Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:18

Justy schreef:
Maar zolang ik rond de pot bleef draaien en niet durfde te erkennen wat ik voelde gebeurde er bar weinig.

Dat is het hé. Paarden kunnen alles handlen. Angst, boosheid, verdriet, ze zijn nergens bang voor, alleen van het onderdrukken van emoties en jezelf beter voor doen dan je bent, daar lopen ze van weg.
Bijzonder om jouw ervaringen te lezen! Grappig ook hoe iedereen verschillende dingen mee maakt, maar de kern vaak wel vergelijkbaar is: eerlijk leren zijn tegen jezelf over je eigen emoties, jezelf durven zijn.

Citaat:
Zo'n Epona Approach workshop zou ik heel graag eens volgen :j

Ik ook! Ik vind het ook wel leuk dat zij Kathy Pike steeds naar Nederland haalt, ik vond haar boek erg mooi om te lezen en zou best graag eens een workshop bij haar doen. Het lijkt me een fijne, sympathieke vrouw en dat is voor mij wel belangrijk, dat ik me bij iemand op mijn gemak kan voelen. Maar wat een bedragen, zakelijk gezien begrijp ik het wel want er zitten ook veel kosten aan voor een bedrijf, maar het is gewoon zoveel geld. Ik vind het erg moeilijk om zoveel geld uit te geven aan iets wat ik voor de leuk en uit interesse doe.

Reiziger, super interessant zo'n lezing van je paarden! Waar heb je dat gedaan? Het lijkt me ook wel confronterend, ik vind zoiets best eng. Ik ben dan toch ergens bang dat er uit komt dat mijn paard heel ongelukkig is, of dat ik het allemaal heel erg verkeerd doe. Hoezo onzeker? :o

Sosha, ik snap wel wat je bedoelt, ik zou zo'n workshop ook niet zomaar gaan doen. Ik ben ook iemand die vooraf behoorlijk kritisch is: wat is het, wat gaan we precies doen, is het wel nieuw, is het mijn geld wel waard? Ik had er al boeken over gelezen en wist dus een beetje welke richting ik op moest denken. Daarbij kwam dat het hier 12 km vandaan was en precies van een fiscale meevaller kon, dus dan is de stap toch wat kleiner.
Het hangt er ook inderdaad vanaf waar je in geïnteresseerd bent. Dit valt voor mij meer onder persoonlijke ontwikkeling, dan onder werken met paarden. Niet iedereen zal daar behoefte aan hebben inderdaad.

Djoni, er is niks aan te kunnen. :o Als je in zo'n workshop een goeie begeleider hebt, helpt die je erbij, en de paarden helpen je ook. Ik merk dat ik het zonder die begeleiding zelf nog veel moeilijker vind toe te passen, in de praktijk. Daarom heb ik nu ook rijles waar dit ook bij meegenomen wordt, en daar kan ik dan bij mezelf weer mee vooruit. Ik neem er soms echt de tijd voor, dan ga ik gewoon tussen de paarden in de wei zitten en eens kijken wat er gebeurt. Beetje van het ene paard naar het andere lopen, welke willen wel contact, welke niet? Ik merk dat ik ook vaak teveel begin te denken en te beredeneren, dat is iets dat er in 26 jaar ingeslopen is dus dat gaat er natuurlijk niet in één jaar weer uit. ;) Daarom vind ik het voor mezelf ook zo belangrijk om hiermee ook bezig te blijven in samenwerking met anderen. Hetzij via workshops, hetzij via uitwisselingen zoals hier in het topic. Misschien komt er ooit een moment dat ik zeg, nu kan ik in mijn eentje vooruit, maar voorlopig heb ik nog heel veel concrete feedback nodig. Daar is ook niks mis mee natuurlijk, je leert ook niet auto rijden door gewoon in een auto te gaan zitten en maar wat te doen. ;)

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:20

djoni schreef:
Ik weet misschien ongeveer wat het is, en een verhaal zoals dat van Justy en Nimue vind ik ontzettend mooi, maar zelf zou ik dat (nog) niet kunnen. Ik ben best wel een denker, en vrees dat ik soms zelfs te dwingend contact wil.

