Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:21

VuurVleugels schreef:
Oh dus het kan nóg erger worden... Ja of beter, maar goed zoveel vertrouwen heb ik daar niet in. Ik kan wel janken. Ga dat doen ook zo, gok ik.

Inderdaad, ik had zulke andere keuzes gemaakt als dit van te voren bekend zou zijn geweest...

Ik vind het echt superrot voor je. :(:)
Maar je kent toch het zinnetje: Geld lenen kost geld. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Een lening is altijd een schuld, een last. Ik ben van mening dat dit veel te rooskleurig is voorgesteld door onze overheid toen. Ik heb altijd al geroepen dat leningen een molensteen om je nek zijn. En als het niet nu is, dan later.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:22

deksel schreef:
Ik ben net klaar met mijn studie en zit dus nu in de aanloopfase. Op DUO staat “U valt onder de regels SF35. In 2023 is het rentepercentage 0,46%.”. Als ik op Regels SF35 zoek, vind ik o.a. dit: “Het rentepercentage wordt vanaf de start van de aanloopfase telkens voor 5 jaar vastgezet.”
Dus voor mij is de rente de aankomende 5 jaar (waarvan 2 aanloopfase) 0.46%?
Ik denk dat het het verstandigst is voor mij om binnen 5 jaar mijn schuld af te lossen. Geen idee wat de rente over 5 jaar doet, wie weet is het dan een stuk hoger dan 0.46%.
Hopelijk begrijp ik het goed want ik vind alles met cijfers, berekeningen en rentes ongelofelijk lastig om te snappen. Gelukkig heb ik alleen geleend wat echt nodig was waardoor m’n schuld relatief klein is, maar leuk is het niet.

Ik voel me overigens echt genaaid, er wordt nu naar mijn idee met geld gestrooid voor studenten (waar ik blij voor ben) en studenten uit het leenstelsel krijgen een “compensatie” van €29.92 per maand. Dit betekent voor mij +-€1400 minder schuld. Fijn maar ik en veel anderen waren meer geholpen bij 0% rente of een hogere compensatie. Ik vind het oneerlijk en poedersuiker om te merken hoeveel studenten hier stress van ervaren. :(:)

Volgens mij klopt het dat je dan idd nu 5 jaar 0,46% hebt en daarna word de rente weer voor 5 jaar vastgezet met het percentage van dan.
Het zou dan lager of hoger kunnen zijn, dat weet niemand. Ik zou dan ook denken dat in 5 jaar aflossen het best is als je dat financieel kan.

Ik kan me alleen maar aansluiten bij het laatste stukje. Ik zie om me heen dat veel studenten (die geen recht meer hebben op de basisbeurs) zijn lamgeslagen, de zoveelste klap in het gezicht van duo/de overheid

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:23

Is het echt al 100% zeker dat dit gaat gebeuren? Het is echt bizar dat het mogelijk is om tijdens een lopende lening ineens de voorwaarden aan te passen. Zouden ze met een hypotheek eens moeten proberen. ‘Ja je hebt ‘m afgesloten voor 2%, maar dat wordt nu 5%, succes!’

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:24

Vanillia schreef:
Is het echt al 100% zeker dat dit gaat gebeuren? Het is echt bizar dat het mogelijk is om tijdens een lopende lening ineens de voorwaarden aan te passen. Zouden ze met een hypotheek eens moeten proberen. ‘Ja je hebt ‘m afgesloten voor 2%, maar dat wordt nu 5%, succes!’

Dat gebeurt ook na afloop van je looptijd. Ligt eraan hoelang je de hypotheek hebt vastgezet.

Vanillia

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:26

Ja maar daar teken je voor. Bij deze studielening werd gegarandeerd dat niemand zich zorgen hoefde te maken want de rente was 0% etc. Dit is alsof tijdens je looptijd de rente wordt verhoogd.

Gitana

Dat zit hem in de draagkrachtregeling. Het rentepercentage wordt verhoogd maar je betaald altijd terug naar draagkracht. “Dus je betaald niet méér per maand, geen zorgen”
Maar ondertussen wordt je totale lening wel hoger _-:(

Lisa_22

Suzanne F. schreef:
VuurVleugels schreef:
Oh dus het kan nóg erger worden... Ja of beter, maar goed zoveel vertrouwen heb ik daar niet in. Ik kan wel janken. Ga dat doen ook zo, gok ik.

