Uitzendkracht, zwanger ziek en rechten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LWDaisy

Berichten: 4818
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:28

Mjelleke schreef:
Ik vermoed dat het probleem / misverstand hier ligt bij 20% ziekmelden en dan de woensdag niet werken. Kort door de bocht ben je wat uwv en regelgeving betreft gewoon wel of niet ziek; je kunt niet alleen op woensdag ziek zijn en de rest van de week gezond. Je kunt wél op alle dagen ziek zijn en toch een deel kunnen werken. Zolang je niet je volledige werkzaamheden kunt doen met volledige uren, sta je in de boeken als "ziek", ook als je wel deels werkt.

Het is een beetje flauw, maar de route is ziek melden (zonder procenten, percentages, of bepaalde dagen), en daarna in gesprek gaan over welke werkzaamheden/dagen/tijden haalbaar zijn (evt met de bedrijfsarts). Dan kan ze aangeven dat ze inschat dat 2x2 dagen met een dag rust er tussen haalbaar is, maar dan mag de bedrijfsarts bijvoorbeeld ook adviseren om juist kortere ipv minder dagen te werken of om bepaalde taken aan te passen.


Dit was het eerste wat bij ook opkwam.
Ik ben uitzendconsulente geweest, maar in BE. Het zit allemaal nogal ver in mijn hoofd en de regels zullen hier anders zijn dan in NL, maar ik vind dat je het heel logisch verwoord: je bent wel of niet ziek, en jezelf op voorhand op woensdagen gaan ziek melden, valt volgens mij niet echt onder "echt" ziek zijn.

In BE zou je naar de huisarts gaan, en die zou neerschrijven "aangepast werk". Dat kan letterlijk zijn: andere taken, minder zware taken. Kortere dagen. Of, wat hier gewenst is: 2 dagen werken, 1 dag rust, 2 dagen werken.

Maar nu zelf zeggen: ik ben de komende x woensdagen ziek, ik snap dat een werkgever dat niet heel fijn vind. Ik snap dat de zwangerschap zwaar kan zijn, dat een vrije dag verlichting zou geven, maar ik gok dat dat niet zomaar op deze manier kan. Hier zouden we dag 4/5 noemen, en dan zouden je uren in je contract idd omlaag gaan. Want je werkt dan ook echt gewoon minder uren.

Ellen_ov

Berichten: 1332
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:55

Celebi schreef:
Uren inleveren is nooit een goed idee inderdaad als het om ziekte gaat. Al is het natuurlijk ook maar net hoe je het brengt: ben je nu tijdelijk niet in staat om fulltime te werken en kom je jezelf dus ziekmelden of kom je meer aan met een verhaal dat 5 dagen je zwaar vallen en je met een extra vrije dag beter uit de voeten komt. Veel ouders willen toch een vrije dag erbij na de bevalling, dus dan snap ik de werkgever wel dat die woensdag vrij gewoon van je contract af gaat. Maar, nogmaals: ziek is ziek en dan gewoon ziekmelden. Grote kans alleen dat een bedrijfsarts je 5 dagen laat werken met minder uren. Dus misschien maar 6 uur per dag ipv 8, zodat je wel je regelmaat van 5 dagen op je werk houdt die je na je bevalling in theorie weer zou willen oppakken, maar je niet dusdanig moe/ziek bent dat je de woensdag moet bijkomen.


Nu die uren inleveren vanuit een situatie die straks anders is, zou zonde zijn, of je moet er inderdaad al zeker van zijn. Anderzijds: minderen van uren is door zwangerschap ‘ziekte’ dus zeker ook recht op die tegemoetkoming.

Ik werk op een klinische afdeling dus voor mij en het team was het gunstiger dat ik niet per werkdag minder uren maak maar gewoon een dienst in de week eraf werd gehaald.
Kijk vooral naar wat voor jezelf haalbaar is (nouja voor de zwangere vriendin). Ik heb bv meer aan een dag vrij dan dat mijn werkdagen korter worden/werden.

