Ik ben WOEST!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Re: Ik ben WOEST!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:18

Oké, ik kan me je gevoel echt ontzettend goed indenken. Ontzettend frustrerend dat iemand met smoesjes zijn eigen hachje probeert te redden. En bizar dat diegene jouw waarschijnlijk een jaar vertraging in de maag schuift en daar niet eens zelf van baalt ofzo.

P.s. Overigens lijkt dit me terecht een situatie om boos te zijn op diegene en misschien vanavond nog eens extra onder druk zetten met een telefoontje dat het echt ingeleverd moet?

P.s. Kun je anders voorstellen om het morgen gezamenlijk in te leveren? Dan weet je in ieder geval zeker dat het is ingeleverd, want helaas lijkt het erop dat je het met haar anders nooit zeker van bent..

Yolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:19

Verdorie wat een vervelende situatie.
Ik kan het me goed indenken dat je boos bent, je bent behoorlijk gen**id.....
Succes ermee

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 09:23

Ik begrijp het helemaal, oke, voor mij hing mijn jaar er niet vanaf, maar wel mijn overgang naar een andere klas (was nog op de middelbare school) we hadden een groepje van 4 en 3 hadden alles keurig netjes gemaakt, getypt!! Rechte papiertjes. Ons werkstuk was mooi zolang de spullen van 4 ontbraken, want hij had alles slordig geschreven in een pauze, vervolgens opgevouwen en in zijn zak gepropt. Zag er dus niet uit. Wij zijn toen naar de docent gegaan, alles uitgelegt, onze delen laten zien, zijn deel laten zien. Ze begreep dat wij er niks meer aan konden doen, want nummer 4 wou er niks meer of minder aan doen. Wij hebben toen een goed cijfer gehad en nummer 4 een dikke onvoldoende.

Dus ik zou zeggen, ga naar de docent met de rest van het groepje en leg het allemaal uit. Succes!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:42

Ik heb het in mijn eerste jaar ook een aantal keer meegemaakt. Heel erg vervelend maar helaas is groepswerk vaak verplicht en mag je de groep niet zelf uitkiezen (bij ons niet). Ik heb een aantal maal gehad dat mensen opeens van school gingen. Of aan het einde even vermelden dat ze ziek waren/ernstige omstandigheden hadden. Dit waren ze even "vergeten" te melden.

Ik heb zelf ooit bijna alleen een 4 persoons groepsopdracht gemaakt. 1 klasgenoot ging weg, een ander kwam in week 8 (van de 10) met de mededeling dat door ziekte niets gedaan kon worden. Nummer 3 moest compleet worden aangestuurd, gecontroleerd en bijna alles moest worden besproken omdat ze niets alleen kon. Resultaat was dat ik op het laatste moment alles zelf moest doen. En de betreffende groepsgenoot was nog boos ook dat ik dat vervelend vond. Uiteindelijk was het cijfer hetzelfde GRRR.

Wat ik door dit soort dingen wel heb geleerd is om veel harder te zijn in een groep. Ik zie gewoon verschil tussen het 1e en de volgende jaren van mijn opleiding. Zoiets overkomt je geen 2e keer.

Een andere klasgenoot heeft ervoor gezorgd dat 2 groepen (lees 9 mensen) een onvoldoende kregen! Ze vroeg om een stuk te lenen omdat ze er niet uitkwam. Onschuldige klasgenoot leent dit uit. De andere klasgenoot neemt dit letterlijk over in haar stuk. De docent ziet beide stukken en heeft het meteen door natuurlijk. Gevolg fraude en plaggiaat wat op mijn opleiding (juridisch) als serieus probleem wordt gezien! 9 mensen in de problemen door 1 dom figuur. Deze komt ook nog eens niet opdagen bij het gesprek om de zaak nog te redden.