Eigenlijk zeg je hier al heel veel..En ik denk dat je ook moet bedenken, dat er geen goed of fout is. Het is geen oefening die je aanleert, het zijn inzichten die je verwerft. Als het je interesseert, misschien gewoon een keertje doen? Laat het gewoon over je heenkomen, zonder waardeoordeel..Iedereen kan het doen/ondergaan , jij ook!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:22

Dat zijn ware woorden, Reiziger!
Er is geen goed of fout. Iedereen heeft wel iets in zijn leven dat niet 100% lekker loopt, een puntje waarop je je communicatie nog kunt fine-tunen of nog wat extra inzicht in jezelf kunt gebruiken.

Dat zijn de dingen waar je tegenaan loopt in zo'n workshop. Soms weet je waar je aan wilt werken (bijv. faalangst, of geen nee kunnen zeggen), soms is het een complete verrassing. Niet voor iedereen gebeurt er echt iets heel bijzonders, maar je zult er denk ik wel altijd íets van leren, en een stukje wijzer weggaan dan je kwam. Zo heb ik van mezelf bijvoorbeeld al geleerd dat ik veel emoties overschreeuw, en me er ook van bewust te worden als dat gebeurt. Of om echt krachtig nee te zeggen, en daarin bij mezelf te blijven. Complimentjes ontvangen, ook een mooie waar ik aan gewerkt heb, en mijn persoonlijke ruimte voelen en bewaken.

Best al veel, als ik het zo op schrijf. :D En nee, het gaat nog geen van allen perfect, ik heb nog steeds veel van de issues die ik een jaar geleden ook had. Maar er is wel vooruitgang te zien, en dat vind ik nou zo mooi. Wat mij heel erg aanspreekt, is de directe feedback die je krijgt. Als je bijv. met een psycholoog gaat praten, moet je toch vooral zelf je inzichten ontwikkelen, aftasten welke wel kloppen en niet, en het kan heel moeilijk zijn om te bepalen of je jezelf niet voor de gek zit te houden en of je echt op het goeie spoor zitten. Nou, jezelf voor de gek houden, dat gebeurt bij de paarden niet, die laten het je wel merken als je dat doet. ;)
Laatst bijgewerkt door Nimue op 14-02-10 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:24

reiziger schreef:
Eigenlijk zeg je hier al heel veel..En ik denk dat je ook moet bedenken, dat er geen goed of fout is. Het is geen oefening die je aanleert, het zijn inzichten die je verwerft. Als het je interesseert, misschien gewoon een keertje doen? Laat het gewoon over je heenkomen, zonder waardeoordeel..Iedereen kan het doen/ondergaan , jij ook!

Dat is het ook vooral: ervaren en niet bang zijn om het 'fout' te doen. En dat alleen is vaak al moeilijk genoeg := Maar mijn ervaring is dat de paarden er gewoon altijd zijn, en dat jijzelf mag beslissen wat je daarmee wil doen, wat goed voelt voor jou. En dat is het allerbelangrijkste.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:28

Nimue schreef:
Reiziger, super interessant zo'n lezing van je paarden! Waar heb je dat gedaan? Het lijkt me ook wel confronterend, ik vind zoiets best eng. Ik ben dan toch ergens bang dat er uit komt dat mijn paard heel ongelukkig is, of dat ik het allemaal heel erg verkeerd doe. Hoezo onzeker? :o

Een ex-stalgenootje van me doet aan Siatshu, en het was een vriendin van haar. Het was puur toeval, ze kwam met die vriendin de stal binnelopen en toen hebben we het gewoon gedaan..Ik was ook totaal niet voorbereid.
En ik heb bij Sonja Veltkamp een keer paardenspiegelen gedaan. http://www.paardenspiegelen.nl

