Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Bokt-ondernemers deel 4: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:02

@Zidore: Ik ben met Twitter begonnen voor mijn bedrijfje. Ik Twitter dus ook onder mijn bedrijfsnaam en voornamelijk over dingen die met mij, met dieren in het algemeen of met Fuzzylicious te maken hebben. Ik heb ook geen behoefte aan nog een twitter account voor prive erbij ;)

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:24

Weet je wat ik zo raar zou vinden? Even inschrijven bij de kvk en je krijgt allerlei BTW terug. Volgens mij klopt dat niet. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:46

kay27 schreef:
Weet je wat ik zo raar zou vinden? Even inschrijven bij de kvk en je krijgt allerlei BTW terug. Volgens mij klopt dat niet. :)

Ik geloof dat het officieel ook wel de bedoeling is dat je minimaal 3 opdrachtgevers per jaar hebt of zo iets. ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 19:48

Je moet echt zelfstandige zijn! Dat betekent dat je bijvoorbeeld NIET jezelf fulltime het hele jaar door laat inhuren bij een bedrijf, dan wordt je namelijk als werknemer gezien. De officiele regel is idd minimaal 3 klanten per jaar, maar dat mag op zich ook minder zijn als je maar kunt bewijzen dat je echt een bedrijf bent.

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 20:21

kay27 schreef:

Om als ondernemer te worden gezien voor de BTW moet je o.a. regelmatig inkomsten hebben. Het maakt niet uit of je winst maakt of verlies draait. Zeker in de beginperiode is het heel normaal om nog geen winst te hebben.
Maar als je een tijd lang alleen maar kosten maakt en BTW terugvraagt, kan de BD wel eens vragen gaan stellen en kijken of je echt wel je best doet een winstgevende onderneming op te bouwen.
Bovendien wil je zelf ook wel een keer iets terugzien van alles wat je investeert in je bedrijf......

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:19

Oké, dat maakt het duidelijker (van die 3 opdrachtgevers). Ik wil inderdaad het een en ander gaan doen (investeren) om mijn bedrijf duidelijker op poten te kunnen zetten, dus het is zeker wel de bedoeling om er inkomsten uit te gaan halen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 18:28

Ik heb ook gelukkig allemaal verschillende opdrachtgevers en ga ook zeker BTW terugvragen van mijn opleiding, kan tenslotte aantonen dat die nodig is voor mijn bedrijf. Heb net de bevestiging van de BD gehad van mijn BTW nr en dat ik per kwartaal aangifte moet gaan doen.
Zondag weer een klantje en dat wordt factuur nr 1! Hahaha!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:35

Joyce, ik heb je een mailtje gestuurd over die ene fair. Vond het leuk om je gisteren in het echt te ontmoeten.

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 17:57

Zo nu en dan lees ik mee, helaas nog maar net begonnen. Vandaar dat ik weinig post om jullie antwoord te geven. Ik heb nu wel zelf een brandende vraag; hopelijk kunnen jullie mij verder helpen!
Ik heb net mijn contract met webhosting opgezegd, zodat ik mijn domeinnaam kan verhuizen naar antagonist. Hoor daar goede verhalen over, en het all-in pakket wat ze bieden spreekt mij erg aan.
Mijn vraag aan jullie; is het mogelijk voor een leek om met hun aangeboden programma's een website te bouwen?
Ik zou graag iets moois, verfrissend willen. Al ligt voorlopig de nadruk op een simpele website, waar een klein stukje info op te vinden is. Waarschijnlijk gaat een vriend van mij een website bouwen, al heeft hij het de komende tijd erg druk. Toch wil ik graag iets online zetten, zodat er iig een mogelijkheid is dat mensen contact kunnen opnemen en wat informatie kunnen vinden.
Is zoiets simpels als één pagina makkelijk te maken met antagonist? Alvast bedankt!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:00

@Paan: Tnxx, heb hem ontvangen! Ook ik vond het leuk om gister eens het gezicht achter de boktnaam te zien ;) We hadden een leuk hoekje en vond het een gezellige avond!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:24

uhm.. ik krijg net even de schrik van mn leven (nou ja.. wel bijna in ieder geval :P ). Ik weet dat ik in mijn concept uniek ben.. een zadelcleaning-service bestaat niet in nederland, is mijn eigen concept en daar ben ik best trots op. Kom ik net verdorie op marktplaats een advertentie tegen van iemand op nog geen 30 kilometer afstand, die "opeens" een zadel- en tuig poets service aanbiedt! Duidelijk gejat van mijn advertentie :@. Wat kan ik hier aan (of tegen) doen? Dit is "mijn" ding en ik moet zelf mn stinkende best doen om het van de grond te krijgen. Komt er 1 of andere grapjas om ermee te gaan strijken. Ik ken diegene niet overigens, maar tis duidelijk dat hij/zij het idee van mijn website af heeft gestolen. lekker dan :(

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:44

Heb je octrooi of intellectueel eigendom aangevraagd?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:03

nee.. nog niet dus.. ik heb ook geen flauw idee hoe zoiets werkt. Kun je daar meer over vertellen wat je dan moet doen?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 21:54

Volgens mij had je dat al moeten doen, de vraag is alleen of het zin heeft. Ik ben hier namelijk ook mee bezig (voor mijn caphoezen). Patent of octrooi aanvragen kan eigenlijk niet, omdat het niet iets heel unieks is. Maar intellectueel eigendomsrecht kun je wel aanvragen, is ook goedkoper volgens mij.