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 10:53

Helaas kun je op de meeste hbo opleidingen tegenwoordig niet kiezen of je alleen of samen wilt werken. Je bent verplicht om samen te werken. Ik heb hier ook een enorme hekel aan, doe het het liefste zelf, en heb in elk jaar van mijn studie (lees, 1e jaar PABO, 2e en 4e jaar SPH) precies zulke situaties meegemaakt waarin ik alles loop te doen en de rest maar beetje meehobbelt. Heb er vele ruzies om gehad en mezelf daarmee niet populair gemaakt omdat ik alles maar op tijd af wilde hebben. Is dat zooo vreemd?? (voor mij is het normaal om dingen op tijd af te hebben, zelfs liever een week eerder nog)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 11:27

'Gelukkig' ben ik dan niet de enige die tegen dit soort dingen aanloopt
Ik snap dat samenwerken heel belangrijk is, maar er wordt weinig rekenening gehouden met studenten die dus gewoon geen reet uitvoeren en meeliften op andermans werk Scheve mond

Nu heeft ze de examencommissie al tegen zich hoor: halverwege het jaar heeft ze, met 3 anderen, een officiële waarschuwing gehad voor het plegen van plagiaat/fraude. Bij het samenwerken voor deze opdracht hebben we (ik & andere 2 studiengenootjes) er daarom ook voor gekozen dat zij geen informatie hoefde op te zoeken, maar puur en alleen kladwerk uit moest typen en moest bundelen. Je zou toch verwachten dat iedere halve zool dat wel kan?

Maargoed, dat ze bij de examencommissie bekend staat, werkt ons alleen maar in het voordeel en zal voor haar alleen maar nadelen betekenen Knipoog

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 11:30

Ongelooflijk... dat zulke mensen er zijn weten we, maar dat ze niet nadenken dat ze hiermee ook een ander hebben vind ik nog wel het ergste!
Nu weet ik weer waarom ik het liefst alleen werk!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:21

Dat is het inderdaad, dat de ander er de dupe van is.. En diegene lijkt er dan zelf nog niet eens mee te zitten!

Bij ons op het HBO werdt veel projectmatig gewerkt (daar ontkwam je niet aan). Maar daar werd los van het verslag je cijfer ook voor een groot deel beïnvloed aan de hand van het oordeel van je medeprojectgenoten..

Zo is het wel eens voorgekomen dat iemand een onvoldoende scoorde en anderen juist wel voldoende..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 13:27

Echt niet normaal zeg!
Ik weet helemaal hoe je je voelt, ik ben zelf jaren geleden een keer bijna zo een hak gezet door een docent notabene! Die was vergeten een cijferbriefje in te leveren, dus ik kreeg een brief dat ik mijn P niet gehaald had Boos! Boos! Boos!
Terwijl ik notabene met ruim een 9 gemiddeld alles gehaald had. Ik heb wat uurtjes doorgebracht met de voorzitter van de examencommissie die zomer. Achteraf was ik ook nog de beste van mijn jaar en mocht een extra beurs ophalen ( die later nog best wat waard bleek te zijn ) en boekenbonnen voor 250 euro! Anders was ik dat ook nog misgelopen!

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 14:32

Zo Erleyne, dat is helemaal ronduit belachelijk Bloos!
Door een docent nota bene!!!

Dit verhaal gaat nog een staartje krijgen: ben al de halve dag aan het bellen met afwisselend m'n ene studiegenoot, de andere en mevrouw in kwestie zelf.

Ze is nog niet naar school geweest, ze heeft naar eigen zeggen mailcontact met de docente, die gezegd zou hebben dat het toch geen nut had om vandaag naar school te komen en het in te leveren. Vanzelfsprekend ga ik dat allemaal na, er is al een lange mail naar de docente met alles wat ze gister in het telefoongesprek gezegd heeft en de vraag of ze daadwerkelijk contact heeft opgenomen. Nog niets op terug, helaas.

