaar in dat geval.

Ik ga de 2 jarige BBL opleiding doen, maar heb eerder al de eerste 2 jaar gehaald, dus dat deel zal grootendeels herhaling zijn.
En ik hoef maar 1 dag in de week naar school :)
Wel fijn om te horen dat het goed geregeld lijkt op de school.
Is weer eens wat anders als het AOC in groningen...

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:37

MPH schreef:
Hier al 6 jaar werkzaam als paravet. De opleiding eigenlijk als aanvullende module gekozen tijdens m'n HBO opleiding en er een beetje in blijven hangen. Ik werk nu sinds begin dit jaar bij een tweedelijns praktijk en zit echt helemaal op m'n plek.

Voor de werkzoekenden. Misschien is het al eerder genoemd maar heb niet alle pagina's doorgelezen. Vetwork heeft ook altijd wel interessante vacatures en via vetjobs.nl zie ik ook regelmatig wat voorbij komen.

Ik heb aardig wat stagiaires begeleid tijdens mijn jaren als paravet en moet eerlijk bekennen dat ik het niveau echt bedroevend vind. 1 op de 10 is eigenlijk maar geschikt voor het werk. Ik denk dat een beperking op het aantal aanbiedende opleiders, een toelatingstest of een niveauverhoging al een goede stap in de richting zal zijn.

Nog even als toevoeging op bovenstaand bericht. Ik heb mijn opleiding in 20 weken gedaan, is echt prima te doen.

Kun je wat meer over die aanvullende module vertellen evt per pb?

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 21:48

@kyrkelover. Via het Van Hall wordt deze module aangeboden in je 3e jaar (dacht ik? Ik zat niet in de reguliere modus) je kan deze dan als module kiezen en hebt dan 2 X 10 weken les van docenten die vanuit Barneveld naar Leeuwarden komen.

Edit: is voor mij dus al wel ruim 6 jaar geleden, weet niet of ze dit nog steeds aanbieden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 05:48

Klopt mph alleen gaat t tegenwoordig niet meer via Barneveld maar via t nordwincollege (waardoor de prijs ook iets betaalbaarder werd). Alleen heb ik geluiden gehoord dat ze d'r weer mee gaan stoppen ivm te weinig aanmeldingen.

Werk je in Utrecht mph? Lijkt me toch wel bijzonder om wekelijks zulke moeilijke operaties te doen, al is t voor jullie natuurlijk normaal.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 07:03

Ik heb destijds niet extra betaald voor die module. Zat gewoon bij het collegegeld in. Hadden toen nog een aardige klas vol maar kan me voorstellen als je er extra voor moet betalen de aanmeldingen wel een beetje uit blijven. Het merendeel doet het toch als kleine aanvulling op hun studie.

Ik werk idd in Utrecht, maar niet op de faculteit. Het wordt normaal na een tijdje, al komen er nog steeds bijzondere gevallen langs hoor. Een aortaboog is voor ons ook geen dagelijkse kost bijvoorbeeld.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:07

Volgens mij werk jij waar ik vorig jaar wilde solliciteren, maar voor ik mijn brief kon versturen was de vacature alweer weg. :p

Ik werk ook in een 2de lijns kliniek (ook eerste lijns maar daar sta ik niet)
sta nu alleen nog op de opname/spoeddienst dus er komen een hooop veelzijdige dingen langs!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 09:21

Bedoel je met enig toeval Wilhelminaoord Seni? Daar wilde ik ook een brief heen sturen, maar ik was nog niet afgestudeerd en ik twijfelde of ik het dan wel of niet moest doen. En net dat ik wilde reageren op de vacature was hij alweer weg *domdomdom*

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:23

ik ben als 7 jaar werkzaam als para. voornamelijk paard en ook kleine huisdieren

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:26

Ik werk in UUtrecht :-)
2e lijns is in mijn ogen sowieso leuker dan 1e lijns. Continue hetzelfde... Was niet mijn ding.

