Gezakt voor examen, door sommige vragen niet goed te hebben gelezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jeetje77

Re: Gezakt voor examen, door sommige vragen niet goed te hebben gelezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 07:58

En om zenuwen te bedwingen, van te voren voren of banaan of handje walnoten eten.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:12

Zijn er geen oefen vragen?
Zodat je voor jezelf verschillende manieren kan proberen.

Ik heb 1 examen gemaakt door een kwartier van te voren nog iets gegeten te hebben (niet gehaald), andere 2 toetsen ruim anderhalf uur niks meer gegeten te hebben (behaald). Maar wel goed ontbijt gehad. Wel na elke 10 vragen een slokje water gedronken.

Op mijn eerdere tips, probeer de vraag niet 'in te vullen' door het zelf te bedenken, want dan kan het zijn dat je cruciale dingen mist.

Ik snap en begrijp je struggels. Helaas zelf 2 weken terug in hetzelfde schuitje gezeten.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 08:21

Koud water drinken en wat minder eten (vol zijn helpt niet).

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:13

Wat ik altijd doe met vragen is onder ieder woord even mijn pen zetten. Niet strepen en dan met mijn lippen oplezen wat er staat zonder te praten. Als je snapt wat ik bedoel? in dit geval pen onder als vervolgens onder je en dan snapt en dan wat, zo verder met ik en bedoel. Tegelijk ook nog met mijn lippen de woorden uitspreken zonder geluid om goed te weten wat er staat. :D Klinkt vreemd, maar bij mij werkt het. :') en vooral je antwoord niet meer veranderen als je het goed hebt gelezen. Daar ging ik anders weer op nat mijn engels en nederlands begrijpend lezen examen of toetsen. :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:31

Bij examens maken wil het ook nog wel eens helpen om te beginnen met de vragen waarvan je vrijwel zeker bent dat je het goede antwoord weet. Ik sla dus ook gerust vragen over en ga kriskras door een examen heen. Het is dan wel belangrijk goed en duidelijk te nummeren (ik schrijf het nummer groot in de kantlijn met een cirkel eromheen, zodat het opvalt).

Hierdoor zorgt het bij mij ervoor dat de zenuwen wat weg gaan en ik me zelfverzekerder voel. Daarna doe ik de vragen die ik ook weet en kom ik een vraag tegen waarbij ik geen idee heb bewaar ik die tot het laatste.

Stel je hebt tijd te weinig heb je in ieder geval de vragen die je weet en waarschijnlijk goed hebt alvast gemaakt. Is er aan het einde nog tijd over maak/gok ik de moeilijke vragen en neem nog een keer goed het examen door. In principe pas ik geen antwoorden aan, maar ik lees wel de vraag of ik niet wat gemist heb (zoals het juiste antwoord terwijl het de foute moest zijn e.d.).

Tijdens het kriskras door het examen heen gaan zet ik wel een cirkel op het vragenblad bij de vragen die ik overgeslagen heb, zodat je snel kan zien welke je nog moet doen. Zodra ik ze gemaakt heb zet ik er een kruis bij.

Edit: oh en mijn nummer 1 bijgeloof is dat ik áltijd een banaan een halfuur voor het examen eet. Ik ben niet bijgelovig, maar dat is het enige waar ik heilig in geloof _O-
Laatst bijgewerkt door mavantos op 28-09-23 09:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:34

othelloster schreef:
Onder de toets was ik ook al vaker aan het doorlezen naar de volgende vraag, logisch dat het dan ook een keer fout gaat.

Neem echt je tijd met het doorlezen van vragen en dat je de vraagstelling goed begrijpt. In principe heb je genoeg tijd om even een pas op de plaats te maken. Succes!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:40

(Niet het hele topic doorgelezen)

Bij multiple choice vragen:

Leg bij iedere vraag een blaadje over de antwoorden. Lees eerst de vraag aandachtig en ga dan zelf bedenken wat het antwoord hierop is.
Haal dan pas het blaadje van de antwoorden af en kijk of dit antwoord erbij staat.

Een markeerstift erbij kan ook goed helpen. Markeer in de tekst wat de vraag precies is.

Als de vraag over (een alinea in) een tekst gaat, dan kun je de bewuste tekst ook even markeren.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 11:53

Ik maakte vroeger ook eerst de vragen waar ik zeker van was en daarna de twijfelgevallen. Dan had ik die voldoende in ieder geval vast binnen.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:06

Mijn ervaring is dat je eerste ingeving meestal de juiste is. Bij het naderhand nalezen en veranderen van een antwoord waren ze bij mij meestal juist fout.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 12:30

Niqui schreef:
Mijn ervaring is dat je eerste ingeving meestal de juiste is. Bij het naderhand nalezen en veranderen van een antwoord waren ze bij mij meestal juist fout.

Dit is idd de reden dat ik erbij had gezet in mijn bericht dat ik de antwoorden niet aanpas, tenzij ik opmerk dat ik de vraag echt verkeerd begrepen heb.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 13:04

Ik ben ook een gok lezer en heb door een cursus snellezen geleerd voor belangrijke dingen met een object of vinger onder de woorden mee te gaan met lees tempo dat je niks overslaat.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 21:23

Ondertussen is het zondagavond, morgen hebben we het examen. Heb mij ondertussen de oren van het hoofd geleerd. Nu duimen dat het voldoende is en we slagen!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:41

Wat ik mijn leerlingen altijd meegeef: eerst een keer het hele examen doorbladeren. Schrijf bij iedere vraag in de kantlijn (of op klad) je eerste gedachten op. Begin daarna met de voor jou makkelijkste vraag, daarna de 2e makkelijkste etc. Als je uiteindelijk in tijdnood komt dan is dat op de vraag waarvan de minste kans is dat je die goed hebt, ipv misschien wel de meeste. Plus dat je door de, voor jou, makkelijke vragen eerst te doen kom je in een flow en merk je dat je over de moeilijkere vragen ook meer weet dan je dacht. Door eerst bladeren en je eerste gedachtes op te schrijven vang je de dingen die je goed geleerd hebt meteen en voorkom je dat je die alweer vergeten bent nadat je intensief na hebt gedacht over een ander antwoord. En tenslotte lees je hierdoor de vraag 2 keer, eerst vlot en daarna heb je rust om nog een keer echt goed te lezen. Succes morgen!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 23:15

Probeer je rust te bewaren. Je beheerst de stof. Je had al die 6.7 gehaald.
Maak de opdrachten rustig. Sla moeilijke even over. Of kijk ze aan het einde nog eventjes extra na.
Het komt helemaal goed.
Dus: je kunt het!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:05

Dit gaat je lukken, veel succes vandaag +:)+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:06

Succes vandaag!

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:06

succes vandaag. Neem de tijd om even goed te lezen dan gaat het vast lukken.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:09

Veel succes vandaag!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 09:14

Suc6.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-23 15:23

Geslaagd met een 7.9!
Wat een opluchting! Ben zo ontzettend blij, en al jullie tips hebben zo goed geholpen! Dankjewel

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:28

Zie je, je kan het wel. Proficiat.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:43

gefeliciteerd. Y)(^)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:45

othelloster schreef:
Geslaagd met een 7.9!
Wat een opluchting! Ben zo ontzettend blij, en al jullie tips hebben zo goed geholpen! Dankjewel

*meelezer komt onder steen vandaan*

Super goed gedaan! Gefeliciteerd! *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 15:54

Toppie, gefeliciteerd *\%/*

Wat zal jij goed slapen vannacht :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:03

Gefeliciteerd!