hoe schrijf je de ultieme sollicitatiebrief?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Re: hoe schrijf je de ultieme sollicitatiebrief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 13:37

Ik zeg toch ook dat ík als werkgever dat op prijs stel en zet er ook bij dat dat voor andere bedrijven anders kan zijn?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:18

chevax schreef:
Ik zeg toch ook dat ík als werkgever dat op prijs stel en zet er ook bij dat dat voor andere bedrijven anders kan zijn?

Denk dat ik het iets verkeerd heb geformuleerd.

Ik bedoel dat het goed is om te doen, maar niet altijd even hard nodig.
Sommige mensen bellen voor informatie over wat het bedrijf doet, terwijl dit ook op internet gemakkelijk te vinden is.
Als je je wat ingelezen hebt (al dan niet met het door het bedrijf verstrekte informatie) schrijft de brief ook gemakkelijker omdat je een gevoel kan krijgen bij het bedrijf.

Zoals ik al zei: bij een openstaande vacature is het idd zeker niet vreemd om telefonisch ominlichtingen te vragen.
maar bij een open sollicitatie zou ik het wel echt achterwege laten!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 14:56

Het logt er ook aan natuurlijk of het een klein bedrijf is. Ik heb een klein bedrijf (4 werknemers) en zijn de lijnen ook automatisch korter.

Ik heb zelfs een keer een brief van iemand ontvangen die in haar eigen naam een spelfout had gemaakt! Hoe is het mogelijk hè?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 10:39

dat is wel een hele domme fout zeg Clown

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:44

Das inderdaad niet zo erg slim nee....

Wat ik wel een hele stomme fout vond in een brief die ik heb gehad was:
Geachte heer [...]

Duidelijk een 13 in een dozijn brief die naar elk bedrijf werd gestuurd, alleen even vergeten om er mevrouw van te maken (want zeg nou zelf, hoeveel mannen zullen er [...] als voornaam hebben...)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:50

Oh geweldig... Maar ik heb ook nog een héle goeie: er kwam iemand op gesprek die me geschikt leek voor een bepaalde functie. Het gesprek kwam op gang en plots zegt ze: "zo, het is wel heel makkelijk dat ik met al jullie klanten in contact kom, want over een paar jaar wil ik voor mezelf beginnen en dan kan ik al een beetje netwerken!". Dat heeft dan niks met een brief te maken, maar misschien toch wel een goede tip voor als je op gesprek moet om dergelijke uitspraken vooral NIET te doen! Knipoog

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:53

Nog een goede tip.
Gebruik een ander kleur papier dan wit.
Ik heb zelf op personeelszaken gewerkt en op het moment dat er sollicitatiebrieven binnen kwamen bleef die op dat lichtgele papiertje mij altijd trekken.
Het ligt tussen een stapel maar iedere keer pakte ik het,gewoon omdat het opviel tussen het vele wit.
Kwam er dan een functie vrij,ging ik eerst kijken of die "gele" aan de eisen voldeed.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:05

ook een hele stomme uitspraak inderdaad!

Zo hadden wij hier een verkoper dieop gesprek kwam. In deze branche (in dit segment) is het over het algemeen bekend dat het bedrijf waar ik werk aan lange termijn handel doet (dus bijna een jaar van te voren al kopen).
Op internet is dit ook vermeld.

ZIt die man hier in gesprek, vraag ik wat bhij vind van de branche, en wat hij vind van lange en korte termijn handel.

Zegt die:
ik HAAT lange termijn handel, ik vind dat dus echt verschrikkelijk. Heb het jaren gedaan, maar zou voor geen goud meer terug gaan in de lange termijn handel. Ik hou het wel op korte termijn handel. Dan heb je al dat gezeik met klanten niet.

Meneer had zelf gereageerd op een advertentie van ons bedrijf. Dan weet je toch bij wat voorbedrijf je zit???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 12:22

ma_rie_tje schreef:
@ Ffortuna : voor een wat informelere brief is dta juist weer geen goede afsluiting, voor een formelere brief weer wel.
Als je een vrij informele brief hebt kan je er beter iets onder zetten als:
Graag wil ik mijn brief mondeling toelichten in een gesprek oid

Dan geef je er toch een informelere draai aan Knipoog

"Ik vertrouw erop uw/jullie interesse te hebben gewekt, en zie jullie reactie met vertrouwen tegemoet."

Een beetje gejat van een vriendin van me, en wij hebben er beiden altijd succes mee.

