Starten met een opleiding in 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SCC

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 17:33

Leuk dat er een topic is over het starten van een nieuwe opleiding.

Ik begin met de bachelor verpleegkunde in september!
Ik heb al wel kladblokken en een etui met pennen gekocht, puur omdat ik zelf graag dingen wil gaan noteren.
De opleiding is deels uit boek en deels digitaal. maar ik leer graag door dingen te noteren.....

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:01

marleen_88 schreef:
Ik weet niet hoeveel schriften jullie denken te gaan gebruiken? Is het niet allemaal digitaal bij jullie?

Ik heb een Chromebook. Snel ding en gekoppeld aan drive, waar ik alles meteen in op kan slaan.

Ik ga gelijk werken voor 24 uur maar ik weet dat ik schrijven heel fijn vind. Ik krijg qua boeken alles digitaal maar toch schrijf ik graag stof over.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:07

Gezellig topic. Na een tussenjaar start ik dit jaar met de master communicatie en informatiewetenschappen in Tilburg. Toch wel spannend omdat ik aan een nieuwe universiteit ga studeren (en weer in Nederland ipv België).

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 21:15

Yenni schreef:
Ik heb bewust gekozen voor BBL om mijzelf niet voorbij te rennen in al het werk. Heb vandaag wat fijne schriften enzo gekocht bij de action.
Welke laptop hebben jullie voor je school?
Ik moet een nieuwe :$

Ik heb een MacBook Air uit 2020, reburbished gekocht bij Leapp vorig jaar. Het is even een uitgave, maar het is echt een fijne laptop! En ideaal om mee te nemen naar school :)

Raineri schreef:
marleen_88 schreef:
Ik weet niet hoeveel schriften jullie denken te gaan gebruiken? Is het niet allemaal digitaal bij jullie?

Ik heb een Chromebook. Snel ding en gekoppeld aan drive, waar ik alles meteen in op kan slaan.

Ik overweeg een remarkable aan te schaffen voor het maken van sommige aantekeningen.

Remarkable kende ik nog niet, maar lijkt me heel chill zeg! Ik ga daar ook naar kijken denk ik, ben echt te makkelijk te beïnvloeden :+

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:16

Ik moet ivm de digitale boeken met windows werken. Zijn daar nog fijne laptops voor?
Mag iets kosten vooral belangrijk dat hij langere tijd mee gaat en hij veel kan hebben qua inhoud ivm werkstukken en digitale boeken

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 22:29

Yenni schreef:
Ik moet ivm de digitale boeken met windows werken. Zijn daar nog fijne laptops voor?
Mag iets kosten vooral belangrijk dat hij langere tijd mee gaat en hij veel kan hebben qua inhoud ivm werkstukken en digitale boeken

Ik heb een lenovo laptop. Hij is ondertussen al 5 jaar oud, maar werkt nog prima. Heb hem de eerste jaren voor fotografie gebruikt en kon prima meerdere Adobe programma's tegelijk draaien. De nieuwere versies zullen nog beter zijn denk ik.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 08:34

Yenni schreef:

Echt? Hier werkt alles gewoon met Mac zeker als je gewoon Chrome gebruikt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 11:25

_Lot schreef:
Remarkable kende ik nog niet, maar lijkt me heel chill zeg! Ik ga daar ook naar kijken denk ik, ben echt te makkelijk te beïnvloeden :+

Same _O- een collega gebruikte het tijdens een overleg. En ik dacht: “pohhh da’s een mooi ding.”hij was er ook tevreden over. Ik wil het nog wel eens in een winkel even testen: schrijft het net zo lekker als papier?

Digitaal is gestructureerder, zeker als je op snelheid schrijft. Maar het schrijven doet toch wat met mijn focus merk ik. En soms kun je dingen gewoon beter tekenen. Dit ziet eruit als best of both worlds. To be continued :P

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 15:28

Raineri schreef:
_Lot schreef:

Same _O- een collega gebruikte het tijdens een overleg. En ik dacht: “pohhh da’s een mooi ding.”hij was er ook tevreden over. Ik wil het nog wel eens in een winkel even testen: schrijft het net zo lekker als papier?