Daar kwam toen uit dat Boa voor mij gemaakt was. Zo voel ik dat ook. Sacha niet. Ondanks dat wil Sacha wel bij me blijven, maar ze vindt het ook goed als een ander op haar rijdt, als ze maar aandacht krijgt. Boa zou mijn nekproblemen weerspiegelen, en daar moest ik toen wat aan laten doen.
Verder zei ze, dat ik niet moest doen waar ik goed in ben, maar datgene wat ik echt wil doen..Het is natuurlijk makkelijk om tye blijven hangen in dingen die je toch wel lukken, dat geeft een gevoel van veiligheid en zekerheid. je overgeven aan dat wat je nog niet helemaal onder controle hebt, is een risico, is eng. Deze sessie is inmiddels een paar jaar geleden, maar hij klopt zeker!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:29

Pfoe Djoni, hoe pas je het toe? Geen simpele vraag om te beantwoorden.

Beetje talent? Misschien wel, ik was van jongs af aan gek op alles wat maar "dier" heette en het was al heel vroeg opvallend dat ik van alles en nog wat zonder problemen kon benaderen. Wel lachen als je ouders je kwijt zijn, en de opluchting bij het vinden, ach gelukkig ze is volkomen veilig, ze staat een giraffe te voeren 8)7 Is nota bene nog ergens een foto van :o

Maar ik denk vooral veel doen en nadenken over wat er gebeurd. Je constant afvragen Waarom?? ook/juist als het "goed" gaat.

Lezen, over paardengedrag, over verschillende rijtechnieken, over verzorging. Allemaal zaken die je meer inzicht in het wezen paard geven. Je zult zelf moeten proberen uit te vinden wat voor jou werkt, aangezien de meningen van anderen nog al eens verschillen en elkaar soms lijnrecht tegenspreken. En zo als altijd ligt de waarheid in het midden en heeft niemand de wijsheid in pacht.

Maar de grote valkuil blijft denk ik voor iedereen, het vastroesten in je (soms onbewust) aangeleerde gewoontes. Dingen die je doet, die je van jezelf helemaal niet (meer) ziet.

Ik denk dus als je wilt blijven perfectioneren, je het nooit helemaal alleen af kan. Je hebt gewoon af en toe de kritische blik van een buitenstaander nodig om een realistische kijk op je eigen doen en laten te houden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:34

reiziger schreef:
Een ex-stalgenootje van me doet aan Siatshu, en het was een vriendin van haar. Het was puur toeval, ze kwam met die vriendin de stal binnelopen en toen hebben we het gewoon gedaan..Ik was ook totaal niet voorbereid.

Wat leuk! Op zo'n manier zou ik het dan ook wel weer durven, maar echt een vreemde ervoor benaderen, brr...
Bijzonder, zo'n sessie! Echt frappant, hoeveel paarden dan weerspiegelen. Paarden die niet meer willen lopen als mensen vast zitten in hun leven, paarden die er vandoor gaan bij mensen die te gehaast leven, het is vaak zo concreet dat het bijna grappig wordt.

Citaat:
Je zult zelf moeten proberen uit te vinden wat voor jou werkt, aangezien de meningen van anderen nog al eens verschillen en elkaar soms lijnrecht tegenspreken.
...

Maar de grote valkuil blijft denk ik voor iedereen, het vastroesten in je (soms onbewust) aangeleerde gewoontes. Dingen die je doet, die je van jezelf helemaal niet (meer) ziet.

Ik denk dus als je wilt blijven perfectioneren, je het nooit helemaal alleen af kan. Je hebt gewoon af en toe de kritische blik van een buitenstaander nodig om een realistische kijk op je eigen doen en laten te houden.

Amen! :D

Nimue

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:38

Oh, Reiziger, dat Paardenspiegelen is ook geweldig zeg! Ik zie dat ze ook workshops doet met schilderen, wat super... dat is een andere hobby van me. Uurtje rijden voor mij, dus wel goed te doen om daar eens heen te gaan.

