Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:15

Goof schreef:
We hebben het over sportlessen en jij doet bijna overkomen dat sportlessen gelijk staan aan afbranden en frustreren van kinderen.

Hmmm, heb je het topic gelezen? Behoorlijk wat mensen voelden zich in de gymlessen zeer onveilig. 'Afbranden' is mijn term, maar de negatieve emoties en ervaringen zijn zeker niet uniek voor mij. Genegeerd, gepest, buitengesloten, uitgelachen, onder druk gezet... als het duidelijker is mag je ook die termen lezen hoor, maar het punt is dat het ongezond is om jongeren daar stelselmatig aan te onderwerpen, en dat het zeker niet ertoe leidt dat jongeren daar dan beter mee om kunnen gaan. Ze leren dus helemaal niet 'incasseren.'

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:17

Er zit wel een groot verschil tussen absolute basisvakken als rekenen, talen, aardrijkskunde en zo en een vak als gym. Zeker zolang het er in de praktijk voor zorgt dat een best aanzienlijk aantal leerlingen eenmaal van school af NOOIT meer voet zet in een sportschool/ club/ vereniging en zelfs niet meer gaat kijken naar vrienden/ kinderen die een sportwedstrijd hebben schiet het sowieso het doel meer dan volledig voorbij.

Gym is bedoeld om sporten/ bewegen te stimuleren. Dat doe je niet door afbranden en gepest en altijd dezelfde sporten doen. Dat doe je door een veilige omgeving te bieden en een breed scala aan sporten aan te bieden om aan te snuffelen, zodat de leerlingen een idee krijgen van waar ze goed in zijn en waar ze minder goed in zijn en wat ze echt niet kunnen. Zodat ze sporten kunnen ontdekken waar ze thuis niet mee in aanraking komen en daar misschien uiteindelijk wel op gaan. Incasseren leer je niet door afbranden en treiteren. Incasseren leer je door tegenslagen ja, maar bewust leerlingen afbranden en treiteren of dat oogluikend toestaan is geen tegenslag meer, dat is gewoon iemand beschadigen.

En cijfers geven voor gym vind ik sowieso complete onzin. Als je al cijfers geeft voor zoiets, doe het dan voor inzet. Zodat ook het dikke, puisterige jongetje dat de hele dag met zijn neus in de boeken zit in elk geval een kans heeft op een voldoende als ie een poging doet tot een coopertest maar jammerlijk faalt. Dat joch krijg je toch niet uit de boeken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:18

Harpoon schreef:
Kinderen bewegen inderdaad veel te weinig, maar dit kun je ook anders aanpakken.
De mensen die in een straal van een kilometer wonen zouden bijvoorbeeld lopend moeten komen, binnen 5 kilometer op de fiets etc. (Heeft de school van mijn neefje ook en werkt prima)

Daarbij vind ik het raar dat er becijferd word op je conditie. Ik heb een longembolie gehad en heb ook astma. Voor die longembolie haalde ik telkens onvoldoendes op mijn conditie omdat ik astma had. Ik vind dat werkelijk waar nergens op slaan. Op conditie kun je gewoon geen cijfer plakken. Dat is gemeen.
Inzet en vaardigheden wel. Dat is nog redelijk.

Gym moet een keuzevak worden, omdat er gewoon teveel negatieve dingen aanzitten.
Het enige positieve is dat de kinderen bewegen. Maar that's it.

