Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een knallend CV! Hoe doe je dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:55

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom een cv er knallend uit moet zien? Je cv dient toch gewoon als overzicht van de studies die je hebt gevolgd, je werkervaring etc? Je begeleidende brief moet daarentegen wel knallend zijn imo.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:58

Rowdine schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom een cv er knallend uit moet zien? Je cv dient toch gewoon als overzicht van de studies die je hebt gevolgd, je werkervaring etc? Je begeleidende brief moet daarentegen wel knallend zijn imo.

Je verkijkt je er op hoeveel werkgevers hier waarde aan hechten. Een CV wordt beter gelezen dan de begeleidende brief.
Sluit de CV niet aan bij de functie of geeft het geen goede indruk, dan wordt de brief vaak niet eens gelezen.

Edit: Vaak wordt een selectie gemaakt uit de ontvangen CV's. Uit alleen die selectie worden de brieven nauwkeurig gelezen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:05

Rowdine schreef:

Dit is zoals het hoort.
Een CV moet geen zoektocht worden naar je identiteit, dat moet naar voren komen in je sollicitatiebrief. Daar staan je motiveringen in en kun je jezelf omschrijven. Een CV is niets meer en niets minder dan het opsommen van jouw persoonsgegevens en welke opleiding en werkervaring je hebt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:06

Maar niet zoals het altijd gaat...

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:10

Resfeber schreef:
Courses schreef:
Met referenties is het toch ook zo dat je mensen 'moet vragen' of je ze erop mag zetten of is dat heel ouderwets ofzo? Ik heb namelijk nog helemaal geen referentie's op m'n CV ..

Klopt, dat is wel gebruikelijk. Zo wordt de betreffende persoon niet verrast met een telefoontje.
Als er bij de vacature naar referenties worden gevraagd kun je die in je CV zetten. Zo niet, dan is het toevoegen van referenties bij CV niet echt nodig.
Meestal wordt hier in een later stadium om gevraagd.

Je kunt natuurlijk altijd op je CV zetten; Referenties: op aanvraag.

Daarnaast mag een toekomstig werkgever nooit zomaar een vam je referenties bellen zonder jou daarover in te lichten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:19

Resfeber schreef:
Rowdine schreef:

Je verkijkt je er op hoeveel werkgevers hier waarde aan hechten. Een CV wordt beter gelezen dan de begeleidende brief.
Sluit de CV niet aan bij de functie of geeft het geen goede indruk, dan wordt de brief vaak niet eens gelezen.

Edit: Vaak wordt een selectie gemaakt uit de ontvangen CV's. Uit alleen die selectie worden de brieven nauwkeurig gelezen.

Ja, dat snap ik.
Maar als je cv niet aansluit bij een functie dan ligt dat aan je studie/nevenactiviteiten/werkervaring etc. Dat ligt natuurlijk niet aan hoe knallend een cv eruit ziet.
Wat mij betreft maakt je ervaring/kwaliteit een cv knallend. Niet allerlei gekke kleurtjes en vormpjes.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:22

Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van inhoud en stijl, zonder het daarmee op een kerstboom te doen lijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:25

Hoe zouden jullie omgaan met gaten in een CV? Ik heb zowel qua opleiding een aantal gaten, als qua werkervaring. Geen kwestie van gewoon lui op mijn reet gezeten, maar ik snap best dat het er wel zo uitziet.

De voorbeeld cv's op pinterest zijn heel leuk, maar wel voor creatieve beroepen. Ik geloof niet dat ik ermee aan hoef te komen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:35

Ik lees ook een tijdje mee aangezien ik momenteel volop aan het solliciteren ben. Ik heb al veel tips opgedaan en nu zelfs mijn CV teruggebracht naar 2 pagina's ipv 3 (stages van vorige opleidingen nu samengevat aangezien zij momenteel niet relevant zijn voor de richting waarin ik solliciteerde). Nu maar hopen op positieve berichten. :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:35

Rowdine schreef:
Resfeber schreef:

Ja, dat snap ik.
Maar als je cv niet aansluit bij een functie dan ligt dat aan je studie/nevenactiviteiten/werkervaring etc. Dat ligt natuurlijk niet aan hoe knallend een cv eruit ziet.
Wat mij betreft maakt je ervaring/kwaliteit een cv knallend. Niet allerlei gekke kleurtjes en vormpjes.

