Mag school zomaar je vakantie afnemen? (stage lopen)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowcab

Re: Mag school zomaar je vakantie afnemen? (stage lopen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:15

ninja2 schreef:
Maris89 schreef:
Ja, dat snap ik wel maar de leraren zitten zelf wel thuis in de vakanties Tong uitsteken . Ik heb 2 vrije dagen per maand.

werk je dan 7 dagen per week?

Had je leraar moeten worden Knipoog Alleen in het onderwijs heb je zoveel vakanties bij andere beroepen is dat helemaal niet normaal namelijk! Ik zit ook in mn stagejaar en eigenlijk mis ik de vakanties nog niet zo! Ik ben bang dat ik door de vakanties helemaal uit mn werk ritme zal raken!

babli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:16

Ik werk als secretaresse 32 uur per week en krijg 150 euro p.m
Ja ik vind ook dat er een regeling moet komen, de ene uit me klas is nu wel vrij en de ander weer niet. Die uren hoeven nu niet ingehaald te worden wat ik toch een beetje banketstaaf vind omdat hun 32 uur minder hebben stagegelopen. Vind 32 uur in dat opzicht niet niks.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:21

Maris89 schreef:
Zo, da's helemaal balen. Dan heb ik het nog goed.

Sorry maar jij hebt het helemaal niet slecht hoor Knipoog ik heb alles even gelezen en we doen ongeveer hetzelfde alleen heb ik wat meer uren! Ik vind het heel goed te doen. We mogen al blij zijn met een vergoeding het is gewoon school en je krijgt toch ook geen geld om naar school te gaan Knipoog Het is maar 1 jaar dat overleven we wel hoor! Wat ik wel belachelijk vind is dat ik 90 euro p/m aan de belasting moet afstaan omdat ik daarnaast ook een baantje heb hoewel mensen die dat niet hebben het complete bedrag mogen houden Vork Weet iemand of je dat geld kan terugvragen eind van het jaar bij de belasting als je geen loonheffingskorting bij dat bedrijf krijgt? dat heb iknamelijk al bij mn weekendbaantje en dat kan niet voor beide. Ik snap namelijk echt geen drol van dat belasting gezeur Knipoog

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:21

agh jij hoeft maar een paar maanden..

Ik loop al stage vanaf november 2006 en moet nog tot 2 februari 2008. Hierbij heb ik officieel geen schoolvakanties, alleen maar zomervakantie.

Maar ik heb van m'n bedrijven gelukkig wel vrij gekregen een aantal dagen, maar nu kom ik dus stage dagen te kort.

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:22

je kunt terug vragen bij de belasting!!
Moet je je loonstrookjes goed bewarren

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:22

Als je stage loopt heb je je te houden aan de regels van het bedrijf waar je stage loopt.

2 dagen vakantie per maand opbouwen is redelijk, dat is nl vergelijkbaar met de gewone werknemers.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:23

Ik weet heus wel dat als ik werk dat ik niet zoveel vrij krijg Rolleyes . Alleen, je moet ervan genieten zolang het nog kan toch Knipoog .

En de ene opleiding van dezelfde(!!) school krijgt wel gewoon vakantie en de ander niet. Het moet gewoon geëgaliseerd worden voor het MBO en HBO. Gelijke rechten Lachen .

Ja, het is normaal dat je 2 dagen krijgt. Maar als ik daar niet om had gevraagd bij mijn stage had ik het ook niet gekregen, dat werd ook gezegt.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:26

Waarom zou het niet mogen?
Ik heb ook geen vakanties. Ben met kerst een klein weekje vrij, verder niet. Alleen in de zomer.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:28

Ja, ik weet ook wel dat wel mag. Maar op de ene school is het wel en de ander niet.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:32

Wat maakt het uit dat het op de ene school el is en op de andere niet?
Je kiest voor een opleiding en als daar minder vakanties bij horen dan heeft dat met je opleiding te maken en niet met je school.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:34

Ik zit op het college in den haag. Een oud-collega'tje van mij zit er ook op en had wel gewoon vakantie. Daar heb ik het over. Lees aub mijn post even goed door.
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 22-10-07 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:34

mail even naar het ministerie van onderwijs, dan weet je het zeker. Daar hebben ze alle wetten op gebied van onderwijs op een rijtje.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:35

git schreef:
mail even naar het ministerie van onderwijs, dan weet je het zeker. Daar hebben ze alle wetten op gebied van onderwijs op een rijtje.