Het cijfer is nooit gebasseerd op conditie alleen dat zou onzinnig zijn.

mijn fijne moteriek is niet geweldig.. voor mij zou het dus niet eerlijk zijn om turnen te beoordelen? en in mijn periode is mijn hele rug verkrampt dus kon ik niet over de kast springen of presteerde ik minder.
of iemand die wat minder hoort dat hij minder makkelijk met basketbal kan meekomen.

iedereen heeft zijn plus en minpunten. zolang alle punten meegewogen komen dan komt daar een reeel cijfer uit..

jij kunt een tien halen voor inzet, maar gewoon geen tien voor uitvoering.. thats life, niet iedereen kan een 10 scoren..

natuurlijk wordt conditie meegenomen in de beoordeling.. zou je dan willen dat je gewoon een tien zou krijgen, omdat je iets mankeert? daarvoor heb je het inzet aspect.. dat feitelijk zwaarder weegt aan het einde van het jaar dan het cijfer van kunde bij gym

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:23

Ik heb me niet veilig ontwikkeld op school, ik werd veel gepest en tot aan mijn derde jaar vond ik het op veel dagen moeilijk om de moed bij elkaar te schrapen om weer naar school te gaan. (nachtmerries, huilen, schreeuwen) Veilig klimaat?? echt niet. Funest, ach het heeft zeker sporen achter gelaten, maar om nu te zeggen dat ik een zwaar beschadigd mens ben, nee dat niet.

Ik denk dat je reacties wel begrijp Shadow0, er is veel mis met ons onderwijs en er zou veel meer gekeken mogen worden naar het proces (ontwikkeling van het kind) dan naar de resultaten die het behaald. Zo werkt onze hele maatschappij echter niet meer. We zijn een resultaatgericht land met veel oog voor de cijfertjes onder aan de balans. Dat zie je dus ook terug op de scholen.

Dus in die zin is school niet alleen maar frustrerend met gymles. Ik denk dat het er voor de medestudenten ook eigenlijk helemaal niet om ging of je ergens beter of slechter in was bij de gymles, val je buiten de boot, dan val je er overal buiten, dus ook tijdens de gymles. Een groot voordeel en daarmee het grootste nadeel van gymles is, dat het zo enorm in je lijf is. Het is zo groot fysiek aanwezig waardoor het nog makkelijker gevoeld wordt dan in een klaslokaal.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:25

mick75 schreef:
En cijfers geven voor gym vind ik sowieso complete onzin. Als je al cijfers geeft voor zoiets, doe het dan voor inzet. Zodat ook het dikke, puisterige jongetje dat de hele dag met zijn neus in de boeken zit in elk geval een kans heeft op een voldoende als ie een poging doet tot een coopertest maar jammerlijk faalt. Dat joch krijg je toch niet uit de boeken.

uit medelijden moet je niet cijfers gaan geven.. het becijferen moet uitgebalanceerd zijn.. ook dat puisterige jongetje (vind het overigens vreemd dat niet de sporter puisterig is maar de nerd?) heeft sporten waarin hij uit kan blinken.. dat zullen de sporten zijn waar tactisch inzicht vereist is, en zal hoe dan ook een voldoende kunnen scoren..

als je op je werk je uiterste best doet, maar niet bovengemiddeld presteert krijg je ook alleen maar de normale loonsverhoging.. je krijgt niet de loonsverhoging die de 'toppers' van de afdeling krijgen, of de beloning voor de progressie. als je hard je best doet, maar het niet kan, dan krijg je de normale beoordeling.. niet uit medelijden dan maar extra loonsverhoging want 'hij heeft het toch maar geprobeerd'.. zo werkt het niet..

met paardrijden is ook niet iedereen even getalenteerd.. dus dan toch maar iedereen 200 punten geven omdat het anders zo zielig is voor iemand die zo hard zijn best heeft gedaan maar gewoon niet beter kon? (verliespunten dan ook afschaffen natuurlijk)..

nee, bij gym wordt inzet beloond èn prestatie. ten opzichte van andere vakken heb je al het voordeel dat inzet beloond wordt.. ik heb mijn hele leven keihard geprobeerd om natuur en wiskunde te begrijpen.. maar ik heb nooit uit medelijden een voldoende gekregen omdat ik zo hard werkte hoor.. ik kreeg mijn cijfer op basis van wat ik presteerde.

gym heeft een andere doelstelling en vandaar dat ook de inzet meetelt.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:26

Ja!

