Nog naar de universiteit na een hogeschoolopleiding?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Nog naar de universiteit na een hogeschoolopleiding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:33

Ik denk dat het persoon afhankelijk is, iedereen verschilt daarin. Daarom kan voor de ene schakelprogramma uiterst succesvol zijn en voor de andere niet. En ook afhankelijk waar je gestudeerd hebt. Nagelbijten / Gniffelen

En de schakelprogramma's zijn geen goed voorbeeld, want dan krijg je op een jaar meestal de moeilijkste vakken samen. Dat is niet hetzelfde als een jaartje universiteit.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:40

Voor de rechten duren ze twee jaar, daarom dat ik niet helemaal begrijp wat het nut ervan is. Dat jaar extra bachelor zal het hem niet helemaal gaan doen, eerder nuttig om het hele gedoe te begrijpen. In een schakelprogramma krijg je gewoon wat de universiteitsstudent al jaren krijgt. Als ik laat zien wat wij tegenwoordig 'dankzij' het BaMa systeem moeten doen op een jaar, dan slaat menig jurist achterover vanwege het grote aantal rechtsvakken die eigenlijk te zwaar zijn om na een of twee jaar recht al te krijgen... Maar dat is een andere discussie Knipoog .

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:41

Interessant,

Ik zit momenteel ook in het laatste jaar van mijn studie, Integrale Veiligheidskunde, maar dit is eigenlijk totaal niet waar ik mee aan het werk wil. Ik wil hierna doorstuderen aan een universiteit, maar wel eerst naar het buitenland of iets dergelijks.

Over een universiteit, een klasgenoot volgens momenteel een minor om naar de universiteit door te stromen na dit jaar, hij zegt wel dat
het echt heel veel discipline vergt, hij heeft nu meer gedaan in 2 weken dan in 10 weken HBO..

Ik heb ook nog geen flauw idee wat ik wil gaan doen, TS had het over een studiekeuzetest, mag ik vragen welke?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 14:50

Biepje, ik ga niet af op mijn resultaten die ik nu haal. Ik gebruikte dat voorbeeld om te beschrijven hoe mijn studeerhouding tot stand gekomen is. Ik ben slim genoeg om te weten dat universiteitsexamens andere koek zijn Knipoog

Schakelprogramma's zijn er niet voor de richting die ik zou gaan doen. Het enige wat ik echt zou moeten doen als voorbereiding is een cursus Duits volgen, aangezien je daar een passieve kennis van moet hebben. Ik heb ooit Duits gehad, maar dat is al heel erg lang geleden, als in bijna 6 jaar Clown

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 14:59

Bwa, daar zou ik me niet te veel van aan trekken, ik moet ook passief Duits, Engels en Frans kennen. Ok, ik heb een vak gehad waarin ze alledrie voorkwamen, maar overdreven zwaar is het niet. Ik zal het eens vragen of het echt nodig is aan een vriendin van mij die archeo doet in Leuven Knipoog .

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 15:09

Dat zou lief zijn!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 15:24

Biepje schreef:
Ook de schakelprogramma's zijn regelrechte rampen, dan kan je beter de hele studie opnieuw doen...

Ik kan niet om het schakeljaar heen vrees ik Scheve mond. Antropologie wordt alleen als master gegeven, dus de hele studie opnieuw doen zit er zeker niet bij. Wat ik mij wel afvraag, misschien weet jij dat Biepje, hoe lang zijn behaalde vrijstellingen geldig? Ik heb namelijk mijn eerste jaar psychologie gedaan in Leuven, een studie die hélemaal mijn ding niet was (vooral mede door bv de statistiek en de neuro). Ik was er toen wel van 4 of 5 vakken door, onder andere bv Filosofie en Sociale psychologie, allebei vakken die ik in het schakeljaar ook zou moeten doen. Ik weet alleen niet ofdat vrijstellingen zolang 'geldig' blijven?

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:01

Heb je de resultaten 'bevroren'? Ik weet van een aantal mensen die dit jaar zijn gestopt dat je iets moest doen om ze te behouden, maar het kan ook zijn dat het om iets anders ging.

Ik geloof dat vrijstellingen wel voor altijd blijven gelden, maar dat zou je eens moeten navragen...

HighFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 20:12

Theoretisch gezien blijven creditbewijzen (een 10 op 20 dus) in het BaMa systeem maar drie academiejaren geldig. Is je behaalde resultaat 'ouder' dan drie jaar, dan kan je altijd proberen de vrijstelling toch aan te vragen. Het hangt dan af van de geplogendheden van de universiteit, van de richting (want ook dat verschilt van richting tot richting) en uiteraard ook van de goodwill van de prof in kwestie of je de behaalde punten al dan niet kan behouden.
Men houdt soms ook rekening met het systeem waarin je de punten behaalde: een aantal jaar geleden moest je 14 halen om een vrijstelling te halen, later werd dat 12 en nu is 10 voldoende voor je creditbewijs. Soms geldt dan ook de regel dat die 'oudere' vrijstellingen pas vanaf een 12 of een 14 aanvaard worden.