Deze zou ik graag eens doen, lijkt me heerlijk! Hij staat nog niet in haar agenda, maar ik houd de site zeker in de gaten.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:42

Ik moet de rest van het topic nog doorlezen, ga ik straks op mijn gemakkie doen want super interessant!!

In mei ga ik een cursus Centered Riding doen samen met mijn paard. An sich heb ik een goede band met haar, kan uiteraard altijd beter van mijn kant uit. Ik mag haar Reiki geven als ze zich niet zo lekker voelt, maar ze mag zich van mij ook afsluiten.

Ik ben eigenlijk voor heel erg nieuwsgierig naar haar, gezien ze wat karaktertrekken heeft (zuur op stal, voernijd met hooi vooral) waar ik toch wel eens moeite mee heb.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:46

Nimue schreef:
Wat leuk! Op zo'n manier zou ik het dan ook wel weer durven, maar echt een vreemde ervoor benaderen, brr...

Dat zou ik ook hebben. Heb voor mijn kat wel eens een reading aangevraagd en daar was ik eigenlijk ook doodsbenauwd voor, uiteindelijk is het niet doorgegaan omdat de reader niet kon oid, ik weet het niet meer precies. Maar achteraf denk ik dat het gewoon niet de bedoeling was.

Ik ben toch vaak voorzichtig met dat soort dingen, wat de reader vertelt is niet dé waarheid maar een waarheid, en als je onzeker bent dan is het nogal eens lastig om dat onderscheid te blijven maken. Zo ken ik mensen die niks meer doen zonder hun medium/reader/whatever te raadplegen, en op die manier hun keuzes maken. Terwijl het voor mij juist belangrijk is dat ik zélf voel hoe dingen aanvoelen. Natuurlijk kan iemand je inzichten verschaffen of helpen dingen helder te krijgen, maar je bent uiteindelijk wel zelf degene bij wie het kwartje moet gaan vallen. En eigenlijk is dat natuurlijk hetzelfde bij al die verschillende disciplines in de 'alternatieve' paardenwereld.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:49

hoi, allemaal ik wil ook graag weer een cursus gaan doen op wat voor gebied dan ook, ik zou graag samen gaan met iemand uit mijn buurt, wie wil de gok wagen en samen op cursus gaan ik woon in rotterdam-zuid. *D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:51

Ik heb via-via een reading voor mijn kat gehad, dat was iemand die ik goed kende van een forum. Die heb ik eens spontaan gemaild voor wat advies, en toen kwamen we via-via op dit onderwerp en toen heb ik het haar gevraagd. Dan is het toch wat minder beladen. Ik vond het wel heel eng, was voor een oude kat die soms agressief werd, en ik was echt bang voor een uitkomst als 'hij heeft ondraaglijke pijn, laat hem maar inslapen'. Gelukkig viel het alles mee, hij had wel wat angsten en wat pijn, maar niks ondraaglijks en hij had het nog erg fijn bij ons.

Of je er nu in gelooft of niet, hij heeft sindsdien niet meer gebeten en het is al bijna een jaar geleden. Daarvoor was het om de 2 á 3 maanden raak, dus ik vind het toch opvallend. Niet dat ik het nu als DE waarheid aanneem wat zij heeft verteld, maar ik houd het wel in mijn achterhoofd.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 12:55

Oh, maar ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die dat soort dingen heel goed kunnen hoor :j Ik denk alleen wel dat je eigen gevoel, je eigen intuïtie altijd leidend moet zijn. En ik weet van mezelf dat ik soms onzeker ben en dat dan uit handen geef en iemand anders het liefst laat beslissen, omdat die het wel beter zal weten. Dus voor mijzelf is het vaak beter om het gewoon allemaal niet te weten :+ En heel soms voel ik wel dat ik wat bevestiging nodig heb om verder te gaan, daar luister ik dan ook naar. Maar ik weet dat er heel veel mensen en dieren veel baat bij hebben :j

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:05

Wat ik er van gezien heb, ben ik zeer sceptisch t.o.v. readings e.d.

