serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esile

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:30

Liezel1 schreef:
Met kritisch zijn iets niets mis...
Met onterecht veeleisend zijn en jezelf onredelijk opstellen wel...

Mensen denken echt dat ze alles mogen... en als je ze er dan op wijst dat dat niet zo is, kun je de wind van voren krijgen...

Daar ben ik het mee eens. Ik kan ook best tegen kritiek als dit terecht is, maar soms op drukke dagen op het strand krijgen mensen het nog voor elkaar om onredelijke dingen te eisen. Tsja, als ik dan al 12 uur aan het werk ben en om 2200 's avonds nog geen avondeten heb gehad, houdt mijn energiepeil ook een keer op.
Ik hou van hard werken en het geeft me ook een kick als het allemaal op rolletjes loopt in m'n wijk, maar af en toe kan het me gestolen worden. Moet wel zeggen dat ik altijd blijf lopen en dat ik me dood erger aan mensen zoals in het vb van Evelli. Als dat binnen mijn eigen team is, geef ik iemand ook de wind van voren dattie wel wat harder door mag lopen. Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:31

Evelli schreef:
Vjestagirl schreef:
Heel simpel. Ik had die ober gevraagd zijn baas eventjes naar buiten te sturen. Doet hij dit niet dan ga ik naar binnen. Die rekening hadden ze op hun buik kunnen schrijven.

Ik had zijn baas binne gesproken en daar de bestelling doorgegeven.
Helaas was zijn baas dus ook niet zoon helder licht, want we kregen alles dubbel Scheve mond

Vjestagirl: Dat zeg je heel goed, als alles goed verliep. Feit blijft dat het geld van de gast is en dat ze zelf mogen beslissen wat ze geven. In Amerika zit de fooi al bij de rekening in, dus dan geef je niet extra.

In Amerika zit de bediening zelfs vaak niet bij de rekening in. Het is daar niet meer dan normaal dat je 10 tot 15 procent extra geeft. Doe je dit niet, dan kan het zelfs zo zijn dat het persoon wraak neemt de volgende keer dat je komt eten. Dat is normaal en dat word geaccepteerd.

En als alles goed verliep: als mensen naar me toe komen, en me persoonlijk bedanken 'het was heerlijk, de service was zo goed, je hebt ons ze geweldig goed gehopen, alles is hier zo goed geregeld'. Kom op, wat is dan 5 euro op een rekening van 2000 euro (en dat zijn bij ons geen vreemde bedragen). Tuurlijk is het ieders eigen keuze, helemaal.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:31

Vestja het verloopt nooit naar wens er is altijd wel wat en nog mag je er niet van uitgaan dat men fooi geeft.

Ik krijg ook geen fooi en heb een zware baan, met zeer zeer veel verantwoordelijkheid.

Ik kom overal te wereld en ik eet overal zowel in fluttentjes als in Ritz ed maar dat wil niet zeggen als ik luxe eet dan ook maar zomaar fooi geef.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:32

Maar wat verstaan jullie onder veeleisende en onredelijke klanten?

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:34

tita schreef:
Vestja het verloopt nooit naar wens er is altijd wel wat en nog mag je er niet van uitgaan dat men fooi geeft.

Ik krijg ook geen fooi en heb een zware baan, met zeer zeer veel verantwoordelijkheid.

Ik kom overal te wereld en ik eet overal zowel in fluttentjes als in Ritz ed maar dat wil niet zeggen als ik luxe eet dan ook maar zomaar fooi geef.

Tuurlijk mag je er niet vanuit gaan dat men fooi geeft, maar af en toe kregen wij mensen binnen waarvoor alles moest wijken...(Denk aan: een uur te laten komen terwijl de reservering om half 8 stond, perse willen bbq-en terwijl die eigenlijk al gesloten was (en bezig met opruimen), dure fles wijn bestellen nog na de laatste ronde.) Allemaal prima, maar denk maar niet dat er 1 cent fooi wordt gegeven. Ik blijf altijd lachen en altijd vriendelijk, maar op zo'n moment schiet t bij mij ff in het verkeerde keelgat. (Ik heb m'n mond verder gehouden hoor..)