Overigens zit mijn vader ook altijd in de sollicitatiecommissie op zijn werk, en daar mieteren ze ook meteen de brieven met spelvauten ( Haha! ) eruit. Is ook wel makkelijk, hij werkt in de communicatie bij de overheid, en op dergelijke functies (goed betaald, netjes aantal uren, etc) solliciteren altijd minstens 1.000 mensen. Dan kun je zo tenminste al het kaf van het koren scheiden.

Nog een tip voor in je brief: geef aan dat je de advertentie (en evt. meer info over het bedrijf) al hebt gelezen. Refereer aan iets uit de advertentie ("In uw advertentie zie ik dat u................ en .................... hoog in het vaandel heeft staan. Mijns inziens eigenschappen die elk bedrijf moet blijven nastreven, omdat................."), dat doet het ook altijd goed. En haal dit nogmaals aan tijdens je gesprek.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:10

Nijn schreef:
furious schreef:
Volgens mij is er niks mis met 'na aanleiding van' en dat soort zinnen.
Mijn vader leest ook vaak sollicitatie brieven en die vind spellingsfouten en verkeerde zinsbouw een afknapper.

Er is niets mis mee maar er zijn zoooo ontzettend veel mensen die dit als openingszin gebruiken dat wanneer jij een andere, orginele en spontane zin van maakt jouw brief al meteen meer aandacht trekt. Lachen

Over het vermijden van spelfouten in sollicitatiebrieven gesproken: het is 'naar aanleiding van' en niet 'na aanleiding van' Nagelbijten / Gniffelen

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:15

doe er vooral een pasfoto bij!
ze kunnen dan een beeld van je krijgen

werkt zeer positief Knipoog (doe het zelf altijd)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:17

Als er een telefoonnummer bijstaat waar je meer informatie over die baan kunt krijgen, zou ik bellen. Noteer goed met wie je gesproken hebt. Dan kun je in de brief refereren naar dat (prettige) telefoongesprek, en je naam is daar al bekend. Is iig een pre.

Verder moet je je realiseren dat een werknemer gemiddeld 2 minuten tijd besteed aan je CV. Dus kijk kritisch naar je CV, update hem, haal de informatie eruit die voor deze functie niet van toepassing is, en zet er informatie in die voor die functie wel van toepassing is. Bijv vakantiewerk als bollenpeller is niet relevant, werken bij een architect bijv wel. CV maximaal 1 A4, twee A4 is te lang.

Bij het schrijven van de motivatiebrief duidelijk zeggen dat jij de oplossing bent voor hun probleem, niet dat de functie jouw aanspreekt, want daar hebben ze geen boodschap aan.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:22

Klopt, het is naar aanleiding van Clown

Overigens vind ik
Ffortuna schreef:
"Ik vertrouw erop uw/jullie interesse te hebben gewekt, en zie jullie reactie met vertrouwen tegemoet."
ook niet zo. Tweemaal eenzelfde woord in een zin!

En bij
Ffortuna schreef:
'erop vertrouwende uw interesse te hebben gewekt, verblijf ik'.
zou ik het 'erop' weglaten.

Een wat chiquer papiertje, mag wit maar dan wat dikker, doet wonderen!

Evenals een keurig overzichtelijk cv, waar je absoluut ook naar verwijst! Voor zwaardere functies mag dat overigens echt wel langer zijn dan een A4 hoor!

Een pasfoto zou ik er alleen bijdoen als dat zowel nuttig is voor de functie (buitendienst, klantencontact) en je enigszins aantrekkelijk bent Nagelbijten / Gniffelen

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:23

Ik zou ook zinnen als bijvoorbeeld: "ik denk dat ik de juiste persoon ben" vervangen voor "ik weet dat ik de juiste persoon ben"

Je denkt het niet, dat duidt op onzekerheid, je wéét het gewoon. Ja Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:27

Chubby schreef:
Evenals een keurig overzichtelijk cv, waar je absoluut ook naar verwijst! Voor zwaardere functies mag dat overigens echt wel langer zijn dan een A4 hoor!

Ik heb toevallig net een sollicitatiebegeleidingstraject doorlopen omdat ik na 10 jaar mijn baan ben kwijtgeraakt. De persoon die me begeleidde had een boek geschreven dat ik ook van haar heb gekregen. Ook voor zwaardere functies, niet langer dan 1 A4. Pas je CV aan voor iedere vacature waar je op solliciteerd. Dan hoeft hij ook niet langer te zijn dan dat A4-tje.