Inderdaad, ik had zulke andere keuzes gemaakt als dit van te voren bekend zou zijn geweest...

Maar je kent toch het zinnetje: Geld lenen kost geld. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Een lening is altijd een schuld, een last. Ik ben van mening dat dit veel te rooskleurig is voorgesteld door onze overheid toen. Ik heb altijd al geroepen dat leningen een molensteen om je nek zijn. En als het niet nu is, dan later.

Ik snap geld lenen kost geld, maar je bent nog zo jong als je de studielening afsluit…sommigen niet eens meerderjarig…hoe kan je dan al overzien dat de rente wel eens nadelig kan zijn als het zo rooskleurig wordt voorgesteld. Ik heb gewerkt naast mijn studie, ouders die wat konden bijleggen, maar daar redde ik het niet mee dus ik heb toch moeten lenen. In sommige periodes (denk aan stage zonder stagevergoeding) kan je niet werken en moet de lening omhoog… hoe moet je dan je studie nog bekostigen behalve een lening bij duo

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:27

Voor heel veel mensen is de studielening ook de reden geweest dat mensen überhaupt konden gaan studeren

_Floortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:28

De allergrootste grap vind ik dat je ook rente betaalt over het deel dat uiteindelijk een gift wordt na je studie -O-

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:28

CoronaLime schreef:
VuurVleugels schreef:
https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... alen/start

Oke, paniek. Volgens deze rekentool is mijn totale schuld zometeen 57% GROTER (!!!) dan mijn leenbedrag door de gestegen rente. Hoe is dit legaal!?

Ja de DUO rekentool is dom, die tekent met 2,56% over de gehele resterende looptijd.. met een beetje pech stijgt de rente nog meer en word het bedrag dus nog veel groter.. maar in theorie zou het dus ook kunnen dalen en kan het meevallen over 5 jaar.

En hoe is dit legaal, de grote grap is dat dit als (hypothecaire) lening een woekerpolis heet en verboden is :+ Echt, als ik dit geweten had had ik zulke andere keuzes gemaakt..

Tja, hoe had je andere keuzes kunnen maken als DUO ons zoveel schijn beloofde? Zij hebben het beeld neergezet van een rentevrije lening, en nog wel meer loze beloftes. En sommige mensen hadden zelfs met deze kennis geen andere keuzes kunnen maken om te studeren.

Ik wilde dit topic eigenlijk heel snel wegklikken. Ik val al in het nieuwe leenstelsel, dus heb destijds al geaccepteerd dat ik een flinke studieschuld zou krijgen en ik had ergens de hoop dat het nog met terugwerkende kracht zou veranderen. Maar de compensatie is één grote flop en nu met de rente erbij, wil ik heel graag weer als struisvogel verder gaan en mijn kop in het zand steken tot ik klaar ben. -O-
Mijn enige troost is dat ik aanvullende beurs heb, maar die loopt na dit jaar ook af en ik ben ook nog wel een aantal jaren aan het studeren. Ondertussen heeft iemand me ook verteld dat studies waar je enkel een P van heb gehaald om daarmee naar een andere studie te kunnen, achteraf als volledige lening worden gezien. Dus ik ben bang dat aan het einde van de rit alles nog hoger wordt dan mijn DUO nu beweert.
Laatst bijgewerkt door Suliko op 11-10-23 08:29, in het totaal 1 keer bewerkt

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:29

Suzanne F. schreef:

Ik snap je opmerking, maar zoals je zelf zegt: dit werd véél te rooskleurig geschetst. En als een particuliere aanbieder van leningen dat zo doet denkt iedereen als het goed is wel twee keer na. Maar de overheid... Zelfs mijn ouders, beiden agenten en zeer van het "eigen broek ophouden", stonden positief tegenover deze lening. Ja, molensteen ja. Dat voel ik. Maar neem me niet kwalijk dat dat jarenlang niet zo heeft geleken omdat de overheid hem nog even een beetje omhoog hield en het hier zo benoemen in een topic waar mensen hun zorgen uiten vind ik niet heel chique onder deze omstandigheden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 08:30

Ik vind het ook vooral ontzettend naar voor de pech generatie. Niet alleen dat alles geleend moest worden, maar dan nu ook nog eens aan het eind van je studie gepresenteerd worden met hoge rentes, terwijl de vorige prestatiebeurs generatie echt heel veel jaar profijt gehad heeft van die 0%.