Roepen dat het wel of niet kan, vind ik zinloos, maar mensen komen met dingen waarvan ik het gevoel heb dat een paard zo helemaal niet denkt/voelt.

Probleem op dit gebied is natuurlijk altijd dat een hoop mensen geld zien in dit soort zaken. Dus totdat iemand mij het tegendeel bewijst, geloof ik er niet in.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:11

Ben ik even een avond aan t carnavallen heb ik gelijk een ochtend nodig om bij te lezen ;) Leuk al die berichten :))

De dag bij Mansour heb ik ook gelijk in mijn agenda gezet; ik zie hem al een paar jaar voorbij komen maar het is er nog nooit van gekomen om heen te gaan.

djoni schreef:
Waar zijn jullie (momenteel) eigenlijk mee geïnteresseerd in, 'contact' met paarden of iets wezenlijke dingen als massage technieken enz.? Ik merk bij mezelf dat ik in beide dingen geïnteresseerd ben, die site van HorseSense ziet et bv. erg interessant uit, maar ik vind het erg moeilijk om dat contact, dat spiegelen toe te passen. Ik weet misschien ongeveer wat het is, en een verhaal zoals dat van Justy en Nimue vind ik ontzettend mooi, maar zelf zou ik dat (nog) niet kunnen. Ik ben best wel een denker, en vrees dat ik soms zelfs te dwingend contact wil. Of teveel twijfel, of teveel ga nadenken over of het er nu is of niet :+ Nougoed, conclusie: Hoe passen jullie het toe? Altijd, als het ware vervlochten met andere technieken, of nemen jullie er echt apart tijd voor? Hoe hebben jullie het geleerd? En wat is het voor jullie? Een soort talent waardoor je op de juiste plek staat als je je paard iets wilt vertellen, de juiste signalen geeft of nog meer?

Dat was alweer een heel verhaal met een hoop vraagtekens, ik zal proberen er geen gewoonte van te maken.

Bij mij is het begonnen met een stuk bewustwoording, hoe ga ik met paarden om en hoe zou ik graag met ze omgaan. Vandaaruit ben ik diverse cursussen gaan volgen (oa Voest en Hempfling) en heb ik centered riding les genomen. Dit heb ik verder uitgebouwd naar het onderdeel voeding, massage, Tteam en vandaaruit naar de natuurgeneeskunde in het algemeen (oa via de Silverlinde). Omdat ik merkte dat hoe beter je naar paarden kijkt hoe meer het opvalt dat ook zij blokkades in het lichaam/geest hebben. En ik graag wat terug wil doen voor wat ze mij geven. Sommige dingen die ik geleerd heb liggen mij meer en andere minder. Zo merk ik bijvoorbeeld dat ik niet zo snel zal gaan masseren en dat ik Ttouch redelijk vaak toepas.

Spiegelen en daaruit leren is echt mijn favoriet :) soms erg confronterend maar altijd erg mooi :)) Ik ben in mijn werk een echte denker en vind de combinatie met het meer op gevoel werken met de paarden heerlijk. Soms ben ik er heel bewust mee bezig (bijvoorbeeld als ik een workshop geef), andere keren minder bewust, maar zowieso speelt het bij mij in mijn contact met mijn paarden altijd mee.