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:34

aan de serveersters: wat is een gangbare, nette, fooi? Ik dacht altijd iets van 10% maar vaak vind ik dat wel heel veel worden. Helemaal, omdat ik student ben en blij ben als ik eens een terrasje kan pakken aan het einde van mijn maand. Of vinden jullie het minder onbeschoft als je minder fooi krijgt van een jonger iemand?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:35

Ik werk sinds een klein maandje in de horeca... ik vindt het wel leuk werk, af en toe heb ik zo iets van arggh! maar tot nu toe niet echt klagende klanten gehad...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:36

Ielsje, gangbaar is 10/15 %

Maar ik stem het altijd af op de kwaliteit van de bediening (en stiekum ook een beetje de kwaliteit van het eten)

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:36

Ielsje schreef:
aan de serveersters: wat is een gangbare, nette, fooi? Ik dacht altijd iets van 10% maar vaak vind ik dat wel heel veel worden. Helemaal, omdat ik student ben en blij ben als ik eens een terrasje kan pakken aan het einde van mijn maand. Of vinden jullie het minder onbeschoft als je minder fooi krijgt van een jonger iemand?

Bij mij ligt het er heel erg aan wie ik voor me heb idd. Als ik zie dat iemand student is, of 'jonger' en schijnbaar niet zoveel te besteden heeft, ben ik blij met elke fooi die ik krijg. Maar van iemand die al heel de avond de duurste champagne drinkt, vind ik 10% reeel Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:38

Evelli schreef:
Maar wat verstaan jullie onder veeleisende en onredelijke klanten?

-Mensen die niet het geduld hebben om eventjes te wachten tot hun bestelling gemaakt is (als het druk is kan het 5 minuutjes duren voordat je drankje er is, maar er staat altijd direct iemand aan je tafel bij ons)
-Mensen die je iedere keer aan je sloof trekken om te vragen waar de 2 minuten geleden bestelde salade blijft
-Mensen die je 5000 keer heen en weer laten lopen (je staat aan een tafel, en maakt een rondje drankjes. Niemand wil, behalve oma. Je haalt het drankje van oma. Dan wil moeders ineens ook wat. Prima, dan haal je iets voor haar. Als je er bent bedenkt ze zich dat haar dochtertje ook wel wat lust. Dus ga je dat halen.) Dat is voor een keertje niet erg, maar als iemand dat de hele avond doet word het vervelend.
-Mensen die verwachten dat ze alles gratis krijgen (zie het voorbeeld met de lollies)
-Mensen die verwachten dat ik het magisch op kan laten houden met regenen en boos zijn als ik het niet kan (echt gehad!)
-Mensen die over ieder klein dingetje wat te zeuren hebben. Ik wens je altijd eet smakelijk, kom altijd tijdens het eten nog eens vragen of alles naar wens is, ik let op lege glazen en kom altijd vragen of mensen nog iets te drinken wensen. Als mensen nog iets willen (toetje, bijgerecht) dan zet ik dit zo snel mogenlijk in de kassa, daarna is het afhankelijk van de keuken. En dan alsnog te zeuren hebben over de bediening. Wat wil je, dat ik vleugeltjes kweek en aan kom vliegen ofzo?

En tuurlijk, je mag altijd eisen stellen aan iets wat je eet, zeker als je daar goed voor betaald. Maar wij zijn ook maar mensen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:39

Mijn schoonpa geeft altijd fooi echt altijd zelfs als het smerig is en de bediending slecht

en altijd min 50 euro een keer heb ik hem 100 fooi zien geven en 20 euro voor de jassen, ik wilde dat ik daar werkte Haha!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:41

tita schreef:
Mijn schoonpa geeft altijd fooi echt altijd zelfs als het smerig is en de bediending slecht

en altijd min 50 euro een keer heb ik hem 100 fooi zien geven en 20 euro voor de jassen, ik wilde dat ik daar werkte Haha!

Bloos!

Dat heb ik echt nog nooit gehad...

Moet toegeven dat ik zelf ook erg kritisch ben en als ik ergens ga eten op de organisatie in een restaurant let. Sommige maken er echt een potje van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:41

Citaat:
- ik niet geneigd ben om te reageren op vingergeknip, gezwaai of geklik.