Ik vind niet dat je beoordeeld mag worden op conditie of lenigheid. Ja er word beoordeeld op inzet maar die dingen die je doet bij gym zijn gewoon 3x niks. Als wij gaan gymen zijn de groepjes helemaal gemegd, meestal spelen de goede (jongens) samen en staan de andere er een beetje voor jan met de korte achter naam bij, en als ja dan mee doet dan word je half afgemaakt als je iets fout doet door de hele fanatieke mensen.

Laat gym maar een keuze vak worden!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:29

Ik vind dat het verplicht moet blijven, maar als je lichamelijk beperkt bent, er een alternatief moet komen voor tekenen oid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:29

Wat voor nut heeft een cijfer bij gym uberhaupt? Bij de gewone lesstof is het een maat voor in hoeverre je de lesstof beheerst. Dat is (enigzins) zinnig, omdat je een bepaald niveau moet hebben voor je diploma.
Al vind ik dat cijfers uberhaupt veel en veel te belangrijk gevonden worden. De focus ligt te veel op het getalletje en te weinig op wat er achter zit.

Maar bij gym (en bij tekenen en nog wat van die zaken) is het nog zinlozer. Daar is geen eindniveau wat je moet halen, het zijn ook geen dingen die je in cijfertjes moet stoppen. Laat leerlingen zich ontwikkelen waar ze aan toe zijn. En laat cijfers lekker weg, ze bieden geen meerwaarde.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:30

Ik heb het topic zeker gelezen, maar je doet echt overkomen alsof de kinderen doelbewust worden onderworpen aan pesterijen en andere ellende.

Er zullen echt wel waardeloze docenten LO rondlopen, net zoals je die ook vindt voor andere vakken, maar de afgelopen paar scholen waar ik heb gewerkt zijn juist echt positief te noemen.
Veilige leeromgeving bij LO, leerlijnen, activiteiten buiten school, kennismaken met andere sporten EN sociale vaardigheidstrainingen als rots en water bijvoorbeeld.
Ik heb in de afgelopen jaren nooit leerlingen gehoord die werden gepest of zich niet veilig voelden. En ja tuurlijk roepen ze wel dat gym niet leuk is want dan hebben ze het het 1e uur of juist het laatste, of het regent en ze moeten buiten gymen, of ze zijn nog moe van het weekend, of de sport was niet leuk, of ze hebben een zere teen of.......

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:30

overigens gaan we hier vaak in dit draadje aan voorbij

de stelling is dat gym (beweging dus) maar geschrapt moet worden als verplicht vak..

dat scholen het niet goed inrichten of dat leerlingen pesten staat feitelijk buiten deze stelling..
dat is een issue van mensen en scholen en heeft in basis niet te maken met het wel of niet verplicht laten bewegen.

scholen moeten aangepakt worden als ze pesten toelaten
en leerlingen en leraren moeten meer om tafel als gym als geestdodend wordt ervaring (dat kun je gewoon zelf aankaarten).

ik ben gepest tot en met op de lagere school, hierdoor ook weinig vrienden op de middelbare

ja en ik werd als laatste gekozen bij gym en gepest in de kleedkamers..
echter ik had gewoon G/8.. want het feit dat ik gepest werd of buitengesloten deed niet af aan het feit dat ik wel een radslag kon maken, een rondje kon hobbelen in acceptabele tijd, in een touw kon klimmen en een magere 5 voor basketbal en volleybal kon scoren..

het is een stukje eigen verantwoording, een stukje aanleg en een stukje hoe docenten omgaan met het vak.. 2 van de 3 kun je zelf invloed op hebben en 66% is een voldoende
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 29-09-14 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:33

Met het oog op de bevolking en vooral kinderen worden alleen maar dikker, vind ik dat het moet blijven.

eclair98

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:37

Maar ivm. overgewicht, dat doet niks af aan de bron van het probleem. Ik hoor en lees alleen maar dat kantines alleen maar fast food verkopen...... Doe hier dan ook wat aan!

