Studenten diergeneeskunde of dierwetenschappen gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sananneke

Re: Studenten diergeneeskunde of dierwetenschappen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 20:41

Goed te horen allemaal! Lachen

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:59

Heb even een PB gestuurd naar Irishcoffee, zij doet nu BaMa, alleen is te weinig online geweest en kan niets posten hier dus doe ik het even:

Ik vind het nieuwe systeem veel beter omdat je je meer op één of twee vakken kunt richten en niet meer met van alles tegelijk bezig bent. Verder blijft het gewoon pittig, en het rooster dat joycie liet zien is er één met relatief weinig uren. Vooral in het begin van het trimester is het vaak half 9 tot half 6. Nadeel is wel dat je weinig tot geen vrij hebt voor de tentamens omdat alles door elkaar loopt. En ik denk dat je je snel vergist in hoeveel tijd de zelfstudie wel niet inneemt.
Over dierwetenschappen hoor ik altijd: 'Het is leuk, maar je wordt er geen dierenarts mee' en qua banen schijnt het ook wat lastiger te zijn.

Als je meer info wilt, kun je haar een PB sturen. Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:55

joycie schreef:
Over dierwetenschappen hoor ik altijd: 'Het is leuk, maar je wordt er geen dierenarts mee' en qua banen schijnt het ook wat lastiger te zijn.

Ik wist niet dat er echt mensen waren die met dierwetenschappen dierenarts wilden worden. Volgens mij heb je dan gewoon de verkeerde studie gekozen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:27

oomens schreef:
joycie schreef:

Ik wist niet dat er echt mensen waren die met dierwetenschappen dierenarts wilden worden. Volgens mij heb je dan gewoon de verkeerde studie gekozen.

Er zijn wel Dierwetenschappers die uitgeloot zijn voor Diergeneeskunde, maar volgens mij word dit steeds minder en gaan wordt Dierwetenschappen steeds meer 1e keuze. En je wordt met dierwetenschappen geen DA, dat lijkt me wel logisch, je richt je meer op fokkerij, genetica, dierenwelzijn, voeding, onderzoek, gedrag enz.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 08:44

Ik heb allebei gedaan Haha! Ben als 1e keuze met dierwetenschappen begonnen (toen nog zootechniek) en vond er werkelijk geen moer aan. Het eerste jaar heb je natuurlijk bij alle studies vrij veel basisvakken, maar vooral de scheikunde en wiskunde vakken vond ik echt dodelijk saai en namen ook veel tijd in beslag qua werkcolleges en practica. Sowieso veel practica gehad daar, waardoor je toch best veel tijd op de uni doorbracht. Verder weinig zelfstudie gedaan, heb ergens in januari besloten dat ik het helemaal niks vond en ben toen vooral gezellige dingen gaan doen, maar heb gewoon m'n propadeuse gehaald.

Daarna begonnen met diergeneeskunde (nog een ouderwetse curriculum '95 student) en daar ben ik eigenlijk ook gewoon in 6 jaar rustig doorheen gerold. Vond de opleiding en de stad veel leuker. Ook hier zijn vooral de verplichte practica de grote tijdsverslinders, maar die zijn wel veel leuker en nuttiger dan in Wageningen. Heb eigenlijk maar heel weinig zelfstudie tijd nodig gehad. De stof is ook niet echt moeilijk, het is vooral veel dus als je dat handig weet te managen heb je zeeen van tijd over voor bestuurtjes, clubjes, sporten etc. (en dat is echt ook heel belangrijk! Ook om later makkelijker een baan te vinden). Ik heb de studie absoluut niet als zwaar ervaren.

Werk is op het moment weer makkelijker te vinden, maar de arbeidsvoorwaarden zijn slecht (weinig loon, veel uren). Er is ook nog eens veel instroom van dierenartsen uit Belgie die bereid zijn voor onder de minimum-CAO te werken of zelfs zogenaamde "internships" willen doen (lees:moderne slavernij) op de grote klinieken. Dus wil je een leuke baan waar je fatsoenlijk behandeld wordt dan moet je heel hard zoeken. Ik ben nu bijna 2 jaar afgestudeerd en hoewel ik het geen vervelend werk vind vraag ik me wel af of ik dit de rest van mijn leven wil doen. Ik hoor van heel veel collega's om me heen hetzelfde en er is een behoorlijke uittocht van jonge dierenartsen uit de praktijk richting het bedrijfsleven aan de gang, en dat is natuurlijk niet voor niets. Succes met de keuze!