Digitaal is gestructureerder, zeker als je op snelheid schrijft. Maar het schrijven doet toch wat met mijn focus merk ik. En soms kun je dingen gewoon beter tekenen. Dit ziet eruit als best of both worlds. To be continued :P

Ja ik heb er ook naar zitten kijken, maar dat voelt ook weer zo dubbel als je ook ja laptop bij hebt. Ergens werkt papier ook wel therapeutisch ofzo.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:33

Yenni schreef:

Ik heb een lenovo laptop en bevalt prima! Kan er dingen voor werk op doen, en de school licenties kan ie ook goed verdragen.
Heb een paar 'vrijetijds' apps erop zoals videoland en netflix enzo. Heel blij mee! En nog een leuke prijs!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:47

Mag ik me ook melden? Ik ga naar jaar 3 van Social Work, maar deed de eerste twee jaar voltijd en ga nu overstappen naar duaal, gezien ik een baan heb gekregen :) (persoonlijk begeleider).
Heb verder nog geen boeken besteld, even afwachten wat echt nodig blijkt te zijn. Als ik een boek alleen nodig heb voor een verwijzing in de integrale opdracht, leen ik hem wel bij de bibliotheek :)

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 15:56

grappig dat je ze op hbo gewoon kan lenen, op het mbo heb je die luxe niet helaas. Maar dan heb je ook gewoon vakken als engels, Nederlands en rekenen. Gewoon ook dezelfde stof als op het vmbo dat heb ik echt nooit begrepen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:59

Lau schreef:
grappig dat je ze op hbo gewoon kan lenen, op het mbo heb je die luxe niet helaas. Maar dan heb je ook gewoon vakken als engels, Nederlands en rekenen. Gewoon ook dezelfde stof als op het vmbo dat heb ik echt nooit begrepen.

Jaa bij echt werkboeken enzo wordt dat lastig, maar ik snap ook niet zo goed waarom dat soort vakken op het mbo wel verplicht zijn en op het hbo niet (lees: ik heb klasgenoten die geen Engelstalige bronnen kunnen vinden, laat staan begrijpen wat erin gezegd wordt). Maar ik had in jaar 1 wel alles gekocht en er wordt vrijwel nooit gevraagd iets te lezen, soms wordt er zelfs maar 1 hoofdstuk gebruikt. Dan houdt ik dat geld liever in mijn zak :=

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 16:05

Kairos schreef:
Lau schreef:

Jaa bij echt werkboeken enzo wordt dat lastig, maar ik snap ook niet zo goed waarom dat soort vakken op het mbo wel verplicht zijn en op het hbo niet (lees: ik heb klasgenoten die geen Engelstalige bronnen kunnen vinden, laat staan begrijpen wat erin gezegd wordt). Maar ik had in jaar 1 wel alles gekocht en er wordt vrijwel nooit gevraagd iets te lezen, soms wordt er zelfs maar 1 hoofdstuk gebruikt. Dan houdt ik dat geld liever in mijn zak :=

Hahah serieus,
Ja ik snap dat verschil ook niet, waarom moeten wij die vakken wel volgen? dat hebben wij net als jullie ook afgesloten op de middelbare. het zou echt fijn zijn als wij ook alleen opleiding gerichte vakken hadden ik denk dat dat de opleiding voor veel mensen nog interessanter kan maken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 19:40

Ik denk dat het verschil zit in het eindniveau op de middelbare school. Mavo heeft een ander eindniveau dan Havo, en Havo weer anders dan Vwo.

Ik kreeg overigens gewoon Engels les op de universiteit en als je de Nederlandse test niet haalde, dan moest je ook daar lessen in volgen. Dit was wel in België.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 19:45

Misschien maar de stof die we krijgen op het mbo is echt vergelijkbaar met wat ik kreeg in de laatste klas vmbo. Dus eigenlijk is het gewoon herhaling.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 20:01

Lau schreef:
Misschien maar de stof die we krijgen op het mbo is echt vergelijkbaar met wat ik kreeg in de laatste klas vmbo. Dus eigenlijk is het gewoon herhaling.

Ah dat is wel vreemd dan. Ik weet verder ook niet of dat de reden is hoor, maar leek me de meest logische verklaring.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 22:30

Ik wist helemaal niet dat je op het mbo ook nog vakken als Nederlands en Engels krijgt! Lijkt me wel vervelend als je daar naast je vakspecifieke lessen en toetsen ook nog op moet focussen.

