reistijd en werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:44

Kun je een dagje meelopen bij de nieuwe functie om de sfeer te proeven?
Hoe lang werk je bij je huidige werkgever?
Heb je genoeg uitdaging in je werk?
Hoe waardevol vind jij je vrije tijd? Vind je het oke dat daar 2 uur per dag van af gaat?

Ik weet van mijzelf dat ik reistijd zonde van mijn tijd vind. Ik reis 20 min heen, 20 min terug met de auto. Hopelijk kan ik komend voorjaar een fijne e-bike vinden. Dan ben ik 35 minuten heen en terug onderweg, maar ben ik wel buiten én een stukje extra beweging.
Laatst bijgewerkt door Winged op 29-11-23 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:45

De A12 staat vanuit de Achterhoek voor de IJssebrug bij Westervoort ook altijd flink lang stil of rijdt langzaam in de ochtendspits.
Ik reed vanmorgen al ver voorbij Zevenaar richting de Achterhoek, toen ik geen file meer naast me de andere kant op zag.
Is dus echt wel flink filegevoelige route ja.
Ik rijd zelf heel veel auto voor mijn werk, maar de tijd die ik in de auto zit, is werktijd, dus mijn werkdag wordt niet langer wanneer mijn eerste en laatste adres ver van mijn huis af liggen.
En zelfs dan vind ik het niet fijn om langer dan een uur onderweg te zijn naar mijn eerste adres.
Maar als dat uur 2x opgeteld zou worden bij mijn werkdag, zou ik dat op den duur absoluut niet volhouden. Ik denk zelfs dat die duur niet zo heel lang is, dat ik het wel zou volhouden.

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:20

Hoe lang zijn je werkdagen? Persoonlijk zou ik het niet doen het zou mijn op gaan breken de lange reistijden.

Kan je niet mee lopen bij de nieuwe werkgever om sfeer te proeven? Hecht je veel waarde aan vrije tijd naast je werk? heb je hobby's die tijd kosten? Vind je autorijden vermoeiend of leuk?

Ik zelf heb geen reistijd werk in zelfde dorp. Maar mijn collega die ook 50 min enkele reis heeft (tijdelijke functie met verlenging mogelijk) heeft besloten om weg te gaan en geen verlenging te willen. Omdat de reistijden haar toch bij nader inzien te lang zijn. (0600 uur van huis en rond 1645 thuis) zonder tegenslagen dan. Dat zijn lange dagen.

Celebi

Re: reistijd en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:34

Ik ben iemand die speciaal heeft gesolliciteerd op een (leuke dat wel) baan op 5 minuten van mijn huis omdat ik reizen haat, dus ik zou het wel weten.. :+

Met de files van tegenwoordig duurt een uur vaak ook geen uur.. Mijn vriend moet 2x per week naar kantoor en dan 45 minuten rijden, maar hij is vaker 1 tot 1,5 uur onderweg enkele reis. Dit breekt wel op, gelukkig is dat maar voor 2 dagen. Als je het gaat combineren met (deels) thuis werken zou het vast haalbaar zijn, maar een beetje job hoppen is altijd goed natuurlijk. Voor je ervaring, je salaris en je sociale kring.

Ik gok dat het een kwestie is van voor en nadelen tegen elkaar afstrepen en kijken waar je gevoel het meest naartoe neigt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:40

Ik ben destijds mede vanwege files van werk veranderd. Nooit spijt van gehad.

Vraag, hoe zit het met toekomstperspectief in beide banen, kan je nog vooruit of moet je dan alsnog/weer van baan veranderen. Dat zou bij mij ook meetellen.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 11:46

Ik werk voor een detacheerder bij gemeentes. Zit nu op 1 uur en een kwartier enkele reis, maar dat maximaal 2 dagen per week. Mijn allereerste opdracht ooit moest ik 4 dagen per week hetzelfde, nou daar ga je kapot aan. Ik was op na 9 maanden.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 12:48

Doubtless schreef:
Biks2 schreef:
En wat vinden jullie van een kleiner en duurder huis dichtbij werk?? Ik vind zelf een goede woning denk ik ook wel belangrijk. Maar goed ik woon nu op 26 vierkante meter en ben dat zat.

