Kind 9 versnellen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vjestagirl

Berichten: 26919
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:04

Ik kan me zomaar voorstellen dat hij misschien minder sociale aansluiting heeft omdat hij zo veel slimmer is dan andere kinderen. Ik zou hem buiten school om lekker met z'n vriendjes laten spelen, misschien groepsspeelmiddagen organiseren op woensdag of zaterdag ofzo, maar hem wel doorplaatsen naar groep 7. De kans dat hij daar aansluiting vindt omdat hij dan qua intelect meer op zn niveau zit is groot.

ikkedus
Berichten: 3773
Geregistreerd: 24-09-05

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:08

@vjestagirl; peers moeten op HB denkniveau zitten en dan moeten die maar net in die groep 7 zitten.
Cognitief zal het wellicht qua leerstoel een half jaar genoeg zin , maar echte peers zijn absoluut geen gegeven. Eén HB leerling heeft een wezenlijk andere belevingswereld

xPabloBokt
Fotograaf

Berichten: 10300
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:16

Ik zou ook zeggen niet versnellen, met name door het sociale component. Ik ben zelf ook HB kind geweest met sociale hindernissen en heb de basisschool op standaard tempo afgemaakt.

Voor mij is de sociale component op dat moment alsnog niet goed gekomen helaas, dus ik ben blij voor je zoontje dat dat bij hem nu wel goed gaat. Benadrukt voor mij nog meer de noodzaak om hem lekker te laten zitten en met zijn vriendjes te laten blijven. Als hij hier nu gelukkig is dan zou ik het zo houden, hij is maar een keer kind. Het huidige plan klinkt goed, eventueel kun je indien hij aangeeft het nodig te hebben bekijken wat je hem eventueel buiten school nog kunt aanbieden om hem te blijven prikkelen. Misschien is het niet alleen schoolmaterie waarop hij uitgedaagd moet/wil worden, maar zit prikkeling voor hem wellicht ook in andere dingen?

musiqolog
Berichten: 3681
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:18

Vjestagirl schreef:
Ik kan me zomaar voorstellen dat hij misschien minder sociale aansluiting heeft omdat hij zo veel slimmer is dan andere kinderen. Ik zou hem buiten school om lekker met z'n vriendjes laten spelen, misschien groepsspeelmiddagen organiseren op woensdag of zaterdag ofzo, maar hem wel doorplaatsen naar groep 7. De kans dat hij daar aansluiting vindt omdat hij dan qua intelect meer op zn niveau zit is groot.

En ik denk dat dat best meevalt.

Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met een milde vorm van autisme. Dat was bij mij de voornaamste reden dat de omgang met andere kinderen stroef verliep. Niet het feit dat ik al in groep 5 wist hoe je een vierkantswortel moest trekken en dat er maar één ander kind in de klas was dat dat begreep.

Hoogbegaafdheid meet je puur in schoolse intelligentie: taal, rekenen, informatieverwerking. Het zegt niets over je emotionele volwassenheid: die kan elk niveau hebben. Op school zit je met een hele groep mensen van je eigen leeftijd; nergens leert een kind zoveel op sociaal gebied als daar. Op het schoolplein praat je meestal wel over andere dingen dan taal en rekenen. Dus in de meeste gevallen is het wel fijn als je kind, tussen twee lessen in, gewoon met andere kinderen kan omgaan op het emotionele niveau dat bij zijn leeftijd past. Stel dat hij straks in de tweede zit en hij is elf, twaalf jaar. Dan hoort hij de hele dag stoere verhalen over seks, drugs en "als ik de kans krijg jat ik iets van mijn ouders". Daar moet je toch niet aan denken?
Laatst bijgewerkt door musiqolog op 06-06-24 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DrawnHorse

Berichten: 1573
Geregistreerd: 19-09-13
Woonplaats: Grens tussen Groningen en Friesland

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:28

Als leerkracht van het voorgezet onderwijs zie ik vaak dat een hoogbegaafde leerling die een aantal klassen over slaat, eind klas 2/ in klas 3 het zwaar krijgt en regelmatig vast loopt op sociaal- en emotioneel gebied als deze leerling op een reguliere school zit. Nu is de school waar ik werk absoluut niet regulier en hebben wij veel maatwerk voor de leerlingen. De rest van klas is dan al richting de 16 en de HB leerling is 13/14 jaar oud en dat is toch wel een groot verschil op die leeftijd. Zeker als de leerling niet sterk in zijn schoenen staat.

