Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 21:44

Santos_ schreef:
Ymke schreef:
Ik denk dat ze dat niet eens erg vinden. Liever gewoon je koekje opeten dan eeh.. medelijden? met ze hebben. Maar dat kan ik ook fout hebben, ik ken bijna geen marokkaanse jongens en meiden.

Niet alleen marokkanen zijn moslim. Clown

Spuug mag je wel doorslikken hoor, maar slijm niet. En als je gaat rochelen moet je dat dus ook uitspuugen. Haha! Dat mag je niet doorslikken.


Ja dat herken ik inderdaad wel! Vork

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 20:56

Ik ga woensdag ook een dagje vasten. Clown
Kijken hoe het is.

TurdusMerula

Berichten: 23919
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 01:19

Eten lijkt me het probleem niet, maar niet drinken de hele dag is wel flink balen...

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:12

Santos_ schreef:
Ik ga woensdag ook een dagje vasten. Clown
Kijken hoe het is.


Succes! Knipoog

mereldevogel schreef:
Eten lijkt me het probleem niet, maar niet drinken de hele dag is wel flink balen...


Ja zeker! Vooral na een gymles..

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:16

ik werk op een buitenschoolse opvang, waarvan ruim de helft van de kids marokkaans of turks is, maar wanneer wij net aan het eten zijn of ik een soepje in mijn handen heb, ga ik er echt geen rekening mee houden en dan ergens anders mijn soep opdrinken. het is een keuze die zij zelf maken en het risico andere te zien eten is groot, dat weten zij.
tevens ben ik het ermee eens wat iemand hiervoor zei... ze vasten de hele dag en 's avonds en met het ontbijt schranzen ze zich zó vol dat ze geen honger meer hebben... het gevoel te voelen wat arme mensen meemaken heb je dan toch niet. hun weten dat ze na zonsondergang weer kunnen schranzen, de 'armen' weten dat ze misschien wel 4 dagen zonder eten gaan zitten.

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:31

Ik eet wel gewoon in hun bijzijn, probeer wel iets te minderen, maar hun willen ook wel dat ik gewoon eet. Tja, het is en blijft hun eigen keuze. Lachen

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:40

zielig? nee hoor, ze kiezen er zelf voor! Niemand verplicht hun er toe, hun geloof ook niet! Ik ken genoeg moslims die niet vasten(bv op mijn werk) omdat ze te hard moeten werken en hun bloeddruk of suikerspiegel het niet toelaat. "De islam" zegt zelf dat als je er niet toe in staat bent, je het beter NIET doet. Ik ken er ook die het wel doen, en dat je duidelijk merkt dat het TE zwaar is voor hun. Dan vind ik het ook belachelijk. Vasten doe je voor je gezondheid en jezelf te reinigen. Dus als je bijna flauwvalt is het niet echt gezond, doe het dan niet! Trouwens, ik heb ook van die werkdagen dat ik gewoon geen tijd heb om te eten.. En ook pas mijn eerste hap neem als het al donker is.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:45

roossie22 schreef:
ik werk op een buitenschoolse opvang, waarvan ruim de helft van de kids marokkaans of turks is, maar wanneer wij net aan het eten zijn of ik een soepje in mijn handen heb, ga ik er echt geen rekening mee houden en dan ergens anders mijn soep opdrinken. het is een keuze die zij zelf maken en het risico andere te zien eten is groot, dat weten zij.
tevens ben ik het ermee eens wat iemand hiervoor zei... ze vasten de hele dag en 's avonds en met het ontbijt schranzen ze zich zó vol dat ze geen honger meer hebben... het gevoel te voelen wat arme mensen meemaken heb je dan toch niet. hun weten dat ze na zonsondergang weer kunnen schranzen, de 'armen' weten dat ze misschien wel 4 dagen zonder eten gaan zitten.