Ik denk dat dat de nieuwe realiteit is. Kleiner en duurder wonen.
Hoe oud ben je? Heb je een relatie?

Ja dat denk ik ook, maar is ook deels keuze qua waar je dus gaat wonen heb ik gemerkt.

Ik ben 26 en heb geen relatie in de zin van dat we in de komende jaren gaan samenwonen.

Ik heb bij beide banen groeimogelijkheden. Al zou dat in mijn huidige baan wel makkelijker zijn, ik ken al heel wat mensen en heb me in die zin al wel bewezen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 12:54

Ik spreek uit ervaring, dat laatste kan heel snel veranderen. Ik ontmoette mijn huidige partner toen ik 27 was en woonde binnen 1 week samen. Nu bijna 18 jaar samen. Voor ik hem leerde kennen had ik nog nooit een lange, serieuze relatie gehad. Je weet nooit hoe het loopt in het leven. Ik ga wel mee met de mensen die zeggen dat je werk nu makkelijker vindt dan woonruimte.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:14

Biks2 schreef:
Ik ben 26 en heb geen relatie in de zin van dat we in de komende jaren gaan samenwonen.

Dan zou ik voor een paar jaar kleiner wonen wel aandurven. Nu een groter huis kiezen met flinke reistijd omdat je misschién wel iemand leert kennen waarmee je binnen een week gaat samenwonen, zou ik niet doen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 13:15

Mijn werkdagen zijn trouwens niet standaard 8 uur. Reistijd mag ik als werktijd rekenen zolang ik al het werk maar af krijg.

Het uur rijden is zonder files, dat zal dus langer worden al kan ik de spits wel gaan vermijden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:17

Als je echt tevreden bent over je baan. En ze e.a uit de kast trekken om jou te houden zou ik niet vertrekken daar Iig.

Wat woonruimte betreft zou ik dan nog even verder zoeken.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:34

Reistijd is werktijd klinkt leuk, behalve dan als je stress krijgt omdat er veel blijft liggen omdat je te weinig kunt werken door je reistijd.
Als je met het ov zou kunnen en dan onderweg bijvoorbeeld je mail doen dan is het al anders. Ik zou kiezen voor minder reistijd, leuk werk is er veel op het moment en huizen niet.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 13:58

Ik ben 4 jaar geleden verhuisd naar een prachtige bosrijke omgeving terwijl ik ben blijven werken in de randstad. Mijn baan is het waard en mijn bazen hebben me heel goede secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen bieden wat betreft het woon-werk verkeer (ik rij vrijwel alles buiten spits tijden, geen maximale km-vergoeding qua aantal kilometers). Mijn reistijd is 3 dagen per week 1 uur heen en 1 uur terug. Ik ben er ondertussen aan gewend en vind het helemaal prima zo.

Qua baan zit je toch nooit echt vast. Als je het qua reizen niet trekt gewoon dichterbij een baan zoeken. Je weet pas hoe het is als je het doet :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:08

2-3x per week een uur reistijd zou ik wel oké vinden als de voorwaarden goed zijn. Zou je ook bijvoorbeeld heel vroeg kunnen beginnen dat je voor de spits uit rijdt? Of juist later als je dat fijn vindt.

zonnebloem18 schreef:
Een uur reistijd vind ik wel meevallen, al ligt het ook aan de regio. In het noorden als je gewoon door kan rijden voelt minder vervelend dan in de randstad met files.

Ik ga vanaf 1 januari werken in Utrecht bijna 2 uur met het openbaar vervoer. Alleen kan ik werken in de trein en hoef ik maar 2x per week naar Utrecht.

Zo dan, ik zou dit echt nooit meer doen.
Ik reisde 2 dagen in de week 2-2,5 uur met de trein enkele reis en toen had ik na een half jaar een burn out :')

Werken in de trein klinkt echt leuk. Tot je trein elke dag mudvol zit en je moet staan de volledige 2 uur lang als je al kapot bent van je werkdag. Of je trein gewoon maar niet meer rijdt en je reistijd nu 4 uur is omdat je om moet reizen of met de bus moet. Of ze ineens de dienstregeling omgooien en je overstap niet meer bestaat. -O-

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:16

hahahatsjoe schreef:
Ik werk voor een detacheerder bij gemeentes. Zit nu op 1 uur en een kwartier enkele reis, maar dat maximaal 2 dagen per week. Mijn allereerste opdracht ooit moest ik 4 dagen per week hetzelfde, nou daar ga je kapot aan. Ik was op na 9 maanden.