Hoe wil je dan dat mensen laten zien dat ze even je aandacht willen? Ik steek altijd even vriendelijk mijn hand op nadat ik oogcontact maak. Ik ga écht geen half uur wachten tot jij eenmaal bedenkt naar mijn tafeltje te lopen.

Citaat:
- ik liever geen fooi heb, dan de 5 cent op een rekening van 149,95

Wees blij dat je wat krijgt. Ik moet zeggen dat ik ook niet zomaar fooi geef hoor Nagelbijten / Gniffelen Vind het onzin dat serveersters naast hun gewone salaris fooi willen krijgen. Als ik een reis boek a €3000 voor mensen loop en bel ik me ook uit de naad voor ze. Krijg ik ook niets extra's voor

Citaat:
- een restaurant geen mac Donalds is waar je aan de balie moet gaan staan

Als ik wil betalen en jij reageert niet omdat je niet wil komen (zoals in je argument hieronder) dan moet je toch íets verzinnen Clown

Citaat:
- ik u echt wel versta als u vanaf de andere kant van het terras naar mij brult, maar misschien gewoon niet WIL reageren.

Hoezo? Jij wordt betaald om deze mensen te bedienen. Als je dat niet wil moet je maar een andere baan zoeken. Maar ga ze zeker niet expres negeren als iemand je aandacht wilt, zeer asociaal. Alleen vind ik brullen dan ook weer asociaal van de klant uit, dat zou mij ook irriteren. Even netjes je hand opsteken is niets mis mee.

Maar ach, aan de ene kant begrijp ik jullie ook wel. Hier krijgen we ook wel eens mensen binnen die je het liefst zo snel mogelijk weer ziet gaan Nagelbijten / Gniffelen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:42

Ielsje schreef:

Hangt er heel erg vanaf.
-Vond je de bediening goed, middelmatig of slecht? Bij slecht geef je niets. Bij middelmatig een paar (3/4) euro, en bij goed kun je best (naar mijn inziens) 5 of 6 euro geven.
-Vond je het eten goed, middelmatig of slecht? Bij slecht geef je niets. Bij middelmatig 2 of 3 euro en bij goed een euro of 4...

Natuurlijk is dit afhankelijk van de plek waar je bent en de hoogte van de rekening. Als je een rekening van een 10tje krijgt is een euro al hele leuke fooi, eigenlijk al veel. Als je een rekening van een paar honderd euro krijgt, vind ik persoonlijk dat je wel wat meer kan geven.

En ja, bediening en alles kan altijd beter. Maar er zit een grens aan menselijk kunnen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:43

Klopt, tuurlijk zijn de serveersters ook mensen.

Moest wel lachen laatst, na het voorgerecht kwam het hoofdgerecht maar niet. Is normaal restaurant met vlotte bediening. Dus de kok kwam even bij ons aan tafel of het gesmaakt had. Wij zo uhmn we hebben alleen het voorgerecht maar gehad Clown
Hij kijken, had de serveerster het niet in het systeem gezet en was de order niet naar de keuken doorgezonden Clown
Zaten we voor niets te wachten. We hadden wel met 10 min ons eten op tafel en een toetje van de chef!

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:44

Gezwaai vind ik ook zeker niet erg. Maar knippen of zelfs fluiten ( Bloos! ), nou sorry, maar dan voel ik me net een hond. Vaak geef ik een 'teken' dat ik het gehoord heb, maar dat andere mensen voor waren en ik die dus eerst ga helpen. Dan kom ik bij dat tafeltje. Ik negeer ze niet expres, maar vind wel dat iedereen op z'n beurt mag wachten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:44

Vestja dat vind ik nogal bedragen hoor als ik 21 euro kwijt ben bij een pannenkoekresturant en alles is toppie dan ga ik dus geen 5 euro geven dat is 40% das te zot en ook geen 2 euro dat is 10%

ik rond het bedrag af naar boven en dat kan 30 cent zijn of 70 en soms 10 euro cent jammer dan

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:46

Miss_Montana schreef:
Citaat:
- ik niet geneigd ben om te reageren op vingergeknip, gezwaai of geklik.