@djoni: ik zou zeggen probeer het spiegelen (onder goede begeleiding) gewoon eens en zie waar het je brengt. Je hebt, zo te lezen, al heel veel zelfkennis, wees niet bang voor wat komen gaat en zie het als een manier om te leren (niet alleen in je contact met paarden maar ook met mensen). En wie weet vind je bij jezelf wel "de knop" om op een ander manier het contact te zoeken, of is het eigenlijk helemaal niet zo als je nu zelf denkt ;)

Zo en nu ga ik de kou maar weer eens trotseren om mijn paardjes "uit te laten" ;)

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:11

Wat leuk dat dit zo'n actief topic aan het worden is :)

djoni, wat heb je het mooi verwoord zeg! +:)+

Ik hoorde wat mensen over problemen om cursussen te volgen, ivm het niet de beschikking hebben over een eigen paard: daar loop ik ook regelmatig tegen aan! :+

Meeting ben ik ook absoluut voor in!
Die NH dag bij stal mansout lijkt me ook leuk, jammer dat het nog zo lang duurt voordat het zover is :)

Spiegelen lijkt me trouwens ook heel erg leuk, en leerzaam om eens te doen :j

Nimue, zou je mij het pb-tje ook even willen sturen :) ?

nexthorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:12

mmouse, brrrr, veel plezier bij de paarden :wave:

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:34

Justy schreef:
Oh, maar ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die dat soort dingen heel goed kunnen hoor :j Ik denk alleen wel dat je eigen gevoel, je eigen intuïtie altijd leidend moet zijn. En ik weet van mezelf dat ik soms onzeker ben en dat dan uit handen geef en iemand anders het liefst laat beslissen, omdat die het wel beter zal weten. Dus voor mijzelf is het vaak beter om het gewoon allemaal niet te weten :+ En heel soms voel ik wel dat ik wat bevestiging nodig heb om verder te gaan, daar luister ik dan ook naar. Maar ik weet dat er heel veel mensen en dieren veel baat bij hebben :j

Hele wijze woorden! Ik ben dat ook helemaal met je eens. Van mezelf merk ik wel dat ik dit ook heb, en juist de verantwoordelijkheid om dan iets te gaan doen met de informatie die je krijgt vind ik spannend. Dat je dan zelf moet gaan beslissen wat je wel mee wilt nemen, en wat je naast je neer wilt leggen - en dat dan weer op een eerlijke manier, zonder jezelf voor de gek te houden of je ogen te sluiten voor dingen die je liever niet hoort.

Ik denk dat er ook veel onzin bij zit, bij readings, healings e.d. Maar ik ben er wel van overtuigd dat er ook mensen bij zitten die het wel echt goed kunnen, en dat je daar als eigenaar of verzorger heel veel aan kunt hebben, aan de informatie die je dan krijgt. Alleen moet het inderdaad je eigen keuze blijven om te bepalen wat je wel en niet wilt gebruiken van de informatie die je krijgt.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 13:50

5 September in Arnhem staat!
Voor Moravita heb ik tot nu toe 0 pb's gehad, een paar mensen in dit topic hebben gezegd interesse te hebben, maar de animo is niet heel groot. Mijn voorstel is dat we in Arnhem gaan "meeten" en van daaruit verder zien, goed?

Nimue Sonja Veltkamp van paardenspiegelen is een heel gewoon, aardig en toegankelijk mens..Ik kende haar al een beetje omdat ze destijds wel eens op mijn pensionstal kwam met haar toemalige bijrijdpaard. Ik zou me ook niet zo snel laten spiegelen of readen door een vreemde. Ik denk dat die combinatie die ze doet met tekenen en schilderen zeker leuk is.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:04

djoni schreef:
Waar zijn jullie (momenteel) eigenlijk mee geïnteresseerd in, 'contact' met paarden of iets wezenlijke dingen als massage technieken enz.? Ik merk bij mezelf dat ik in beide dingen geïnteresseerd ben, die site van HorseSense ziet et bv. erg interessant uit, maar ik vind het erg moeilijk om dat contact, dat spiegelen toe te passen. Ik weet misschien ongeveer wat het is, en een verhaal zoals dat van Justy en Nimue vind ik ontzettend mooi, maar zelf zou ik dat (nog) niet kunnen. Ik ben best wel een denker, en vrees dat ik soms zelfs te dwingend contact wil. Of teveel twijfel, of teveel ga nadenken over of het er nu is of niet :+ Nougoed, conclusie: Hoe passen jullie het toe? Altijd, als het ware vervlochten met andere technieken, of nemen jullie er echt apart tijd voor? Hoe hebben jullie het geleerd? En wat is het voor jullie? Een soort talent waardoor je op de juiste plek staat als je je paard iets wilt vertellen, de juiste signalen geeft of nog meer?