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:54

Ik ook hetzelfde! Ben nu aan het wachten op de uitslag, of ik in ben geloot voor diergeneeskunde of niet. Maar als ik niet ingeloot ben ga ik echt heeeel graag dierwetenschappen doen, snap dat het een totaal andere studie is maar deze trekt mij ook heel erg aan. Dus het is sowieso áltijd goed, wat ik ook te horen krijg Lachen

Wanneer zijn de introweken eigenlijk? Van Utrecht en van Wageningen? Ik ben namelijk 8 augustus t/m 15 augustus op vakantie... Hoop dat die weken pas daarna vallen?
Ik heb daar overigens nog niks over gehoord, maar ik dacht dat zal je wel te horen krijgen wanneer je zeker bent ingeloot of niet... Omdat ik nou dus nog geen vaste studie heb...

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 13:57

joycie schreef:

Ik dacht dat het juist met diergeneeskunde lastiger was om een baan te krijgen omdat er daar relatief veel van zijn. Met dierwetenschappen kan je ook zóveel dat je altijd wel ergens terecht komt wat je bevalt. Maar dat dacht ik ervan te begrijpen? Weet niet of andere mensen hier eigen ervaringen daarover hebben?

Sananneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:20

Katuwr schreef:
Ik ook hetzelfde! Ben nu aan het wachten op de uitslag, of ik in ben geloot voor diergeneeskunde of niet. Maar als ik niet ingeloot ben ga ik echt heeeel graag dierwetenschappen doen, snap dat het een totaal andere studie is maar deze trekt mij ook heel erg aan. Dus het is sowieso áltijd goed, wat ik ook te horen krijg Lachen

Wanneer zijn de introweken eigenlijk? Van Utrecht en van Wageningen? Ik ben namelijk 8 augustus t/m 15 augustus op vakantie... Hoop dat die weken pas daarna vallen?
Ik heb daar overigens nog niks over gehoord, maar ik dacht dat zal je wel te horen krijgen wanneer je zeker bent ingeloot of niet... Omdat ik nou dus nog geen vaste studie heb...

Dat is toevallig, ik kom ook uit Nuenen;)

Sananneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 16:21

(intro is vanaf 15 augustus tot een week daarna.)

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:41

Erg toevallig inderdaad!

Weet ook iemand wanneer de introductieweek van Utrecht is?

Edit: Laat maar, heb het al gevonden Lachen maandag 11 t/m donderdag 14 augustus

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:52

eilleen333 schreef:
Het is wel zo dat je in België meer theorie hebt en in Nederland meer praktijk (heb ik me laten vertellen).
Maar dat ik er veel tijd mee kwijt ben, dat staat vast. Ik wil mijn paard alleen echt niet kwijt. Is het niet te combineren met een bijrijder, dan zoek ik een andere optie. Maar mijn paard blijft sowieso.

en je paard in utrecht stallen(of bij je andere studieplaats?)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:58

ikenindi schreef:
eilleen333 schreef:
Het is wel zo dat je in België meer theorie hebt en in Nederland meer praktijk (heb ik me laten vertellen).
Maar dat ik er veel tijd mee kwijt ben, dat staat vast. Ik wil mijn paard alleen echt niet kwijt. Is het niet te combineren met een bijrijder, dan zoek ik een andere optie. Maar mijn paard blijft sowieso.

en je paard in utrecht stallen(of bij je andere studieplaats?)

Ik denk dat het ook wel mogelijk moet zijn om in de omgeving van Wageningen stalling te vinden.

Ik ken in ieder geval al twee eerstejaars biologen (ik weet het, andere studie dan de veetelers, maar wel in dezelfde stad) die eigen paarden hier in de buurt hebben staan, waarvan eentje zelfs twee paarden aan huis heeft staan.

Zij zullen vast niet de enigen zijn die iets in de buurt hebben kunnen vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:48

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-10-22 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sananneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:23

Iemand die wat meer info heeft wat betreft stages op dierwetenschappen? Toevallig al stage gelopen?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:22

Ik ga aankomend schooljaar zowiezo aan de studie dierwetenschappen beginnen. Ik sta al ingeschreven bij de universiteit en heb sinds 1 juli een kamer toegewezen gekregen. Ik ben erg benieuwd hoe de studie zal zijn. Ook ik heb een paard en die blijft in Spijkenisse staan waar mijn zusje hem rijd en ik in het weekend zal doen. Nou scheelt het een hoop dat wij hem altijd al samen deden. Ik hoop dat de studie wel te combineren valt met mijn wedstrijdambities, mijn paard en mijn vriendje die thuis zit. Bloos

Ik heb me ook opgegeven voor de AID (die begint trouwnes de 16e Knipoog )en als er evt mensen hier zijn die nog geen slaapplek hebben ben je zowiezo welkom bij mij Knipoog

Daarbij ben ik erg benieuwd wat de practica inhouden. Dus wat moet je daar precies bij doen enzo?