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:38

Becijfering zorgt op een middelbare school vaak nog voor net wat meer inzet. Het is een extrinsieke motivatie om te doen wat er van hen gevraagd wordt. En aangezien het belangrijk is dat deze maatstaaf voor iedereen hetzelfde is, dienen er objectieve criteria te zijn aan de hand waarvan beoordeeld wordt, het is makkelijk te zien of iemand een beweging correct uitvoert dan te zien of iemand voldoende inzet toont.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:43

Lusitana schreef:
Sorry hoor, maar omdat er mensen zijn die er een hekel aan hebben moet het maar afgeschaft?
De rest van de lessen op school vinden ze zeker allemaal geweldig....School is per defintie niet altijd even leuk, maar wel een goede manier om enigszins voorbereid de maatschappij in te gaan.

Wat je oa met gym leert is incasseren. Juist als je er zo´n hekel aan hebt!
Je leert dat niet altijd alles even makkelijk of eerlijk gaat. Dat je wel eens iets moet doen waar je helemaal geen zin in hebt, gewoon omdat het moet.
Dat je wel eens niet zo populair bent, maar als je uitzonderlijk presteert dit kan veranderen.
Ook leer je elkaar beter kennen dan als je altijd maar met dezelfde optrekt.
En, ook niet belangrijk voor pubers, je kunt goed lichamen vergelijken en zien dat het jouwe heus niet zo abnormaal is als je dacht. Om maar wat te noemen. En je leert je ook ver een bepaalde schaamte heenzetten, want zo bedekkend zijn die pakjes niet, maar iedereen moet ze aan.

Verder zijn er echt bar weinig die buiten school sporten en de fantiekelingen kunnen gewoon en/en doen.

Die het niet leuk vonden, gaan gewoon toch lekker nooit meer naar de sportschool?

Als zoiets je traumatiseert mag je wel eens wat weerbaarder gemaakt.
Ik wordt ontzettend kwaad als je dingen maar als excuus ziet om dan maar niet gym als vak te hebben.

Als het een keuzevak wordt, komt er echt niemand meer.

Vooropgesteld ben ik tegen het afschaffen van de gymles.
Maar jij hebt echt geen flauw idee wat het met je doet als je op die bank blijft zitten omdat niemand je in de groep wil. Dat is niet iets van wordt maar een beetje weerbaarder. Hoe dan? Als je niet mee mag doen? Ik was fysiek helemaal niet onhandig, blonk uit als we toestellen deden. Helaas kwam dit twee keer per jaar voor want er werd alleen maar gevolleybald en gesoftbald.
Dus verandering van het systeem is wat mij betreft wel bittere noodzaak!
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-09-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:44

_black_rose_ schreef:
Becijfering zorgt op een middelbare school vaak nog voor net wat meer inzet. Het is een extrinsieke motivatie om te doen wat er van hen gevraagd wordt.

Des te dommer :) Want van extrinsieke motivatie is bekend dat het beloonde gedrag snel uitdooft als die motivatie wegvalt, en dat bovendien de intrinsieke motivatie afneemt als je er veel extrinsieke motivatie aan toevoegt. Kortom: het effect is totaal verkeerd om: cijfers bij de gym verminderen dan eerder de kans dat mensen blijven sporten na hun middelbare schooltijd. (Deze effecten zijn uitgebreid getest en bekend in de psychologie.)

In werkelijkheid ligt dat genuanceerder, omdat mensen vaak bij sportclubs gaan en daar weer intrinsieke motivatie opdoen, en dan vanuit die motivatie weer blijven sporten - maar cijfers bij de gymles doen naar mijn mening veel meer kwaad dan goed.