ALTIJD solliciteren ook al ben je nog niet klaar. Nee heb je, ja kun je krijgen. Niet twijfelen, gewoon een degelijke brief opstellen en niet gewoon een standaard berichtje dat je copy pasted. Meestal helpt het ook om to the point te zijn. Dat je van beestjes houdt en zelf een halve dierentuin hebt is leuk, maar geen meerwaarde waarom jij zo goed zou zijn bij operaties of met klanten. Dat je net afgestudeerd bent of bijna klaar bent is geen probleem, betekent alleen maar dat je gemotiveerd bent en nog open staat om bij te leren. Probeer consequent elke dag bv van 8u-14u vacatures te zoeken, degelijke brieven schrijven, .... zo krijg je meteen ook routine in bv elke dag v@twork, vedias, vetjobs, Google, nationale vacaturebank, ... af te zoeken.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 11:43

Dat ik een brief kan schrijven is wel bewezen. Heb 1 gesprek gehad tot nu toe en kreeg zelfs een compliment over mijn leuke brief. To the point met een beetje humor. Helaas zochten ze toch iemand met meer ervaring. Uiteraard gaat het solliciteren gewoon door. Maar velen hebben geen openstaande vacature dus helaas veel afwijzingen. Wel jammer, maar helaas. Het liefst wil ik in een 2e lijns werken. Weet niet eens waarom, maar dat lijkt mij vele malen interessanter!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:53

Is ook zeker vele malen interessanter. Al heeft de eerste lijn ook zo z'n charmes. Ligt ook wel een beetje aan in wat voor kliniek je werkt. De eerstelijns praktijk waar ik hiervoor werkte was vrij uitgebreid qua mogelijkheden, dus dat houdt het ook wel interessant. Alleen maar entingen ed zou voor mij echt te saai zijn.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-15 11:57

Nouja, voor mij als onervaren assistente nog we leuk om te doen natuurlijk, maar ik denk eenmaal verder dat het ook snel saai wordt. Ik mag daarom ook graag 'achter' staan bij de operaties e.d. Probleem bij mij is nog een beetje, ik woon nog thuis en wil ik in een 1e lijns kliniek gaan werken ben ik haast verplicht uit huis te gaan, maarja dan moet ik wel verzekerd zijn van een inkomen en ga zo maar door hahaha.

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:34

Hallo! mag ik mij hier ook melden? Ik ben afgelopen juli afgestudeerd als paraveterinair. Mijn opleiding heb ik gevolgd op Landstede in Raalte. Sinds juni ben ik aan het werk bij een hele leuke praktijk in Deventer!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:24

Ohh tegen ons zeden ze destijds dat t €2000 kostte toen t nog via Barneveld ging, wij hebben minder betaald.
2e lijn in wilhelminaoord heb ik ook over getwijfeld! Maar zou graag eerst een berg meer ervaring hebben voor ik daar aan de slag zou willen gaan.
Wij kunnen redelijk wat in de praktijk en hebben t redelijk druk met de koeien dus genoeg te doen!

Leuk in Deventer merith! Welke praktijk?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:52

dat zou wat zijn.. met mijn hbo gestopt voor paraveterinair kan je t via van hal doen :')

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:04

Afgelopen jaren was dat geen probleem hoor. Half jaar theorie en 500 uur stage en klaar ben je! Weet niet of t dus komende jaren blijft kunnen.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 06:52

Zolang je ervaring met beesten hebt en je weet hoe je ze moet behandelen maakt het niet zoveel uit of je nou in een eerste of tweedelijns praktijk start. Je moet alles toch nog leren en als je het een beetje handig oppakt dan zou ik gewoon bij een tweedelijns praktijk solliciteren hoor.

Ik weet wel zeker dat ik niks extra's heb betaald voor m'n opleiding tijdens het van hall. Had ik helemaal geen geld voor haha. Vind het ergens wel goed dat ze dat nu wel veranderd hebben anders krijg je helemaal een overschot.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 07:12

Ik heb een tijdlang in een tweedelijns kliniek gewerkt en merkte wel dat ik door een gebrek aan ervaring daar toch moeite mee had. Mocht ik nu weer als paraveterinair aan het werk willen dan eerst een tijdje in een kleine kliniek.