Help, dilemma. Stoppen met opleiding - iets met paarden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Help, dilemma. Stoppen met opleiding - iets met paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:05

Als je echt in de paarden wilt werken, zou ik zeggen.. stop met die opleiding... zonde van je geld, en de tijd!
Je zegt zelf dat je het niet haalt, waarom dan doorgaan..?

Ik zou dan wel eerst een jaar op een stal gaan werken, zodat jij kennis maakt met 'het werken met paarden' en ondertussen kan je bedenken wat je wilt gaan doen...

Maar een opleiding afmaken die je toch niet interesseerd, nee..
Geniet van je leven, tuurlijk moet je wel vooruit kijken, maar het leven kan zo kort zijn en dus moet je nu genieten!!

En geld...???
Ik heb een oud huisje, oude auto, boompjes en een hoop beestjes, maar ben er o zo gelukkig mee.. (moet er wel bij zeggen dat ik niet hoéf te werken om te kunnen leven, en dat maakt het veel makkelijker... overigens werk ik wel part time!)
Het is maar net waar je prioriteiten liggen.. en hoe jij in het leven staat..

Chrisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 09:33

Tja als je deze keuze van opleiding die je nu volgt niet interressant genoeg vind is het wel erg moeilijk.

Ik moet je wel zeggen als je er nog 1 jaar hard tegenaan gaat je het papiertje wel op zak hebt, dat pakt niemand je meer af. Er zijn op dat gebied zoveel andere deuren die voor je open kunnen gaan zonder dat je direct met depri mensen in contact komt. Er zijn zoveel andere beroepen die ook jij uit kunt voeren met dat papiertje op zak. Ik zou niet stoppen je hebt al zoveel energie erin gestroken dan kan dat jaartje er ook wel bij, hou voor ogen dat je in dat blokjaar je goed kunt orienteren wat je verder precies wilt.... welke mogelijkheden er nog meer op paardengebied zijn. Een goede orientatie neemt echt maanden in beslag je kunt nl. niet over 1 nacht ijs gaan hiermee vooral omdat, en dat is hier ook vaaak gezegd, het geen vetpot is. Het is leuk voor erbij maar niet om daar echt je brood mee te verdienen.

Ik zou eerst zorgen voor de basis dan komt de rest ook goed. Anders heb je dadelijk halve opleidingen gevolgd en nog geen papiertje en ik zal je zeggen geen papiertje in Nederland is GEEN werk en GEEN inkomen dan kun je kersjes op taartjes duwen aan de lopende band met je niet afgemaakte WO en ik neem aan dat dat niet de bedoeling is.

Ik weet dat dit moeilijke beslissingen zijn en dat je graag je hart wilt volgen maar volg in deze eerst je verstand en daarna je hart hoe moeilijk ook. Cool Natuurlijk moet je genieten van je leven want ook ik besef dat het zomaar ineens afgelopen kan zijn. Maar daarbij moet je niet alleen maar kijken door een roze bril, ik vind wel dat je best een stukje in de toekomst mag durven kijken. Het leven bestaat nu eenmaal uit soms moeilijke keuzes moeten maken.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 20:19

Ben het wel met Chrissss eens. Met paarden werken lijkt zo leuk (en is het ook wel hoor Bloos ) maar het is over het algemeen keihard werken voor weinig geld. Dan kun je beter een goede opleiding volgen, super baan krijgen en zelf je paardjes bij huis houden.
Heb je zelf ervaring met het verzorgen/houden van paarden? Ik ken een aantal mensen die zelf een succesvolle (hobby)fokkerij hebben met 6 en meer paarden en overdag gewoon werken, full-of parttime, ligt aan de situatie natuurlijk. Succes met je keuze, zal niet makkelijk zijn...

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 00:10

Ja maar dat ligt ook aan wat je gaat doen, aangezien ze volgens mij redelijk goed kan leren zou ze ook iets anders kunnen doen in de gezondheidszorg..