Mijn advies als VO-docent is om je zoontje geen klassen over te laten slaan.
Wel zou ik om mij heen kijken of er mogelijkheden zijn voor extra begeleiding gespecialiseerd op HB kinderen. Er zijn ook VO-scholen die gericht zijn op het HB, waar je zoontje in de toekomst mogelijk naar toe zou als hij daar aan toe is.

magicmist

Berichten: 3488
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 23:44

Bedankt iedereen. Fijn dat ik eigenlijk hoor om niet te versnellen. Dit is ook onze mening.
Mijn zoontje zelf weet het niet goed als ik het vraag.
We gaan nu inzetten op verrijking. Dmv projecten.
Hij doet nu al veel buiten de klas om. Plusklas. Projecten en spaans leren.
Dus hopelijk krijgen we meer voor elkaar kwa uitdagen.

Sheran

Berichten: 17636
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:50

Dergelijke dingen doen om het sociale aspect vind ik lastig. je ziet vaak bij HB-kinderen dat ze aan volwassenen hangen/niet veel vriendjes hebben, maar dat ligt ook aan het feit dat ze bij hun eigen leeftijdsgroep gewoon geen aansluiting kunnen vinden omdat die niet zo ver zijn. HB-kinderen kunnen ook juist sociaal wat meer opbloeien bij mensen die net als zij zijn.

Verrijking en verdieping is altijd een goed idee, je wilt blijven uitdagen, dat hebben ze ook echt nodig.

Ik ben overigens ook VO-docent. Ik werk op een gymnasium, ook veel ervaring met de doelgroep.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 06-06-24 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

BoktVerlaten
Berichten: 679
Geregistreerd: 29-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-24 23:51

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Mijn zoon is van groep 1 naar 3 gegaan en met kerst door naar groep 4. Daarna groep 8 overgeslagen en met 9.5 jaar naar het VWO. Het grote voordeel van vroeg versnellen vond ik dat hij “meegegroeid” is met zijn oudere klasgenoten. Op de basisschool was ook geen enkel sprake van sociale problemen of aansluitingsproblemen.
De eerste twee jaar op de middelbare school waren ook prima, goede aansluiting en hij was soc./emo sterk en stabiel.
In het derde jaar van de middelbare school kwamen de eerste aansluit-problemen met zijn klasgenoten want die doken de pubertijd in. En dan is het verschil tussen 11 en 14 wel groot.
Wij hebben toen gekozen voor een particuliere VWO met kleine klassen waar iedereen elkaar goed kent. Daar vond hij zijn draai weer. Toen hij 13 was, had hij weer prima aansluiting met zijn klasgenoten. Op 14 jaar moest hij gaan studeren, hij heeft toen een studierichting gekozen die achteraf niet leuk was. Jaar afgemaakt en met 15 jaar naar een andere universiteit en die gekozen studierichting was helemaal naar zijn zin.
Bij de start van zijn uni had hij meteen aansluiting ook al mocht hij van mij op 15 jarige leeftijd niet het “studentenleven” leiden met bier en feestjes. Maar dat heeft hij niet gemist aangezien hij in zijn woonplaats een grote fijne vriendenclub heeft. Tijdens de uni activiteiten en lessen had hij prima aansluiting met medestudenten. Wij hebben nooit zijn leeftijd besproken op de uni, geen extra aandacht aan besteed en ook zijn medestudenten weten het meestal niet. Geen enkel probleem. Nou moet ik wel zeggen dat hij een vlotte stoere vent is van bijna 2 meter lang en ook toen hij 15 was, was het al een hele vent.
Inmiddels is hij bijna klaar met zijn bachelor en mag hij nu eindelijk een biertje mee drinken.
Volgend jaar start hij met een master…..