Mocht je interesse hebben in de naam en de auteur van dat boek: het heet Jobmarketing, van Aaltje Vincent.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:31

Chubby schreef:
Een pasfoto zou ik er alleen bijdoen als dat zowel nuttig is voor de functie (buitendienst, klantencontact) en je enigszins aantrekkelijk bent Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb dus gister een brief ontvangen, met CV EN pasfoto...
pasfoto had ze beter weg kunnen laten denk ik....
het was niet eens een echte pasfoto, maar een gewone foto waar haar hoofd uit was geknipt (met een deel boven lijf). Als je er een foto bij doet, doe er dan wel een foto bij waarop je er verzorgd uitziet. Dus: haar gekamt en een opgewekt gezicht (dus geen hoofd van: ik kom net uit bed, ben stoned, brak en bezopen).
Stuur alleen een pasfoto mee als je het zelf een leuke foto vind!

Ik werk bij een kleding bedrijf, en de vacature was voor een Styliste.
Nou dan kan je beter niet aan komen zetten met een foto waarop je een of ander mislukt camping tshirt aan hebt op een foto waar je 12 lijkt.
Oke, daar kan ik wel doorheen kijken, maar de spelfouten in de brief... pffff

De vacature was duidelijk voor styliste, en bij beschrijving stond iets over de styling afdeling.
Deze dame had gesolliciteerd daar de funcite voor stylingiste.
Pfff, dan is mijn interesse snel weg....
Laatst bijgewerkt door Mri op 02-09-08 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:33

Ik ben zojuist op basis van mijn CV van ruim 2 kantjes bij 6 vacatures voorgesteld en reeds gevraagd voor gesprekken Haha!

En ik heb er niet eens gekke dingen op staan, puur mijn personalia, opleidingen, cursussen en relevante werkervaring.. Nagelbijten / Gniffelen

Mogen we daaruit concluderen dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt wat je stuurt, als het inhoudelijk maar oke is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:57

Ik denk dat het afhankelijk is van de functie waarnaar je solliciteerd, en hoeveel reacties daar op komen, gecombineerd met je salariseis en je leeftijd. Ik hou me in dit geval aan de begeleiding die ik gehad heb. Mijn cv is een kantje, en gaat beslist niet langer worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 15:07

chevax schreef:
Wees eerlijk en benadruk je sterke punten, zonder echter arrogant over te komen. Je C.V. is feitelijk het belangrijkste; heb je ervaring of een opleiding die aansluit bij de functie? Ik heb zelf een reclamebureau en kreeg laatst een reactie van iemand die als nagelstyliste werkt op een functie van communicatie-adviseur. Dat werkt dus niet.

En waarom kan iemand niet heel goed zijn in een andere functie dan waar hij op dat moment werkzaam in is of in is geweest? Zo ken ik het verhaal van een directeur de vrachtwagenchauffeur is geworden. Nee, niet omdat hij niet anders kon, maar omdat dat zijn droom was. En het is hem gelukt ook. Omgekeerd kan ook. Als je maar in je CV en je motivatiebrief en uiteindelijk je sollicitatie gesprek duidelijk kan maken wat de reden is voor een dergelijke switch.

Mensen zijn tot meer dingen in staat dan dat waar ze voor hebben geleerd. Waar ze voor hebben geleerd zegt in feite alleen dat je door kunt zetten. Ik heb ook iets heel anders geleerd dan dat waar ik uiteindelijk in ben komen werken, en ik ambieer nu ook een compleet andere functie dan dat wat ik tot nog toe heb gedaan. Ik ben er jong genoeg voor, loop alleen nu ook tegen het probleem aan dat men ervaring wil, maar ik weet wat ik kan, ik heb een goed stel hersens en een hele lange adem, en het gaat me lukken ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 09:47

Chubby schreef:
Klopt, het is naar aanleiding van Clown

Overigens vind ik
Ffortuna schreef:
ook niet zo. Tweemaal eenzelfde woord in een zin!

Oeps, ik zie het nu ja, excuus. Gebruikte overigens een andere formulering bij mijn eigen sollicitatiebrieven. Knipoog
Maar goed, het was meer als voorbeeld bedoeld. Zo van, ik heb vertrouwen in mezelf, want ik ben leuk. Zonder te arrogant te worden. Dat is volgens mij ook iets dat je brief uit moet stralen.