Doubtless

Berichten: 8541
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-23 12:59

Bedrijfsarts hoeft (in NL) helemaal niet betrokken te worden bij ziekte door zwangerschap.

En deels ziekmelden is zeker mogelijk. Hoe je dat indeelt moet je overeenkomen met oog op wat je nodig hebt en wat er mogelijk is bij je werkgever. Doorgaans ga je, als je ziek zwanger bent, minder uren per dag werken. Daardoor zakt de belasting per dag en moet het makkelijker worden om te blijven werken.

@TS: je vriendin kan met de verloskundige in overleg wat wijsheid is. Die kan een advies afgeven. Met dat advies moet je vriendin in gesprek met haar werkgever. Zij moeten dan samen kijken wat in de praktijk mogelijk is. Als bijv 5 uur werken ipv 8 niet kan, dan kan ze proberen 4 dagen te werken ipv 5. het kan ook zo zijn dat je vriendin noodgedwongen meer ziekgemeld wordt dan noodzakelijk. Dit wordt geregeld met het uwv. Bedrijfsarts en huisarts hoeven daar geen rol in te spelen, omdat UWV de uitkering betaalt (niet de werkgever) en de verloskundige het medisch advies kan geven (ipv de huisarts).

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 02:12

Zal het wat meer verduidelijken. Het gaat niet om de woensdagen ziek melden. Het is dat 38 uur fysiek te zwaar wordt. Gezien het qua vervoer niet te doen is om per dag minder te werken wilde ze in plaats daarvan 1 dag minder om het vol te houden. Vandaar de 20% ziek. Qua werk is dat ook de meest makkelijke dag waar ze haar zonder problemen kunnen missen.
Er is geen sprake van werken na de bevalling. 12 januari gaat haar verlof in en 30 januari stopt haar contract. Ze willen haar sowieso dan 6 maanden niet terughebben omdat ze anders verplichtingen jegens haar hebben.
Ze heeft van een andere collega begrepen dat ze recht zou hebben op per dag een half uur extra pauze, daar wil het uitzendbureau ook niet aan. Als ze dat wil dan moet contract naar beneden in uren.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Uitzendkracht, zwanger ziek en rechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 03:03

Ik ben werkzaam met Oekraïne vluchtelingen, wij verwijzen dit soort dingen altijd door naar vluchtelingenwerk.

Doubtless

Berichten: 8541
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Uitzendkracht, zwanger ziek en rechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 03:27

@TS: ze heeft recht op 1/8 van haar werktijd extra pauze. Dat is waarschijnlijk dan geen half uur, maar een uur. Ik zou haar wat linkjes geven met waar ze recht op heeft (van het rijk en uwv), zodat ze die zwart op wit met haar werkgever (het uitzendbureau) kan delen. Als ze weigeren, dit zwart op wit laten doen, dan kan ze iig officieel een klacht indienen.

Maartje1990

Berichten: 22290
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 08:57

Doubtless schreef:
@TS: ze heeft recht op 1/8 van haar werktijd extra pauze. Dat is waarschijnlijk dan geen half uur, maar een uur. Ik zou haar wat linkjes geven met waar ze recht op heeft (van het rijk en uwv), zodat ze die zwart op wit met haar werkgever (het uitzendbureau) kan delen. Als ze weigeren, dit zwart op wit laten doen, dan kan ze iig officieel een klacht indienen.


En toevoeging hierop, die 1/8e is extra bovenop de pauze die ze al heeft én in de tijd van de baas, daarnaast zou ze officieel recht hebben op een bed of een bank om op te kunnen rusten. Afspraken met verloskundige plus de reistijd mogen ook gewoon in de tijd van de baas.

Ik probeer(de) die zelf wel zoveel mogelijk buiten werktijd te plannen, maar soms ging dat niet.

onpaard

Berichten: 2978
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Uitzendkracht, zwanger ziek en rechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 09:27

Als het fysiek te zwaar is kunnen ze haar dan geen andere taken aanbieden waardoor ze wel kan blijven werken?