Kortom…. Het hoeft allemaal geen kommer en kwel te zijn, het hangt erg van de sociale vaardigheden van het kind af. Mijn zoon heeft even een lastige 2 jaar gehad tussen 11 en 13 toen zijn klasgenoten in de puberfase zaten en hij niet. Gelukkig had hij buiten school een eigen vriendengroep en die is altijd belangrijk en stabiel gebleven. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het versnellen bij ons goed heeft uitgepakt met een vrolijke sociale en stabiele jong volwassene als resultaat.
Succes met dit traject, het is en blijft lastig!

Ik lees trouwens veel vooroordelen over HB. Een HB-er hoeft helemaal niet vaak ook wat autistisch te zijn of sociaal minder vaardig.. En hangen ook niet veel aan volwassenen. En houden ook gewoon van spelen. En zijn helemaal niet altijd geïnteresseerd in leren en wetenschap en zo….
Er zit ook verschil tussen HB-ers! Als ik binnen ons gezin kijk, zijn de HB-ers helemaal niet geintresseerd in extra uitdaging en extra werk op school maar werken liever snel en slim om tijd buiten school over te houden voor hobby’s en sociale contacten. Mijn zoon is nog steeds een ster in om zijn intelligentie in te zetten om met zo min mogelijk tijd en moeite voldoendes te halen zodat school vooral niet te veel tijd kost
Laatst bijgewerkt door BoktVerlaten op 07-06-24 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

magicmist

Berichten: 3488
Geregistreerd: 10-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-24 23:58

BoktVerlaten schreef:
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Mijn zoon is van groep 1 naar 3 gegaan en met kerst door naar groep 4. Daarna groep 8 overgeslagen en met 9.5 jaar naar het VWO. Het grote voordeel van vroeg versnellen vond ik dat hij “meegegroeid” is met zijn oudere klasgenoten. Op de basisschool was ook geen enkel sprake van sociale problemen of aansluitingsproblemen.
De eerste twee jaar op de middelbare school waren ook prima, goede aansluiting en hij was soc./emo sterk en stabiel.
In het derde jaar van de middelbare school kwamen de eerste aansluit-problemen met zijn klasgenoten want die doken de pubertijd in. En dan is het verschil tussen 11 en 14 wel groot.
Wij hebben toen gekozen voor een particuliere VWO met kleine klassen waar iedereen elkaar goed kent. Daar vond hij zijn draai weer. Toen hij 13 was, had hij weer prima aansluiting met zijn klasgenoten. Op 14 jaar moest hij gaan studeren, hij heeft toen een studierichting gekozen die achteraf niet leuk was. Jaar afgemaakt en met 15 jaar naar een andere universiteit en die gekozen studierichting was helemaal naar zijn zin.
Bij de start van zijn uni had hij meteen aansluiting ook al mocht hij van mij op 15 jarige leeftijd niet het “studentenleven” leiden met bier en feestjes. Maar dat heeft hij niet gemist aangezien hij in zijn woonplaats een grote fijne vriendenclub heeft. Tijdens de uni activiteiten en lessen had hij prima aansluiting met medestudenten. Wij hebben nooit zijn leeftijd besproken op de uni, geen extra aandacht aan besteed en ook zijn medestudenten weten het meestal niet. Geen enkel probleem. Nou moet ik wel zeggen dat hij een vlotte stoere vent is van bijna 2 meter lang en ook toen hij 15 was, was het al een hele vent.
Inmiddels is hij bijna klaar met zijn bachelor en mag hij nu eindelijk een biertje mee drinken.
Volgend jaar start hij met een master…..

Kortom…. Het hoeft allemaal geen kommer en kwel te zijn, het hangt erg van de sociale vaardigheden van het kind af. Mijn zoon heeft even een lastige 2 jaar gehad tussen 11 en 13 toen zijn klasgenoten in de puberfase zaten en hij niet. Gelukkig had hij buiten school een eigen vriendengroep en die is altijd belangrijk en stabiel gebleven. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het versnellen bij ons goed heeft uitgepakt met een vrolijke sociale en stabiele jong volwassene als resultaat.
Succes met dit traject, het is en blijft lastig!


Fijn dat dat zo goed ging.
Vind ik heel bijzonder en positief om te horen!
Ook erg fijn dat ie buiten school een goede vriendenclub heeft.
Als mijn zoontje dat zou hebben zou het schelen. Maar helaas heeft ie buiten school eigenlijk niets.
Dit komt mede door zijn autisme. Zijn behoeften liggen daar niet.