Het mag wel, het is alleen frustrerend dat de helft van de mensen wel gewoon thuis zit en de helft moet gewoon stage lopen.

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:44

Maris89 schreef:
Ik zit op het college in den haag. Een oud-collega'tje van mij zit er ook op en had wel gewoon vakantie. Daar heb ik het over. Lees aub mijn post even goed door.

Jij hebt het over dezelfde school en een andere opleiding, dus wat ik zeg klopt wel.

Ik vind nog steeds niet dat het een probleem is dat jij moet werken en de rest vrij is. 't Is misschien vervelend, maar je hebt je aan te passen aan het bedrijf waar je zit. Je kunt het ook positief bekijken: Jij bent er meer, en leert dus meer.
Aan het einde heb je daar dus alleen maar profijt van.

Jelle1236

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:53

Heel veel bedrijven gaan serieus met de mensen om die stage lopen. Ze steken een hoop tijd en geld, (want iemand zal toch alles uit moeten leggen) in je. Ik heb in mijn leven bij meerdere bedrijven stage gelopen, maar ik kom helaas ook wel bedrijven tegen die gewoon misbruik van je maken. Zo moest ik in de weekenden rondleidingen geven terwijl ik een opleiding volgde voor dir. secr. Zelfs de reiskosten moest ik zelf betalen na 20 weken stage kreeg ik een envelope met schrik niet......25 gulden..(ja ja alweer een mooi tijd geleden)Ik was al meer kwijt voor al die buskaartjes.

Edit Door werken tijdens vakantie vind ik normaal, gezien het feit dat mensen (doorgaans) echt investeren in je.
Laatst bijgewerkt door Jelle1236 op 22-10-07 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 15:56

Hebben wij ook, maar als jij al een vakantie ofzo gepland hebt.. kun je dat toch gewoon aangeven bij je werknemer..
Ben iig wel blij dat ik m'n reis naar Las Vegas niet in de Meivakantie doe, anders had ik ook vanalles
met m'n werkgever moeten regelen.

Maar het verbaasde mij ook, dat wij geen vakantie hebben Huilen

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 15:58

Nee, vakanties mogen niet. Misschien kan er wel wat geregeld worden maar moet het wel ingehaald worden.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:07

Jeetje vakanties.. ik ga straks 9 maanden (nouja, 36 weken) stage lopen. Kan ik vakantie nemen wat ik wil, doe ik er alleen geen 9 maanden over en mag ik langer collegegeld gaan betalen straks. Stagevergoeding doen ze echt niet aan, en als je 40 uur per week werkt (ipv 50, of 60) heb je erg veel geluk, komt nauwelijks voor...
Overigens zit ik wel in m'n master (uni), en in ons vakgebied zijn stagevergoedingen niet gebruikelijk helaas.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 16:15

De vakanties die je op je vervolgopleiding hebt zijn volgesn mij niet verplicht, het is juist een gunst als je die al van je school ontvangt.

Ik kan me voorstellen dat het een tegenvaller is, dat je opeens minder vrijheid hebt. Maar dat hoort nu eenmaal bij stage lopen. Bv een vakantie voorafgaand al in je stageperiode plannen is niet heel handig, alhoewel je in overleg natuurlijk gewoon dan je vrije dagen op kan nemen.

Eerlijk gezegd denk ik dat als je zelf juist wel vakantie had gekregen van je stage dat je er dan ineens heel anders over zou denken. Knipoog Dan ben je zelf zo´n geluksvogel.

Gun de andere ook eens een gelukje, jouw tijd komt nog wel Lachen

p.s. je kan altidj nog iets selectiever zoeken op je stagebedrijf voor je volgende stage natuurlijk Knipoog

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:43

Ik ken bedrijven, die draaien voor een groot gedeelte op stagiares, want daar hoeven ze mooi niks voor te betalen, ze kunnen ze helemaal " kneden" zoals ze willen en veel stagiaires zijn erg gemotiveerd omdat het moeten halen..

Soms krijg ik daar toch een bittere smaak van in de mond. Misschien ligt het aan mijn omgeving maar ken veel mensen die 200% inzet tonen en geen cent krijgen, nog niet eens een bedankje.
Vind dat t soms best oneerlijk verdeeld is. Uiteraard word je betaald naar je ervaring maar sommige stagiaires draaien echt fulltime mee en werken minstens zo hard als de betaalde werknemers..