Ik weet alleen niet hoe het zit met het aanvragen als er al een zelfde bedrijf opgestart is in NL. Hoe dat zit kun je wel navragen bij de Kamer van Koophandel, die hebben een speciaal innovatie spreekuur (tenminste, hier in Tilburg) waar je met al je vragen terecht kan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:07

de ander is geen bedrijf volgens mij.. biedt gewoon de dienst aan maar zonder verdere info, website of bedrijfsnaam... Ik ga het eens uitzoeken, dank je!

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 22:12

Daar zou ik dan wel zsm mee aan de slag gaan! Ik snap wel heel goed dat je baalt, maar goede ideeën worden snel gejat ;)

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 23:30

Zo, Leorah, dat is balen! Maar eerlijk gezegd vraag ik mij af of een advertentie van marktplaats een echte concurrent van je kan zijn. Jouw website is duidelijk professioneel, ik zou zelf nooit via een vaag adresje mijn tuig laten reinigen.

Persoonlijk denk ik dat je je weinig zorgen hoeft te maken, kwaliteit komt echt wel bovendrijven.

Ik heb trouwens best veel reacties gehad op mijn advertentie hier op Bokt, en ik denk dat daar best wat leuke opdrachten uit voort gaan komen.
Van de week heb ik stiekem een blingbling frontriem voor mijn dochter gemaakt die morgen op concours gaat. Ze dacht dat het een hele dure was die ik in de winkel had gekocht, dus dat was een enorm compliment!
Ik had er dan ook mijn stinkende best op gedaan, qua afwerking is het echt een stukje vakwerk waar ik trots op ben.

Ook in de trimsalon krijg ik steeds meer klanten die van andere salons afkomen omdat ze van iemand anders een goede referentie over mijn knipkunsten gehad hebben.

Mijn eerste jaar heb ik trouwens ook "negatief" resultaat behaald, ik heb veel moeten investeren en de uitgaven waren hoger dan de inkomsten. Dit jaar zal ik wel positief uitkomen, maar ook dit jaar veel investeringen moeten doen.
Ik heb ooit gehoord dat het ongeveer twee jaar duurt voor een bedrijf geacht wordt winst te maken. Als het dan nog steeds verlies is dan mag je jezelf ook wel achter je oren krabben denk ik....

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:56

@remy: het is zelfs 3 jaar! Als je na 3 jaar nog niet winstgevend bent, zul je wel een bericht krijgen van de bd en volgens mij heb je dan zelfs nog 2 jaar voor je bedrijf door de bd wordt omgezet naar parttime. Dan heb je dus geen ondernemersvoordelen en zo meer. Tenminste, volgens mij zit het zo...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:37

@Remy: Ik hou me nog steeds aanbevolen voor de halsbanden ;) Je geeft maar een gil als je zover bent, of als je wat uit wilt proberen oid!

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 12:07

Heb nu ook een facebook pagina aangemaakt. Maar ben nog wel aan het uitzoeken hoe het allemaal werkt. Eerst lukte het niet om een zakelijke pagina aan te maken. Er werdt gezegdt dat m'n info mail adres geen geldig adres was?? Toen eerst maar eens een prive pagina aangemaakt. En daarna kon ik zonder problemen ook een zakelijke aanmaken. Vandaag maar eens verder goochelen hier mee.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:27

ik heb een merkpagina op facebook, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet zo facebookerig ben...
ben trouwens nog ontzettend aan het prullen geweest aan mn webwinkel... verdorie seg als je daar iets persoonlijks van wilt maken (zodat het niet meteen opvalt dat het een mijnwebwinkel is), dan zit je daar als dummie toch ff aan!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:17

Voor een vorige werknemer hebben we wel een "privé" pagina aangemaakt. Was eigenlijk alleen een kwestie van een voor- en achternaam in te moeten vullen. Nou ja, dan maak je de voornaam "Wereldtuinen" en de achternaam "Mondo Verde".

Wij hadden inderdaad geen info mailadres, kan daar ook inderdaad nog aan liggen. Voordeel om een "privé" aan te maken is dat je heel veel "vrienden" kunt toevoegen en zij jou, bij een zakelijke moet je eerst zoveel mensen hebben die "I like" ofzoiets aanklikken......m.a.w. heb je niks aan ;)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:51

facebook.com/TheBrickHouse.nl heb ik nu. Voor diegene die het willen volgen.. :o

Nu nog twitter koppelen. Er stond ergens een linkje, dus die maar eens opzoeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:11

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:18

Joyce: dank je wel, ik hou het in gedachten :)

Vandaag had de pony van mijn dochter de nieuwe frontriem om en prompt waren er een aantal belangstellenden, dus een aantal visitekaartjes kunnen afgeven. Ik zag net al dat de aktiviteit op mijn site flink toegenomen is vanavond 8-)
Wat mij weer bewijst dat netwerken en jezelf zichtbaar maken ongelooflijk sterke marketinginstrumenten zijn.

Cissy, ik sluit het voor de toekomst niet uit, momenteel nog even niet. Is wel een goed idee :j Ik wil in principe zo alround mogelijk worden maar momenteel richt ik me eerst even op het honden- en paardengebeuren anders loop ik mezelf straks voorbij.
Hoe is het trouwens gegaan met je eerste klant? Nog gefeliciteerd!