Conflict werkgever wegens Zwangerschap.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Conflict werkgever wegens Zwangerschap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:44

_Debbie_ schreef:
Dat ik er niet tegen kan dat ik genegeerd word,ik zwart gemaakt word en er leugens over me verteld worden.
Ik raak daarvan in de stress ik ben een echt gevoelsmens en heb der dan een hekel aan als mensen mij ineens de rug toe keren.

Ik wist ook niet dat ik zwanger zou worden,het was niet gepland dus het is niet zo dat ik dacht met me vriend van ''laten we nu eens kinderen nemen''.
Het is zeker wel welkom en als je er dan zo trost op bent dat het toch heeft mogen gebeuren maar dat mensen je dan dingen willen afnemen en zo bot tegen je doen.....

Probeer voor je eigen gemoedsrust een beetje olifantshuid te kweken: het is voor maximaal twee uur per dag - daarna loop je weer naar buiten, schudt het van je af, en dan heb je nog 22 uur waarin je leven van jou is en je lekker kan genieten van het feit dat jullie papa en mama worden. Bovendien is het na afloop van je halfjaarcontract toch afgelopen: het einde is nu al in zicht.

En veel erger dan dit kan het niet worden: met een gesprek kan het alleen maar beter worden dan dit. Probeer in dat gesprek ook begrip op te brengen voor de positie van je werkgever: waarschijnlijk een eenpitter die het zich niet echt kan veroorloven dat er personeel ziek is. Dat is echter wel het risico van het hebben van personeel. Zij worden er ook niet beter van als jullie met een werksfeer onder nul samen moeten werken. Ga er van uit dat zij ook in een prettige omgeving willen werken.

Niet meteen op voorhand roepen: ik trek het niet. Probeer manieren te bedenken waarop het wèl kan werken. En bekijk het ook vanuit de positie van je werkgever...

Succes!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:48

Wat ik me dan afvraag, hoe ga je dat doen na dat half jaar, als je net 2 kinderen hebt?

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:48

Ik heb het geprobeerd ik ben langs geweest als ik bijv naar de apotheek moest voor een recept (apotheek zit ook op hetzelfde plein),ik ben altijd even aardig gebleven zelfs toen ik mijn sleutels moest brengen heb ik ze afgegeven en toen ze bot deed ben ik rustig gebleven en op den duur toen ze niks meer zei ben ik maar rustig weggelopen.
Ik probeer het allemaal goed te doen maar heb het nu echt gewoon gehad...

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:50

rebeltje schreef:
Wat ik me dan afvraag, hoe ga je dat doen na dat half jaar, als je net 2 kinderen hebt?

Ik krijg mijn zwangerschapsverlof via het uwv betaald en daarna dus ook een ww,dat heeft meneer van de arbo voor mij uitgezocht aangezien ik als ik deze tweeling normaal zou kunnen uitdragen niet via mijn bazin in verlof zit.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:51

_Debbie_ schreef:
Ik heb het geprobeerd ik ben langs geweest als ik bijv naar de apotheek moest voor een recept (apotheek zit ook op hetzelfde plein),ik ben altijd even aardig gebleven zelfs toen ik mijn sleutels moest brengen heb ik ze afgegeven en toen ze bot deed ben ik rustig gebleven en op den duur toen ze niks meer zei ben ik maar rustig weggelopen.
Ik probeer het allemaal goed te doen maar heb het nu echt gewoon gehad...

Meid, voor 2 uur per dag zul je het dan toch vol moeten houden. Het zijn maar 2 uurtjes! Gewoon wat Prrrrr zegt olifantenhuid kweken en op de automatische piloot als het moet. Je moet toch wat! Hoe wil je het anders gaan doen? Je hebt het geld nodig dus stoppen kun je niet, en ontslag nemen ook niet.

