Soepblik schreef:Ik heb een vergelijkbaar iets gehad. Ik kwam er tijdens mijn laatste stage achter, en moest daarna enkel nog een afstudeerstage doen. Ben opgeleid als software engineer, maar kwam erachter dat mij eigenlijk niet zo ligt en ik sysadmin en security taken veel leuker vind. Wellicht beide IT, maar echt compleet andere werelden. Je kan echt met de ene opleiding niet het andere gaan doen. Ik heb na mijn studie 2 jaar nog gewerkt in een bedrijf waar ik officieel als software engineer kwam maar eigenlijk deden we alles IT waardoor ik ook sysadmin, security & compliance, en andere ervaring op deed. Maar de combi van 3ft aan werk per persoon (en hoe de manager daarmee omging) en de software engineering maakte mij echt ongelukkig dus ben gaan soliciteren. Inmiddels begin ik 1 maart als security officer bij een leuk bedrijf.Hoi bokt,
Ik ben van plan een flinke carriereswitch te gaan maken. Ik heb recent ontdekt dat ik niet gelukkig wordt van hetgeen wat ik nu doe. Daarom zou ik een andere industrie in willen waarvan ik weet dat ik dat wel ga worden.
Mijn studie en de vaardigheden die ik in mijn oude industrie heb ontwikkeld sluiten er op zich goed op aan
Ik heb express ff gequote tot deze laatste zin. Ik dacht hier namelijk: waarom niet dan? Ik had namelijk ook een gebrek aan ervaring. Zelfs mijn ervaring met security kwam uit een ander perspectief dan wat ik nu ga doen.
Mijn advies: laat de "maar" die achter de quote komt weg. Soliciteer op banen in wat je wel wil, en leg goed uit waarom jouw studie en vaardigheden aansluiten. Wees wel eerlijk, maar leg nadruk op de vaardigheden die je hebt en hoe je die in je nieuwe werk kan gebruiken, en geef aan de rest te willen leren (en toon initiatief daarin).
Je zal best wat afwijzigingen krijgen door gebrek aan ervaring, en daar zul je soms ook best moedeloos van worden. Maar als je jezelf een beetje kan verkopen zijn er ook meerdere bedrijven die echt wel met je aan de slag willen! Als je vaardigheden + echte motivatie/passie hebt, heb je namelijk vaak een combi die het investeren waard is.
Je zit misschien in een moeilijke industrie waar netwerken de standaard zijn, maar zeker als je voor een "stageloontje" fulltime wil werken denk ik dat er best kans maakt als je de stoute schoenen aantrekt en gaat reageren op vacatures, stages of eventueel zelfs een open solicitatie stuurt. Brutalen hebben de halve wereld enzo

Wel nog 1 ding waar je verder naar kan kijken. Heb je ook geen netwerk via via? Je hebt meerdere campagnes gemaakt en zit in die wereld zullen we maar zeggen. Reclamecampagnes worden ook voor de modeindustrie gemaakt en via magazines gepubliceerd. Dus zelfs al ken jij zelf niet direct iemand, is er misschien wel iemand die jij kent die iemand kent die iemand kent. Wellicht ook nog het bekijken waard.