(En met je cijfer voor gym een onvoldoende voor wiskunde compenseren is ook onzin. Dus gewoon afschaffen.)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:46

Shadow0 schreef:
Lusitana schreef:
Wat je oa met gym leert is incasseren. Juist als je er zo´n hekel aan hebt!

Over het algemeen werkt het helemaal niet goed om kinderen te 'leren' door ze langdurig vervelende dingen te laten meemaken. Dat doet alleen maar schade. Letterlijk - zulke stress is slecht voor de ontwikkeling, slecht voor de stofwisseling, nog los van allerlei slechte gewoonten die je kunt aanleren om met de stress om te gaan (ongezond eten / roken of drinken of drugs / je afsluiten / je afreageren op anderen.)

Goeie weerbaarheid aanleren lijkt me trouwens wel een idee - maar dat doe je dus niet door jongeren maar gewoon heel vaak langdurig bloot te stellen aan frustrerende situaties, waar ze gepest of genegeerd of uitgelachen worden en afgebrand als ze niet goed genoeg zijn. Als je weerbaarheid wilt leren, dan doe je dat door ze juist in een veilige omgeving te leren hoe ze met dingen om kunnen gaan. Dat gebeurt in de meeste gymlessen absoluut niet.

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:53

saskiakefie schreef:
Ik kan me alleen maar aansluiten bij Shadow0.
In deze maatschappij worden kinderen hard gemaakt want dat schijnt een goede methode te zijn.
Nu moeten er programma's komen zoals 'over de streep' omdat kinderen zich niet meer kwetsbaar op durven te stellen aangezien het is: gepest worden of pesten.

Dat is echt niet iets van de laatste tijd hoor, "pesten of gepest worden". Dat is overal zo en dat zal altijd zo blijven. Kinderen zijn namelijk niet lief tegen elkaar. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:55

Magrathea schreef:
Dat is echt niet iets van de laatste tijd hoor, "pesten of gepest worden". Dat is overal zo en dat zal altijd zo blijven. Kinderen zijn namelijk niet lief tegen elkaar. ;)

Het blijft vooral zo omdat we dat als mantra herhalen. Het kan best verbeteren - maar dat begint met niet steeds zeggen dat het niet kan veranderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:01

Nikass schreef:
Vooropgesteld ben ik tegen het afschaffen van de gymles.
Maar jij hebt echt geen flauw idee wat het met je doet als je op die bank blijft zitten omdat niemand je in de groep wil. Dat is niet iets van wordt maar een beetje weerbaarder. Hoe dan? Als je niet mee mag doen? Ik was fysiek helemaal niet onhandig, blonk uit als we toestellen deden. Helaas kwam dit twee keer per jaar voor want er werd alleen maar gevolleybald en gesoftbald.
Dus verandering van het systeem is wat mij betreft wel bittere noodzaak!

Dan ga je er van uit dat ze nooit gepest is geweest. Da's een oneerlijke uitgangspositie als je dat niet zeker weet imo.
Ik werd ook niet gekozen, gym stond gelijk aan pijn (fysiek) voor mij en wij deden 99% van de tijd balsporten waar ik dus niks van bak. (letterlijk niks.) wat voor de bijhorende commentaar en pesterijen van klasgenoten zorgde (en met mijn 1.50m eindgrootte kan je je vast voorstellen dat ik sowieso al een graag gekozen slachtoffer was wat dat betreft) en ik ben het geheel eens met Lusitana.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:07

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:

Het blijft vooral zo omdat we dat als mantra herhalen. Het kan best verbeteren - maar dat begint met niet steeds zeggen dat het niet kan veranderen.

