boekhouding mavo verdient goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: boekhouding mavo verdient goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:56

kensha schreef:
Ik hoop ik het zo meer duidelijk heb gemaakt en niveau opleiding goed heb gezegt

Op moment ben ik inderdaad 19 jaar en werk als uitzendkracht bij een bakkkerij genaamd Kamps waar ik €6,50 euro per uur verdient

Op school toen ik in het 3e jaar kwam moesten we beslissen welke opleiding dus ik koos voor Administratie.
In het derde jaar van welke opleiding en van welk niveau?
Ik heb toen netjes afgerond t/m het 4e jaar.
Afgerond of ook een examen behaald?
Volgens mij examen uitslag hoorde ik op vmbo niveau 1 thuis.
VMBO niveau 1 bestaat naar mijn weten niet, MBO niveau 1 wel.
VMBO hanteert geen systeem met 1/2/3/4 maar TL/GTL/KBL

Ik heb toen voor Administratief Medewerker gekozen en het 1e jaar afgerond.
Weer dezelfde vraag, afgerond of een examen behaald?
Ik kreeg een bericht binnen dat er een fout was gegaan in me examen uitslag en dat ik absoluut niet in vmbo niveau 1 hoorde. Ik kon kiezen om 1 jaar te wachten of door te studeren[ik weet was stom dat ik in die jaar eigelijk ging werken maja ik had toen geld nodig].
ps; ik kon geen herexamen doen vraag me maar niet waarom
Met toestemming van het examencommissie moch ik vmbo jaar 2, 3 en 4 overslaan en direct op de mavo beginnen
VMBO is het ''vroegere'' MAVO, dus ik begrijp dan ook niet waarom je niveau 2, 3 en 4 kunt overslaan om vervolgens aan een gelijkwaardige opleiding te beginnen enkel met een andere naam?

Me eige mentor heb me zelf aangeraden voor Boekhouding met het avond cursus dat ik gelijk ook nog eens overdag kon werken[ik nam gelijk calculatie nieuw en oud erbij omdat het me handig leek] dit omdat ik keigoed was in het wiskunde.
Nu ben ik bezig met deze 1 jaar cursus af te ronden en dan hopen ik zo in havo terecht komt als ik goeie cijfers heb.
Wat voor een cursus is het? Tot de HAVO kun je toegelaten worden wanneer je er direct na het basisonderwijs mee begint, na het behalen van je MAVO/VMBO diploma of na een toelatingstest wanneer je 21 jaar of ouder bent

Ik ben natuurlijk van plan om zover door te studeren het me mogelijk is aangezien ik in avond toch grotendeels niets doet.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:01

Okee, ook met je uitleg is het allemaal niet veel helderder geworden. Ik ga met Sjolvir mee; koop een straatje oudejaarsloten en hoop op de jackpot..

Sorry voor het melige antwoord hoor, maar hoe kun je nou serieuze reacties verwachten op a. zo'n soort vraag, en b. zulk taalgebruik. Je weet zélf niet wat voor opleiding je hebt genoten? Ga dat de kat wijsmaken ofzo..

Verder heb ik EXACT dezelfde vragen als die hierboven al eens zijn gesteld, met als toevoeging dat je met een VMBO diploma direct toelaatbaar bent op MBO 2, dus waarom ga je dan in 's hemelsnaam MBO1 doen?
Vanaf het VMBO ben je overigens ook, bij gebleken geschiktheid, toelaatbaar in HAVO 4. (maar dat schreef sronnie al...)

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:09

Volgens mij zeg je maar wat en begrijp je er zelf amper iets van? Verward

Je hebt 4 VMBO- leerwegen.
1. Basis beroepsgericht
2. Kader beroepsgericht
3. Gemengde Leerweg
4. Theoretische Leerweg (oude MAVO)

Elk niveau duurt 4 jaar. In het 4e jaar wordt examen gedaan.
Standaard is, dat je na het behalen van je diploma in het VMBO door gaat in het MBO.

