Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Vjestagirl schreef:Ik kan me zomaar voorstellen dat hij misschien minder sociale aansluiting heeft omdat hij zo veel slimmer is dan andere kinderen. Ik zou hem buiten school om lekker met z'n vriendjes laten spelen, misschien groepsspeelmiddagen organiseren op woensdag of zaterdag ofzo, maar hem wel doorplaatsen naar groep 7. De kans dat hij daar aansluiting vindt omdat hij dan qua intelect meer op zn niveau zit is groot.
BoktVerlaten schreef:Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Mijn zoon is van groep 1 naar 3 gegaan en met kerst door naar groep 4. Daarna groep 8 overgeslagen en met 9.5 jaar naar het VWO. Het grote voordeel van vroeg versnellen vond ik dat hij “meegegroeid” is met zijn oudere klasgenoten. Op de basisschool was ook geen enkel sprake van sociale problemen of aansluitingsproblemen.
De eerste twee jaar op de middelbare school waren ook prima, goede aansluiting en hij was soc./emo sterk en stabiel.
In het derde jaar van de middelbare school kwamen de eerste aansluit-problemen met zijn klasgenoten want die doken de pubertijd in. En dan is het verschil tussen 11 en 14 wel groot.
Wij hebben toen gekozen voor een particuliere VWO met kleine klassen waar iedereen elkaar goed kent. Daar vond hij zijn draai weer. Toen hij 13 was, had hij weer prima aansluiting met zijn klasgenoten. Op 14 jaar moest hij gaan studeren, hij heeft toen een studierichting gekozen die achteraf niet leuk was. Jaar afgemaakt en met 15 jaar naar een andere universiteit en die gekozen studierichting was helemaal naar zijn zin.
Bij de start van zijn uni had hij meteen aansluiting ook al mocht hij van mij op 15 jarige leeftijd niet het “studentenleven” leiden met bier en feestjes. Maar dat heeft hij niet gemist aangezien hij in zijn woonplaats een grote fijne vriendenclub heeft. Tijdens de uni activiteiten en lessen had hij prima aansluiting met medestudenten. Wij hebben nooit zijn leeftijd besproken op de uni, geen extra aandacht aan besteed en ook zijn medestudenten weten het meestal niet. Geen enkel probleem. Nou moet ik wel zeggen dat hij een vlotte stoere vent is van bijna 2 meter lang en ook toen hij 15 was, was het al een hele vent.
Inmiddels is hij bijna klaar met zijn bachelor en mag hij nu eindelijk een biertje mee drinken.
Volgend jaar start hij met een master…..
Kortom…. Het hoeft allemaal geen kommer en kwel te zijn, het hangt erg van de sociale vaardigheden van het kind af. Mijn zoon heeft even een lastige 2 jaar gehad tussen 11 en 13 toen zijn klasgenoten in de puberfase zaten en hij niet. Gelukkig had hij buiten school een eigen vriendengroep en die is altijd belangrijk en stabiel gebleven. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het versnellen bij ons goed heeft uitgepakt met een vrolijke sociale en stabiele jong volwassene als resultaat.
Succes met dit traject, het is en blijft lastig!
BoktVerlaten schreef:Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Mijn zoon is van groep 1 naar 3 gegaan en met kerst door naar groep 4. Daarna groep 8 overgeslagen en met 9.5 jaar naar het VWO. Het grote voordeel van vroeg versnellen vond ik dat hij “meegegroeid” is met zijn oudere klasgenoten. Op de basisschool was ook geen enkel sprake van sociale problemen of aansluitingsproblemen.
De eerste twee jaar op de middelbare school waren ook prima, goede aansluiting en hij was soc./emo sterk en stabiel.
In het derde jaar van de middelbare school kwamen de eerste aansluit-problemen met zijn klasgenoten want die doken de pubertijd in. En dan is het verschil tussen 11 en 14 wel groot.
Wij hebben toen gekozen voor een particuliere VWO met kleine klassen waar iedereen elkaar goed kent. Daar vond hij zijn draai weer. Toen hij 13 was, had hij weer prima aansluiting met zijn klasgenoten. Op 14 jaar moest hij gaan studeren, hij heeft toen een studierichting gekozen die achteraf niet leuk was. Jaar afgemaakt en met 15 jaar naar een andere universiteit en die gekozen studierichting was helemaal naar zijn zin.
