Ontslag door crisis... wie nog meer...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:21

als je op bedrijfseconomische gronden een ontslag aanvraagt moet je gewoon rekening houden met het afspiegelingsbeginsel..
Het afspiegelingsbeginsel is wel iets 'lastiger' dan de fifo regel!
Een werkgever kan dan nog besluiten op andere gronden een ontslag aan te vragen (bijv. niet goed functioneren) maar dan moet dat ook wel aannemelijk gemaakt worden...

KiWiKo

Re: Ontslag door crisis... wie nog meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:27

precies fifo......... maar dan alsnog kan een werkgever echt wel besluiten wie die wel en niet houd......... geloof me :) daar zijn echt wel manieren voor ;)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:48

KiWiKo schreef:
bij contracten voor bepaalde tijd, die gewoonweg van rechtswege aflopen bij einddatum....... is het heel simpel, dat wat matig functioneerd word niet verlengd, en dat wat goed functioneerd wel..........

Bij ons worden er helemaal geen contracten verlengt :+
Of je nou geweldig bent of niet...

En het bedrijf kan idd wel mensen houden, maar in deze crisis is het kiezen of delen en gaan bij het bedrijf waar ik werk in deze reorganisatie diegene die het kortste contract hebben er als eerste uit (simpel kost het minste geld) :(:) Ik werk trouwens bij een bedrijf waar echt rake klappen vallen... Personeelsbestand krimpt/is gekrompen binnen een half jaar met ong 50 %...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 18:56

Ik kan me voorstellen dat het bij grote bedrijven zo kan werken......

ik ben een kleinbedrijf......... ik heb 70 man op de loonlijst......... en als er bij mij ontslagen moeten vallen gaan de "slechtste" weg. Want ik wil nog altijd een goed product neerzetten....

ik werk gelukkig in een sector die niet gevoelig is voor dit soort economische fluctuaties.....

sterker nog, ik heb er alleen maar baat bij want ik kan nu gewoon goed personeel "aanschaffen"

Een werkgever in het MKB is gek als hij goede werknemers laat gaan en slechte houd........ dan weet je zeker dat je je bedrijf over de kop werkt

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:09

Daar heb je zeker gelijk in!
Bij het bedrijf waar ik werk is het gewoon nu erg scheef hoor! :(:) Er zijn 2 bedrijven binnen 1 pand samengevoegd waardoor wij er 1 nieuwe directe collega bij kregen. Deze vrouw werkte daar al 32 jaar en vind het werk wat ze nu moet doen echt niks! Ze wil liever weg heeft ze zelfs aangegeven... Zelf opstappen doet ze echter niet omdat ze geld mee wil krijgen... Mijn collega en ik werken altijd met super veel plezier en we hadden een erg fijn team waar je echt van op aan kon :(:) Echt jammer dat dat door zulke dingen kapot gaat :o

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:17

dat is zoooooooooo zuur......... niet alleen voor jullie maar ook voor de eigenaar van de zaak......

32 jaar werken is 32 maanden salaris meegeven........ en dat kost echt echt geld

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:25

Precies :+ Maar ag soms is het niet anders... Ik hoop dat ik snel weer een leuke baan heb gevonden waar ik het net zo leuk ga krijgen als dat ik nu heb!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:38

komt goed........... voor mensen die kunnen werken en creatief zijn....... ligt er morgen een nieuwe uitdaging

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 19:46

Nou ik heb wel enkele leuke sollicitaties lopen *D Maar goed dat is altijd afwachten natuurlijk!

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:55

Ik sluit me bij jullie aan. Afgelopen woensdag heb ik op niet zo sociaal-voelende wijze te horen gekregen dat onze afdeling me 1 FTE moet inkrimpen. Omdat ik 10 uur !!!! korter in dienst ben dan mijn collega, zal ik het veld moeten ruimen. Echt zuur.
Trieste vind ik dat ik mijn werk altijd met heel veel inzet heb gedaan en dat mijn collega al een tijdje om zich heen kijkt naar een andere baan en het grootste gedeelte van de dag op internet zit.
Ze hebben me een andere baan aangeboden, welke ik ook ga accepteren. Ik zie het maar als een kans om mijn kennis te verbreden en me te verdiepen in een tak die me ook altijd heeft aangesproken (marketing), maar zuur blijft het. Mijn functie zal per oktober vervallen en tot die tijd zal ik mijn eigen functie voor de volle 100% vervullen. Zucht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:02

Ilzas schreef:
Heb je al ge-pb't, maarre, niet doen hoor. Is tegenover niemand goed en eerlijk. Ik denk dat je jezelf er alleen maar verder mee de oliebol in brengt.