En voor de topic starter: gewoon doen! Studenten die al iets ouder zijn als ze aan het eerste jaar universiteit starten, compenseren het gebrek aan studiemethode en studiegewoonte meestal met het feit dat ze al iets rijper zijn en ook bewuster gekozen hebben voor de universitaire studie. Je kijkt dan op een andere manier tegen de studie aan, waardoor het meestal wel losloopt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:32

Pff... Nu had ik het er net met mijn zus over en haar mening heeft me een beetje de grond ingeboord...
Blijkbaar heb je bij archeologie veel wiskunde en chemie en laat vooral dat laatste nu iets zijn waar ik al 5 jaar geen les meer in heb gehad... Daarvoor was het ook niet van geweldig niveau. En wiskunde geef ik nu wel en tot gewoon middelbaar niveau kan ik mee, maar daar heb ik gewoon een afkeer van. Als het haalbaar is, wil ik het gewoon doen, maar nu vraag ik me die haalbaarheid echt af...

Ik vind het wel logisch dat je chemie krijgt, maar bij het profiel van "de student" staat daar niet echt voorkennis bij op dit vlak, enkel voorkennis op gebied van taal.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:38

Laat niemand je de grond inboren, mensen hebben daar geen recht op.
Als je een dagje vrij hebt, pak je boeltje maak er een dagje leuven van. Ga naar de faculteit bibliotheek in en vraag of je de cursussen mag inzien. En dan kan je pas voor jezelf zeggen of het haalbaar is.

Want nu vreet het aan je.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:40

*grinnik* Goed idee, als ik nu nog eens ooit een dagje vrij zou hebben Clown Zit op dit moment al helemaal in de stress omdat de grootste idioten bij ons op school de roosters samenstellen en daarbij totaal onhaalbare dingen vragen... Ik denk dat ik daar echt eens van mijn oren moet gaan maken Clown Haha!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:49

Op de website van gent vind ik ook niets. (weet dat je in leuven wilt, maar soms is vergelijken leerzaam)
Citaat:
Je hebt een ruime wetenschappelijke belangstelling voor oude culturen, je bent van nature nauwgezet en vele uren doorbrengen in openlucht schrikt je niet af. Vooropleiding speelt een kleine rol, je algemene begaafdheid en je engagement zijn van doorslaggevend belang. Daarnaast is een goed geheugen welkom omdat deze studie toch vrij veel geheugenwerk vraagt.
Je hebt op zijn minst een passieve kennis van Engels, Frans en Duits voor het doornemen van vakliteratuur. Een basiskennis van Latijn en Grieks is ook meegenomen omdat veel bronnen hierdoor makkelijker toegankelijk worden. Alle talen kun je echter nog ophalen tijdens je studies omdat hiervoor allerlei cursussen worden voorzien.

Ze hebben een inleiding in de natuurwetenschappen in het eerste jaar, is tweede semester dus in principe ben je dan sowieso meer gemotiveerd om iets saai te studeren. En iets vervelend zal je altijd krijgen. Is weer een drempel maar mits gemotiveerd zijn is dat geen probleem.
Bodemkunde zal ook wel wat inzitten, is in het tweede jaar.

http://www.opleidingen.ugent.be/studieg ... /INDEX.HTM

En vakantiecursus is een ideale opfrissing Pling

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:52

Clown Ik heb zelfs meer basiskennis van Latijn dan van chemie Clown

Heb veel websites afgezocht en over de chemie/wiskunde niet veel gevonden. Alleen dat wiskunde vooral veel statistiek is, maar dat vind ik nu niet bepaald het moeilijkste deel, dat kon ik altijd vrij goed, vorig jaar ook nog op hogeschoolniveau gehad, dus erg ver zit dat niet.
Maar die chemie zit zeeeeeeer ver weg... Maar 2 jaar gehad en dat was 5-6 jaar geleden.

Cursussen bekijken of het horen van ervaringsdeskundigen zal wijsheid brengen Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:54

Denk dat je meer succes hebt als je even een nieuw topic opent, met ervaringen archeologie studie gezocht.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 22:55

Goed plan!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 22:58

Tieneke schreef:
Pff... Nu had ik het er net met mijn zus over en haar mening heeft me een beetje de grond ingeboord...
Blijkbaar heb je bij archeologie veel wiskunde en chemie en laat vooral dat laatste nu iets zijn waar ik al 5 jaar geen les meer in heb gehad... Daarvoor was het ook niet van geweldig niveau. En wiskunde geef ik nu wel en tot gewoon middelbaar niveau kan ik mee, maar daar heb ik gewoon een afkeer van. Als het haalbaar is, wil ik het gewoon doen, maar nu vraag ik me die haalbaarheid echt af...

Ik vind het wel logisch dat je chemie krijgt, maar bij het profiel van "de student" staat daar niet echt voorkennis bij op dit vlak, enkel voorkennis op gebied van taal.

Ik weet niet of het in België anders is dan in Nederland en natuurlijk zal het ook per opleiding verschillen, maar mijn ervaring is dat de overgang van HBO naar WO veel mensen toch tegenvalt. Ik heb zelf mijn psychologiebachelor gehaald maar van de ex-HBO'ers die in hetzelfde jaar zijn begonnen heb ik na het eerste jaar eerlijk gezegd niemand meer gezien. Ik doe nu een schakeljaar sociologie (hoewel ik een voorwaardelijke toelating tot de master heb gekregen moet ik nog 3 schakelvakken halen) en de harde realiteit daar is dat slechts 6% na het schakeljaar toelaatbaar is tot de masteropleiding. En de meeste schakelstudenten zijn toch echt gemotiveerde en ambitieuze HBO'ers die het op het HBO makkelijk hadden. Statistiek is ook daar het grootste probleem. Laat je niet uit het veld slaan maar zorg wel dat je weet waar je aan begint! Lachen