Hier inmiddels al 13 jaar afgestudeerd diermanager. Zou ik de opleiding zoals die toen was aanraden? Nee zeker niet. Het waren toendertijd vooral heel veel mooie verhalen en ideale droombanen die niet haalbaar zijn als je er zelf niet voor 1000% energie insteekt.
Veel medestudenten haakten af na het eerste jaar en zelfs nog in het derde jaar. We begonnen met 70 paard studenten in het eerste jaar en uiteindelijk zijn er geloof ik 12 afgestudeerd. Om niet te spreken over de grote groep aan wildlife management mensen die afhaken

.
Ik wou altijd dierenarts worden maar gezien mijn gezondheid viel die optie af en ben zo bij Diermanagement beland. Niet alle vakken waren even nuttig en sommige docenten ook niet maar goed dat heb je overal wel. Die negatieve dingen vergeet je gelukkig snel.
Met alleen deze opleiding kom je er niet, ik heb er toen voor gekozen als Majors Paard&Management en Animal welfare quality management te doen en nog een Agri buisiness minor en Paravet erbij. Druk rooster maar goed, optimaal alles uit je uren halen en doorwerken.
Mijn stages waren bij de praktijkschool (was toendertijd verplicht), bij een grote springstal waar ik in eerste instantie voornamelijk voor het verzorgen en trainen en de merriebegeleiding kwam en uiteindelijk in evenementen organisatie en marketing en sponsoring ben beland. Heel leerzaam! Ik mistte zelf ook echt wel wat praktijk handigheid met paarden want alleen manege lessen gehad. Ben daar tijdens deze stage echt handiger in geworden wat fijn was voor mijn afstudeerstage bij een hengstenhouderij.
Daar volop geholpen met hengsten en merries klaarmaken voor de keuringen, alle facetten kwamen voorbij. Organisatie van hengstenshows op me genomen, onderzoek gedaan naar export waar worden de paarden gezocht die dit bedrijf aanbood. Uiteindelijk kon de hengstenhouder ook gerust een paar dagen weg en namen wij de dagelijkse bedrijfsvoering over (samen met mede PM studente) gaven wij leiding aan de mbo studenten en zorgden dat alles doorliep zoals het anders ook ging. Ben bij de hengstenshows nog een aantal jaar betrokken gebleven tot een aantal ik het zelf te druk kreeg qua werk en paarden.
Voor het afstudeeronderzoek hebben wij een opdracht gedaan voor de Sectorraad naar werkgelegenheid en de verwachtingen van studenten vs werkgevers. Hier schorrte het echt wel wat aan begeleiding door wisseling van begeleiders en slechte bereikbaarheid hiervan.
Na mijn studie ben ik vrij snel in de buitendienst aan de slag gegaan voor een retail groothandel in paardenproducten. Deze waren juist enorm te spreken over het feit dat ik diermanagement had gedaan en mij mede daarom ook op gesprek uitgenodigd.
Hierna ben ik de veterinaire sector in gegaan ook als accountmanager. Juist door mijn veelzijdige keuzes in mijn studie en het extra paravet diploma ben ik hier ingerold terwijl hier eerst alleen dierenartsen voor werken aangenomen. Inmiddels ben ik wat functies verder, allemaal accountmanager gerelateerd en werk ik nu voor het grootste veterinaire laboratorium ter wereld en zit ik alle dagen van de week in de dierenkliniek om te helpen met advies, training en uitleg over diagnostiek.
Ik ben met mijn neus in de boter gevallen moet ik zeggen, maar daar had ik niet geweest zonder de studie en mijn inzet. Het is dus net wat je er zelf van maakt. Ik mis wel het hands on werken met paarden, gelukkig heb ik er thuis genoeg

Mijn hart lag en ligt bij de fokkerij en dat doe ik zelf kleinschalig thuis. In de tussentijd ben ik me verder gaan opleiden en ben ik lymfe drainage therapeut en voedingsconsulent paard geworden.
Een goede paraveterair / praktijkmanager is schaars op dit moment, in mijn tijd was er geen werk voor te vinden vandaar de stap richting sales in mijn geval, maar ik zou hier nu alsnog direct een baan in kunnen vinden. Ik meen overigens ook dat er een optie via Diermanagement is om een docenten diploma/aantekening te krijgen, vraag dat zeker eens bij ze na.
Succes met je keuze, excuus voor het hele verhaal maar hopelijk helpt dit in jouw zoektocht.