Bij de start van zijn uni had hij meteen aansluiting ook al mocht hij van mij op 15 jarige leeftijd niet het “studentenleven” leiden met bier en feestjes. Maar dat heeft hij niet gemist aangezien hij in zijn woonplaats een grote fijne vriendenclub heeft. Tijdens de uni activiteiten en lessen had hij prima aansluiting met medestudenten. Wij hebben nooit zijn leeftijd besproken op de uni, geen extra aandacht aan besteed en ook zijn medestudenten weten het meestal niet. Geen enkel probleem. Nou moet ik wel zeggen dat hij een vlotte stoere vent is van bijna 2 meter lang en ook toen hij 15 was, was het al een hele vent.
Inmiddels is hij bijna klaar met zijn bachelor en mag hij nu eindelijk een biertje mee drinken.
Volgend jaar start hij met een master…..
Kortom…. Het hoeft allemaal geen kommer en kwel te zijn, het hangt erg van de sociale vaardigheden van het kind af. Mijn zoon heeft even een lastige 2 jaar gehad tussen 11 en 13 toen zijn klasgenoten in de puberfase zaten en hij niet. Gelukkig had hij buiten school een eigen vriendengroep en die is altijd belangrijk en stabiel gebleven. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het versnellen bij ons goed heeft uitgepakt met een vrolijke sociale en stabiele jong volwassene als resultaat.
Succes met dit traject, het is en blijft lastig!
nicole_floor schreef:Zoontje van een vriendin heeft dit ook. Hij heeft zelf duidelijk aangegeven dat hij in zijn eigen klas wil blijven. Volgens mij gaat hij nu 1 of 2 keer in de week een aantal uur naar een hogere groep.
Sheran schreef:Dergelijke dingen doen om het sociale aspect vind ik lastig. je ziet vaak bij HB-kinderen dat ze aan volwassenen hangen/niet veel vriendjes hebben, maar dat ligt ook aan het feit dat ze bij hun eigen leeftijdsgroep gewoon geen aansluiting kunnen vinden omdat die niet zo ver zijn. HB-kinderen kunnen ook juist sociaal wat meer opbloeien bij mensen die net als zij zijn.
musiqolog schreef:Vjestagirl schreef:Ik kan me zomaar voorstellen dat hij misschien minder sociale aansluiting heeft omdat hij zo veel slimmer is dan andere kinderen. Ik zou hem buiten school om lekker met z'n vriendjes laten spelen, misschien groepsspeelmiddagen organiseren op woensdag of zaterdag ofzo, maar hem wel doorplaatsen naar groep 7. De kans dat hij daar aansluiting vindt omdat hij dan qua intelect meer op zn niveau zit is groot.
En ik denk dat dat best meevalt.
Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met een milde vorm van autisme. Dat was bij mij de voornaamste reden dat de omgang met andere kinderen stroef verliep. Niet het feit dat ik al in groep 5 wist hoe je een vierkantswortel moest trekken en dat er maar één ander kind in de klas was dat dat begreep.
Hoogbegaafdheid meet je puur in schoolse intelligentie: taal, rekenen, informatieverwerking. Het zegt niets over je emotionele volwassenheid: die kan elk niveau hebben. Op school zit je met een hele groep mensen van je eigen leeftijd; nergens leert een kind zoveel op sociaal gebied als daar. Op het schoolplein praat je meestal wel over andere dingen dan taal en rekenen. Dus in de meeste gevallen is het wel fijn als je kind, tussen twee lessen in, gewoon met andere kinderen kan omgaan op het emotionele niveau dat bij zijn leeftijd past. Stel dat hij straks in de tweede zit en hij is elf, twaalf jaar. Dan hoort hij de hele dag stoere verhalen over seks, drugs en "als ik de kans krijg jat ik iets van mijn ouders". Daar moet je toch niet aan denken?
magicmist schreef:Bedankt iedereen. Fijn dat ik eigenlijk hoor om niet te versnellen. Dit is ook onze mening.
Mijn zoontje zelf weet het niet goed als ik het vraag.
We gaan nu inzetten op verrijking. Dmv projecten.
Hij doet nu al veel buiten de klas om. Plusklas. Projecten en spaans leren.
Dus hopelijk krijgen we meer voor elkaar kwa uitdagen.