Eigen bedrijf, wie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bounce

Re: Eigen bedrijf, wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:15

gefeliciteerd jaggie :)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 12:10

Dankje :-)

Hoe hebben jullie het eigenlijk gedaan met het opzetten van een boekhouding? Zelf of uitbesteed? En waar moet je dan allemaal aan denken?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:17

Gefeliciteerd, mooi cijfer zeg.

Waar je op moet letten? Op alles. Facturen en bonnetjes van uitgaven bewaren, facturen van inkomsten bewaren etc.
Maar daarnaast moet je ook dingen bewaren zoals communicatie met klanten, je uren, etc. Wil je het niet perongeluk verkeerd doen, dan bewaar je gewoon alles.
Boekhouding kun je zo simpel en zo moeilijk maken als je zelf wilt.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:53

Ik doe ook alles zelf.

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:54

Nou dan meld ik me ook maar op dit topic! Ik ben sinds november bezig met mijn eigen bedrijf op te zetten!! :)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 13:28

Bewaren is sowieso het probleem niet, dat was ik in eerste instantie al van plan. Maar ik vraag me af wat ik het beste in bijv. Excel kan zetten. Bijv. 1 sheet met inkomsten, 1 met uitgaven, 1 met daarin uren en daarnaast een klantenbestand met daarin alle mailcontacten.

@JulienSVU, leuk zeg, met wat voor een bedrijf ben je begonnen?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 13:34

Wat jij wil Jaggie.
Het moet allereerst voor jou een prima werkend systeem zijn, maar het moet ook voor de boekhouder(en dergelijke) en de belastingdienst in 1 klap overzichtelijk in te zien zijn.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 13:35

Oké, het gaat er in wezen dus om dat ik een overzichtelijk overzicht (zowel voor mezelf als voor de boekhouder en belastingdienst) kan creëeren. Dan ga ik daar binnenkort eens op zitten te puzzelen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 14:06

Nog steeds geen antwoord van belastingdienst, we hebben een adres waar al vele brieven naar toe zijn gegaan maar telefoonnummer krijgen we niet.Voor je het weet is het september en dan krijg je een boete.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:56

Ik meld me ook :D Ik heb sinds 2002 (was toen 19 jaar) een eigen schoonheidssalon en een winkel met sieraden en accessoires.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:14

marleen_usar schreef:
Nog steeds geen antwoord van belastingdienst, we hebben een adres waar al vele brieven naar toe zijn gegaan maar telefoonnummer krijgen we niet.Voor je het weet is het september en dan krijg je een boete.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar welk kantoor gaat het om? Ik heb op mijn werk een lijst met rechtstreekse nummers liggen (voor adm.kantoren) Of ze je verder helpen weet ik niet, maar je kan het proberen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:18

Nog een tip: (misschien dat iedereen dat al lang weet, maar voor de zekerheid ;) )
Kleine ondernemers regeling:

Als je op jaarbasis minder dan € 1.883,- aan btw moet betalen (dus helemaal onderaan de streep, na aftrek van de voorbelasting)
dan val je onder deze regeling en hoef je dit dus niet te betalen!

Edit: typo

janou3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:29

Hoi Hoi,

Wat leuk zo'n topic! Ik ben 25 jaar en heb inmiddels twee bedrijfjes.
Ik heb sinds twee jaar een logeerhuis voor kinderen met een gedragsproblematiek en sinds januari 2010 een kinderdagverblijf/ buitenschoolseopvang.
Dit zijn twee losse bedrijven en zijn op verschillende locaties.

Ik zal het topic eens door gaan lezen!

groetjes!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:41

jaggie schreef:
@JulienSVU, leuk zeg, met wat voor een bedrijf ben je begonnen?

Ik ben bezig met mijn eigen ruitersportmerk ;)
Exclusieve rijjasjes en hoedjes.. En straks ook meer artikelen voor de wedstrijdsport. ;)

Ik ben werkzaam op een communicatiebureau en ontwerp al mijn eigen communicatiemiddelen. Dus dat scheelt al een hoop kosten ;)
Maar ik moet zeggen dat ik ook al duizenden euro's heb geïnvesteerd in het opzetten van mijn onderneming ;)
En het gaat als stroooooooooppp.. Je wil zelf zoveel sneller dan dat het kan ;)

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:42

jaggie schreef:
Dankje :-)

Hoe hebben jullie het eigenlijk gedaan met het opzetten van een boekhouding? Zelf of uitbesteed? En waar moet je dan allemaal aan denken?

Ik doe het zelf.. in excel.. ;)
De belastingdienst is hier bij mij al op visite geweest ;) En mijn boekhouding zag er goed uit..
Kreeg nog een leuk boek cadeau dat ik wel "even" kon doornemen :p handboek ondernemen.. jaaaa heel interessant ;p *zucht*

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:50

Ik besteed mijn boekhouding uit. Weet ik zeker dat het goed komt.. Moet eerlijk zeggen dat ik er de tijd ook niet voor heb.

