Shiloh schreef:Daar ben ik het wel mee eens Mellow. Als ik in het leenstelsel had gestudeerd had ik ook echt geen andere keuze gehad dan lenen. Ik heb de keuze gemaakt, omdat ik tijdens mijn studie gewoon geen geld kopzorgen wilde, omdat mijn studie me al genoeg kopzorgen bezorgde. Maar het was op zich niet echt nodig geweest.
Ik heb er altijd wel een beetje lax over gedacht, onder het mom van, ik verdien toch wel genoeg om dat terug te betalen, komt goed. En dat is ook zo. Het is meer dat ik me nu besef dat het eigenlijk onzin is zoveel rente te betalen met mijn huidige inkomen en er nu dus gewoon zo snel mogelijk vanaf wil.
Overigens is wel áltijd bekend geweest dat het een lening is waar steeds de rente 5 jaar vast staat na afstuderen en dat de rente gebasseerd wordt op de staatsobligaties. Dat is altijd zo geweest, maar of je dat als startende student echt door hebt gehad, met alles wat er om je heen geroepen werd. Kan me voorstellen van niet.
En dit vette stukje is dus iets wat valt te betwisten.
Tuurlijk is het handig als wij zo denken, oeps foutje eigen schuld, terwijl de voorwaarden die naar ons gecommuniceerd werden vanuit de overheid, beloftes die gemaakt zijn door diezelfde overheid gewoon niet zijn nagekomen. Zijn wij dan laks of hebben we vertrouwen gehad in een overheid die dat vertrouwen heeft beschaamd? Hierover wordt ook een rechtszaak gestart tegen de zaak, aangezien een overheid een zorgplicht heeft. https://www.ad.nl/binnenland/explosieve ... ~a37bc127/