Maar het mooie moet nog komen: mijn 2 andere studiegenootjes zaten met haar in groepje voor beeldende vorming. Blijkt dat ze daar afgelopen vrijdag aan powerpointpresentatie voor in had moeten leveren: is tot op heden dus ook niet gebeurd. Gelukkig sta ik daarbuiten, maar het is dus niet de enige steek die ze laat vallen

We hebben haar allemaal weer gebeld (telefoon staat roodgloeiend Nagelbijten / Gniffelen ) en tegen de één zegt ze dat het af is, tegen de ander dat ze 'er mee bezig is'. Ik was het weer helemaal spuugzat, heb gebeld en haar voor de keus gesteld: Morgen ligt het in mijn postvak op school, af en in orde, zo niet, dan liggen in ieder geval álle materialen er en maken we het met z'n 3en af.

Ik ben benieuwd...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:36

strakke zet Kelly!

Hopenlijk komt het allemaal goed. Zal haar in ieder geval niet meer als vriendin beschouwen. Bloos

Matsjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:43

Wat een muts Verward

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 14:55

Zo, héél herkenbaar.
Ten eerste zou ik dit onderwerp zsm afkappen.
Door het in te leveren met z'n drieen en daarna tabé vriendin!

Ik heb zoiets soortgelijks meegemaakt.
Had in mijn laatste jaar van de MBO mijn enkel verbrijzelt, woonde 1 1/2 rijden van school en geen auto ter beschikking.
In de 4e week na het ongeluk 1 dag naar school geweest op krukken, had in mijn hele enkel platen/ pinnen en schroeven.
Maar had daarna zoveel pijn dat ik in overleg met de docent samen met ook toen nog vriendin een eindopdracht ging maken.
Zij nam alles van schjool mee en ik heb alles uitgewerkt, op de pc, tekeningen gemaakt , nou ja, kortgezegd heb ik alles uitgevoerd.
Na de diploma-uitreiking blijkt dat zij geslaagd is en ik niet vanwege te weinig studiepunten! Boos!
Ik was te weinig op school om zo'n opdracht te kunnen maken.
Al met al heb ik nog 2 vakken veehouderij extra gemaakt in een latere periode en alsnog mijn diploma op zak.
Maar haar zie ik nooit meer en wil ik ook nooit meer zien.

Profiteurs zijn het, anders niet.

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 15:06

Oh meid ik weet zoooo goed hoe jij je voelt! Ik heb vorig jaar mijn bachelorscriptie gedaan samen met een klasgenoot, één van mijn beste vriendinnen dus dan denk je leuk! Gezellig! Werk een beetje verdelen en dan kunnen we het fijn samendoen... Nou niet dus!

Zij was ook zo iemand die zei "ja ik ben ermee bezig, ik stuur je morgen alles door, ik heb het bijna af.." enzovoorts... Maar bij haar betekende "ik ben ermee bezig" dat ze nog moest beginnen, "morgen" betekende over een week en "ik heb het bijna af" dat ze net begonnen was. En als ze dan iets stuurde van haar deel ging het inhoudelijk nergens over, zat het vol taalfouten en slecht lopende zinnen, lelijke zelfgemaakte tabellen met percentages waar het niet moest en geen percentages waar het wel moest, enzovoorts. Uiteindelijk werkten we door in de zomervakantie, stuurde zij haar deel naar mij (wat zo knudde was) met de mededeling dat ze over twee dagen op vakantie ging. Ik was echt ZO woedend, net zoals jij nu, want bij ons ging het dus ook om het diploma! Ik heb uiteindelijk geen andere keuze gehad dan alles zelf opnieuw te doen, of anders kregen we allebei geen diploma. Heb me dus de hele zomer kapotgewerkt (zelf niet op vakantie geweest) en ingeleverd toen mijn klasgenootje terug was. Ze keek de scriptie door, en weet je wat ze zei: "Goh, na zoveel weken vergeet je toch hoe zoiets eruit ziet he, ik herken het helemaal niet meer!" *ontploffing* nee natuurlijk niet, ik heb elk woord zowat herschreven.