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:11

O de 16e, dat zou helemaal mooi uitkomen want ik kom de 15e namelijk terug van vakantie.
Bij diergeneeskunde is dat dus nog rottiger, vandaar ook eventjes mijn topic: Introductieweek, een echte "must" of valt het over te slaan?

Als ik dierwetenschappen ga doen houd ik me aanbevolen voor de slaapplaats Knipoog

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:34

Katuwr schreef:
O de 16e, dat zou helemaal mooi uitkomen want ik kom de 15e namelijk terug van vakantie.
Bij diergeneeskunde is dat dus nog rottiger, vandaar ook eventjes mijn topic: Introductieweek, een echte "must" of valt het over te slaan?

Als ik dierwetenschappen ga doen houd ik me aanbevolen voor de slaapplaats Knipoog

Ik kom even terug op de 16e want ik zit al heel de tijd daarmee in m'n hoofd maar op de site zie ik nu dat het inderdaad wel de 15e is. Hoe ik dan aan de 16e kom weet ik ook niet misschien ergens verkeerd in een brief gestaan Bloos
Ik ben ook pas de 14e terug van vakantie dus ik moet ook haasten Tong uitsteken
Misschien dat áls je dierwetenschappen gaat doen je ook 1 dagje kan overslaan.. Knipoog

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:48

Een dagje overslaan van vakantie of van introweek bedoel je?
Van vakantie zou namelijk ook geen probleem zijn, ga namelijk naar Renesse met 2 andere en die kunnen het ook wel een dagje zonder mij uithouden.

Ook eigenlijk vrij slecht idee over wat ik me bij zo'n introweek voor moet stellen, snap wel dat je kroegen gaat bezoeken en de stad gaat leren kennen, maar dat ongeveer 4 dagen lang? Heb je ook nog een zinnig programma verder?

DanielledBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:11

Ik bedoelde eigenlijk van de introductieweek Knipoog
Het programma staat op http://www.caid.wur.nl, een idee wat ik me bij die week verder moet voorstellen over hoe het gaat lopen heb ik ook nog niet. Ik heb wel het programma al doorgelezen.

Eve_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:25

Ik doe ook de Bama diergeneeskunde in Utrecht...
Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel Knipoog

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:39

Nog maar eventjes en dan hebben we de uitslag al! Wel allemaal even hier melden wat het geworden is hè! Lachen

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:45

Ja, vrijdag a.s.! Bloos! Ik ben dan alleen net op vakantie, dus de buurvrouw moet hem openmaken voor mij Nagelbijten / Gniffelen

Katuwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:31

Helaas uitgeloot, wordt voor mij dus ook dierwetenschappen!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:55

Katuwr: Balen dat je uitgeloot bent. Ga je nog proberen in de volgende jaren of blijf je dierwetenschappen doen?

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 16:22

Dit jaar ga ik 5 VWO doen. En hierna wil ik ook diergeneeskunde gaan studeren of medische natuurwetenschappen. Als ik eventueel niet ingeloot zou worden in Utrecht, kan ik altijd nog naar Antwerpen of Gent, daar kan je zo instromen, omdat groot deel in het midden van het jaar afhaakt.
Alleen ik vind het erg jammer dat ik op kamers moet. Ik heb namelijk hier mijn paarden en ik rij op een beginnend dekstadion. En ik wil de paarden niet missen (al heb je daar natuurlijk ook paarden).
Eerst was ik van plan een eigen paard aan te schaffen. Maar stel je voor dat ik het te druk zou krijgen met mijn studie, zou het paard weer weg moeten.

Jammer dat de meningen over vrije tijd zo verdeeld is. Nu krijg ik nog niet echt een goed inzicht. Jammer om te horen dat België veel zwaarder is, maar dat komt denk ik ook omdat je daar ook nog de gewone vakken heb (scheikunde enzo), omdat je daar met andere profielen ook kan instromen.