Vol schranzen..vind ik niet echt een goed woord. Hier krijgen ze gewoon een normaal avondeten hoor en hun hebben ook honger s ochtends de eerste pauze.
Maar het klopt wel dat het hun keuze is.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 09:46

Nashke schreef:
zielig? nee hoor, ze kiezen er zelf voor! Niemand verplicht hun er toe, hun geloof ook niet! Ik ken genoeg moslims die niet vasten(bv op mijn werk) omdat ze te hard moeten werken en hun bloeddruk of suikerspiegel het niet toelaat. "De islam" zegt zelf dat als je er niet toe in staat bent, je het beter NIET doet. Ik ken er ook die het wel doen, en dat je duidelijk merkt dat het TE zwaar is voor hun. Dan vind ik het ook belachelijk. Vasten doe je voor je gezondheid en jezelf te reinigen. Dus als je bijna flauwvalt is het niet echt gezond, doe het dan niet! Trouwens, ik heb ook van die werkdagen dat ik gewoon geen tijd heb om te eten.. En ook pas mijn eerste hap neem als het al donker is.


Maar ik denk toch dat ze het willen proberen, al vind ik het te gek voor woorden dat sommige er gewoon ziek van worden door niet eten dan denk ik echt waar ben je mee bezig.
Lachen

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 10:27

IceEva schreef:

Vol schranzen..vind ik niet echt een goed woord. Hier krijgen ze gewoon een normaal avondeten hoor en hun hebben ook honger s ochtends de eerste pauze.
Maar het klopt wel dat het hun keuze is.


moet je eens bekijken en horen wat veel moslims elke avond eten, das geen bordje eten en een toetje hoor.... dat zijn volledige vreetpartijen met vééééééél eten, 's ochtends ontbijten ze ook net zoveel als ze opkunnen, dan komen ze de rest van de dag vrij makkelijk door.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-06 11:40

Ik hoor juist dat ze s ochtends vaak niet eten, omdat ze het eten dan niet weg kunnen krijgen (jongensverschijnsel volgens mij Knipoog )

Targaryen

Berichten: 9350
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:48

Santos_ schreef:
Niet alleen marokkanen zijn moslim. Clown

Maar in dit geval ging het wel om marokkaanse jongens. Knipoog

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:58

IceEva schreef:
Ik hoor juist dat ze s ochtends vaak niet eten, omdat ze het eten dan niet weg kunnen krijgen (jongensverschijnsel volgens mij Knipoog )


nee hoor, dit hoor ik ook geregeld [en niet alleen van jongens Tong uitsteken ]..

maar eigenlijk is het ook logisch, als ik om half 6 het 's morgens moet ontbijten en ik net mijn ogen open heb krijg ik ook niks door mijn keel. en na het bidden mogen zij niks meer eten..

sundance11

Berichten: 959
Geregistreerd: 13-05-05
Woonplaats: Spijk (GLD)

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:14

roossie22 schreef:

moet je eens bekijken en horen wat veel moslims elke avond eten, das geen bordje eten en een toetje hoor.... dat zijn volledige vreetpartijen met vééééééél eten, 's ochtends ontbijten ze ook net zoveel als ze opkunnen, dan komen ze de rest van de dag vrij makkelijk door.


Juist! En daarom snap ik het doel niet van de ramadan! je inleven in armeren ja die vreten hun buikjes 's nachts zeker ook helemaal vol. Als je je echt in wilt leven in de armeren moet je het doen met wat water, als het kan vervuild water en wat droge rijst en als je gelukt hebt kun je je er een zelf gevangen visje bijeten. oja en wat fruit, maar volgens hebben ze dat nog niet eens in de woestijn van afrika!!!!

roxiie

Berichten: 7838
Geregistreerd: 22-09-05

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 15:22

Citaat:
moet je eens bekijken en horen wat veel moslims elke avond eten, das geen bordje eten en een toetje hoor.... dat zijn volledige vreetpartijen met vééééééél eten, 's ochtends ontbijten ze ook net zoveel als ze opkunnen, dan komen ze de rest van de dag vrij makkelijk door.

Juist! En daarom snap ik het doel niet van de ramadan! je inleven in armeren ja die vreten hun buikjes 's nachts zeker ook helemaal vol. Als je je echt in wilt leven in de armeren moet je het doen met wat water, als het kan vervuild water en wat droge rijst en als je gelukt hebt kun je je er een zelf gevangen visje bijeten. oja en wat fruit, maar volgens hebben ze dat nog niet eens in de woestijn van afrika!!!!


Wat ben ik het hier toch roerend mee eens!
Of ik het vervelend/naar vind om te eten als er moslims bij zijn.. Nee, absoluut niet, wij kiezen er niet voor dat hun niet gaan eten dat doen ze zelf, ik heb dus absoluut geen medelijden, ook niet met het hier boven genoemde voorbeeld over koekjes, chips en ruzie maken.
Wat ik wel vind is dat ze deo moeten gebruiken, want door het scherpe eten en het zweet stinken ze gigantisch.

