Hoe moet ik het vertellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

September

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:15

Denk er goed over na. Ik heb mijn 1e jaar in een mavo/havo klas verknald en ben op een nippertje naar 2 mavo gegaan. Gek genoeg haalde ik in de 2e de hoogste cijfers van de afdeling, mijn laagste cijfer was een 7.3. Ik mocht voor wiskunde niet van mavo2 naar havo 3. Achteraf heel stom, voor wiskunde sta ik nu een 9, en heb het hele jaar in 3mavo nog geen ruk uitgevoerd.

Vmbo is echt makkelijk als je van het havo komt, ookal had je er moeite mee. Het werktempo en leerstof is zo veel makkelijker...
Denk heel goed na. Als je bijvoorbeeld afpreekt met je afdelingsleider en schoolhoofd dat je het eerste blok probeert op havo niveau, en als het niet goed gaat je alsnog naar mavo kan.

Wanneer je keus dus al vast staat, heb het er met je ouders over wat zij vinden van de houding van je grootouders. Vertel dat je het moeilijk vind het ze te zeggen, en of ze jou er misschien een handje mee kunnen helpen.

Heel veel sterkte ermee,
Julia.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:19

Nou het staat al vast dat ik naar VMBO ga, heb er met de leraren van de vakken waarmee ik het moeilijk heb over gehad, en ze zeiden allemaal dat het 't beste is.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:20

[zeur mode on] Kun je echt geen havo? Doe je je uiterste best en is het niet genoeg? Ik weet wel waarom je ouders en je grootouders dit niet zo leuk vinden. Hoe hoger je niveau, hoe beter je vervolg opleiding hoe meer kans op een goede en goed betaalde baan in de toekomst. het is niet leuk om te moeten schrapen zodat je vanavond weer kan eten, het is niet leuk om veel moeite te doen voor huursubside en een aanvullende uitkering, het is niet prettig om afhankelijk te moeten zijn van je partner die meer verdient.
Natuurlijk kun je uiteindelijk ook wel met VMBO een goede en een ook wel een aardig betaalde baan versieren. Maar dan maak je je hetzelf moeilijk door. Dus als je met hard werken toch Havo/vwo kan doen, dan maar een paar jaar krom liggen in de studie boeken. Allemaal voor later!

En tja, als je het echt niet trekt, dan houdt het op.

enne, verder hebben je opa en oma maar pech, als jij weet dat je het niet kan dan hebben zij daar maar genoegen mee te nemen!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:21

Nee ik leer nu al kei veel per dag, en nog krijg ik maar een 6je! ik doe echt wel mijn best..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:23

Het gaat er ook om hoe je leert natuurlijk daar kan ik niet naar kijken.
Ik kon ook geen havo toen ik nog op de havo zat.
Nu heb ik sinds kort mijn Post-HBO opleiding afgerond met succes en een andere manier van leren.

_Nicky

Re: Hoe moet ik het vertellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:23

Gewoon naar het VMBO gaan, als Vwo jou niet ligt, kan je er ook niets aandoen!
Ik zou het er met je ouders overhebben in iedergeval.
Misschien kan je na je diploma van het Vmbo wel Havo gaan doen?

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:24

ja ik was het wel vanplan om daarna gewoon nog 2 jaar havo te doen, En anders eerst MBO en daarna HBO

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:27

Qimm: het is jammer dat je niet even het hele topic hebt gelezen. Robin heeft al aangegeven dat zowel haar ouders als haar docenten het begrijpen en erachter staan.

Daarbij is het VMBO-TL met daarna een volledige MBO-opleiding geen schande! Het grootste deel van Nederland heeft een dergelijk niveau, en het leidt echt niet tot 'krom liggen en zorgen met huurtoeslag en uitkeringen'. Jouw voorstelling van het VMBO en het vervolg is wel heel erg negatief, en dat is nergens voor nodig.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:32

Je kunt beter VMBO doen, daar goed scoren, je goed in je vel voelen etc. dan ongelukkig, overbelast en met faalangst de HAVO moeten doen.
Dat je nu VMBO gaat doen, wil niet zeggen dat je niet alsnog naar het HBO of universiteit kunt. Je kunt na het VMBO alsnog naar de HAVO en misschien zelfs van daaruit naar het VWO. Je kunt ook MBO gaan doen, erna HBO (evt. alleen propedeusejaar halen) en dan universiteit.
Waar het om gaat is dat JIJ je er goed bij voelt en dat kan niemand anders voor je kiezen of beslissen.

60% van de Nederlandse jongeren zit op het VMBO, HAVO/VWO is dus 'de upperclass', ik word er wel eens moe van dat mensen denken dat VMBO niks waard is. Je scoort gewoon gemiddeld en dat is prima. Die leerlingen zijn ook gewoon normaal, het is niet zo dat je ineens tussen allemaal tuig terecht komt (waar sommige ouders/grootouders bang voor zijn). Zolang jij er alles aan hebt gedaan om je op de HAVO te kunnen handhaven, hoef je jezelf niets te verwijten.

Heel veel succes op het VMBO!

Jules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:36

Ik zou het zelf tegen me grootouders zeggen, maar wel je ouders meenemen
Beter dan je best kan je toch niet doen? en trouwens, het is jou leven en daar moeten hun zich maar bij neerleggen..

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:41

Shadow0 schreef:
Qimm: het is jammer dat je niet even het hele topic hebt gelezen. Robin heeft al aangegeven dat zowel haar ouders als haar docenten het begrijpen en erachter staan.