Hij vind mede door zijn autisme geen aansluiting. We hebben niet het idee dat dit komt door zijn hoogbegaafdheid. Maar wie weet hebben we het fout . Vandaar ook de keuze om hem enkele vakken in groep 7 te laten mee doen.

musiqolog
Berichten: 3681
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:00

BoktVerlaten schreef:
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken. Mijn zoon is van groep 1 naar 3 gegaan en met kerst door naar groep 4. Daarna groep 8 overgeslagen en met 9.5 jaar naar het VWO. Het grote voordeel van vroeg versnellen vond ik dat hij “meegegroeid” is met zijn oudere klasgenoten. Op de basisschool was ook geen enkel sprake van sociale problemen of aansluitingsproblemen.
De eerste twee jaar op de middelbare school waren ook prima, goede aansluiting en hij was soc./emo sterk en stabiel.
In het derde jaar van de middelbare school kwamen de eerste aansluit-problemen met zijn klasgenoten want die doken de pubertijd in. En dan is het verschil tussen 11 en 14 wel groot.
Wij hebben toen gekozen voor een particuliere VWO met kleine klassen waar iedereen elkaar goed kent. Daar vond hij zijn draai weer. Toen hij 13 was, had hij weer prima aansluiting met zijn klasgenoten. Op 14 jaar moest hij gaan studeren, hij heeft toen een studierichting gekozen die achteraf niet leuk was. Jaar afgemaakt en met 15 jaar naar een andere universiteit en die gekozen studierichting was helemaal naar zijn zin.
Bij de start van zijn uni had hij meteen aansluiting ook al mocht hij van mij op 15 jarige leeftijd niet het “studentenleven” leiden met bier en feestjes. Maar dat heeft hij niet gemist aangezien hij in zijn woonplaats een grote fijne vriendenclub heeft. Tijdens de uni activiteiten en lessen had hij prima aansluiting met medestudenten. Wij hebben nooit zijn leeftijd besproken op de uni, geen extra aandacht aan besteed en ook zijn medestudenten weten het meestal niet. Geen enkel probleem. Nou moet ik wel zeggen dat hij een vlotte stoere vent is van bijna 2 meter lang en ook toen hij 15 was, was het al een hele vent.
Inmiddels is hij bijna klaar met zijn bachelor en mag hij nu eindelijk een biertje mee drinken.
Volgend jaar start hij met een master…..

Kortom…. Het hoeft allemaal geen kommer en kwel te zijn, het hangt erg van de sociale vaardigheden van het kind af. Mijn zoon heeft even een lastige 2 jaar gehad tussen 11 en 13 toen zijn klasgenoten in de puberfase zaten en hij niet. Gelukkig had hij buiten school een eigen vriendengroep en die is altijd belangrijk en stabiel gebleven. Ik kan eigenlijk alleen maar zeggen dat het versnellen bij ons goed heeft uitgepakt met een vrolijke sociale en stabiele jong volwassene als resultaat.
Succes met dit traject, het is en blijft lastig!

Als ik jouw verhaal lees, concludeer ik toch wel dat je zoon heel wat hoger begaafd is dan het gemiddelde hoogbegaafde kind. Ik heb er meerdere gekend en geen van hen was op zijn vijftiende aan een studie toe. Op de meeste kinderen uit deze groep zal je verhaal dan ook niet toepasbaar zijn.

En qua emotionele volwassenheid... tja, dat is voor ieder kind anders, hoogbegaafd of niet. Maar nogmaals: voor mezelf had ik er niet aan moeten denken.

BoktVerlaten
Berichten: 679
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:09

Ieder kind is natuurlijk anders. Mijn zoon heeft geen andere “anders-heden” dan een zeer hoog IQ. Ook zijn zijn scores op verbale en perfomale intelligentie beide even hoog. Dat maakt het wel makkelijker dan dat je ook met autisme oid te maken hebt. Ook hebben veel HB kinderen een grote discrepantie tussen verbale en performale intelligentie en dat schijn invloed te hebben op sociale en emotionele ontwikkeling en aansluiting.