Met een 'Knallend CV' wordt hier geen gekke kleurtjes en vompjes bedoelt.
Wel of geen foto, een pakkende summary, indeling, noem maar op. :)

Je moet er zin in hebben om het te lezen als je het document opent.
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 26-09-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:36

Dat is een paar pagina's eerder al besproken ik geloof rond pagina 4/5 misschien dat je daar iets aan hebt?

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:37

Resfeber schreef:

Wat bedoel je met summary?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:38

Waar ik alleen nog over twijfel, ik heb het er nooit eerder in gehad, maar moet ik ook vermelden dat ik overweg kan met Microsoft bijvoorbeeld? En zo ja, waar dan? Wat voor een kopje zou je dat geven? Ik hoor er zeer gemengde berichten over namelijk. :=

summary = samenvatting

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:44

Waarvan een samenvatting? :=

Ik heb wel alles software programma's er op staan waar ik mee gewerkt heb. Maar dat is ook relevant voor de functies waar ik op solliciteer.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:44

Axel_Valerie schreef:
Resfeber schreef:

Een persoonlijk stukje, plaats je onder je personalia.
Kon even niet op het Nederlandse woord hiervoor komen. Ik heb mijn CV namelijk in het engels geschreven. ;)

In maximaal vijf zinnen staat hier helder en beknopt beschreven wat je vaardigheden en je ambities zijn. (Een persoonlijk profiel in je cv is vooral handig als je veel verschillende dingen hebt gedaan of wanneer je werkervaring niet naadloos aansluit op de vacature.)

Hier in Nederland is het een 'nieuwe trend'. In Engeland is het gebruikelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:45

Dungen schreef:
Waarvan een samenvatting? :=

Ik heb wel alles software programma's er op staan waar ik mee gewerkt heb. Maar dat is ook relevant voor de functies waar ik op solliciteer.

Dat is een goede, alleen benoemen indien het relevant is. :j

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:49

magda_90 schreef:
Waar ik alleen nog over twijfel, ik heb het er nooit eerder in gehad, maar moet ik ook vermelden dat ik overweg kan met Microsoft bijvoorbeeld? En zo ja, waar dan? Wat voor een kopje zou je dat geven? Ik hoor er zeer gemengde berichten over namelijk. :=

summary = samenvatting

Dit kun je zetten onder '(Extra) vaardigheden/Competenties/Additional skills'
Hieronder kun je talenkennis en computervaardigheden vermelden. Zet er ook bij op welk niveau je deze vaardigheden beheerst.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:50

Bedankt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 13:57

Resfeber schreef:
Axel_Valerie schreef:

Een persoonlijk stukje, plaats je onder je personalia.
Kon even niet op het Nederlandse woord hiervoor komen. Ik heb mijn CV namelijk in het engels geschreven. ;)

In maximaal vijf zinnen staat hier helder en beknopt beschreven wat je vaardigheden en je ambities zijn.(Een persoonlijk profiel in je cv is vooral handig als je veel verschillende dingen hebt gedaan of wanneer je werkervaring niet naadloos aansluit op de vacature.)

Hier in Nederland is het een 'nieuwe trend'. In Engeland is het gebruikelijk.

Toch bedoel ik dit met allerlei tierlantijnen.
Wie gericht solliciteert past zijn of haar ambities aan op de functie en op het bedrijf. Solliciteer je namelijk bij een internationaal bedrijf dan zou je op z'n minst ergens internationale ambitie moeten hebben. Ook je vaardigheden stem je af op het specifieke bedrijf waar je solliciteert. En mede daarom hoort dit thuis in een motivatiebrief en niet in een cv.
Een cv is een overzicht van je werkzaamheden etcetera, niet een betoog over wie je nu eigenlijk bent.

