Justy schreef:Maar zolang ik rond de pot bleef draaien en niet durfde te erkennen wat ik voelde gebeurde er bar weinig.
Dat is het hé. Paarden kunnen alles handlen. Angst, boosheid, verdriet, ze zijn nergens bang voor, alleen van het onderdrukken van emoties en jezelf beter voor doen dan je bent, daar lopen ze van weg.
Bijzonder om jouw ervaringen te lezen! Grappig ook hoe iedereen verschillende dingen mee maakt, maar de kern vaak wel vergelijkbaar is: eerlijk leren zijn tegen jezelf over je eigen emoties, jezelf durven zijn.
Citaat:Zo'n Epona Approach workshop zou ik heel graag eens volgen
Ik ook! Ik vind het ook wel leuk dat zij Kathy Pike steeds naar Nederland haalt, ik vond haar boek erg mooi om te lezen en zou best graag eens een workshop bij haar doen. Het lijkt me een fijne, sympathieke vrouw en dat is voor mij wel belangrijk, dat ik me bij iemand op mijn gemak kan voelen. Maar wat een bedragen, zakelijk gezien begrijp ik het wel want er zitten ook veel kosten aan voor een bedrijf, maar het is gewoon zoveel geld. Ik vind het erg moeilijk om zoveel geld uit te geven aan iets wat ik voor de leuk en uit interesse doe.
Reiziger, super interessant zo'n lezing van je paarden! Waar heb je dat gedaan? Het lijkt me ook wel confronterend, ik vind zoiets best eng. Ik ben dan toch ergens bang dat er uit komt dat mijn paard heel ongelukkig is, of dat ik het allemaal heel erg verkeerd doe. Hoezo onzeker?
Sosha, ik snap wel wat je bedoelt, ik zou zo'n workshop ook niet zomaar gaan doen. Ik ben ook iemand die vooraf behoorlijk kritisch is: wat is het, wat gaan we precies doen, is het wel nieuw, is het mijn geld wel waard? Ik had er al boeken over gelezen en wist dus een beetje welke richting ik op moest denken. Daarbij kwam dat het hier 12 km vandaan was en precies van een fiscale meevaller kon, dus dan is de stap toch wat kleiner.
Het hangt er ook inderdaad vanaf waar je in geïnteresseerd bent. Dit valt voor mij meer onder persoonlijke ontwikkeling, dan onder werken met paarden. Niet iedereen zal daar behoefte aan hebben inderdaad.
Djoni, er is niks aan te kunnen.
Als je in zo'n workshop een goeie begeleider hebt, helpt die je erbij, en de paarden helpen je ook. Ik merk dat ik het zonder die begeleiding zelf nog veel moeilijker vind toe te passen, in de praktijk. Daarom heb ik nu ook rijles waar dit ook bij meegenomen wordt, en daar kan ik dan bij mezelf weer mee vooruit. Ik neem er soms echt de tijd voor, dan ga ik gewoon tussen de paarden in de wei zitten en eens kijken wat er gebeurt. Beetje van het ene paard naar het andere lopen, welke willen wel contact, welke niet? Ik merk dat ik ook vaak teveel begin te denken en te beredeneren, dat is iets dat er in 26 jaar ingeslopen is dus dat gaat er natuurlijk niet in één jaar weer uit.
Daarom vind ik het voor mezelf ook zo belangrijk om hiermee ook bezig te blijven in samenwerking met anderen. Hetzij via workshops, hetzij via uitwisselingen zoals hier in het topic. Misschien komt er ooit een moment dat ik zeg, nu kan ik in mijn eentje vooruit, maar voorlopig heb ik nog heel veel concrete feedback nodig. Daar is ook niks mis mee natuurlijk, je leert ook niet auto rijden door gewoon in een auto te gaan zitten en maar wat te doen.

En nee, het gaat nog geen van allen perfect, ik heb nog steeds veel van de issues die ik een jaar geleden ook had. Maar er is wel vooruitgang te zien, en dat vind ik nou zo mooi. Wat mij heel erg aanspreekt, is de directe feedback die je krijgt. Als je bijv. met een psycholoog gaat praten, moet je toch vooral zelf je inzichten ontwikkelen, aftasten welke wel kloppen en niet, en het kan heel moeilijk zijn om te bepalen of je jezelf niet voor de gek zit te houden en of je echt op het goeie spoor zitten. Nou, jezelf voor de gek houden, dat gebeurt bij de paarden niet, die laten het je wel merken als je dat doet.
Maar mijn ervaring is dat de paarden er gewoon altijd zijn, en dat jijzelf mag beslissen wat je daarmee wil doen, wat goed voelt voor jou. En dat is het allerbelangrijkste.
Is nota bene nog ergens een foto van 
En heel soms voel ik wel dat ik wat bevestiging nodig heb om verder te gaan, daar luister ik dan ook naar. Maar ik weet dat er heel veel mensen en dieren veel baat bij hebben 
soms erg confronterend maar altijd erg mooi