Nouja, uiteindelijk een 7 voor de scriptie gekregen (wij allebei) en de begeleider zei later dat hij wel door had gehad dat de samenwerking niet helemaal soepel verliep. Hij kon het wel waarderen dat ik niet geklikt had, en hij heeft ons daarom een 7 gegeven in plaats van een 6.

Kortom ik weet héél goed hoe jij je nu voelt! Ik heb sindsdien ook besloten om nooit meer zo'n belangrijk project met zijn tweeën te doen. Als je het alleen doet en het loopt uit of je bent te laat, dan heb je dat alleen aan jezelf te danken en hoef je aan niemand verantwoording af te leggen. Hopelijk kun je nu toch iets regelen en kom je er een beetje goed vanaf, leg het maar gewoon uit aan de docente hoor Ja die komen dit soort dingen vast wel vaker tegen!

succes ermee! Ach gut

Dakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:11

tja ik ben dit jaar op 1 vak gezakt, en dat was een les waarin samenwerken verplicht was!
anders had ik dit jaar al mijn diploma ik kon hem een jaar eerder halen als ik dat vak haalde, nou mooi niet dus.

en de mensen waarmee ik samenwerkte ging allebijde van school af, dus moet ik het vak volgend jaar helemaal opnieuw doen en ik vertik het om te gaan samen werken! maar ik denk dat mijn leraar dat maar moet gaan begrijpen.

want als ik dat vak dit jaar niet haal, moet ik verplicht van school af!

flowerxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 16:50

Het enige wat hier echt bij helpt is om mensen flink te gaan controleren. Dus vanaf het begin iedere week een vergadering waarbij iedereen al zijn stukken moet laten zien of op de mail zetten. En altijd zelf een kopie van de gemaakte stukken houden. Dus niet alles naar een klasgenoot om het uit te werken. Dat heeft mij in het verleden al eens goed geholpen. Ik had altijd verschillende stukken van klasgenoten en zo kon iedereen elkaars voortgang zien. Mensen die laat begonnen of niets deden vallen dan sneller door de mand.

Na de slechte ervaringen in het 1e jaar heb ik het altijd zo gedaan. Veel stukken uitwisselen met groepsleden, en aandringen om alles via mail te krijgen.

Verder stap altijd tijdig naar je begeleider (het beste is om dit te doen met andere groepsleden die wel hard werken). Wacht niet tot het vervelende groepslid hier tijd/zin voor heeft. Neem zelf het heft in handen en benader je begeleider voor een persoonlijk gesprek. Dat maakt de dingen veel duidelijker dan constant mailen. Neem alle verslagen en mails mee.

Andere tip die mij heeft geholpen. Spreek een datum af waarop alle groepsleden op school zijn. Dan kan de hele groep het stuk nog eens controleren en doorlezen. Daarna kan het worden ingebonden. Op die manier weet iedereen 1, dat alles goed is, 2 dat het tijdig is ingeleverd bij de docent. Ook een goede manier om fouten nog even te herstellen. Hiermee voorkom je ook dat er een slordig stuk wordt ingeleverd (denk aan enorme fouten, niet volgens de regels ingebonden, goede opmaak etc). Verder hebben wij altijd een algemene mail naar de docent verzonden. "hierbij laat ik u weten dat werkstuk X vandaag is ingeleverd etc". Dan heb je later altijd bewijs.

Na die ervaring in het eerste jaar is het met bovengenoemde maatregelen nooit meer fout gegaan. Ik laat het schrijven/inleveren van belangrijke stukken nooit volledig aan een ander over. Heb altijd het eindresultaat gezien. Misschien een tip voor anderen. Dat heeft bij mij veel ellende voorkomen.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 17:42

Zo hebben wij de laatste periode ook gewerkt. En maar goed ook, anders was het een grote puinzooi geworden. Was nu nog lastig maar uiteindelijk toch allemaal gelukt.