Overigens OT;
ik heb eens een stageplek gehad bij een dierenpension waar de eigenaresse had bedacht dat ik persee moest werken op 2e kerst dag en oud&nieuw, en dat ging niet in overleg.
Bij die stage plaats had ik al geen herfstvakantie genomen om hen te helpen, en volgens die mevrouw moest ik verplicht meewerken omdat je dit in t echte werk ook zo had.
Ik was niet echt gecharmeerd van die manier van doen, kreeg dan ook geen cent betaald en ook geen greintje dankbaarheid tov het werk wat ik deed en heb mn stagebegeleider op school geinformeerd. Ik hoefde dat dus niet te doen en zij kon mij ook geen minder cijfer daarvoor geven (waar ze mee dreigde.)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:49

Maris89 schreef:
Helaas zijn ze hier niet voor het uitkiezen Knipoog .

Nou als je ze niet voor het uitkiezen hebt mag je uberhoubt blij zijn dat je een goed bedrijf gevonden hebt.
En geen vakantie vind ik eigenlijk heel goed.
Een stage bereid je voor op later, en zo gaat het er later ook aan toe.
Ik ben ook alleen 1ste en 2de kerstdag vrij en 31 dec en 1 januarie...
Daar tussen ben ik niet vrij, mijn vader wel.
Maar ik kan ook niet zeggen, ja mijn vader is vrij, dat is oneerlijk, ze moeten gelijke regels stellen.

Zo gaat het nou eenmaal in het bedrijfsleven en dat heb je helaas voor jou te slikken!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 17:51

Ik heb ook geen standaard vakanties, wel mag ik alle dagen dat ik vakantie zou moeten hebben, in overleg met het bedrijf, opnemen wanneer ik wil. En dat zijn er nogal wat! Ik moet daar nog stage lopen tot en met 4 juli Nagelbijten / Gniffelen

pioade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 18:53

Auks schreef:
verootjoo schreef:
Krijgen jullie serieus geld om stage te lopen Wow! Ik moet volgend jaar een afstudeerstage fysiotherapie lopen, maar heb nog van niemand die dat nu doet gehoord dat je daar geld voor krijgt Nagelbijten / Gniffelen

Voor zover bij mij bekend krijg je in het zakelijk leven wel vaker een vergoeding voor een stage maar helaas is dat neit zo in de gezondheidszorg. (tenminste daar heb ik nog nooit iets over gehoord)

Bij verpleegkunde krijg je wel stagevergoeding volgens CAO. Dat is 1,50 - 2 euro per uur. Dit geldt alleen voor Nederland. Ik heb tijdens mijn stage geen vakantiedagen.. Hier krijgen mbo staigeres wel schoolvakanties vrij, hbo stagaires niet.. Ik moet straks 20 weken stage gaan lopen zonder dat ik vakantie op kan nemen.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 19:28

daantjuhhh schreef:
Maris89 schreef:
Helaas zijn ze hier niet voor het uitkiezen Knipoog .

Nou als je ze niet voor het uitkiezen hebt mag je uberhoubt blij zijn dat je een goed bedrijf gevonden hebt.
En geen vakantie vind ik eigenlijk heel goed.
Een stage bereid je voor op later, en zo gaat het er later ook aan toe.
Ik ben ook alleen 1ste en 2de kerstdag vrij en 31 dec en 1 januarie...
Daar tussen ben ik niet vrij, mijn vader wel.
Maar ik kan ook niet zeggen, ja mijn vader is vrij, dat is oneerlijk, ze moeten gelijke regels stellen.

Zo gaat het nou eenmaal in het bedrijfsleven en dat heb je helaas voor jou te slikken!

Méén, relax Rolleyes . Studenten moeten er toch nog van genieten? Knipoog

Ahjoh, het is duidelijk. De meeste zitten in hetzelfde schuitje. Lang leve het werken en geen herfst- of kerstvakantie Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 19:34

Ik krijg de helft van mijn stage gewoon betaald, dus 7 uur per week. Omdat ik 24 ben is dat dus ook een normaal uurloon.

Stage is om ervaring op te doen, niet om er rijk van te worden Knipoog Hoewel ik wel van mening ben dat een kleine bijdrage best op zijn plek is, ik lees hierboven berichten waarvan ik bijna het idee krijg alsof stagiaires halve debielen zijn Scheve mond