Hoe wil je dan dat mensen laten zien dat ze even je aandacht willen? Ik steek altijd even vriendelijk mijn hand op nadat ik oogcontact maak. Ik ga écht geen half uur wachten tot jij eenmaal bedenkt naar mijn tafeltje te lopen.

Citaat:
- ik liever geen fooi heb, dan de 5 cent op een rekening van 149,95

Wees blij dat je wat krijgt. Ik moet zeggen dat ik ook niet zomaar fooi geef hoor Nagelbijten / Gniffelen Vind het onzin dat serveersters naast hun gewone salaris fooi willen krijgen. Als ik een reis boek a €3000 voor mensen loop en bel ik me ook uit de naad voor ze. Krijg ik ook niets extra's voor

Citaat:
- een restaurant geen mac Donalds is waar je aan de balie moet gaan staan

Als ik wil betalen en jij reageert niet omdat je niet wil komen (zoals in je argument hieronder) dan moet je toch íets verzinnen Clown

Citaat:
- ik u echt wel versta als u vanaf de andere kant van het terras naar mij brult, maar misschien gewoon niet WIL reageren.

Hoezo? Jij wordt betaald om deze mensen te bedienen. Als je dat niet wil moet je maar een andere baan zoeken. Maar ga ze zeker niet expres negeren als iemand je aandacht wilt, zeer asociaal. Alleen vind ik brullen dan ook weer asociaal van de klant uit, dat zou mij ook irriteren. Even netjes je hand opsteken is niets mis mee.

Maar ach, aan de ene kant begrijp ik jullie ook wel. Hier krijgen we ook wel eens mensen binnen die je het liefst zo snel mogelijk weer ziet gaan Nagelbijten / Gniffelen

Eventjes vriendelijk je hand opsteken als je oogcontact hebt is heel iets anders dan uitgebreid met je arm gaan zitten zwaaien en in je vingers knippen terwijl je JOEHOE brult... Reken maar dat personeel je al lang heeft zien aankomen en zien gaan zitten, juist op een terras is dit soort overzicht belangrijk, anders red je het niet.

En als je wilt betalen, dan geef je dat toch aan als er afgeruimt word? Er word bij ons zeer strak op gelet wanneer mensen klaar zijn met eten, en niet al te lang daarna worden de borden weggehaald, word er gevraagd of alles naar wens was. Maar ik vermoed dat er hier bedoeld word van die mensen die zitten, hun mond STIJF dichthouden, en ineens binnen staan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:46

Evelli schreef:
Maar ik stem het altijd af op de kwaliteit van de bediening (en stiekum ook een beetje de kwaliteit van het eten)

Ja Doe ik ook. Als ik bijzonder leuke en zeer goede bediening heb gekregen dan geef ik echt een dikke fooi. Meer dan 10%. Maar echt leuke en goede bediening is zeldzaam. Bij een normale bediening een fooi van 10% afgerond naar beneden. Bij slechte bediening geen cent fooi.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:48

tita schreef:
Vestja dat vind ik nogal bedragen hoor als ik 21 euro kwijt ben bij een pannenkoekresturant en alles is toppie dan ga ik dus geen 5 euro geven dat is 40% das te zot en ook geen 2 euro dat is 10%

ik rond het bedrag af naar boven en dat kan 30 cent zijn of 70 en soms 10 euro cent jammer dan

Ik zeg ook, kijkend naar het bedrag waar je voor gegeten hebt (eventjes lezen Knipoog ). En ik geef ook aan dat een euro op een rekening van 10 euro veel is.

Maar we hebben het hier steeds over bedragen van 300-400 euro, nou dan mag ik 5 euro toch wel een redelijke fooi vinden?

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:48

Vjestagirl schreef:
Hangt er heel erg vanaf.
-Vond je de bediening goed, middelmatig of slecht? Bij slecht geef je niets. Bij middelmatig een paar (3/4) euro, en bij goed kun je best (naar mijn inziens) 5 of 6 euro geven.
-Vond je het eten goed, middelmatig of slecht? Bij slecht geef je niets. Bij middelmatig 2 of 3 euro en bij goed een euro of 4...