(We moesten een heel blad in elkaar zetten, van begin tot eind, met echte redactie e.d.)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-07 18:48

UPDATE:

Morgenmiddag heb ik een gesprek met de docente en mijn werkgroepje, mits ze op komt dagen natuurlijk Nagelbijten / Gniffelen

M'n docente had me al teruggemaild en prees me al om het feit dat ik er zo snel achteraan gegaan ben en dat ik alles op een rijtje gezet heb voor haar. Ze wil de nalatige student in kwestie het woord laten voeren, maar wilde ons er bij hebben zodat ze precies weet wat er waar van is en wat niet Duivel

Nu ook al gebleken is dat ze een ander groepje in de steek heeft gelaten wbt een presentatie, heb ik goede hoop dat het voor ons in ieder geval goed komt. Aan m'n docente en ons zal het niet liggen, het is even afwachten wat de examencommissie ervan zegt en of dit mij belet m'n P alsnog te krijgen Ja

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 22:46

Nou, dat is van de docente toch weer super!
Meid. heel veel succes morgen.
Hopelijk krijg je je propedeuse alsnog. Knipoog

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:05

Veel succes dan morgenmiddag & het beste te hopen dan maar Lachen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:15

Oef, ziet er naar uit dat het misschien dan toch goed gaat komen.

Ik heb ooit ook zoiets gehad, een project samen met 3 anderen in opdracht van een externe opdrachtgever. Voor 20 studiepunten. Daar zat een begeleider vrij dicht op dus het was al snel duidelijk dat twee meer deden dan de andere twee. Uiteindelijk heb ik samen met nog iemand een 8 gekregen, een ander een 7 en de laatste een 6.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-07 23:34

Oh ik heb ook ooit zoiets gehad...

Ak, een practische opdracht. Ik, n goede vriend van me en de eikel van de klas. Dus ik en die vriend knalhard werken, alles uitgetypt enz. En die laatste doet helemaal niets, kijkt alleen maar. Moeten een bord voor de presentatie in elkaar zetten (een dág voordat de presetatie is, want meneer kon niet eerder) en hij doet hélémaal niets... En we komen er niet uit, t werkt niet enz enz enz... Dus ik ben schreeuwend weggelopen, kom k na n half uur terug, hebben ze nog niets gedaan, toen zelf maar gedaan. Dag erop, presentatie. Ik ben er, beste vriend is er, meneer de eikel niet. En iedereen moest een praatje houden over zijn eigen stukje. Dus wij dat keurig gedaan. 2 weken later, komt meneer de eikel, houd doodleuk een presentatie over wat wij al lang verteld hebben, en krijgt verdomme nog een hoger cijfer ook...

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 18:37

Nou, vanmiddag dus een gesprek met hele werkgroep en docente gehad Ja

Ze had het werkstuk bij zich, en ik kan ook niet anders zeggen dat het er prachtig uit zag. Dat is het probleem ook nooit geweest, ik weet dat ze verder goed werk levert (en daar heeft ze nu ook wel genoeg tijd voor gehad Koe ). Dat heb ik haar ook meteen gezegd: 'Super dat het er zo mooi uitziet, had het alleen leuk gevonden als dat een week eerder geweest was Lachen '

Docente heeft haar het woord laten doen en zodra er iets niet zou kloppen aan het verhaal, zouden wij inhaken.
Het begon er dus mee dat ze in juni het hele stuk afhad, maar er tijdens het uitprinten achter kwam dat een deel van het document dus verloren gegaan was. Tot zover klopte dit, ze vertelde dat ze toen in de mediatheek op school gewerkt heeft, omdat ze dacht dat het aan haar eigen pc lag dat het document verloren was gegaan. De docente wist inderdaad te beamen dat ze haar die week in de mediatheek gezien heeft, zelf waren wij 3en die week al niet meer op school.