Dat was alweer een heel verhaal met een hoop vraagtekens, ik zal proberen er geen gewoonte van te maken.

ik ben vrij nuchter en praktisch aangelegd en heb een aantal kwakzalvers aan het werk gezien op het gebied van healing. daarnaast wil ik niet dat mij door iemand anders verteld moet worden hoe mijn paard over me denkt, dat wil ik graag zelf kunnen aflezen. waar ik in ben geinteresseerd zijn dan ook de praktische dingen zoals massagetechnieken, natuurlijk bekappen, zadelmaker aan de ene kant en dingen als centered riding en hoe je beter vanaf de grond met je paard om kan gaan in de zin van lichaamstaal ed.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:09

Wat een leuk topic is dit eigenlijk :)

Ja, ik denk dat ik spiegelen gewoon een keer moet proberen met begeleiding. Hebben jullie nog aanraders? En gevoel is idd een beetje over je heen laten komen, maar ik weet nooit hoe ik het over me heen moet laten komen :+ Ik vind het moeilijk om te zeggen: 'nu heb ik contact en nu niet', want het is niet alsof er een lampje op groen springt zodra er contact is ofzo.

5 september duurt nog wel redelijk lang. Is daarvoor niet iets wat we kunnen doen?

@Jade: Maar wat vind jij dan van contact met paarden? En dan doel ik niet meteen op telepathisch contact, of een reading ofzo, maar gewoon het feit dat een paard spiegelt, dat je de aandacht en focus van het paard bij je kan houden terwijl het eigenlijk gespannen is ed?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:15

djoni: ik denk dat een paard wat gespannen is snel naar zijn leider kijkt voor veiligheid en ondersteuning en je de aandacht en focus dus al snel bij je houdt wanneer je door lichaamstaal en je eigen innerlijke rust duidelijk kan maken dat het niet erg is.
mede om die reden ben ik ook geinteresseerd in cursussen over communiceren via lichaamstaal, om mezelf te verbeteren zou ik denk ik eerder op zoek gaan naar een mensgerichte cursus op dat gebied, dat lijkt me namelijk ook leuk. de meeste cursussen over contact met paarden komen op mij erg zweverig over, en ik ben dan huiverig om daar mijn geld in te steken :o
edit: dat komt ook een beetje door mijn eigen ervaringen, ik kan karakters van paarden best wel goed inschatten en kon ook lezen en schrijven met het paard wat ik al 13 jaar had, maar merkte heel sterk aan de jaarling die ik 2 jaar terug gekocht heb dat ik in mijn lichaamstaal en intentie dingen fout deed; niet zo sterk dat ik niet met hem om kon gaan, maar wel zo dat ik direct aan zijn reactie kon merken wanneer ik iets deed wat niet paard-eigen was.
Laatst bijgewerkt door Jade op 14-02-10 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:18

Heb 5 september in de agenda gezet, maar het is inderdaad nog wel heel ver weg (en kan ook nog veranderen als ik de site goed begrepen heb).

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:29

Jade schreef:
djoni: ik denk dat een paard wat gespannen is snel naar zijn leider kijkt voor veiligheid en ondersteuning en je de aandacht en focus dus al snel bij je houdt wanneer je door lichaamstaal en je eigen innerlijke rust duidelijk kan maken dat het niet erg is.

Het vervelende hiermee is, dat veel mensen dit opvatten als een advies om hun angst en onzekerheid maar zo diep mogelijk weg te stoppen. Vooral niet laten merken dat je bang bent, is dan het advies. 'Gewoon' rustig blijven. Nou geloof me, dat kun je proberen maar een paard merkt dat toch wel. Jezelf en andere mensen kun je misschien nog wel voor de gek houden, maar dat paard prikt er zo doorheen.