Natuurlijk is dit afhankelijk van de plek waar je bent en de hoogte van de rekening. Als je een rekening van een 10tje krijgt is een euro al hele leuke fooi, eigenlijk al veel. Als je een rekening van een paar honderd euro krijgt, vind ik persoonlijk dat je wel wat meer kan geven.

En ja, bediening en alles kan altijd beter. Maar er zit een grens aan menselijk kunnen.

haha, nou een rekening van een paar honderd euro heb ik nog nooit gehad Haha!

het hangt erook van af hoe lang ik ergens ben... voor alleen een kopje koffie geef ik meestal geen fooi, maar als ik meerdere drankjes drink en ik ook niet na elk drankje hoef te betalen rond ik het vaak af naar boven (17 euro wordt 20 euro bijvoorbeeld).
Vaak ben ik geneigd géén fooi te geven als ik op het terras zit en na elk bestelde drankje moet afrekenen... Ik kan best zijn dat dat zo de regels zijn bij dat café, maar ik vind het ronduit irritant om steeds m'n portemonnaie te trekken... Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:51

Vjestagirl schreef:
Eventjes vriendelijk je hand opsteken als je oogcontact hebt is heel iets anders dan uitgebreid met je arm gaan zitten zwaaien en in je vingers knippen terwijl je JOEHOE brult... Reken maar dat personeel je al lang heeft zien aankomen en zien gaan zitten, juist op een terras is dit soort overzicht belangrijk, anders red je het niet.

En als je wilt betalen, dan geef je dat toch aan als er afgeruimt word? Er word bij ons zeer strak op gelet wanneer mensen klaar zijn met eten, en niet al te lang daarna worden de borden weggehaald, word er gevraagd of alles naar wens was. Maar ik vermoed dat er hier bedoeld word van die mensen die zitten, hun mond STIJF dichthouden, en ineens binnen staan.

Dat maakt het alweer heel anders Knipoog Hier heb ik vaak meegemaakt dat als ik vroeg of ik kon betalen dat ik nog een half uur moest wachten. Dan loop ik liever even naar de balie Nagelbijten / Gniffelen

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:52

Goh..

Ik werk ook in 'n restaurant, moet wel zeggen dat 't een vrij 'los' restaurant is zegmaar Lachen 'n wokrestaurant, dus de mensen lopen zelf heen en weer om eten te halen, is erg leuk Lachen lege borden worden opgehaald en als de glazen leeg zijn wordt er gevraagd of mensen nog iets te drinken willen Lachen Gaat erg leuk altijd, en de rekening wordt gewoon om gevraagd eigenlijk Lachen nog nooit problemen mee gehad..

Ach, ik maak het altijd wel gezellig Bloos

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:52

tita schreef:

Grote kans dat jij ook iets meer verdient per uur dan de gemiddelde serveerster per uur.

Wat overgens ook echt scheitirrtant is: ik kom aan met een vol blad. En er staan een paar mensen midden op het pad te vragen, dus ik vraag 'pardon, zou ik erlangs mogen'. Meneer hoort me niet, mevrouw en haar kinderen stappen aan de kant, en die vrouw trekt hem eventjes aan zijn mouw. Die man kijkt om, kijkt me aan, kijkt terug naar zijn vrouw 'och, ze is eraan gewent' en blijft staan... Ik kon hem wel de grond in stampen.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:53

Ben het met je eens dat het vervelend is om elke keer je portemonnee te moeten trekken als je op een terrasje zit. Echter, wij hadden het op het strand soms zo druk, dat het wel moest voor het overzicht. Vorig jaar was er ineens een dag in augustus dat het 30 graden was, nou, ik kan je vertellen...elke vierkante centimeter van onze strandtent zat vol. Geen grap. Dan moet je alles gelijk afrekenen, anders kun je mensen niet meer terugvinden. Op zo'n moment verwacht ik ook geen fooi, aangezien wij het niet (reeel) kunnen belopen en de kwaliteit van de bediening ook achteruit gaat.