Ik neem aan dat je na je zwangerschapsverlof ook weer gewoon aan het werk moet? Dan zal je halfjaar contract al wel redelijk ver heen zijn, maar zwangerschapsverlof duurt ook niet eeuwig, en zonder geld kun je niet leven. Helemaal niet met 2 kindjes Lachen

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 16:02

Tuurlijk moet ik na mijn bevalling weer gaan werken,graag zelfs ben geen stilzitter.
Aangezien ik geen stilzitter ben en dat nu al te graag wil betekent gewoon voor mij echt dat ik me niet lekker voel.
Ik slik op dit moment mijn 2de antibiotica kuur en dat is ook geen pretje.
Ik begrijp mijn bazin ook,het is niet leuk maar meneer van de ARBO zei ook tegen mij dat zij zich nergens druk om hoef te maken want het UWV betaalt op dit moment mijn salaris via een ziektewet uitkering dus in principe heeft zij geen kosten aan mij.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:04

Zwangerschap mag geen reden zijn om een contract niet te verlengen.
Ik heb voor mijn vriendin in dezelfde situatie een procedure opgestart en begeleid bij de Commissie Gelijke Behandeling.
Zij is in het gelijk gesteld, maar het is natuurlijk wel zo dat de sfeer verpest is.
Kijk maar eens op de site van de CGB http://www.cgb.nl/ en zoek dan op zwangerschap.
Heb je zelf tijdens het eerste jaar een functioneringsgesprek gehad en staat dit zwart op wit ?

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 16:07

ElanII schreef:
Heb je zelf tijdens het eerste jaar een functioneringsgesprek gehad en staat dit zwart op wit ?

Het staat zwart op wit op de papieren van de hypotheekverstrekker?

Maar als ik daar een zaak van maak dan betekent dat dat ik dan miss een contract onbepaalde tijd krijg?
Eerlijk gezegd zit ik naar wat er is gebeurd daar niet meer zo op te wachten.

Sophie2Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:42

Cayenne schreef:
Heb je al een goed gesprek onder 4 ogen gehad met je bazin nadat ze zo kwaad werd? Dat mis ik eigenlijk in dit verhaal.
Misschien heengaan met een bloemetje en excuses aanbieden voor het ongemak? Ook al is het niet jouw schuld, misschien bevorderd het wel de werksfeer Lachen

Een bloemetje? Echt niet. Dan beloon je haar gedrag ook nog en blijft ze misschien wel zo doorgaan.
Heel veel succes gewenst, ik ben niet echt thuis verder op dit gebied, dus kan en ga je dan ook maar niet adviseren!

Wel van harte gefeliciteerd met je zwangerschap, geniet ervan!!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:00

het staat zwart op wit op de papierne van de hypotheekverstrekker, dan bedoel je vast de intentieverklaring (ook wel werkgeversverklaring)?

Sorry, maar daar kun je absoluut geen rechten aan ontlenen, je werkgever ook niet trouwens. Naam zegt het al, werkgever moet een intentie hebben om je voor langere periode aan te nemen / aan te houden. Ze zijn daarmee niks verplicht en hoeven je dus geen vast contract aan te bieden. Andersom als jij een andere baan vindt, zit ook jij nergens aan vast.
Papiertje is puur bedoeld voor de hypotheekverstrekker als een soort garantie dat jij / jullie de lasten kunnen betalen.

Ik en mijn vriend zijn nu ook een huis aan het kopen, dus zitten met dezelfde regeldingen......

Neemt voerigens niet weg dat zoals jij het weergeeft je werkgever gewoon banketstaaf bezig is. Snap helemaal dat je plezier om daar te werken volledig verdwenen is!

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:05

risje schreef:
het staat zwart op wit op de papierne van de hypotheekverstrekker, dan bedoel je vast de intentieverklaring (ook wel werkgeversverklaring)?

Sorry, maar daar kun je absoluut geen rechten aan ontlenen, je werkgever ook niet trouwens. Naam zegt het al, werkgever moet een intentie hebben om je voor langere periode aan te nemen / aan te houden. Ze zijn daarmee niks verplicht en hoeven je dus geen vast contract aan te bieden. Andersom als jij een andere baan vindt, zit ook jij nergens aan vast.
Papiertje is puur bedoeld voor de hypotheekverstrekker als een soort garantie dat jij / jullie de lasten kunnen betalen.

Ik en mijn vriend zijn nu ook een huis aan het kopen, dus zitten met dezelfde regeldingen......

Neemt voerigens niet weg dat zoals jij het weergeeft je werkgever gewoon banketstaaf bezig is. Snap helemaal dat je plezier om daar te werken volledig verdwenen is!