Persoonlijk zou ik het met de herinvoering van de prestatiebeurs het echt netjes vinden als de mensen die onder SF35 vallen inderdaad maar 0% hoeven te betalen. Dat zou een nettere oplossing zijn dan die karige compensatie.

Ik besef me overigens heel goed dat ik het prima getroffen heb. Ik heb best een flinke schuld, en eigenlijk stomweg omdat ik gewoon luxer wilde leven. Ik heb er ook altijd naast gewerkt. Maar was het écht nodig? waarschijnlijk niet. Ik klaag wat dat betreft echt niet, is het nu zuur? ja, maar wist ik waar ik aan begon? Ook ja. Zou ik het weer zo gedaan hebben? ja, waarschijnlijk wel.

Ik ben inmiddels 10 jaar geleden afgestudeerd. 2 jaar aanloop fase, ik heb door een carriere change en een enorme terugval in salaris mijn aflossing bijna 2 jaar stopgezet, en nu moet ik dus nog 9 jaar. Maar dat gaan we dus niet doen. Inmiddels heb ik het salaris technisch goed voor elkaar en als ik gewoon even mijn leven kwa luxe op pauze zet dan zou ik er echt in max 1,5 a 2 jaar vanaf moeten kunnen zijn.

@Gitana, maar als je in 2024 begint met terug betalen, dan zit je toch al 2 jaar in de aanloop fase en dan staat jou rente toch nog 3 jaar vast? Of begin je eerder dan nodig?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:31

Suzanne F. schreef:
VuurVleugels schreef:

Maar soms is het geen keuze hè om een studieschuld op te bouwen.

Denk dat het terecht was dit te zeggen tegen mensen in het oude leenstelsel die geen aanstalten hebben gemaakt af te betalen. Maar niet tegen de mensen die er nu mee te dealen hebben.

Ik had zelf een studieschuld tegen o%, maar heb gewoon zo snel als ik kon het afbetaald omdat ik geen schulden wil hebben, buiten hypotheek om dan.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:36

Gitana schreef:
Deksel je kunt op mij duo zien of jouw rentepercentage al vastgezet is voor 5 jaar en hoe hoog die is

Weet je ook precies waar? Enige wat ik kon vinden was die 0.46% voor 2023.
Daarnaast staat bij mijn schulden ook de prestatiebeurs gift nog als schuld terwijl ik mijn diploma heb behaald. Weet iemand of dit nog veranderd moet worden?
(Ik bel DUO denk ik zelf ook wel even, maar die zijn zo slecht bereikbaar).

Edit: Omg. Ik heb het fout in mijn eerdere berichten.
De aanloopfase begint per januari nadat je stufi is gestopt. Dus voor mij geldt de 2.56% rente voor 5 jaar, omdat mijn aanloopfase pas in 2024 begint. Damn -O-.
Ik ga ook even janken.

Stel ik begin nu al met afbetalen, zou ik die 0.46% die dit jaar geldt dan kunnen meenemen naar de aankomende 5 jaar? :+
Laatst bijgewerkt door deksel op 11-10-23 08:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 08:40

Mellow schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar soms is het geen keuze hè om een studieschuld op te bouwen.

Denk dat het terecht was dit te zeggen tegen mensen in het oude leenstelsel die geen aanstalten hebben gemaakt af te betalen. Maar niet tegen de mensen die er nu mee te dealen hebben.

Daar ben ik het wel mee eens Mellow. Als ik in het leenstelsel had gestudeerd had ik ook echt geen andere keuze gehad dan lenen. Ik heb de keuze gemaakt, omdat ik tijdens mijn studie gewoon geen geld kopzorgen wilde, omdat mijn studie me al genoeg kopzorgen bezorgde. Maar het was op zich niet echt nodig geweest.

Ik heb er altijd wel een beetje lax over gedacht, onder het mom van, ik verdien toch wel genoeg om dat terug te betalen, komt goed. En dat is ook zo. Het is meer dat ik me nu besef dat het eigenlijk onzin is zoveel rente te betalen met mijn huidige inkomen en er nu dus gewoon zo snel mogelijk vanaf wil.