Ashquar

Berichten: 1229
Geregistreerd: 27-05-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 18:50

Niet iedereen gaat zich volschranzen.. En dan nog, niemand in Nederland vast terwijl dat eigenlijk ook hoorde voor carnaval. Wees blij dat moslims dan niet alleen het suikerfeest gaan vieren zonder te vasten. Clown Dus iedereen kan het wel afkraken maar de mensen die carnaval vieren vasten niet eens.

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:07

Santos_ schreef:
Niet iedereen gaat zich volschranzen.. En dan nog, niemand in Nederland vast terwijl dat eigenlijk ook hoorde voor carnaval. Wees blij dat moslims dan niet alleen het suikerfeest gaan vieren zonder te vasten. Clown Dus iedereen kan het wel afkraken maar de mensen die carnaval vieren vasten niet eens.


hier ben ik het volledig mee eens

dwaallicht

Berichten: 3552
Geregistreerd: 27-12-04

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 17:48

Ik ken een Marokkaans meisje die ook Ramadan houdt.
De dag dat haar sprak had ze erge keelpijn en ze mocht niks drinken, maar ze wou het zelf graag volhouden.
Ze vertelde dat het de bedoeling was om aan de armen te denken als je ramadan houdt, maar ook om je lichaam en geest te reinigen.
Op zich vind ik het wel heel goed dat ze dat doen, heb ik wel bewondering voor.Ik zal ook niet zo snel gaan eten of drinken als ik bij iemand ben die ramadan houdt, gewoon omdat je het niet moeilijker wilt maken.

IceEva

Berichten: 5849
Geregistreerd: 30-05-05
Woonplaats: Oud Gastel

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 17:54

dwaallicht schreef:
Ik ken een Marokkaans meisje die ook Ramadan houdt.
De dag dat haar sprak had ze erge keelpijn en ze mocht niks drinken, maar ze wou het zelf graag volhouden.
Ze vertelde dat het de bedoeling was om aan de armen te denken als je ramadan houdt, maar ook om je lichaam en geest te reinigen.
Op zich vind ik het wel heel goed dat ze dat doen, heb ik wel bewondering voor.Ik zal ook niet zo snel gaan eten of drinken als ik bij iemand ben die ramadan houdt, gewoon omdat je het niet moeilijker wilt maken.


Ja, dat vind ik dan weer zo zielig! Maar wel knap dat ze het volhouden. Ja

Ik heb geen last van naar zweet stinkende Marrokaanse jongens hoor, enne vorige week spoot er eentje nog in de gang met zijn geurtje.. Vork

Yellowcab
Berichten: 2863
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:02

Ik vind het echt niet zielig ze kiezen er tenslotte zelf voor. Je kiest ook zelf voor je geloof dat kun je niemand opdringen. Ik heb er wel respect voor! De mensen die ik ken die het deden zeiden dat ze eigenlijk geen honger hadden en ze vonden het goed als we gewoon gingen eten (als je in de kantine zit en je zou er niet tegen kunnen als je aan het vasten bent vind ik ook wel dat je daar niet moet gaan zitten niet banketstaaf bedoelt maar als ze er last van hebben kunnen ze het zelf ook uit de weg gaan)

Ethelate

Berichten: 21125
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 18:27

roxiie schreef:
Citaat:
moet je eens bekijken en horen wat veel moslims elke avond eten, das geen bordje eten en een toetje hoor.... dat zijn volledige vreetpartijen met vééééééél eten, 's ochtends ontbijten ze ook net zoveel als ze opkunnen, dan komen ze de rest van de dag vrij makkelijk door.

Juist! En daarom snap ik het doel niet van de ramadan! je inleven in armeren ja die vreten hun buikjes 's nachts zeker ook helemaal vol. Als je je echt in wilt leven in de armeren moet je het doen met wat water, als het kan vervuild water en wat droge rijst en als je gelukt hebt kun je je er een zelf gevangen visje bijeten. oja en wat fruit, maar volgens hebben ze dat nog niet eens in de woestijn van afrika!!!!