En crisis of niet, er is ook nog zoiets al loyaal blijven aan jezelf.

Beter een paar maandjes WW en dan weer een geschikte baan voor jaren. Of zoals een collega van me zou zeggen: "let's not waist each others time".

Ik zou het juist wel doen! Ik kon nergens werk krijgen dus ben ik voor een gesprek gegaan in de gehandicaptenzorg waarbij ik dingen moet doen die mij eerst heel tegen stonden ( "luiers"verschonen, anale en vaginale zetpillen inbrengen,klysma's zetten en dergelijke dingen) Toch ben ik er voor gegaan en ik ben nog nooit met zoveel plezier naar mijn werk gegaan die "vieze"dingen waren alleen in de eerste week vies nu is het al routine ( zit nu in mijn 2de maand). Ik ga echt met zoveel plezier naar mijn werk, ik ben niet meer constant moe en ziek,zwak en misselijk. Ik zit heerlijk in mijn vel en sta na jaren eens zonder problemen op.

Ookal lijkt het je in de eerste instantie niets, het kan heel leuk aflopen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:04

Ik zit in de zelfde sector als Kiwiko dus gelukkig merk ik er niets van. Integendeel, dit jaar hebben we weer eens een keer voldoende vakantiewerkers!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:03

In de logistieke sector waar ik helaas ook in werk vallen rake klappen hoor. Mijn tijdelijke contract loopt tot eind Januari, dus voorlopig heb ik nog wel werk, maar ben toch voorzichtig al wel aan het rondkijken voor het geval dat...Hierna moeten ze mij namelijk een vast contract gaan geven, omdat ze het al 3x verlengd hebben.
Een aantal collega's hebben geen contract verlenging meer gehad.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:07

bij mijn opa gaat het na de zomervakantie toch gebeuren, doordat er toch iets minder bouwafval is gaan er chauffeurs uit. maar m´n opa hoopt er juist op en dan een lekker geldbedrag mee te krijgen en met pensioen te gaan

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 22:09

Ik kreeg een mailtje dat mijn broer op de schopstoel zit -O- Werkt bij een groot it bedrijf waar er 700 man uit moeten....

Ik heb afgelopen vrijdag een gesprek gehad met een werkcoach van UWV, was wel een hele aardige man die het onvoorstelbaar vond dat ik nog geen ander werk had, mijn cv is goed, mijn brieven zijn goed.. maar helaas nog geen beet.
Heb wel goed gesprek met hem gehad, ook over maandag.. de sollitatie waar ik twijfels over heb..
Hij zei: gewoon op gesprek gaan maar gewoon jezelf blijven, geen kwaliteiten neerzetten die je niet hebt, daar wordt niemand gelukkig van...

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 22:13

DenK4ever: ik denk dat het bij alle banken en verzekeringen op dit moment zo gaat. Commercieel gezien valt er bij de meeste bedrijven nog heel wat te halen.... Juist nu willen ze daar gebruik van gaan maken. Als ze meer binnen halen, hoeven er immers minder mensen uit. Een beetje kwestie van jezelf zien te redden en daarom meer verkopen.... Heel vervelend, en als mensen bellen voor info over iets wat er al loopt bij die bank/verzekering is het ook niet prettig om over iets heel anders te beginnen. Persoonlijk zou ik er ook niet van gediend zijn. Als ik bel om info over mijn lening (zoals in jouw voorbeeld) dan zit ik niet te wachten op een vraag over een reisverzekering, als ik die vraag had, had ik hem nl zelf wel gesteld. Zou voor mij een reden zijn om niet weer te bellen de komende tijd. Je zou zeggen dat daardoor het telefoonaanbod lager wordt en dat is heel goed mogelijk, maar op de producten die ze wél binnen halen door dit soort gesprekken kunnen ze de afdeling intact houden..... Vraag die je je dan als medewerker moet stellen is of je dat wel wíl.....

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 22:17

En als ik nu antwoord zou moeten geven op die vraag.. dan zeg ik nee :o

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 06:23

Want je weet hoe irritant je het zelf vind...

