Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-09 21:32

Wij hebben enkel en alleen maar klassikale lessen, ook veel anatomie en fysiologie :j
IS verder niet moeilijk ofzo, maar er wordt absoluut wel overal goed op ingegaan. Hier in de buurt zit een andere school, paar vriendinnen doen verpleegkunde, en hebben nog nooit een les anatomie gehad :+
vindt dat echt slecht...

Meisje201

Re: Wie doet de opleiding verzorgende IG?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 09:35

Ik heb idd ook echt heel weinig anatomie gehad..
vooral alleen de basis waar je in principe echt niet ver mee komt :=

*blij nu met niv. 4 bezig te zijn.. Wel echt verdieping :D *

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 09:46

Me klinische les ging niet door... :+

Niv. 4 lijkt me best pittig hoor :D

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:13

Hey ik heb vorig jaar mijn opleiding afgerond tot verzorgende IG afgerond,
En werk nu 32 uur als contactverzorgende op een somatisch verpleeghuis afdeling,

De laatste weken ben ik aan het twijfelen of dit wel de juiste keuze was,
toen ik begon met de opleiding vond ik het erg belangrijk om een vast inkomen te hebbem
en zeker te zijn van werk,

Alleen is in december is Baloe een 3 jarige nakomeling van tuschinski in mijn leven gekomen,
en ga in oktober mijn eerste wedstrijden rijden,

Het nadeel om nu in de zorg te werken zijn onregelmatige roosters en de weekenden die je moet werken,
Dadelijk heb ik helemaal geen vrije tijd meer over,
Ook kan ik alleen opgeven voor de kringwedstrijden en alle andere leuke wedstrijdjes zal ik moeten missen,

Heeft iemand ook dit gevoel ?
Of tips om hiermee om te gaan ?
Ik hoor het graag ..

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 10:29

Ik zou geen ander werk zonder onregelmatigheid meer willen doen. Ikzelf vind het heerlijk.
Maar kan me wel voorstellen dat je het nu niks vind eigenlijk zo..

Is er niks met je teamleider te regelen dat je geen weekenden meer werkt?
Of maar 1 weekend in de maand?
Is het werk wel wat je wilt?

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:19

@ Nymphadora: Nu vind ik het nog geen probleem ,
Maar verwacht dat het in de toekomst misschien een probleem kan worden.

In de zorg werken en geen weekenden werken, bij ons is dit alleen bij coördinators of afdelingshoofden.
en niet bij de collega's op de werkvloer.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:19

Is het niet te bespreken dan?

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 12:55

Hier is dat ook echt niet te bespreken.. heel vervelend, ik ben pas een jaar aan het werk en die onregelmatige diensten komen me nu al m'n keel uit. (en stiekem het werk an sich ook :o )

ik hoop dat je iets kunt regelen, sandranbr! Succes!

Nog één weekje vakantie, en dan moet ik weer aan het werk.
Met frisse tegenzin er tegenaan :(

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-09 14:48

Zelf vind ik het ook behoorlijk lastig.. Elke keer vooruit plannen en als het werk rooster er eindelijk ligt zijn sommige wedstrijden al vol.. Soms ben ik ook totaal de kluts kwijt met welke dag het is :+

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 16:43

Kytha schreef:
Hier is dat ook echt niet te bespreken.. heel vervelend, ik ben pas een jaar aan het werk en die onregelmatige diensten komen me nu al m'n keel uit. (en stiekem het werk an sich ook :o )

ik hoop dat je iets kunt regelen, sandranbr! Succes!

Nog één weekje vakantie, en dan moet ik weer aan het werk.
Met frisse tegenzin er tegenaan :(

Sorry dat ik het zeg hoor, maar die frisse tegenzin en het werk wat je de keel uitkomt.. Zou je dan niet gewoon ander werk gaan doen?
Het gaat wel ten koste van de mensen als jij geen zin meer hebt in je werk.
Als je het werk niet meer ziet zitten moet je er gewoon mee kappen. In eerste plaats sowieso voor de mensen, maar ook voor jezelf, je werk is een belangrijk onderdeel van je leven en als je het daar niet naar je zin hebt moet je echt gewoon wat anders gaan doen.

