Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

).
Citaat:1) (Tweede Fase) Voor welk profiel (+ welke extra vakken) koos je?
Ik heb ik h4 gekozen voor economie en maatschappij, samen met biologie en duits.
1) (voor Tweede Fase) Uit welke vakken bestond je pakket?
Nederlands, Engels, maatschappij, duits, bio, wiskunde, economie, uhh.. zoiets?
2) Waarom koos je voor deze vakken/ dit profiel?
Lekker breed, en zonder moeilijke betavakken waar ik heel slecht in was
3a) Welke vakken waren in de bovenbouw/ Tweede Fase anders dan je had verwacht en waarom?
Uhm, eigenlijk geen. Toen ik eenmaal door had dat ik wiskunde A2 goed aankon, dacht ik eigenlijk wel de hele wereld aan te kunnen hahaIk was daar in de onderbouw echt heel slecht in..
3b) Welke vakken vielen tegen en waarom?
Aardrijkskunde, het was teveel van het goede. Vooral het examen was echt veel leren! Ik had niks te klagen want ben geslaagd met een 8 voor dit vak, maar er zijn veel mensen in mijn jaar op gezakt.
3c) Welke vakken vielen mee en waarom?
Biologie lag me echt helemaal aan t hart, heerlijk vak. Iedereen ook zwaar negatief over, ik ging er fluitend heen.
4) Welke studie ben je na het vwo gaan volgen? (mits je bent gaan studeren, uiteraard)
Ik ben in eerste instantie Speco gaan doen, maar ben hier na 4 maanden mee gestopt. Het volgende studiejaar ben ik gestart met de Pabo.
5) Was dit een goede keuze/ zou je nu dezelfde keuze maken?
Ja, ik ben er helemaal op m'n plek. Het is niet zozeer dat ik zo van kinderen hou, maar ik vind het prachtig om het leven van mensen te verrijken met kennis waar zij hun hele leven mee verder kunnen
6) Wat beschouw jij als zwaar/ nadelig aan deze opleiding?
Er gaat soms veel tijd zitten in de formele dingen, zoals reflecties, evaluaties en verslagen. Waarvan ik denk dat het wat over the top is.
7) Wat vind je voordelig aan deze studie?
Ik heb vanaf het eerste jaar al 2 dagen in de week stage gehad. Heerlijk voor iemand die van de praktijk houdt
8) Welk beroep ben je uiteindelijk gaan uitoefenen?
Nog geen, ik zit nog in het 2e jaar.
9) In hoeverre sloot je opleiding aan op dit beroep?
Zie vraag 8
10) Heb je nog tips over profiel-, studie- en beroepskeuze die je wilt delen?
Probeer een zo breed mogelijk profiel te kiezen, zo houd je alle opties open. Ik heb lang getwijfeld tussen 3 compleet verschillende studies, en ben uiteindelijk weer heel iets anders gaan doen dan ik toen op mn lijstje had staan. Meeloopdagen geven een wat concreter beeld van een opleiding, ik zou dit als middelbare school zijnde altijd stimuleren vanaf de Tweede Fase.
Gjilke schreef:Nog even het advies m.b.t. dat brede pakket:
Met Natuur & Gezondheid met Economie (1 of 1,2) en een volledige taal (Frans 1,2 of Duits 1,2) kan je echt bíjna alles. Dit zou ik adviseren wanneer ik denk dat een leerling dit aan kan. Maar mocht een leerling echt heel beroerd zijn in mijn vakken (natuur en scheikunde), zou ik ze zeer dringend adviseren om alsjeblieft Economie en Maatschappij te gaan doen, eventueel aangevuld met Biologie of zwaardere Wiskunde. Een natuurprofiel is dan nl echt heel heel zwaar, zo niet onmogelijk.

En ik vind het heel leuk om met mensen om te gaanl, en ook dat leer je heel goed.