Zelf ben ik ook jong gaan studeren (16) maar toen ik op school zat was er nauwelijks aandacht voor. Ik sloeg gewoon hier en daar een klasje over en alle tijd die ik over had mocht ik op de lagere school volmaken met plantjes watergeven en koffie halen voor de juf. Ik heb er volgens mij nooit onder geleden. Slim zijn was handig want dan was je lekker snel klaar met school en kon ik heeeeel veeeel tijd bij de paarden zijn.

journee
Berichten: 2080
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:27

nicole_floor schreef:
Zoontje van een vriendin heeft dit ook. Hij heeft zelf duidelijk aangegeven dat hij in zijn eigen klas wil blijven. Volgens mij gaat hij nu 1 of 2 keer in de week een aantal uur naar een hogere groep.


Persoonlijk vind ik dit wel een hele goede oplossing. Zo zou je kind wel de uitdaging hebben (ook op sociaal niveau, voor het zelfde geld maak hij in de hogere groep ook nieuwe vrienden) maar toch de zekerheid hebben van zijn eigen vertrouwde klas. Maar dan moet je zoon het natuurlijk ook zelf willen.

xPabloBokt
Fotograaf

Berichten: 10300
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:35

Sheran schreef:
Dergelijke dingen doen om het sociale aspect vind ik lastig. je ziet vaak bij HB-kinderen dat ze aan volwassenen hangen/niet veel vriendjes hebben, maar dat ligt ook aan het feit dat ze bij hun eigen leeftijdsgroep gewoon geen aansluiting kunnen vinden omdat die niet zo ver zijn. HB-kinderen kunnen ook juist sociaal wat meer opbloeien bij mensen die net als zij zijn.


Dit kan ik wel onderschrijven, vandaar ook het feit dat ik net beschreef dat de sociale component nooit op gang is gekomen op de basisschool. Ook nu op het hbo vind ik nog steeds meer aansluiting bij mijn docenten dan bij mijn studiegenoten, al is de afstand tussen laatstgenoemde een stuk minder groot dan op de basisschool. Daar werd ik gewoon enorm gepest en was ik eigenlijk altijd alleen of tegen de juf/meester aan het praten. Zal ook niet helpen dat mijn HB (en ASS) pas in groep 7 effectief zijn gediagnosticeerd.

Ik denk dus ook niet, om mijn mening nog even aan te vullen, dat hij die aansluiting in groep 7 gaat vinden die hij nodig heeft en sluit me aan bij Sheran dat dat sociaal opbloeien pas echt zal gebeuren als hij zich onder mede HB kinderen bevind. De ideale oplossing zou dan ook zijn dat dat mogelijk is, maar dat is natuurlijk niet vanzelfsprekend. Zeker niet met hoe het SO de laatste jaren is uitgekleed..

alice0cullen

Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 00:54

musiqolog schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik kan me zomaar voorstellen dat hij misschien minder sociale aansluiting heeft omdat hij zo veel slimmer is dan andere kinderen. Ik zou hem buiten school om lekker met z'n vriendjes laten spelen, misschien groepsspeelmiddagen organiseren op woensdag of zaterdag ofzo, maar hem wel doorplaatsen naar groep 7. De kans dat hij daar aansluiting vindt omdat hij dan qua intelect meer op zn niveau zit is groot.

En ik denk dat dat best meevalt.

Hoogbegaafdheid gaat vaak samen met een milde vorm van autisme. Dat was bij mij de voornaamste reden dat de omgang met andere kinderen stroef verliep. Niet het feit dat ik al in groep 5 wist hoe je een vierkantswortel moest trekken en dat er maar één ander kind in de klas was dat dat begreep.

Hoogbegaafdheid meet je puur in schoolse intelligentie: taal, rekenen, informatieverwerking. Het zegt niets over je emotionele volwassenheid: die kan elk niveau hebben. Op school zit je met een hele groep mensen van je eigen leeftijd; nergens leert een kind zoveel op sociaal gebied als daar. Op het schoolplein praat je meestal wel over andere dingen dan taal en rekenen. Dus in de meeste gevallen is het wel fijn als je kind, tussen twee lessen in, gewoon met andere kinderen kan omgaan op het emotionele niveau dat bij zijn leeftijd past. Stel dat hij straks in de tweede zit en hij is elf, twaalf jaar. Dan hoort hij de hele dag stoere verhalen over seks, drugs en "als ik de kans krijg jat ik iets van mijn ouders". Daar moet je toch niet aan denken?