Kan zijn maar je kunt er wel een zaak van maken.
Ik weet dat omdat ik (ook zwanger) een huis wilde kopen en mijn baas weigerde om mij een intentieverklaring te geven.
Dit gebaseerd op het feit dat er in het verleden wel mensen voor naar de rechtbank zijn gegaan en gelijk hebben gekregen van de rechter.
Maar TS als het enigzins mogelijk is zou ik geen ontslag nemen. Sterkte ermee

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:12

Een zaak kun je nooit alleen baseren op alleen de intentieverklaring, dan heb je een hele kleine kans dat je wint.

Wil je meer kans maken moet er meer spelen, wellicht zoals bij de TS dat je werkgever mondelinge afspraken niet nakomt, dat er met Arbo en werkgever afspraken zijn gemaakt, maar werkgever zich er niks van aantrekt. Dan heb je gewoon meer kans, alleen intentieverklaring doet echt helemaal niks.

Wat je wellicht ook kunt proberen is via bureau rechtshulp (heet nu geloof ik juridisch loket) een mediator inschakelen. Die kan tussen jou en je werkgever bemiddelen?!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:18

_Debbie_ schreef:
rebeltje schreef:

Ik krijg mijn zwangerschapsverlof via het uwv betaald en daarna dus ook een ww,dat heeft meneer van de arbo voor mij uitgezocht aangezien ik als ik deze tweeling normaal zou kunnen uitdragen niet via mijn bazin in verlof zit.

zie ook PM
Maakt niet uit je kan kiezen of geld via je baas of rechtsstreeks.

Hou rekening mee dat je bij een 2 ling veel eerder stopt met werken en tijdens die "ziekte"periode krijg je gewoon 100% via UWV. Ik zie nu pas dat ja 13 weken bent zodra je op 18 weken bent gaat het vast weer beter had ik ook. Je baas mag niet oordelen of je ziek bent en de arbo hoort ook naar je klaten te luisteren. Probeer anders nodige via je gyn te regelen.

Het is geen werk weigering als je op de dag dat je moet werk je weer ziek meld bij hem. Dan zou je het op basis van werk kunnen doen (verstoring sitauatie).

En na je verlof of ruim 3/4 weken ervoor ga je rustig op zoek naar een andere baan. dit contract ziek uitdienen is het best dan blijf je de 100% houden.
NEEM SVP ZSM MOGELIJK CONTACT OP MET UWV. Die kunnen je helpen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:37

Even uit elkaar getrokken speelt er dus dit. Je hebt nog een contract met je werkgever voor zo'n 4 maanden. Ruim een maand voorbij en sowieso stoppen met 34 weken (36 weken zal wel niet haalbaar zijn).

A. ziekte ten gevolge van zwangerschap. Grote kans dat de klachten in het 2 trimester opklaren en dus ga je je beter voelen en zal je meer kunnen.
B. Arbeidsconflict. Richtlijn geeft aan dat het een taak is voor werkgever en werknemer en er is vrijwel nooit sprake van arbeidsongeschiktheid op basis van ziekte of gebrek.

Ik zou zoals eerder genoemd is contact opnemen met je bedrijfsarts. Misschien kan die mediëren bij een gesprek. Daarna zou ik proberen voor die 2 uur/dag aan de slag te gaan, zoals gezegd het zijn maar twee uurtjes. Als je op arbeidstherapeutische basis aan de slag bent zijn alle kosten voor het UWV, zodra er sprake is van arbeidsgeschiktheid betaalt jouw werkgever dat deel.
Je moet je goed bedenken dat het ook kan lonen in goede overeenstemming tot het einde van je contract door te werken. Je bent jong en als je weer aan het werk gaat is het positief om een goede referentie te hebben.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 15:59

Nikka schreef:
Even uit elkaar getrokken speelt er dus dit. Je hebt nog een contract met je werkgever voor zo'n 4 maanden. Ruim een maand voorbij en sowieso stoppen met 34 weken (36 weken zal wel niet haalbaar zijn).