Nee hoor. Ik zou echt niet weten wat ik eraan had moeten doen vroeger, toen ik gepest werd: alle pestprotocollen en oudergesprekken en liedjes hebben niet bijgedragen aan het feit dat ik opgewacht werd na school en uitgescholden werd. Terwijl ook de pesters net zo goed het pestprotocol hadden getekend en elke keer sorry kwamen zeggen als ik naar de juf was geweest... Om daarna net zo hard weer terug te slaan ;) met als resultaat dat ik het aan niemand vertelde, en toen werd het uiteindelijk wel minder.

Dus nee, ik denk niet dat er een training, workshop, therapiesessie of wat dan ook had geholpen. En ik denk niet dat ik de enige ben.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:16

Voor de bovenbouw vind ik het ook onzin.
Ik vind sporten leuk, maar met gym is het zo verplicht wat het niet leuk maakt.
Zoals sporten waar je niks mee hebt en teams die geen motivatie hebben... Je "werkt" nergens naar toe.
een fitnessruimte waar leerlingen terecht kunnen lijkt me handig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:32

Goof schreef:
Het is wel typerend dat de mensen die hier roepen dat gym stom is, afgeschaft moet worden of op zijn minst een keuze moet zijn, allemaal slechte ervaringen hebben gehad of het niet konden.

Kunnen jullie dat niet loslaten en de voordelen van gymlessen voor de jongeren van tegenwoordig inzien?

Nee, ik zie geen voordelen. Mijn mening is dat sport en beweging thuis gestimuleerd moet worden. Op een zelfde manier als dat ook goede voeding gestimuleerd moet worden.
Een of twee uurtjes per week iets moeten doen,...daar leer je alleen maar van dat sport stom is. En dat vind ik erg jammer. Beter is het om een kind iets te laten doen qua sport wat bij het kind past. Waardoor het leert dat beweging leuk is. En niet constant op de dingen gewezen worden die je qua sport niet kan.

Ik was zelf goed in sport maar ik vond en vind gym op school nog steeds erg nutteloos. Je kan die uren op school zo veel beter besteden aan vakken die er echt toe doen.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 29-09-14 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:33

Ik heb gestemd voor afschaffen, en zal mijn kinderen ook de vrijheid geven om niet mee te doen met schoolgym, als dat ooit nodig mocht zijn. Ik wil niet dat zij hetzelfde ondergaan als ik, zie alles wat genoemd is, en ook ik heb het meegemaakt. Ze zitten op de basisschool en ik hou dan ook zeker goed bij wat er gebeurd tijdens de gymlessen, en wordt er 1 buitengesloten of gepest, wordt hun leerkracht erop aangesproken!
Zo hoeft mijn oudste zoon niet mee te doen met voetbal (moeders genen: geen balgevoel of coördinatie) maar dan badmintont hij mee met de meiden, of turnt met hun mee.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:34

Idd natasja, Ik was ook goed in sport en deed dit met veel plezier naast school.

Op de basisschool zie ik het nut wel. Even de energie kwijt en zo weer ruimte maken om de leerstof veter op te nemen. Concentratie bij jonge kinderen werkt nu eenmaal wat anders
Laatst bijgewerkt door sneeuwpop op 29-09-14 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 13:38

Ik ben veel gepest. Ook met gym. Ik was in geen enkele onderdeel goed. Waardoor ik altijd onvoldoendes haalde. Want ik werd niet geoordeeld op mijn inzet.

Gevolg is dat ik nog steeds niet graag sport. Bang dat mensen mij uitlachen om mijn gestuntel.

Nu loop ik wel elke dag min. 2 uur met de hond. Fiets een half uur met de hond. En wandel elke dag van station naar school en ook weer terug.

Gym mag van mij worden afgeschaft. Tenzij ze het veranderen. En zorgen dat het leuker word.

Ik heb nu op het mbo elke week 1 uur dansen. Hartstikke leuk. Alleen door mijn pest verleden sloeg mijn lichaam op slot. Alleen de leraar geeft de klas zoveel vertrouwen. Dat ik mij langzaam durf te laten gaan. Maar het blijft elke week een gevecht met mijzelf.