Ik werk ook voor een bedrijf dat detacheert bij gemeentes. Mijn reistijd is maximaal een uur enkele reis (langer is een uitzondering en alleen in overleg). Bij mijn vorige opdracht was dat het geval (en als je het van en naar de auto lopen meetelde ruim een uur). Mijn huidige opdracht is 10 minuten fietsen. Moet zeggen dat ik dat toch wel erg fijn vind.

Ook gewerkt in Amsterdam en moest toen reizen vanuit Alkmaar waar ik toen nog woonde. Buiten dat ik alle flexibiliteit miste omdat je anders tram en trein miste vond ik het erg vermoeiend en was het een aanslag op mijn weerstand. Constant verkouden.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:19

Sowieso is in de trein zitten een aanslag op je gezondheid. Ik was in mijn studententijd elke maand wel 1 tot 2 keer ziek (echt griep) en om de haverklap verkouden. De mensen die om je heen zitten te hoesten en te niezen is niet op 1 hand te tellen. En ik heb de pech dat ik alles oppik. Toen ik begon met werken dicht bij huis was ik veel minder ziek. In corona tijd zelfs helemaal niet meer. :')

Anyhow, beetje offtopic. :+ Ben benieuwd waar je keuze uiteindelijk op gaat vallen TS!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:27

Ik zou ook eens kijken of je kan proeven of het wat is.
Reistijd is heel persoonlijk, normaliter zit ik 1u15min in de trein, enkele reis, rechtstreeks, 3x per week. Kan heel goed werken in de trein, zeker op de heenweg. Merk ook niet dat ik de afgelopen jaren echt maandelijks ziek ben geweest of zoiets, dus dat is echt persoonlijk.

Ik heb ook gekozen voor het fijne huis, in de omgeving waar mijn vriend werkt (tussen in wonen leek ons echt een slecht idee), waar mijn paard kan staan en waar ik ook gewoon alles ken, ipv naar de randstad verhuizen. Tot nu toe bevalt het heel erg goed eigenlijk. Als ik bijzondere dingen heb, kan ik ook bij collega's blijven slapen en de sfeer op werk is echt heel erg tof. Dat is ook 1 van de dingen waarom ik zeg ga eens kijken hoe het is op werk en of je dat een fijne sfeer vindt. Met een fijne werksfeer en mensen die op je letten is het leven een stuk makkelijker, ook al moet je veel reizen :).

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:32

Als ze bij jouw huidige werk zo goed meedenken en jij zit goed op je plek zou ik dat niet zo snel "weggooien". Een fijne werkgever en leuk werk is lang niet altijd goed te vinden.

Kwa reistijd, ik rijd met de auto 20 minuutjes en vind het heerlijk. Langer moet ik echt niet aan denken.
Veel vrienden van mij rijden makkelijk >1 uur of >1 uur in de trein en die vinden het allemaal prima. Heeft denk ik ook met je instelling te maken. Oftewel, hoe lang reis je nu en denk jij je nog makkelijk langer te kunnen vermaken in de trein.

Een eigen auto klinkt heel leuk maar op een druk traject, zonder kilometervergoeding en alle vaste lasten (verzekering, wegenbelasting, APK, etc.) behoorlijk duur. Dus dat is ook iets om over na te denken.