Die innerlijke rust moet er echt daadwerkelijk zijn, die moet je kunnen voelen en ervaren, en niet iedereen doet dat zomaar eventjes. Daarvoor zul je eventuele angsten die je hebt eerst moeten erkennen, onder ogen moeten zien en er doorheen werken, en dat is het proces waarbij paarden mij zo goed kunnen helpen. Doordat ze mij zo duidelijk aangeven wanneer ik mezelf overschreeuw, wanneer ik me groter voordoe dan ik ben, raak ik me daar in het dagelijks leven ook meer bewust van. Ik ben van nature niet zo'n held, daar kom ik steeds meer achter, maar omdat ik altijd heb meegekregen dat ik flink moet zijn en me niet moet aanstellen en voor mezelf op moet komen, heb ik dat altijd braaf gedaan. Dat ik ondertussen zeven kleuren stront scheet, daar ging ik voor het gemak maar even aan voorbij. ;)

Langzamerhand begin ik te leren hoe ik écht voor mezelf op kan komen, en dan niet vanuit een grote mond en een stoere of juist geforceerd rustige (lichaams)houding, maar vanuit mezelf en echt vanuit de overtuiging dat ik het waard ben om gezien en gerespecteerd te worden. Maar ik moet daar veel voor doen, het is niet iets dat me komt aanwaaien. Het is keihard werken, niet alleen aan mijn technieken maar ook aan mezelf, aan de patronen in mijn leven en mijn eigen overtuigingen. Dat lukt mij niet met puur technisch gerichte manieren van omgaan met paarden (zoals bij Freestyle, Centered Riding, etc.). Er moet voor mij een extra dimensie bij zitten, waarbij er achter de techniek gekeken wordt naar de dieper liggende oorzaken voor bepaalde dingen. Het emotionele aspect moet ook geïntegreerd worden, anders zetten al die praktische technieken geen zoden aan de dijk.

Zweverig? Voor mij niet, al kan ik me goed voorstellen dat het zo klinkt. Voor mij is het juist heel concreet en sta ik er telkens weer versteld van hoe praktisch het ook toepasbaar is in het dagelijks leven buiten de stal. Andere mensen zullen hier misschien totaal geen behoefte aan hebben, maar voor mij is het essentieel gebleken om vooruit te komen.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 14:49

nimue: ik ben het helemaal met je stukje eens, en wanneer je er op zo'n manier naar kijkt vind ik dat ook absoluut niet zweverig, maar praktisch ingesteld; je merkt dat je in je eigen evenwicht tekort schiet en werkt eraan om dat te verbeteren en op die manier ook de omgang met paard(en) te verbeteren; kan ik me helemaal in vinden.
en dat bedoel ik niet aanvallend, ik denk dat iedereen vlakken heeft waarop hij/zij zich kan verbeteren, ik ook
voor mij is het ook absoluut duidelijk dat de intentie bij een paard net zo belangrijk is als de handeling, zeker als je een paard niet kent.

ik heb zelf echter vooral door praktijk ervaring geleerd wat wel en niet werkt in de omgang, en merk dat de lichaamstaal bij mij de omgang minstens net zo sterk belemmert in duidelijk maken wat ik wil als de intentie; ik ben van nature een watje en heb me eigenlijk altijd veilig gevoeld bij paarden die ik kende, voor mezelf vind ik het momenteel belangrijker om me op lichaamstaal te ontwikkelen dan op mijn eigen emotionele aspect; ik ben altijd de dooie diender geweest die goed om kon gaan met sensibele paarden. ik heb in beide richtingen geen cursussen gevolgd, dus misschien kom ik na de eerste paar wel tot dezelfde conclusie als jij, dat het emotionele gedeelte teveel afwezig is in deze cursussen :)