1. Basis beroepsgericht >> MBO NIVEAU 1
2. Kader beroepsgericht >> MBO NIVEAU 2
3. Gemengde Leerweg >> MBO NIVEAU 3
4. Theoretische Leerweg (oude MAVO) MBO NIVEAU 4

Als je een diploma in Theoretische leerweg hebt, kun je indien je goed genoeg staat (gemm. 7 of hoger op de eindcijferlijst) kun je doorstromen naar 4 HAVO. Dit is ALLEEN met TL mogelijk, met de andere VMBO stromen gaat dat NIET.

Wanneer je op MBO niveau 1 je diploma doet, kun je doorgaan naar niveau 2, daarna 3 enzovoorts.
Er bestaan ook 2-in-1 trajecten etc. maar dat is hier niet van toepassing.

Je kan met een MBO diploma op niveau 1,2 of
3 GEEN HAVO doen op een reguliere school. Met niveau 4 kan je doorstromen naar een soortgelijke HBO opleiding.

Je kunt wel op een pariculiere school je HAVO halen indien je VMBO-T hebt gehaald of een diploma MBO-3 hebt (volgens mij) kost je alleen een aardige duit en het wordt niet gesubsideerd.
Hoe dat zit met de VAVO (AvondHavo, AvondVWO volwassenenonderwijs) weet ik niet precies. Dat zul je met een ROC moeten overleggen.

Is het nu duidelijk? Lachen

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:41

Feit blijft dat de kennis van de Nederlandse taal dusdanig slecht is dat een functie op hoger niveau toch al niet tot de mogelijkheden behoort. Persoonlijk zou ik iemand met een dusdanig vaag verhaal over zijn opleiding al na een kort gesprek vriendelijk de deur wijzen, helemaal in combinatie met dit taalniveau. Iemand die eerlijk is over zijn opleiding en goed Nederlands spreekt en schrijft (althans probeert) zou ik een kans geven omdat ik wel degelijk heel veel waarde zie in mensen die wellicht een andere achtergrond hebben dan ik en heel hard moeten vechten voor hun kansen. Ik weet dat heel veel mensen er zo over denken dus een laatste advies aan TS, wees eerlijk tegen een toekomstige werkgever over je genoten opleiding, beloof geen dingen die je toch niet waarkunt maken, stel je zelfbeeld bij, werk hard en ontwikkel jezelf en wees tevreden met een salaris op of net boven het minimum loon aangezien dat op dit moment alles is wat je waard bent.

Mocht je echt een manier zoeken op snel te cashen zul je toch echt een baantje in de sexindustrie moeten zoeken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:19

het verdient niet goed en je krijgt er grijs haar en een zwak hart van Clown

And I like it Haha!

sta momenteel aan de kassa, heb een diploma boekhouden dus ben aan het uitkijken naar een job in die richting, maar kennis van mij is fulltime boekhoudster en verdient niet gek meer dan mij...

ps: ik had jou droom ook vijf jaar terug met m'n beste vriendin Haha! Nu hoop ik die waar te maken met m'n eigen vriend Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:25

Maar wat ik niet begrijp is dat ik voor een administratieve fulltime baan geen kip kon krijgen van de zomer en ze op Bokt gewoon overal achter de kassa staan in afwachting tot een soortgelijke baan zich aandient. Verward Verward Verward Wat ik mij afvraag hoe hoog het niveau is van de VMO-opleiding want je kan je wel boekhouder noemen op je 18e maar ben je het ook als je je zo noemt?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:29

daniella74 schreef:
Maar wat ik niet begrijp is dat ik voor een administratieve fulltime baan geen kip kon krijgen van de zomer en ze op Bokt gewoon overal achter de kassa staan in afwachting tot een soortgelijke baan zich aandient. Verward Verward Verward Wat ik mij afvraag hoe hoog het niveau is van de VMO-opleiding want je kan je wel boekhouder noemen op je 18e maar ben je het ook als je je zo noemt?

Voor ik het vergeet!! I love your Stampertje (oke! Thumpher)
Zeker in kader van deze topic!