Milde autisme bestaat niet, Je bent autistisch of je bent het niet. Blijft wel een spectrum. Ik was zelf in groep 5 bezig met materiaal van groep 7, maar sociaal gezien zat ik daar echt niet. Heb helaas nooit echt de aansluiting kunnen vinden met leeftijd genoten ook niet toen ik wel met andere hoog begaafde kinderen in aanraking kwam. Ook daar sloot ik er niet goed bij aan.

Ik heb echt een compleet andere belevingswereld dan de meeste mensen ook al zitten die mensen wel op hetzelfde niveau.

Voor TS, pas echter wel op dat je niet te snel gaat op het sociale vlak en onderschat zijn interne beleving en de effecten daarvan ook niet. Ik werd mede door school een burned out gifted kid, weet even niet de Nederlandse benaming. Maar goed ik werd echt flink gepest op school dus dat hielp ook totaal niet mee, plus dat mijn AUDHD pas werd gediagnosticeerd op 20.

Het is een delicate lijn waar je overheen moet gaan wandelen betreft uitdaging en sociale ontwikkeling en die is niet makkelijk. En het school systeem is ook niet echt ontwikkeld voor complexere kinderen, hoog begaafd of niet. Maar betrek hem bij het proces en laat hem het zelf ervaren, wat voor hem werkt.

senna21

Berichten: 13234
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 01:03

Er zijn vele soorten intelligenties. In het onderwijs keek men eenzijdig naar cognitieve intelligentie en ontwikkeling. Ik denk dat het goed is breed te blijven kijken naar een kind. Gelukkig is daar verbetering in gekomen, al is er altijd ruimte voor verbetering.
Fijn dat je zoon zich wel thuis voelt in de klas. Heeft hij hobbies of interesses buiten school om? Er zijn ook zomerkampen voor kinderen. Wellicht leuk om leeftijdgenootjes te leren kennen met eenzelfde interesse.

xPabloBokt
Fotograaf

Berichten: 10300
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 01:27

Ik ben zelf op zomerkamp geweest op die leeftijd en ik vond het verschikkelijk. :')

Eens en nooit weer, haha. Had enorme heimwee.

dieseltje09

Berichten: 1951
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 01:32

Uit ervaring kan ik zeggen ik ben achteraf blij dat ik niet heb hoeven te versnellen. Ik voelde me al niet heel erg op mijn gemak in mijn eigen klas(een net iets te mollig kind dat overal een goed antwoord op heeft valt vaak niet zo best) in de klassen hoger had ik helemaal mijn draai niet gevonden.

Ik heb in groep 5/6 pluswerk gehad, helaas ben ik ook een leerkracht van de echt oude stempel tegengekomen die niet zo goed om kon gaan met mij helaas. Dus van groep 7 heb ik meer de gang gezien als het lokaal.

Maar ja pakweg 28 jaar geleden was er behalve wat extra werk niet zo veel meer te bieden. Dus dat betekende me de piep vervelen. En dan houd je spreekbeurten als 10/11 jarige over lichtvervuiling en doe je als extra spaans. Maakt je niet heel populair tussen andere kinderen weet ik uit ervaring ;)

De middelbare heeft me wijzer gemaakt maar ook luier.. ik ging naar een dalton school en dat ging niet goed. Ja ik kreeg heel veel uitdagingen maar te weinig grenzen. Vakken waar ik me in interesseerde waren in het begin van het 2e jaar letterlijk uitgespeeld. Ik kon vwo examen doen voor de eerste periode van mijn 2e jaar was afgerond in geschiedenis, biologie, aardrijkskunde en economie. Maar mijn Nederlands bv was van mavo niveau… om maar niet te zwijgen over mijn frans. Helaas voor VWO wel echt verplichte vakken die je met een voldoende moet afronden. Ik stroomde terug naar de Havo en niet veel later door pure verveling en daardoor helemaal niets meer doen aan school naar de Mavo.
Die heb ik met mijn ogen dicht gehaald, maar nee naar mijn zin heb ik het nooit gehad mijn school carrière.