En over die pasfoto, zelf doe ik dat nooit, haaaat pasfoto's van mezelf. Als ze me willen zien, moeten ze me maar uitnodigen Clown

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:33

Ik zie liever een duidelijk, overzichtelijk CV zonder gaten van 2 of misschien 3 A4tjes lang dan een CV die met moeite op 1 A4 gepropt is en waaruit dingen zijn weg gelaten. Als ik een CV bekijk wil ik dat ik daaruit kan zien welke werkzaamheden (functienaam zegt helemaal niets) iemand in welke periode gedaan heeft. Een gat in een CV is bij mij een groot nadeel, ook al heb je iets gedaan wat totaal niet relevant is, je laat mij daarmee wel zien dat je bereid bent om te werken, ook al is dat niet de baan die je ambieert. Even bot gezegt: er is altijd werk, dus iemand met een onverklaard gat (een meisje die nu bij ons werkt had ook een gat van 5 jaar, maar daar stond netjes bij: "full-time moeder") is mi te lui om te werken of voelt zich te goed om tijdelijk minder hoog aangeschreven werk te doen. De manier waarop iemand vervolgens bij mij overkomt met brief en gesprek bepaald of ik iemand aan neem.

Overigens is relevante ervaring bij mij niet zo belangrijk, de juiste instelling wel. Een van mijn beste mensen is een jong grietje (met haar sollicitatie 19) en kwam uit een kinderkledingwinkel (als verkoopster). Ze wilde graag een carriereswitch maken als secretaresse. Ze sprak me aan en nu, iets meer dan een jaar later is het echt een van mijn beste mensen. Gemotiveerd, weet van aanpakken, vrolijk en verdomt slim!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:48

Niet relevante dingen wel plaatsen in je CV om gaten te voorkomen. Maar bij een baantje als ochtendkrant bezorger hoef je echt niet toe te lichten wat je werkzaamheden waren.
Net als je bijbaantje als kassiere bij een supermarkt, wat je deed tijdens je studie oid.
Wel neerzetten, maar hoef je niet toe te lichten.

dat je "echte" relevante banen toelicht vind ik neit meer dan logisch.

Ik heb hier nu een brief liggen, meisje is duidelijk net van school af.
heeft tijdens enz omer vakantie in een tomaten plukkerij gewerkt toenb ze 15 was. Netjes dat het er bij staat, maar er staan op haar CV iets van 8 of 9 bijbaantjes van tijdens haar studie. Daarnaast staan nog een aantal stages.

Maar van die bijbaantjes (kassiere, bollenpellen, tomatenplukken) hoef je echt niet bij te zeggen wat nou eigenlijk de inhoud van je functie was.....

Ik heb hier ook een brief liggen van iemand eind 20, die heeft van haar 15e tot haar 21e tijdens haar school en studie periode meerdere bijbaantjes gehad naast school. Zo iets staat er ook bij (weetn iet exact wat precies, geen zin om de brief te zoeken). Dan vul je ook een gat in je CV, zonder superveel onrelevante dingen erbij te zetten

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 10:58

Tja, maar dan zet je op je CV

2000 - 2001 Office Manager.
Geen uitleg over de werkzaamheden. Sorry, maar ik ken Office Managers die mogen stofzuigen, planten water geven en af en toe een briefje tikken. Kijkend naar mijn eigen functie (directiesecretaresse (nu niet naar mijn spelling kijken, ik zit op een azerty toetsenbord terwijl ik qwerty gewend ben) en office manager) zit daar veel verschil in. Ik stuur een team van zo'n 10 personen aan in NL en nu tijdelijk ook nog 6 personen in Belgie. Bij afwezigheid van mijn baas ben ik tekenbevoegd en verantwoordelijk voor alle lopende zaken. Ik heb veel meer een overview, ik koppel secretaresses aan bazen, controleer hun werk voor het de deur uit gaat, corrigeer waar nodig en voer sollicitatie- en functoneringsgesprekken. En dan komen daar de lopende zaken en kleine dingetjes tussendoor nog bij.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:11

In mijn CV heb ik vermeld met welke apparatuur en testen ik ervaring heb (Medisch Analist). Alleen vroeg ik me af of afkortingen en merknamen volstaan. Neem aan dat zij met het apparaat bekend zijn als mijn ervaring relevant is.
Begin- en afluitzin vind ik inderdaad het lastigste. Verder hou ik niet zo van ambtelijke taal, in een omgeving waar dat vereist wordt zou ik me niet thuis voelen. Dus wel netjes maar wel redelijke spreektaal.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:27

Nijn schreef:
furious schreef:
Volgens mij is er niks mis met 'na aanleiding van' en dat soort zinnen.
Mijn vader leest ook vaak sollicitatie brieven en die vind spellingsfouten en verkeerde zinsbouw een afknapper.

Er is niets mis mee maar er zijn zoooo ontzettend veel mensen die dit als openingszin gebruiken dat wanneer jij een andere, orginele en spontane zin van maakt jouw brief al meteen meer aandacht trekt. Lachen

Er is wel iets mis mee. Het hoort te zijn 'naar aanleiding van'. Tong uitsteken

Edit: Sorry, ik zag net pas dat dat al opgemerkt is.