Hoe zou jij het vinden als je dalijk 80 bent en je kan niet alles meer zelf en je krijgt je hulp door iemand die het eigenlijk helemaal niet leuk meer vind, die eigenlijk maar een beetje loopt te chagerijnen en alles wat je vraagt teveel vind..
Verschrikkelijk toch, zo je laatste jaren moeten slijten := Voor hun is vaak het contact met de VZ heel belangrijk, en wij zijn een groot deel van hun sociale leven..

Sorry, komt misschien allemaal wat cru over, maar er werken imo teveel mensen in de zorg die het niet leuk (meer) vinden en dat heb ik nu al een keer te vaak gezien dat dat ten koste gaat van de mensen, en ze blijven er ook alleen maar werken voor het salarisstrookje wat ze eens in de maand krijgen.
Nou wil ik niet zeggen dat het met jou ook zo is, bedoel mijn post ook niet als aanval, maar denk er eens over of dit echt nog wel is wat je wilt. :)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 17:46

Ho wacht even; als ik eenmaal op m'n werk ben, gaat het wel; en ik ben absoluut niet chagerijnig. Krijg juist van vrijwel alle clienten en collega's te horen dat ik m'n werk goed doe en de clienten goed help :)
Alleen als je 's avonds niks meer kan door lichamelijke klachten en je hele priveleven naar de maan gaat daardoor, dan begint het je op een gegeven moment wel de keel uit te hangen.
Het werk gaat wel, dat is nog wel te doen, ik krijg er alleen geen voldoening van, het put me eerder uit.
Maar als ik met een chagerijnige kop op m'n werk zou staan en m'n werk niet goed zou doen; dan was ik niet ruim over naar het volgende jaar, denk je wel???? Je doet nu net alsof ik m'n werk niet goed doe....

sandranbr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:14

Okay, fijn om te horen dat ik niet de enige ben die dit heeft,
Voor komend winterseizoen heb ik alleen de kringwedstrijden vrij aangevraagd en hoop maar dat mn collega's er niet al te veel last van hebben,
en dat ik fijn de wedstrijdjes mee kan doen..

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:43

Hallo allemaal,
hoop dat ik hier ook mee mag babbelen met jullie en of jullie misschien ook antwoord hebben op mijn vragen.
Werk sinds jan in de thuiszorg, ben begonnen in de huishouding, maar heb vorige week het aanbod gekregen van mijn werk om de opleiding verzorgende te gaan volgen.
Nu ben ik al een poosje aan het spitten, maar kan het niet helemaal duidelijk krijgen, wat het verschil is tussen verzorgende niveau 3 en verzorgende ig? Had begrepen dat ig meer verpleegkundige handelingen bijkomen, maar via google word het me niet echt duidelijk en ook op de site van de roc's kan ik er niet uit komen, kan iemand me helpen?
Het is ook wel heel lastig dat het nu vakantietijd is, nergens zitten er meer mensen op kantoor waar ik even mee kan overleggen.
Zou ook erg graag in sept al willen beginnen, maar ben bang dat dat een beetje te kort dag gaat worden.
Ook ben ik erg benieuwd hoeveel tijd jullie kwijt zijn aan jullie huiswerk en of het een beetje te combineren is school, werk, huishouden, vriend, paard, sociale contacten....
Alvast bedankt voor het lezen en hopelijk ook de antwoorden!
Groetjes Janet

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:24

Hoi Janet,

Zelf doe ik de opleiding verzorgende IG dat is inderdaad met verpleegkundige handelingen.
Het eerste jaar (die heb ik net gehad) doe je voornamelijk basiszorg dat is blaasspoelen, medicatie uitzetten en toedienen, wonden verzorgen rode en gele, je leert wat diabetes is en insuline te spuiten.
Daarbij krijg je nog plannen van zorg, coordinatie van zorg, kwaliteits zorg,
verzorgen van chronisch zieken enz..
Het is zeker te doen, als je goed plant! Afentoe zal je dingen als sociale contacten enz even op een laag pitje moeten zetten, ik weet niet of je makkelijk leert?