Ik belde gisteren de ING en zij beperkte zich heel zakelijk tot: "had u nog andere vragen?". Dat vond ik nog wel kunnen, maar ik heb ook van die koppelverkoop acties meegemaakt van: "en heeft u al een rechtsbijstandsverzekering?". Dat ik dacht: pardon? Wat gaat JOU dat aan.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:01

hier heb ik het idee dat het in de toeristische sector juist drukker is. Mensen hebben geen "grote vakanties" naar ver weg geboekt, maar het een beetje afgewacht met de crisis en degenen die er nu niet zo veel last van hebben boeken allemaal korte vakanties, weekendjes of midweekje weg, en dat is op de wadden flink te merken. Het is bij ons hier thuis (veel) drukker dan vorig jaar.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 10:44

Thirsa_ schreef:
... de fifo regel!...

De fifo-regel? Wat moet ik me daarbij voorstellen: First in, First out??
Los van het afspiegelingsbeginsel is het volgens mij toch echt last in, first out. Anders kunnen we, lijkt me zo, voor nagenoeg alle bedrijven in NL faillisement aanvragen, want medewerkers ontslaan met laten we zeggen 35 dienstjaren kost een hoop meer dan iemand ontslaan met dienstverband van een paar jaar of zelfs minder.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:13

je hebt helemaal gelijk mikkie :D Was er blijkbaar niet helemaal bij toen ik het bericht verstuurde.. :o ik weet hoe het afspiegelingsbeginsel werkt ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:15

diegene die het laatst binnengekomen is moet er als eerste uit :)

had ik er mischien bij moeten zetten...... maar in mijn kringen begrijpen we onder elkaar dat als we het over fifo hebben dat we het dan eigenlijk over lifo hebben :D :D

Ronald1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 11:41

Door de crisis werd mijn contract bij een detacheringsbureau helaas niet verlengd. Gelukkig had ik het bij mijn laatste opdracht via het detacheringsbureau erg naar mijn zin, was er bij dat bedrijf een vacature en hebben ze mij overgenomen. Het concurrentiebeding hadden ze nietig verklaard. Wel een hele opluchting!

Het is alleen 155 kilometer van mijn huidige woonplaats. Dat is wel balen! Maar ik zag het natuurlijk al langere tijd aankomen dat het zou kunnen gebeuren dat mijn contract niet verlengd zou worden, en had al veel gesolliciteerd. In de bank & verzekeringsbranche waar mijn interesse naar uitgaat en ik de meeste kennis van heb, is dat nu helemaal niet makkelijk, zeker niet in het noorden. Dus uiteindelijk toch maar besloten om een kamer in de buurt van mijn nieuwe werkgever te zoeken en daar voor te kiezen. Ik wist al dat ik het naar mijn zin had daar, leuk werk, leuke collega's. Lekker een jaar veel leren en dan weer verder kijken wat ik wil! Moet er niet aan denken thuis te zitten in onzekerheid...

Gelukkig heb ik ook een juridische achtergrond en werk nu zelf een een rechtbijstandverzekeraar, waar ik veel verhalen van verzekerden heb gehoord die ontslagen zijn. Wel erg hoor! Vooral de schandalige manier waarop sommige werkgevers van hun werknemers af proberen te komen. Net alsof doen dat ze bergen goud meegeven, maar eigenlijk is het veel minder als waar men recht op heeft. De verhalen die ik zie en hoor komen dan nog van mensen die ons inschakelen voor advies. Hoeveel mensen zijn er wel niet die blindelings een waardeloos beeindigingsvoorstel van hun werkgever tekenen?! :S

Voor mensen met een juridische achtergrond uit de omgeving Amersfoort die nog op zoek zijn naar werk, kan ik wellicht nog wel wat hulp bieden bij het krijgen van een baan. PB mij dan even!

Tot slot. Iedereen die zijn/haar baan is kwijtgeraak en nog moet solliciteren: sterkte en succes!

Maddox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:36

Ja, heel veel sterkte !!!

Ik kom me ook melden. Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik - en mijn lieve collega's - ook mogen vertrekken. Dat na bijna twee jaar goed functioneren, nooit ziek geweest of problemen ofzo. Het ligt aan een conflict tussen het uitzendburo en de werkgever over onregelmatigheidstoeslagen die pas zijn ingevoerd. Pff, ik hoef die niet eens om extra bij te verdienen, had het erg naar mijn zin op m'n werk.

Dusse mocht iemand nog weten voor werk in Den Haag en omstreken part-time of iig flexibel (ben student) let me know ;)

En nogmaals heel veel sterkte iedereen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 20:39

wat is je branche........... want je kan morgen bij mij in de thuiszorg terecht :)