Raineri schreef:
_Lot schreef:

Ik vind digitaal ook fijner qua structuur, maar ik heb wel het idee dat ik de stof veel beter onthoud als ik het opschrijf. Dus wat dat betreft lijkt het me top!
Hem uitproberen is geen gek idee inderdaad, ik ben benieuwd wat je ervan vindt!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:20

Ik onthoud alles echt heel slecht als ik het meteen typ. Dus ik maak notities op papier en typ het daarna uit. Want leren vanaf papier lukt dan weer niet :')

Zo'n remarkable lijkt me ideaal, alleen ook vrij prijzig van wat ik zag.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 11:41

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-23 12:25

Raineri schreef:
https://www.voys.nl/blog/long-term-revi ... n-of-niet/

Deze review is vrij teleurstellend. Misschien bestaat er wel app die het kan omzetten? Ik zoek nog even door :=

Ooh hmm ja dat valt dan weer tegen.

Er waren hier ook dames die hem hadden toch? Hoe ervaren jullie hem?

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-23 22:14

Raineri schreef:
https://www.voys.nl/blog/long-term-revi ... n-of-niet/

Deze review is vrij teleurstellend. Misschien bestaat er wel app die het kan omzetten? Ik zoek nog even door :=

Ahh, dat klinkt wel echt minder..

[HTT] Remarkable 2 digitaal notitieblok/e-reader
In dit topic is iedereen wel heel positief! Ik vind het zelf ook wel fijn dat je hem ook als e-reader kunt gebruiken, mijn huidige e-reader is namelijk aan vervanging toe.

Vind hem alsnog wel aardig aan de prijs, dus ik ben er nog niet over uit.. Ga sowieso nog een aantal reviews lezen en kijken of ik hem ergens in de winkel kan uitproberen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 10:57

Hallo

Zoektocht gaat nog even door. Mijn andere project is “home office”.
Dit is hoe mijn werkplek eruit ziet:
Afbeelding
Mijn hele huis is netjes. Maar die werkplek… man man man man. Het is een soort representatie van mijn hersenen. Chaos. En geen zin in kabelmanagement of iets. Maar voor ik m’n master start gaat hier verandering in komen. Startend met een zit sta bureau en uiteindelijk zo’n wandelband. Want we willen geen spataderen natuurlijk _O-

Verder wil een Logitech Aurora toetsenbord, wellicht 1 ultrawide scherm, serieus kabelmanagement en nog dingen om beter alles te organiseren. Wellicht zo’n cube timer oid. Ik werk nu ruim 3 jaar. Ik heb geen excuus meer alles zo te laten verslonzen :=

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-23 22:47

Hoe staat het er inmiddels voor met je werkplek, Raineri? Ziet er wel uit als een fijne plek om te studeren!
Klinkt bekend, wat de chaos betreft :+ Gaaf dat je zo’n wandelband wil :D

Zijn er hier verder nog mensen die veel thuis zullen studeren? Of gaan jullie allemaal wekelijks naar school?

Mijn studie is in principe volledig online, ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen :=
Nu het nieuwe schooljaar bijna begint merk ik sowieso dat er best wel wat zenuwen boven komen.. Het is ruim twee jaar geleden dat ik voor het laatst studeerde en ben destijds helemaal vastgelopen omdat studeren veel te veel bleek naast mijn baan. Nou was dat wel een voltijd studie en ik ga nu deeltijd studeren, dus hopelijk bevalt dat beter :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 08:52

Dat stukje karton ook :+

Ik vind het ook wel spannend! Ik ben nu ook nog aan het verhuizen dus het is dubbelop. Maar als ik dan in mijn nieuwe huisje aan het werk ben en ik kan met die hitte alle ramen en deuren opengooien is dat wel een fijn vooruitzicht op daar studeren. Ik kan ook gewoon vogeltjes horen. Heerlijk vind ik dat. En ik hoef minder mijn huisgenoten te entertainen omdat die in de tuin kunnen. (Katten dus :+ ).

Verder gaat het mij denk ik wel helpen dat ik nu een jonge pony heb. Klinkt gek, maar tijdens mijn vorige studies had ik een paard dat veel getraind moest worden ivm blessuureleed. Als ik nu in een toetsweek alleen eventjes hallo kom zeggen, maalt ze daar niet om. (Denk ik :') )