Ondertussen weet ik beter hoe ik mezelf kan motiveren en heb ik mijn hbo, maar om te zeggen mijn IQ heeft daar aan geholpen… Terugkijkend heeft dat me juist vooral tegengewerkt toen ik jonger was.

Ik weet dat er gelukkig ondertussen heel veel stappen zijn gezet in het onderwijs om kids zoals mij op te vangen en beter te motiveren. Maar sociaal moet het ook echt passen. Ik had, terugkijkend hoe ik was; beetje sociaal onhandig, net buiten de groep vallend en als meisje ben je daar gewoon extra gevoelig voor het extra zwaar gehad

Gwenvd

Berichten: 1779
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:01

Ons zoontje zit nu groep 4, volgend jaar gaat hij naar groep 6.
Qua verbreding zitchij op een school die echt veel kan doen maar het is niet genoeg.

Hij zit in zijn klas voor zijn vriendjes, heel gezellig maar dit heeft echt effect op zijn hele gestel.

Het werk wat hij mee doet is veel te makkelijk, hierdoor gaat hij kletsen, zijn spanningsboog wordt alleen maar korter, hij slaapt slecht, is ontzettend druk, hij is gewoon niet verzadigd.

Hij heeft het hele jaar meegedaan met rekenen in groep 5, begrijpend lezen groep 5 (hij is avi uit), en plusklas in groep 5. Er is hem behalve zijn vriendjes niks te bieden in volgend schooljaar in groep 5.

Dit houdt in dat hij alle lesstof alleen moeten gaan doen als hij niet versneld. En dat is echt eenzaam.

Ons zoontje maakt snel vriendjes, kent zijn nieuwe klas al wel doordat hij al vaak daar is maar het alsnog spannend.
Qua gedrag is hij realief jong, hij zal een sprong moeten maken.

We zullen achteraf pas weten of het de goede keuze is, ons zoontje vond het moeilijk maar nu heel leuk en spannend.
Het idee dat hij samen met de klas nieuwe dingen gaat leren, mee kan doen met de rest, zich echt kan gaan verdiepen en vooral fouten leren maken en zorgvuldig werken vindt hij wel echt leuk,

We hebben veel contact met een psycholoog die ook zijn intelligentie onderzoek heeft gedaan, daar mag hij altijd naartoe mocht hij het lastig hebben.
We zitten er als ouders bovenop.

Dit is natuurlijk de korte variant van het verhaal, we zijn al sinds de kleuters elke 6 weken in gesprek met de juffen en iber om steeds weer aan wat knoppen te draaien om hem blij te maken en houden.

pmarena

Berichten: 51737
Geregistreerd: 09-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:09

TS, ik denk dat de belangrijkste punten wel langs zijn gekomen zo'n beetje.

Zelf ben ik (ook) van mening dat het sociaal-emotionele het belangrijkst is. Je ergens veilig, okee, en min of meer op je plek voelen. Met wat creatief denken kan je de leerhonger ook wel op andere manieren voeden. En vaak is het toch zo dat na een sprong, na een half jaartje het vervelen er toch weer opnieuw is.

Afhankelijk van wat meneer zelf aangeeft, zou ik het inrichten. Als jullie (hij) nu geen goed gevoel hebben bij versnellen, doe je het nu niet. Dan kijk je na de vakantie weer verder :)

Ik zou dan wel zelf zorgen voor zoveel mogelijk "openingen" of doorkijkjes zeg maar, zodat hij een beetje voeling krijgt met de opties die er zijn. Dus regelmatig mee draaien met een hogere groep lijkt me helemaal prima! Dan gaat het spannende daar een beetje vanaf, leert hij die leerlingen en klas wat beter kennen en wie weet zegt hij op een gegeven moment dan wel dat hij liever in die klas wil meedraaien.

Biedt allerlei extra dingen aan waar hij zich op kan storten, zodat er wel uitdaging is, zowel op school als thuis. Een vreemde taal (DuoLingo), een instrument leren bespelen, leren programmeren, buiten bezig zijn met sport / spel, niet altijd in het hoofd zitten is ook heel belangrijk.