Wellicht is het afhankelijk van de branche maar ik ken geen enkele branche waarin dit wel wordt gewaardeerd.

Ik ben het er bovendien mee oneens dat men er 'zin' in moet hebben een cv te lezen. Kwaliteit spreekt voor zichzelf. Dat bereik je niet met een foto, kleur of indeling.
Als je er gewoon voor zorgt dat een cv er netjes uitziet en het Nederlands oke is, dan nodigen ze je echt wel uit als je past bij wat zij zoeken.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:00

Ja bij ons is dat echt niet fijn. Er moet in je sollicitatiebrief naar voren komen wie je bent en waar je voor staat. In je CV kun je een kopje Competenties toevoegen. Bij interesse kan ik jullie de lijst mailen met alle officiele competenties. Je kunt dan wanneer je dit wilt, drie van jou beste competenties eruit pakken en even heel kort omschrijven waarom je daar goed in bent. Dat wil nog wel eens iets toevoegen.

Personalia is iets anders daarin zet je je persoonsgegevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:03

Axel_Valerie schreef:
Ja bij ons is dat echt niet fijn. Er moet in je sollicitatiebrief naar voren komen wie je bent en waar je voor staat. In je CV kun je een kopje Competenties toevoegen. Bij interesse kan ik jullie de lijst mailen met alle officiele competenties. Je kunt dan wanneer je dit wilt, drie van jou beste competenties eruit pakken en even heel kort omschrijven waarom je daar goed in bent. Dat wil nog wel eens iets toevoegen.

Ik snap niet zo goed waarom je je competenties niet afstemt op het specifieke bedrijf en daar in je brief op in gaat ipv dat weg te proppen in een cv?
Als een bedrijf als competentie een uitstekende kennis van de Engelse taal vraagt, dan zeg ik in mijn brief dat mijn Engels bovengemiddeld is om die en die reden.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:03

Wij voegen meestal zo'n kopje in. Ik heb dit gekopieerd uit een word document dus het staat hier een beetje vreemd maar even voor het beeld:

Automatiseringskennis

Microsoft Office Words Zeer Goed

Microsoft Office Excel Goed

Microsoft Office Powerpoint Zeer Goed

SAP Goed

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:05

Rowdine schreef:
Axel_Valerie schreef:

Ik snap niet zo goed waarom je je competenties niet afstemt op het specifieke bedrijf en daar in je brief op in gaat ipv dat weg te proppen in een cv?
Als een bedrijf als competentie een uitstekende kennis van de Engelse taal vraagt, dan zeg ik in mijn brief dat mijn Engels bovengemiddeld is om die en die reden.

Dat is ook in principe de bedoeling maar ik zie hier veel mensen die iets extra's willen toevoegen aan hun CV. Dan is dit wel het meest gebruikelijke. En de competenties moeten ook eigenlijk wel echt op elk bedrijf waar je bij solliciteerd afgestemd worden. Dus dan moet je eigenlijk elke keer je CV veranderen. Wat ook eigenlijk niet de bedoeling is want je moet een CV zo kunnen uitdelen aan iedereen.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:13

Oh en ik wilde hier nog iets vragen. Zijn er hier mensen die geen overzicht hebben van de 60/62 competenties? Het is namelijk heel erg handig als je niet de termen als "leergierig" of "enthousiast" gebruikt als competenties. Er is een officiele lijst met competenties. Daar kun je dan op een nette manier bovenstaande termen naar vertalen. Dat is iets wat werkgevers heel erg op prijs stellen. Dit heeft als oorzaak dat er in beoordelingsgesprekken en op opleidingen ook gesproken word over competenties en hier allemaal uniforme benamingen voor zijn. Zo zien ze dus in 1 oogopslag welke competenties bij jou passen zonder daar weer zelf naar te hoeven zoeken. Ik zou bij interesse hier de competentielijst neer kunnen zetten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 14:13

Ben wel benieuwd naar die lijst?