Daarbij is het VMBO-TL met daarna een volledige MBO-opleiding geen schande! Het grootste deel van Nederland heeft een dergelijk niveau, en het leidt echt niet tot 'krom liggen en zorgen met huurtoeslag en uitkeringen'. Jouw voorstelling van het VMBO en het vervolg is wel heel erg negatief, en dat is nergens voor nodig.

Komt door de 2 verdiener cultuur in nederland. Als je alleen bent en je hebt een huisje en je hebt een MBO opleiding niveau, dan mag je je best doen om rond te komen.

Mijn voorstelling van het vmbo id het vervolg is vrij correct. Ik wás een mavo-er ik wás een mbo-er. Ik weet hoe het eruit ziet, ik weet wat je er mee kan bereiken. het is zeker geen schande, absoluut niet. Maar zoals ik al zei, jezelf onderhouden met een degelijk opleidings niveau is geen makkie.

Ik had het topic globaal door gelezen.
Ik had docenten die riepen dat ik niet thuishoorde op de havo, dat ik het simpelweg niet kon, en dat geloofde ik oo, want ik deed mijn best en ik kon het niet. Dat klopt. maar ik deed verkeerd miijn best. Dat weet ik nu, ik heb anders leren leren en ik als meisje die niet goed genoeg was voor de havo heeft nu na haar MBO een post-HBO opleiding gevolgd, post HBO de opleidingseis is dan eigenlijk ook HBO. Er werd voor mij een uitzondering gemaakt en die heb ik gegrepen.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:52

Qimm: hoewel ik blij ben dat het voor jou uiteindelijk zo gelopen is, is jouw ervaring niet representatief voor al die miljoenen die een MBO-opleiding hebben gehaald of zullen halen. Jij ziet natuurlijk vooral je eigen situatie, en dat is logisch, maar dat is voor iedereen weer anders.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-06 15:55

En ik denk, dat als ik het ze verteld heb, ze kwaad zullen zijn, maar als ik volgend jaar met goede punten terugkom, dat ze dan toch trots zullen zijn

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 15:57

Dat weet ik. Bedoelde alleen maar te zeggen dat er misschien meer in zit dan het nu lijkt. jammer als je daar te laat achterkomt, de leeftijd waarop ze nu is is de meest ideale leeftijd om veel te leren, hoe ouder hoe moeilijker.
Maar goed de beslissing is rond en het lijkt nu ook de beste keuze.

Robin; veel succes op het vmbo! Maak er wat moois van.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 22:35

je kan niet havo 3 deels doen en dan naar vmbo3, in havo 3 behandelen ze dezelfde stof als in vmbo4..
Als het echt niet lukt is het echt geen schande hoor, tuurlijk zal je het je aantrekken wat je grootouders zeggen maar laat ze maar. Het is waarschijnlijk zo wat je zelf ook al zegt, dat ze volgend jaar trots op je zullen zijn om je mooie punten
veel succes op het vmbo volgend jaar!

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 23:26

De 3e klas van de havo is idd makkelijker dan de 2e, maar na de 3e komt ook nog de 4e en dat is gelijk een stuk pittiger. Ik zou ook gewoon eerst VMBO doen en dan kun je altijd nog havo doen, dat duurt misschien een jaartje langer maar dat is voor jezelf ook fijner waarschijnlijk.

Misschien zijn je grootouders wel teleurgesteld, maar uiteindelijk willen ze ook heus wel dat je goed in je vel zit alleen zal het misschien even duren voor ze zich dat helemaal realiseren. Maar je leeft je eigen leven en je kunt niet iedereen tevreden stellen
Succes ermee.,!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-06 07:21

Mijn vader gaat het mijn grootouders vertellen, want ikzelf durf het echt niet, gister was mijn moeder jarig, en toen zei mijn oma weer van: Gaat robin over? Pap zei: Waarschijnlijk niet (hij heeft het dus al half gezegt) Oma: Dan krijgt ze met mij te maken..

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:54

En, weten je grootouders het nu al?
Zoja, hoe reageerden ze erop?

Julia Doei!

Marieketje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:00

Ik zou het gewoon met een grap vertellen en als ze heel boos worden gewoon weg lopen Cool
En wachten tot ze zelf weer bij je komen dat hun weer de eerste stap zetten Tong uitsteken
Jij kan er ook neit veel aan doen denk ik
xx

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:05

ik snap niet wat jou grootouders met jouw toekomst te maken hebben....je hebt helemaal gelijk als het niet lukt een stapje terug doet..zet hem op bij je grootouders het is jouw toekomst.

Nathazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:11

Heb het hele topic doorgelezen en ben toch wel benieuwd wat je grootouders ervan hebben gezegd! Veel succes in ieder geval in het nieuwe schooljaar!

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:22

Ja, ik ben ook benieuwd! Wat zeiden ze? Lachen

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-06 17:57

Nou ik heb het nog niet 100 % verteld, maar ze vroeg zo van en ga je over? ik zo, waarschijnlijk niet, toen keek ze me echt zo aan van: Wat zeg je nu? Toen kreeg ik weer een hele preek dat ik het verstand ehb enzo, en dat ik gewoon een luilak ben enzo (heb ik al 10000x gehoord) Toen ben ik weggelopen, als ik mijn raport heb, dan vertel ik het gewoon

Intervarno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 18:06

Ohja.... Echt vervelend voor je.... Als je het gewoon niet kunt, ben je echt geen luilak hoor!

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 21:57

Wat gemeen! Alsof jij dit allemaal als fijn ervaart Verward tja.. Veel succes ermee! En dat je hier zo verschrikkelijk mee bezig bent, maakt jou tot een heel nadenkend mens en absoluut GEEN luilak! Knipoog Lachen

Julia Lachen