Denk dat ze al moet stoppen rond de 26 weken van de zwangerschap.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:02

Hoezo? Dat is afhankelijk van de klachten. Kan je nu nog niet zeggen. Zwangerschapsverlof begint bij 34 of 36 weken. Meestal is het bij meerlingen wel eerder maar niet altijd en dan is het geen zwangerschapsverlof maar ten gevolge van klachten door zwangerschap.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:13

Ik loop in het ziekenhuis ivm een meerling zwangerschap en daar liggen ook boekjes. In bijna alle boekjes wordt geadviseerd te stoppen puur omdat het te zwaar is. Ik wilde ook niet stoppen met 26 weken maar nu met 30 klan het gewoon niet meer. Je moet het vergelijken met iemand die 3/4 weken verder is.
Het heeft niets moet met eerder te maken maar met te zwaar.

Klopt ik krijg nu gewoon 100% van mijn laatste loon en daarna automatisch het verlof in.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:28

Ik heb ooit 3 meerling zwangerschappen gezien, 2 stopten eerder en een niet. Wat mij betreft is elke zwangerschap verschillend en bekijk ik gewoon hoe het zich ontwikkelt.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:12

Bedankt voor jullie berichten!

Ik krijg nu al een ziektewetuitkering via uwv.
Ik ga vanavond even naar de rechtwinkel om daar even te overleggen wat ik kan doen.
Verder wacht ik vandaag nog af of ze belt voor een gesprek anders bel ik morgen naar de ARBO dat ze haar afspraken niet na leeft.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:14

Ik loop ook in het ziekenhuis voor mijn zwangerschap omdat het een meerling is maar ook omdat in mijn verder zwangerschap er complicaties kunnen optreden en tijdens mijn bevalling.
Ik neem vanmiddag even contact op met de gyn om te vragen of ik mag langskomen en dan het een en ander met hem kan bespreken.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:20

Misschien ouderwets, maar wat ik hier mis is de vakbond.. Zij staan namelijk niet zoals anderen aan de kant van de werkgever maar aan de kant van de werknemer, en bieden ook gratis rechtshulp aan mocht het nodig zijn. Ze nemen je uiteraard niet als nieuw lid aan als je volop in de problemen zit, maar ik merk dat veel mensen geen lid zijn van de bond omdat het geld kost. Ik heb ze twee x nodig gehad, zelf tot rechtszaken aan toe,dus het geld is zeeeer wel besteed! Zelf nu ik een uitkering heb gaat mijn contributie er nog vanaf. Nu heb je er niets aan, maar als je straks weer een baan heb zou ik toch maar eens lid worden... je weet het nooit zie je wel..

Verder gefeliciteerd uiteraard met je zwangerschap, en wat ik me afvraag, heeft je werkgeefster zelf ook kinderen? Dan zou ze zich toch iets in je positie kunnen inleven lijkt me. Zoals hierboven ook al is gezegd, wie weet ben je over een paar weken weer boven Jan. succes in elk geval met deze ingewikkelde situatie!!

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 11:24

Aan de vakbond heb ik eigelijk nooit gedacht,dus vandaar dat ik daar geen lid van ben,ga ik zeker doen.

Mijn bazin heeft wel kinderen maar miss heeft zij wel een top zwangerschap gehad ik weet het niet....

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 12:08

Waarom zou je niet vandaag je ARBO-arts bellen? Ze heeft toch al even de kans gehad? Of misschien heeft de arts haar nog helemaal niet gesproken.

Als ik jou was zou ik vandaag contact opnemen met de arts...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 14:56

Ik ook anders is het gesprek voor woensdag al helemaal niet meer mogelijk.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-07 15:21

Prrrr schreef:
Waarom zou je niet vandaag je ARBO-arts bellen? Ze heeft toch al even de kans gehad? Of misschien heeft de arts haar nog helemaal niet gesproken.

Als ik jou was zou ik vandaag contact opnemen met de arts...

De arts heeft mij naar dat hij haar aan de telefoon heeft gehad mij gebeld..
Miss belt ze vanmiddag nog,morgen is het gewoon te laat als ze dan belt aangezien het voor Woensdag 31 okt moest.
In de brief van de ARBO arts staat ook duidelijk dat zij contact met mij moet opnemen voor een gesprek vóór 31 okt.