Hi hi, dat denk ik nou ook wel eens.. Haha! (Waar zijn ze?)
Als de jacht naar nieuw personeel weer eens geopend is...
(Blijken ze achter de kassa te staan!!!!)
Maar, ik ben geen boekhouder Knipoog ...
Ik doe aan een andere tak van sport...
En ben voorzien van een goede baan Cool
(nee! niet achter de kassa..., ik verdiende tijdens mijn
studie trouwens meer met schoonmaken,
dan mijn "klasgenoten" met het zijn van 1e cassiere bij de AH Duivel .....)
En helaas, mijn Nederlands zal wel nooit subliem worden, maar
ach, het voldoet, voor mijn huidige functie!!! Bloos

Kon het toch niet laten, weer even in dit topic te neuzen..
Vind het namelijk wel humoristisch... Duivel

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:38

Welke tak van sport beoefen jij dan? Vindt dit een heel bijzonder topic en overweeg van al die talenten de cv's op te vragen voor het geval dat binnenkort.....

Wat een leuke merrie heb jij, heb even in je profiel gekeken. Vooral die tandem-foto is geweldig Haha!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:49

Hahaha, gaan we van een onzinnige vraag nog een nuttig boekhoudkundig wervingstopic maken? Geweldig ROFL

Ik vraag me sowieso af hoe onze ts een toekomstige sollicitatie ziet. Ik zie het al helemaal voor me:

Werkgever: En wat voor opleiding heb je gehad?
TS: Uhh ja, ik heb examen gedaan en toen was ik geschikt voor vmbo 1 en toen heb ik het eerste jaar admin.medew. afgerond, en volgens de examencommissie mocht ik vmbo 2, 3 en 4 overslaan en mocht ik gelijk mavo doen...

Jaja, je wordt gegarandeerd aangenomen... Vork

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:54

Vooral die werkervaring als bakker geeft de doorslag ROFL.

Dat het een beetje onzinnig werd heeft de TS aan zichzelf te danken, ik had hem echt best willen helpen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:07

NaNi schreef:
Jaja, je wordt gegarandeerd aangenomen... Vork

Jeempie, balen dat ik het andersom heb gedaan Scheve mond
Eerst MAVO en toen pas VMBO Verdrietig
Nee ik ben niet gek, eerste lichting VMBO examens Nagelbijten / Gniffelen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:31

daniella74 schreef:

ik weet niet van waar jij bent, maar mij wilden ze niet aannemen omdat ik nog geen 18 was na het behalen van mijn diploma Knipoog Ik had twee paarden, was al gaan samenwonen, dus had de job aan de kassa aangenomen omdat ik zou kunnen doorgroeien naar de kant 'boekhouding' van de zaak. Helaas gaat dat niet door dus zoek ik iets anders, onder de 18 maak je er echt geen kans op hoor Knipoog

Ik woon in België dus ik weet niet hoe het met die VMO opleiding zit, maar ik heb mijn 6de jaar handel-boekhouden netjes afgewerkt, heb er een diploma in en een getuigenschrift bedrijfsbeheer en mag mezelf gerust assistent-boekhouder noemen, met doorgroeimogelijkheden naar boekhouder als ik eenmaal de ervaring heb mogen genieten.

Eer je jezelf echt boekhouder mag noemen vrees ik dat je wel wat extra jaartjes moet studeren.

*edit, ik snap echt geen ene moer van het leersysteem in nederland, bij ons heb je gewoon ASO, TSO, BSO en daar verschillende richtingen en vakken in, maar dat van jullie is echt niet te volgen Vork

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 12:37

Ik zit in de randstad en voor zover ik weet wordt er meestal niet echt moeilijk gedaan over leeftijd mits de kandidaat geschikt is.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 16:19

Ben met mijn 17e ook aangenomen op de afdeling boekhouding, op voorwaarde dat ik zou beginnen met PDB. En een van mijn directe collega's zit er ook al vanaf haar 17e dus ook mijn ervaring is dat er over leeftijd niet echt moeilijk word gedaan hier in de randstad.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:05

bij ons dus blijkbaar wel. Heb tig sollicitaties gedaan in die aard, waren velen van positief, tot ik over mijn leeftijd begon, zal dan wel aan de werkgever liggen zeker Knipoog

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:17

Misschien ook aan de manier waarop een kandidaat zich presenteert tijdens een sollicitatiegesprek. Kleding en mate van motivatie zijn erg belangrijk en als een kandidaat nog erg onvolwassen overkomt kan ik mij voorstellen dat een werkgever het niet aandurft.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 10:07

September, je niveau verbanden kloppen niet helemaal. Ik heb ook kader gedaan en doe gewoon niveau 4 voor Administrateur Lachen .