Overigens is wel áltijd bekend geweest dat het een lening is waar steeds de rente 5 jaar vast staat na afstuderen en dat de rente gebasseerd wordt op de staatsobligaties. Dat is altijd zo geweest, maar of je dat als startende student echt door hebt gehad, met alles wat er om je heen geroepen werd. Kan me voorstellen van niet.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 08:43

deksel schreef:
Gitana schreef:
Deksel je kunt op mij duo zien of jouw rentepercentage al vastgezet is voor 5 jaar en hoe hoog die is

Daarnaast staat bij mijn schulden ook de prestatiebeurs gift nog als schuld terwijl ik mijn diploma heb behaald. Weet iemand of dit nog veranderd moet worden?

Er staat in je schuldenoverzicht
Rente percentage: welk studieschuld deel (ik heb er maar 1) en dan bij mij 0% (geldig t/m 31/12/23)

Als jij dit jaar bent afgestudeerd dan denk ik (vrees ik) jou schuld vast gezet op het rente percentage van volgend jaar -O- en dus die 2,56%. Maar om het zeker te weten zou je inderdaad DUO het beste kunnen vragen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:46

Shiloh schreef:
deksel schreef:

Er staat in je schuldenoverzicht
Rente percentage: welk studieschuld deel (ik heb er maar 1) en dan bij mij 0% (geldig t/m 31/12/23)

Als jij dit jaar bent afgestudeerd dan denk ik (vrees ik) jou schuld vast gezet op het rente percentage van volgend jaar -O- en dus die 2,56%. Maar om het zeker te weten zou je inderdaad DUO het beste kunnen vragen.

Ja, je hebt gelijk. Ik heb net mijn bericht gewijzigd. Pffff…

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:48

Shiloh schreef:
Daar ben ik het wel mee eens Mellow. Als ik in het leenstelsel had gestudeerd had ik ook echt geen andere keuze gehad dan lenen. Ik heb de keuze gemaakt, omdat ik tijdens mijn studie gewoon geen geld kopzorgen wilde, omdat mijn studie me al genoeg kopzorgen bezorgde. Maar het was op zich niet echt nodig geweest.

Ik heb er altijd wel een beetje lax over gedacht, onder het mom van, ik verdien toch wel genoeg om dat terug te betalen, komt goed. En dat is ook zo. Het is meer dat ik me nu besef dat het eigenlijk onzin is zoveel rente te betalen met mijn huidige inkomen en er nu dus gewoon zo snel mogelijk vanaf wil.

Overigens is wel áltijd bekend geweest dat het een lening is waar steeds de rente 5 jaar vast staat na afstuderen en dat de rente gebasseerd wordt op de staatsobligaties. Dat is altijd zo geweest, maar of je dat als startende student echt door hebt gehad, met alles wat er om je heen geroepen werd. Kan me voorstellen van niet.

En dit vette stukje is dus iets wat valt te betwisten.
Tuurlijk is het handig als wij zo denken, oeps foutje eigen schuld, terwijl de voorwaarden die naar ons gecommuniceerd werden vanuit de overheid, beloftes die gemaakt zijn door diezelfde overheid gewoon niet zijn nagekomen. Zijn wij dan laks of hebben we vertrouwen gehad in een overheid die dat vertrouwen heeft beschaamd? Hierover wordt ook een rechtszaak gestart tegen de zaak, aangezien een overheid een zorgplicht heeft. https://www.ad.nl/binnenland/explosieve ... ~a37bc127/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:49

Suzanne F. schreef:
VuurVleugels schreef:

Het zinnetje let op geld lenen kost geld is verplicht in Nederland. Alleen bij de duo leningen is dit nooit geweest. Sterker nog het is aangemoedigd door de overheid en dat studenden vooral niet bang moesten zijn te lenen. Want het was niet lenen maar investeren in later en de rente was toch 0%.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-23 08:51

deksel schreef:
Stel ik begin nu al met afbetalen, zou ik die 0.46% die dit jaar geldt dan kunnen meenemen naar de aankomende 5 jaar? :+

Ik denk het niet, maar ik hoorde wel ergens een trucje van het splitsen van lening delen, waardoor een deel wel onder de 0,46 zou blijven vallen. Was in het nieuws iets over, maar de details weet ik niet precies en geen idee of dat voor jou ook nog mogelijk zou zijn.