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-08 00:59

Nou even een update van mijn kant Knipoog Ik heb de weloverwogen keuze gemaakt vanaf nu een punt te zetten achter mijn studie. Ik heb me erbij neergelegd dat de omstandigheden waardoor ik mijn studie niet optimaal heb kunnen volgen helaas te zwaar zijn geweest om nog met voldoende motivatie verder te kunnen gaan en dat de eventuele voordelen van het hebben van dat papiertje niet opwegen tegen de nadelen. Ik heb hierbij hulp gehad en het voelt echt goed, wie weet volgt er nu een mooi en nieuw hoofdstuk in mijn leven.

Daartegenover wil ik alles vanaf nu dan ook eens goed aanpakken. Ik heb besloten mijn studiefinanciering stop te zetten en voor de aankomende tijd een baantje te zoeken om dit te kunnen overbruggen. Tegelijkertijd ga ik mij orienteren voor een nieuwe studie, die dan hoogstwaarschijnlijk in september zal starten. Hier zit echter voor mij niet de druk achter dat ik dit allemaal a-la minute moet doen, ik wil rustig alles bekijken en (niet weer) erachter komen dat ik verkeerde keuzes maak.

Alle tips, aanradingen, kritieken, ideeën, visies etc blijven natuurlijk heel erg welkom Haha!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:19

Zoals je het beschrijft denk ik dat je een goede keuze hebt gemaakt!
Nou mijn ideeën over wat je zoal zou kunnen doen staan op de vorige pagina Vork

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:40

Ik persoonlijk kan je paardenhouderij aan de HAS in Den Bosch niet aanraken. Ik was er binnen 3 maanden weg... Mij te theoretisch. Doe je iets met paarden maar zie je in al die maanden geen paard. Wel bodemonderzoek, voederonderzoek, boekhouding, alle magen van de koe etc. etc.
Was dus helemaal niks voor mij maarja dat is ieder voor zich. Ik doe nu de Pabo ook iets heel anders dus....

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 11:50

Ja, maar paardenhouderij is iets anders dan iets met paarden vind ik..
Als je wilt paardrijden meot je zo'n sport opleiding doen bij deurne Vork dat zeiden ze daar ook Huilen van het lachen
Maar goed het is natuurlijk ook niet echt leuk als je alle magen van een koe moet leren als je paardenhouderij doet Vork

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 17:30

Nee en ik wilde geen mbo doen als ik hbo kon halen....
Dacht dan kan ik altijd in een avondopleiding instructrice worden....

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 20:53

Ik kom ook van de zorg af..
wou ook iets met paarden gaan doen, maar heb het gelukkig niet gedaan.
Ik vind dat er te weinig banen zijn in de paardensport e.d.
dus zou er nog goed over nadenken Knipoog
overigens is het wel je eigen mening natuurlijk

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:26

Te weinig banen in de paardensport???
Er zijn genoeg banen in de paardensport, het is alleen de vraag of dat is wat je wilt, en je moet weten waar je moet zoeken..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:30

Mijn moeder zei altijd: zorg dat je een goede baan krijgt, dan kun je altijd je hobby betalen. Heb ik nooit spijt van gehad!

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:31

femmefatale1 schreef:
Te weinig banen in de paardensport???
Er zijn genoeg banen in de paardensport, het is alleen de vraag of dat is wat je wilt, en je moet weten waar je moet zoeken..

haha ja oke dat wel..
maar ik wou een baan waar je alleen met paarden te maken kreeg,
dus geen dierenarts, maar ook weer geen hoefsmid.
maarja ik wist niet wat er dan nog allemaal overbleef

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:38

Weet niet of t al genoemd is maar is Diermanagement niet iets voor jou?! HBO opleiding aan t Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Je kan in t 3e jaar als major Paard & management kiezen, je kan dan daarna wel 'iets met paarden' gaan doen, maar je hoeft niet stront te gaan scheppen oid Knipoog T is meer stalmanagement e.d.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 21:42

Ik heb een beetje voor het zelfde punt gestaan (iets in de paarden, maar geen deurne). uiteindelijk heb ik gekozen voor Commerciële Economie - Horse Business Management op HS Drenthe. Een hele brede opleiding waarbij je na het behalen van je diploma óók nog buiten de paardenwereld terecht kan, is op HBO niveau, en nee, je leert er niet bandageren en stallen mesten. Lees het maar eens rustig door op: http://www.hsdrenthe.nl/index.cfm?pid=273