Groetjes Mariska

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:28

Hoi Allemaal,

ik ben nog niet begonnen aan de opleiding maar start per 1 sep.
Het lijkt me echt leuk om te doen.

Heb niet de tijd gehad om alles door te lezen omdat ik nu aan het werk ben.

Maar heb wel een vraag(misschien staan de antwoorden er al dan sorry)

Hoe doen jullie het met jullie paard en evnt. vriendje?

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:05

Hoi Mariska,

dank je wel voor je antwoord!
Maar als ik het goed begrijp van je in niveau 3 toch wel echt anders als de ig?
Als k t interessant vind gaat leren me wel aardig af, haha!
Dus dat moet dan wel goedkomen denk ik....
Zijn het ook veel werkstukken en presentaties die je moet doen?
Alvast dank je wel weer!
Groetjes

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:07

hoi Dames!

ik werk nu alweer een half jaar als leerling in een verpleegtehuis!
Alleen start ik in september met de opleiding, ik heb dus al wat voor mogen proeven!
Ik ga de sav opleiding doen (sociaal agogisch verzorgende) dit is verzorgende IG met een paar SPW deelkwalificaties :)

spannend!

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:02

Ik heb mijn boeken binnen voor het 2e jaar Verpleegkunde (niv.4 dus :P ) Als ik dat zo zie heb ik er al wel weer zin in :D :D

MarisJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:21

oeps over boeken gesproken :P moet ze nog bestellen :P ach heb ze pas 2e periode nodig :P

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:31

Dat scheelt :P Mijn moeder heeft ze besteld (want die betaald zo ook :P ) Ik was er wel bij hoor wat had al wat boeken die je in het eerste jaar nodig had, en daarvan wist ze niet welke, dus hebben we samen even gedaan :P Kan beter gelijk aan begin van de vakantie, heb je het maar gehad :P

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 07:54

margreet4 schreef:
Ik heb mijn boeken binnen voor het 2e jaar Verpleegkunde (niv.4 dus :P ) Als ik dat zo zie heb ik er al wel weer zin in :D :D

Ik heb ze twee weken geleden ook besteld maar dan voor het eerste jaar!
Maar helaas niet nog binnen... ben best benieuwd wat erin staat???

Hebben julie nog aparte dingen nodig?? Kreeg een brief dat ik nog een klapper moest aanschaffen, tabbladen, agende, schrijfgerei. Heb je nog meer tips??
En werken jullie veel met de computer?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 10:07

Janet ja heel veel werkstukken die maak je in groepjes en ook presentaties geven over je werkstuk met je groepje dat wel (lTO leer taak opdracht)

Verrek boeken bestellen! :o ga ik vandaag maar eens uitzoeken :o

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:27

mariz schreef:
Verrek boeken bestellen! :o ga ik vandaag maar eens uitzoeken :o

:o Hier nog één, die brief ligt er al weken maar het is er nog niet van gekomen
vorig jaar had ik m'n boeken pas in december compleet ofzo, vonden ze op school ook niet zo grappig O:)

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 12:48

Wij werkten, best veel op de computer, allemaal dingen opzoeken enzo, ook voor werkstukken enzo. je doet heel veel in groepjes en ook presentaties :)
Verder zou ik het ook niet bij 1 klapper houden :P Wij kregen echt super veel papierwerk, voor in klappers en omdat je ook alles moet bewaren is het wel handig om thuis nog een klapper te hebben waar je het goed kan opbergen dat je het ook weer terug vind :P

Ik ben ook benieuwd naar het tweede jaar :D

Clauwtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:44

Oh wat leuk! Nog niet eens gezien dat dit topic er was.
Ik ga in oktober beginnen met de opleiding(BBL) en ben vanaf 1 juli al aan het werk!
Heb er echt zin in :D