Inkomsten/omzet zitten gelukkig in de computer, die kan ik zo uitprinten. Dat scheeld al een heel eind.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 08:53

Wij maken een combinatie met excel en de bedrijfsrekening maar hebben de controle bij de boekhouder.

Alle betalingen doen wij met de bedrijfsrekening. Wij printen maandelijks de transactielijst en doen per pagina alle bonnen of overboekingen erachter. Zo leveren wij het in bij de boekhouder. En dan hebben we vaak nog wat losse dingen (telefoonrekening, verzekering) en die doet hij dan nog apart erbij.

Voor ons is dit super makkelijk!

Facturen maken wij in excel (gewerkte uren is omzet) en hebben ook een Inkomsten, BTW en Nog te vorderen- sheet.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-10 15:40

@marleen_usar, wat raar dat jullie geen telefoonnummer krijgen!
@Vulina, jij was ook een jonge starter zeg, hoe bevalt het ondernemerschap je en kun je goed rond komen?
@Leedebee, thanks voor de tip!
@janou3, daar lijkt me heel veel vraag naar, heb je zelf een SPH opleiding of iets in die richting gedaan?
@JulienSVU, wat gaaf zeg een eigen ruitersportmerk, hoe ben je daar zo op gekomen? En hoe ben je ermee begonnen?

Ik had mijn ondernemingsplan ook op school ingeleverd voor een aantal credits die ik nog moest behalen, heb ik er gewoon een A voor gekregen :-) Ben er echt blij mee. Nu heb ik alles in zoverre klaar en hoef ik alleen nog maar mijn bachelorexamen te doen (=mondeling) en dan ben ik afgestudeerd.

Heb besloten om toch direct te proberen om voor mezelf te beginnen.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 15:42

Mijn vriend zijn ouders hebben een eigen bedrijf met motors en motorspullen.. Ik kan wel merken dat het echt hard werken voor ze is, en veel rijzen om motors te kopen en op te knappen of kapotte motors te halen ( ze repareren ook ) en verder is het ook echt niet zo dat mensen met een eigen bedrijf veel geld hebben, want het is allemaal erg duur! ;)

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-10 09:57

@xliezel, niemand die zegt dat een eigen bedrijf veel geld oplevert, want het is vaak lang en hard werken, maar daar tegen over staan vaak ook wel mooie dingen in mijn ogen. Leuke zaak trouwens!

Om het gesprek hier even op gang te houden: hebben jullie ook wel eens een risicoanalyse gemaakt voor jullie bedrijf?

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 10:24

jaggie schreef:
@JulienSVU, wat gaaf zeg een eigen ruitersportmerk, hoe ben je daar zo op gekomen? En hoe ben je ermee begonnen?

Ik ben zelf werkzaam op een communicatiebureau en ik weet goed een merk in de markt te zetten.
Ik heb onderzocht waar naar mijn mening nog behoeft aan is. En daarom heen een goed ondernemersplan + marketingplan opgezet.
Toen in het buitenland veel leveranciers benaderd voor de stoffen etc.
Ben met van alles heel druk bezig! Het is heel veel geregel..
Merk registratie enz. enz.

Ik hoop dat ik in augustus kan starten met mijn acquisitie en verkoop. :)

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 13:58

Oh voor de administratie heb ik trouwens SnelStart, werkt heel makkelijk. En een boekhouder heb ik uiteraard ook, die controleert alles en doet aangifte voor me. Werkt fijn, maak nog wel eens foutjes zonder dat ik het zelf weet en nu word alles gecontroleerd, fijn gevoel.

Ik zit alleen nog een beetje met mijn naamsbekendheid hier. Ben natuurlijk verhuisd uit Friesland en had daar zoveel meer werk omdat ik gewoon naam had, hier is het helemaal ingestort. Jammer, weet ook niet zo goed wat ik er effectief met veel resultaat aan kan doen. :n Wil me vooral richten op de bruidsreportages. :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:00

@Faelivrin: Je hebt al een portfolio? Veel adverteren in weekbladen en bruidswinkels in de buurt kun je misschien wel vragen of je hun winkel mag aankleden met foto's en dan je kaartje mag achterlaten?

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 09:12

Das een heel goed idee en daar ben ik dan ook al mee bezig, ook benader ik veel andere locaties (waar je het niet zou verwachten) en ik moet het verder vooral hebben van mond-op-mond reclame. Portfolio heb ik al ja. :D

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-10 09:18

@JulienSVU, ik ben echt mega benieuwd naar je collectie, heb je alles zelf ontworpen daarvoor? Lijkt me idd een hoop geregel.
@Faelivrin, thanks voor de tip SnelStart. Misschien is het ook nog wel een idee om een wedstrijd uit te schrijven? Korting te geven? Zodat mensen geprikkeld worden om contact met je op te nemen.