Kwa woning, tja. Ook dat is weer wat je wilt. Ik heb jaren in een kleiner (52m2) appartement gewoond met vriend en hond, heerlijke tijd gehad. Maar op gegeven moment wilde ik meer vrijheid en een tuin, die heb ik uiteindelijk in een dorp in de buurt gevonden.
Op dat moment ook van baan gewisseld. Eerder +-20 minuten met OV, 5 minuten naar het station en een mini stukje met de trein van 7 minuten. Na de verhuizing was alleen naar het station fietsen al 20 minuten en mijn baan was niet leuk meer dus heb ik wel bewust een keuze gemaakt om een andere baan incl. lease auto te zoeken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:35

Celebi schreef:
Sowieso is in de trein zitten een aanslag op je gezondheid. Ik was in mijn studententijd elke maand wel 1 tot 2 keer ziek (echt griep) en om de haverklap verkouden. De mensen die om je heen zitten te hoesten en te niezen is niet op 1 hand te tellen. En ik heb de pech dat ik alles oppik. Toen ik begon met werken dicht bij huis was ik veel minder ziek. In corona tijd zelfs helemaal niet meer. :')

Anyhow, beetje offtopic. :+ Ben benieuwd waar je keuze uiteindelijk op gaat vallen TS!

Dit kan ook andersom werken.

Toen ik als beveiliger in het ziekenhuis werkte moest je met een controle ronde elke ruimte en kamer in. Elke klink had je vast. Wachtkamers onderzoekkamers, afdelingen. En ik was nooit verkouden. Had denk ik een erg hoge weerstand.
Dat doe ik dus niet meer. Heb nu dit najaar al de 2e keer keelpijn en verkouden.

Zelf vond ik een half uur reizen prima. Maar 3 kwartier teveel. Zo raar dat dat kwartier me zoveel uitmaakte.
Was wel vanuit hetzelfde huis. Dus extra woongenot niet als compensatie.

Ov was geen mogelijkheid.

Maar met meer loon zijn huizen bij je huidige baan nu wellicht wel mogelijk?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 29-11-23 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 14:43

Het ligt er aan wat je huidige werkgever je voor extra's biedt denk ik. Als je een forse salarisverhoging kan krijgen en daarmee wel dichterbij je huidige werk kan wonen is dat ook aantrekkelijk. Je hebt het goed naar je zin tenslotte en je werkgever is blijkbaar ook erg tevreden :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 15:43

Ik reis vaak in het weekend eerste klas en eerste klas is heerlijk rustig. Ik koop een kop koffie tijdens mijn overstap op Utrecht Centraal en zit dan heerlijk rustig.
Als ik zonder hondjes reis neem ik een e blok mee of luister ik muziek.
Als er nog twee mensen daar ook zitten is dat veel.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 17:21

Omdat ik als gepensioneerde wel werk is mijn ervaring in 2023: In 2023 nu mijn derde baan. Ik ben dus 2 keer veranderd wegens reistijd met de elektrische fiets 40 en daarna 30 minuten. Mijn derde baan, huidige is 10 minuten gewone niet electrische fiets.
Reistijd reken ik minimaal als salaris geld, salaris alle 3 banen gelijk. Ook kijk ik naar de pauze/ koffie tijd. Tevens had ik voor de eerste 2 banen een elektrische fiets nodig, dat reken ik ook om in geld omdat ik voor overig fiets geen elektrische fiets gebruik.
Samenvattend, altijd al zo geweest, zeeer scherp vooral op het salaris/ reisgeld en soort werk komt op plan B.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-23 18:41

Huren dichterbij met meer loon zou uit moeten komen. Echter weet ik niet of dat handig is. Op een gegeven moment wil ik ook de koop markt op en dat zal daar ook moeilijker zijn dan in de Achterhoek.

Meer loon ga ik trouwens ook bij mijn nieuwe werkgever krijgen. Mijn huidige werkgever gaat daar niet boven zitten.

Het baart me alleen zorgen. Ze zijn erg tevreden op mijn huidige werk. Dat vind ik erg leuk en geeft me veel voldoening. Wat als dat op mijn nieuwe werk totaal anders is?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:47

Ik woon 40 min van mijn werk, maar ik werk in wisseldiensten dus of de heenreis of de terugreis is buiten de spits, plus er zijn meerdere routes dus als er file staat kan ik altijd nog een andere route nemen. Ik woon nu nog met mijn ouders en zal graag uiteindelijk wel (wat) dichterbij willen wonen, maar niet te dicht (houdt graag werk privé balans, werk in de zorg)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 18:50

Als je het zelf ook goed naar je zin hebt zou ik daar blijven :j

Niets zo belangrijk als dat je het fijn hebt op je werk. Je bent daar toch een groot deel van je leven.