@CoronaLine, in mijn geval, onder de prestatiebeurs, ja, ik wist exact waar ik aan begon, heb de keuze gemaakt bij te lenen, in mijn geval is het echt laxheid en gemakszucht. En ik klaag dan ook écht niet. Zuur? ja, maar ook mijn eigen schuld. Voor de studenten onder het leenstelsel vind ik het totaal niet lax, dan had ik ook écht geen keuze gehad en dat is écht to rooskleurig voorgesteld in mijn ogen.

Dropveter101Jarig
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:52

deksel schreef:
Gitana schreef:

Edit: Omg. Ik heb het fout in mijn eerdere berichten.
De aanloopfase begint per januari nadat je stufi is gestopt. Dus voor mij geldt de 2.56% rente voor 5 jaar, omdat mijn aanloopfase pas in 2024 begint. Damn -O-.
Ik ga ook even janken.

Ja, klopt. Als je dit jaar (2023) af bent gestudeerd, begint je aanloopfase 1 januari 2024. ‘Gelukkig’ hoef je dan ook pas 1 januari 2026 te beginnen met terugbetalen en kan de overheid nog even wat extra rente bij je cashen 8)7

Eerder beginnen met aflossen kan enkel door handmatig geld over te maken naar DUO, dus volgens mij blijft je aanloopfase dan gewoon op 1 januari en veranderd er niks aan de rente. But correct me if i’m wrong, dan begin ik namelijk ook nu ipv over 2 jaar.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 08:53

deksel schreef:

Bij mij werd die in januari na het afstuderen eraf gehaald.

Ik zie nu net dat het grootste deel van mijn rente tot en met 2027 op 0.46% gelukkig. Ik overweeg dan om mijn spaargeld te gebruiken om studieschuld 1 af te lossen. Dan houd ik wel vrijwel niets meer over.. Dus beetje lastig.

Dropveter101Jarig
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:00

Shiloh schreef:
deksel schreef:

Ik denk het niet, maar ik hoorde wel ergens een trucje van het splitsen van lening delen, waardoor een deel wel onder de 0,46 zou blijven vallen. Was in het nieuws iets over, maar de details weet ik niet precies en geen idee of dat voor jou ook nog mogelijk zou zijn.

@CoronaLine, in mijn geval, onder de prestatiebeurs, ja, ik wist exact waar ik aan begon, heb de keuze gemaakt bij te lenen, in mijn geval is het echt laxheid en gemakszucht. En ik klaag dan ook écht niet. Zuur? ja, maar ook mijn eigen schuld. Voor de studenten onder het leenstelsel vind ik het totaal niet lax, dan had ik ook écht geen keuze gehad en dat is écht to rooskleurig voorgesteld in mijn ogen.

Het splits trucje was mogelijk vorig jaar december, door te splitsen verdeelde je je lening in een groot deel met 0.46% rente (wat op januari 2023 ging lopen), en een deel met het rentepercentage wat nu dus 2,56% blijkt te zijn. Maar dat kan helaas niet meer met terugwerkende kracht.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:06

CoronaLime schreef:
VuurVleugels schreef:
https://duo.nl/particulier/rekenhulp-st ... alen/start

Oke, paniek. Volgens deze rekentool is mijn totale schuld zometeen 57% GROTER (!!!) dan mijn leenbedrag door de gestegen rente. Hoe is dit legaal!?

Ja de DUO rekentool is dom, die tekent met 2,56% over de gehele resterende looptijd.. met een beetje pech stijgt de rente nog meer en word het bedrag dus nog veel groter.. maar in theorie zou het dus ook kunnen dalen en kan het meevallen over 5 jaar.

En hoe is dit legaal, de grote grap is dat dit als (hypothecaire) lening een woekerpolis heet en verboden is :+ Echt, als ik dit geweten had had ik zulke andere keuzes gemaakt..

Ik ken iemand (destijds jonger dan 27) die in de bijstand kwam, werd door de sociale dienst verplicht om de maximale lening aan te vragen want dat scheelde in de hoogte van de uitkering... lekker dan. Heeft inmiddels long covid gekregen en het is nog maar de vraag of die ooit voldoende verdienen kan om de schuld af te lossen, zeker als er dus rente bovenop komt.

Renee1991

Re: Studieschuld en rente en versneld aflossen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 09:12

Jeetje wat is dit zuur voor iedereen die net in de tijd van het leenstelsel heeft gestudeerd. En dan ook nog de rente verhogen. Ik vind dit eigenlijk een gevalletje van de regels aanpassen terwijl de wedstrijd al is begonnen. Bizar.