Wat ben ik het hier toch roerend mee eens!
Of ik het vervelend/naar vind om te eten als er moslims bij zijn.. Nee, absoluut niet, wij kiezen er niet voor dat hun niet gaan eten dat doen ze zelf, ik heb dus absoluut geen medelijden, ook niet met het hier boven genoemde voorbeeld over koekjes, chips en ruzie maken.


Precies.
Vorige week zat ik net mijn brood te eten toen we een architectuur les hadden waar we met zijn 9e in een kring zitten en daar zit een turkse jongen bij die aan de ramadan doet. Hij zat het brood echt uit mijn handen te kijken.
Het is zijn keuze, prima. Maar ik heb me niet 's ochtends helemaal vol zitten stouwen en wil dus gewoon mijn normale ritme vasthouden en ga dan niet 2 uur wachten omdat hij het anders ziet.

En over dat carnaval, ik ben dan een brabander, maar ten eerste niet gedoopt, laat staan gelovig opgevoed en ik vier nooit carnaval, dus ik heb nog nooit gevast. Alle respect voor mensen die het wel doen, maar je eerst volproppen met eten, om vervolgens 10 uur niet te eten, heeft niks te maken met wat de mensen die echte honger doorstaan!

snoetie

Berichten: 1687
Geregistreerd: 11-09-04
Woonplaats: landgraaf, zuid-limburg!

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 19:13

argh had ik net een heel verhaal getypt doet mijn computer raar, dus nu even in het kort Knipoog

Ethelate schreef:
En over dat carnaval, ik ben dan een brabander, maar ten eerste niet gedoopt, laat staan gelovig opgevoed en ik vier nooit carnaval, dus ik heb nog nooit gevast. Alle respect voor mensen die het wel doen, maar je eerst volproppen met eten, om vervolgens 10 uur niet te eten, heeft niks te maken met wat de mensen die echte honger doorstaan!


en wat moeten zij dan doen? gewoon niet eten zodat ze doodgaan? daar helpen ze zeker andere mensen niet mee..
ben juist blij dat er wèl nog mensen zijn die aan andere mensen in de wereld denken die het niet zo goed hebben als zij, ook al hebben zij wel de mogelijkheid om de hele dag door te eten.

maargoed, het gaat hier de hele tijd over het eten en niet over de andere dingen wat tijdens de ramadan worden gedaan..

ik vraag me af of iedereen hier wel weet wat de moslims doen en eten tijdens de ramadan, want het lijkt net of de meeste reacties voortvloeien uit vooroordelen.. jammer

Ethelate

Berichten: 21125
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:08

Dat zeg ik niet. Maar je 's ochtends vol proppen om dan 10 uur niet te eten en weten dat er dan weer in overvloed eten is, dàt heeft niks te maken met wat mensen met echte honger doorstaan. Daarom vind ik het een rare gedachten 'om te voelen wat zij voelen' want zij kunnen zich niet in het donker wel vol eten.
Ieder zijn geloof en rituele, alle respect maar ik vind dat je het niet kunt vergelijken met mensen die altijd ondervoedt zijn/honger hebben.

_rosita_

Berichten: 6800
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: 't dorpie

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:15

Ethelate schreef:
Dat zeg ik niet. Maar je 's ochtends vol proppen om dan 10 uur niet te eten en weten dat er dan weer in overvloed eten is, dàt heeft niks te maken met wat mensen met echte honger doorstaan. Daarom vind ik het een rare gedachten 'om te voelen wat zij voelen' want zij kunnen zich niet in het donker wel vol eten.
Ieder zijn geloof en rituele, alle respect maar ik vind dat je het niet kunt vergelijken met mensen die altijd ondervoedt zijn/honger hebben.


dit is precies wat ik in mijn reactie even terug ook bedoelde.....
de echte 'armen' weten dat het 1,5,10,20 dagen kan duren voor ze weer iets te eten hebben, ze mensen die aan ramadan doen weten dat er s'avonds weer een heerlijk maal voor hun neus staat wat ze naar binnen kunnen stouwen... vind daar idd geen gevoel bij zitten wat 'armen' voelen

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Re: Vrienden die aan de Ramadan doen op school!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 10:49

ja, en wat me opvalt.. Ik dacht dat ze om 19.10 weer mochten eten, en dan staan ze daar al van 18.50 klaar met hun broodje in de hand.. Tellen echt af, en hap, hun eerste beet zal geen minuut later zijn...