Er is in juni inderdaad een déél van het werkstuk ingeleverd, datgene wat we uit moesten tekenen en niet op de pc gemaakt hoefde te worden. Toen ik haar vroeg of ze het ingeleverd had, zei ze dus ja, omdat ze een deel ingeleverd had. Ze vertelde er dus alleen niet bij dat de andere helft na die week nog steeds niet klaar was
De docente heeft dat deel wel nagekeken, maar miste het 2e deel (datgene wat dus verloren gegaan is) en uiteindelijk is afgesproken dat ze het in de herkansingsweek alsnog in zou leveren (vorige week dus).

Dat wat ze op school afgemaakt heeft in juni, heeft ze op een USBstick gezet en vorige week uit willen printen. Toen bleek de fout dus niet in haar pc te zitten, maar in het hele document Blond
En zo kwam het dus dat ze op zondagavond nog steeds maar een half werkstuk had, en het niet ingeleverd is. Ze heeft toen direct contact opgenomen met de docente om het uit te leggen en wederom om uitstel te vragen, maar heeft óns dus nooit ingelicht, omdat ze dacht dat alles met een sisser af zou lopen.

Ik heb haar ook duidelijk gemaakt dat ik ontzettend boos was omdat ze gewoon gelogen heeft, ook al zegt ze dat ze dat deed om ons niet ongerust te maken. Nu ben ik nl. veel ongeruster en voel ik me flink besodemieterd. Ik heb haar ook gezegd dat ik niet denk dat ze het moedwillig niet in heeft willen leveren, dan had ze het nu nl. nog niet gehad denk ik, maar dat ze té lang heeft gewacht met serieus aan de slag gaan ermee en anderen in te lichten Hamer Bovendien had de docente het al oke gevonden als ze alleen de geschreven kladjes had laten zien, dan had ze in ieder geval geweten dat het af was, maar had ze wat extra tijd gegeven om het op een goede pc uit te werken Ja
En toen ze er zondag achterkwam dat het document nog steeds niet compleet was, had ze ons kunnen bellen, hadden we maandagochtend met z'n 4en als een gek kunnen gaan typen en was het gewoon in orde geweest Nors opkijken

Al met al gaat de docenten het per direct nakijken en kijken of het cijfer alsnog bij de administratie ingeleverd kan worden zonder problemen. Docente moest vorige week nl. al haar cijferlijsten inleveren, en het zou best kunnen dat ze zich moet verantwoorden tegenover de examencommissie. Ze verwacht echter dat het in orde komt, dus het ziet er naar uit dat dit met een sisser afloopt...
Overigens heeft het voor haar geen consequenties, het is en blijft een groepswerk, dus als we nu een cijfer krijgen, telt dat voor ons allemaal. Aan de ene kant niet eerlijk vind ik, aan de andere kant heeft ze nu haar aandeel wel geleverd (hetzij met enorme vertraging die ons allemaal de kop had kunnen kosten Scheve mond ).

Ik heb er in ieder geval m'n lering uit getrokken: vanaf nu zorg ik dat ik bij het inleveren van werkstukken zélf alle documenten al heb en voor mezelf in ieder geval het eindproduct kan inzien en inleveren, en wat een ander dan doet, moet hij/zij lekker zelf weten Doei!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 19:01

Loopt dus met een sisser af lijkt wel Lachen.

Voortaan dus zelf ook gewoon als op de computer doen en opslaan en het document bewaren. Dan heb je altijd een back-up en een digitale versie.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-07 19:05

Zeker weten, als ik zelf iets maak thuis, maak ik altijd al een back-up, sowieso op de USB-stick en vaak mail ik het even naar mezelf, voor de zekerheid Ja

Maargoed, Wet van bedrog: Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis - op het slechtst denkbare moment, zoals nu maar weer gebleken is Scheve mond
Vanaf nu wil ik alles zelf zien, hebben en nakijken Lijst (and that's the teacherspirit! *LOL* )