Als er mogelijkheden zijn voor hobby's waar leeftijdsgenoten maar ook wat oudere kinderen in zitten: doen! Grote kans dat het springen er toch een keer van gaat komen, en hoe meer bekenden hij heeft in die hogere leeftijd, hoe beter :j

Zelf ben ik geneigd om te proberen om springen te voorkomen in de bovenbouw van de basisschool. Tenzij kind sociaal echt heel handig is / zelf echt graag in die hogere klas wil en zich daar prettig voelt. En / of het echt niet meer te doen is omdat het verschil echt veel te groot is. Maar ook dan kom je op het punt dat het versnellen toch wel een stuk aantrekkelijker wordt.

Maar bij sociaal wat kwetsbaarder zijn zou ik zelf vooral willen dat de basisschool op een fijne manier uitgediend wordt in een vertrouwde groep, er op het voortgezet onderwijs begonnen kan worden met leeftijdsgenoten en daar dan weer even verder kijken hoe & wat op dat moment het beste lijkt.

Ik denk dat de beste tip is om de opties open te houden, en het "per dag" te bekijken. Wie weet is ineens het punt daar dat een overstap wèl passend voelt.

magicmist

Berichten: 3488
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 07:18

Prmarena zo willen we het idd aanpakken.
Alleen doet hij nu al veel andere dingen.
Hij is met spaans bezig. Een project over stoom.
Plusopdrachten etc.
Dus gaan we met iets meer verdieping bereiken dat ie gemotiveerd blijft.
We horen nu dagelijks dat ie school niet leuk vind. En dat terwijl ze al veel extra's doen.
Daarnaast geeft ie aan het niet leuk te vinden dat ie uit de klas wordt gehaald.

Het sociale aspect is.voor ons het allerbelangrijkste.
Maar het moet wel goed zijn voor hem totaal gezien.
Lastig..

Gwenvd

Berichten: 1779
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:32

Maar dat is dus wel hoe ze hem verdieping kunnen bieden, door hem apart te nemen, ander werk te geven enz. Enz.

En dat is ook niet leuk, als je nooit mee kan denken met de andere, je de antwoorden altijd als eerste weet, het je niet meer gaat interesseren omdat de stof niet verdiepend genoeg is.

Versnellen is een tijdelijke optie, ze zullen altijd bovenstromers blijven maar toch kunnen ze voelen hoe het is om mee te doen met de klas.

Ik snap je gevoel echt als geen ander, het is een hele moeilijke keuze.

Ik zou nog eens zoeken op onderzoeken over versnellen en sociaal emotioneel. Ik kan hem nu niet 123 vinden want ik moet naar werk maar het is aangetoond dat het toch beter is. Ook voor het sociaal emotionele.

Heb je aan school gevraagd hoe de toekomstige groep 7 is? Is het een pittige klas? Rustige klas? Enthousiast? Lief?

Liselot

Berichten: 32440
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:35

magicmist schreef:
Bedankt iedereen. Fijn dat ik eigenlijk hoor om niet te versnellen. Dit is ook onze mening.
Mijn zoontje zelf weet het niet goed als ik het vraag.
We gaan nu inzetten op verrijking. Dmv projecten.
Hij doet nu al veel buiten de klas om. Plusklas. Projecten en spaans leren.
Dus hopelijk krijgen we meer voor elkaar kwa uitdagen.


Ik zou ook echt gaan kijken naar echte HB begeleiding. Dat is zo enorm anders dan alleen verrijking op school.
Wij hebben nu sinds februari HB begeleiding en ik heb echt een ander kind thuis

Liselot

Berichten: 32440
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:40

Misschien is dit ook nog een interessante. Hebben wij gekregen van onze begeleiding
Afbeelding

magicmist

Berichten: 3488
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-24 07:43

Hb begeleiding heb ik ook aan gedacht.
Wat wel misschien een probleem is is dat ie niet getest is.
Drie jaar geleden hebben we hem laten testen ,maar daar kwam een normaal iq uit met autisme.
School zegt; test klopt niet. Zien duidelijk hoogbegaafdheid bij hem. Voldoende om niet opnieuw te testen. Is enkel een stempel.
Dus als we daar voor in aanmerking komen moeten we dan eerst de diagnose op papier hebben?

Liselot

Berichten: 32440
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Kind 9 versnellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 07:56

Bij de begeleiding van ons hoeft er niet perse een diagnose te zijn. Zij kunnen zelf ook diagnostiseren indien gewenst