Meer startende (online) ondernemers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sassycas

Re: Meer startende (online) ondernemers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 11:24

Leuk topic!

Ik ben sinds 2023 ook ondernemer, grafisch vormgever. Freelance animator om precies te zijn.
In mijn website (en eerlijk gezegd mijn instagram := ) heb ik echt veel te weinig moeite gestoken.
Eigenlijk omdat ik al mijn jobs tot nu toe via mijn netwerk heb gevonden, maar nu is mijn laatste job over een paar dagen klaar en moet ik weer rond gaan soliciteren.
Eerst dus even een week of 2 focussen op mijn portfolio/showreel en de website goed op orde krijgen. ;(
Dat is echt een deel van dit werk waar ik zo'n hekel aan heb.

Heel misschien start ik volgend jaar een 2de onderneming voor het verkopen van dingetjes zoals honden halsbanden en broekriemen enzo. Maar dat zien we dan wel, in het allerbeste geval zal ik niet genoeg vrije tijd hebben tussen animatie jobs.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 18:30

Super leuk! :D ik ben zelf paardenfotografe.

Ik denk dat je voor jezelf eerst goed je doelgroep neer moet gaan zetten, wie is mijn ideale klant en waar kan ik deze mensen vinden?
Ik maak zelf gebruik van meerdere platvormen, en het ene loopt storm via instagram en het ander via bv facebook, het is net welke mensen ik wil aanspreken.

Daarnaast zou ik me niet blind gaan staren op het aantal volgers, veel volgers is leuk maar het gaat er uiteindelijk om wie er bij jou een dienst of product afneemt.
Ik heb bv 8000 volgers op mijn instagram, zijn dat al mijn klanten? zeker niet

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 20:57

Ik ben boekhouder van beroep, en wil mensen best gratis hulp aanbieden, of hun btw aangifte doen!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-24 21:21

Ooh wat leuk dat ik dit topic tegenkom! Ik ben sinds 3 maanden ook gestart met een eigen webshop www.tanteplank.nl. Na een kleine burnout het roer deels omgegooid en gaan doen wat ik leuk vind! Houten cadeautjes maken en sensorisch spel. Ben nu 3 maanden online en het loopt eigenlijk al best goed! Dus helemaal leuk!

Ik volg dus graag mee in dit topic!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 15:16

@Angs1989 ik zie het nu pas maar wat tof! Dat het zo snel al zo goed loopt is iets om trots op te zijn!

Ik ben nu officieel toegelaten tot de KOR. Geen belastingaangifte is wel een heel lekker idee moet ik zeggen. :+

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:37

Celebi schreef:
@Angs1989 ik zie het nu pas maar wat tof! Dat het zo snel al zo goed loopt is iets om trots op te zijn!

Ik ben nu officieel toegelaten tot de KOR. Geen belastingaangifte is wel een heel lekker idee moet ik zeggen. :+

Dat is het zeker, maar je bedoeld denk ik je BTW aangifte, belastingaangifte doen we allemaal elk jaar :')
Helaas, haha ik ben nu net sinds 4 jaar uit de KOR ivm de omzetgrens bereikt te hebben. Zie er nu al tegenop ;(

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 18:52

Dat bedoelde ik ja. :')

Dat is wel even balen dat je uit de regeling moet! Maar ook wel een feestje waard dat je een fijne omzet draait dan!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 23:13

Haha geen probleem hoor! Hopelijk word het topic nog wat actiever.

De administratie is inderdaad nog een hoop werk. Maar dat zal ook snel wennen!

Wat voor webshop hebben jullie?

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 01:12

Ik kom dit topic zojuist tegen, ik ben in april begonnen met mijn eigen bedrijfje Ruiter in Balans. Ik geef vooral ruiterfitness trainingen en ik ben bezig met een yoga opleiding. Ik heb een mental coach voor ruiters opleiding zo goed als afgerond net. Echt hard loopt het nog niet maar dat vind ik niet zo belangrijk nog, maar ik begin wel langzaam te merken dat ik wat meer reacties krijg. Hopelijk nu de zomervakanties langzaam voorbij zijn dat ik wat meer animo krijg en ook daadwerkelijk meer trainingen kan gaan aanbieden.

Ik ben bewust nog niet de KOR ingegaan omdat ik nog een paar investeringen wil doen en ik dan nog wat BTW kan terugvragen. Maar zo ongeveer het eerste wat ik heb gedaan is een boekhouder gezocht nadat ik gestart ben want van het hele stuk belastingen heb ik geen kaas gegeten.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:38

Hoi hoi, ik volg!

Ik heb nog geen eigen bedrijf, maar ben ermee bezig om alles voor te bereiden.
Ik ga online dan patronen voor leren tasjes verkopen, handgebonden boeken en tasjes, riemen etc.

Ik ga denk ik eerst op etsy aan de slag, het is toch vaak moeilijk om met een eigen website genoeg traffic te creëren.

Ik ga hopelijk een en ander tip van jullie hier meenemen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 08:49

Ik heb geen eigen bedrijfje, maar ik wil aankomend jaar wat meer les gaan geven naast mijn gewone baan in loondienst.
Daarvoor wil ik ook de KOR aan gaan vragen.

Is het dan genoeg om de uren die je lesgeeft te noteren, datum en bedrag erbij, en klaar?
Of denk ik nu te simpel?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:30

Volgens mij wel. Alles wat je ervoor aanschaft moet je wel de aankoopbonnen van bewaren en je houdt officieel wel iets bij met je inkomsten en uitgaven en dat is het dan.

Ik heb zelf een bedrijf opgestart ook in coaching. Ik wilde echt totaal iets anders dan wat ik deed (IT) en vanuit ervaring en affiniteit met psychologie ben ik de coaching in gerold. Speciaal een opleiding voor gevolgd want ik wilde het niet zomaar vrij opstarten zoals veel anderen helaas wel doen in een vrij beroep. Heb me echt gefocust op paardeneigenaren en ruiters om wel met hetgeen bezig te zijn waar ik zelf ook blij van wordt. En omdat ik merkte dat er voor die doelgroep volgens mij nog niet zoiets was wat ik ben gaan doen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 09:45

asjemenou schreef:
Ik heb geen eigen bedrijfje, maar ik wil aankomend jaar wat meer les gaan geven naast mijn gewone baan in loondienst.

Is het dan genoeg om de uren die je lesgeeft te noteren, datum en bedrag erbij, en klaar?
Of denk ik nu te simpel?

Maar, hoeveel gaat dit daadwerkelijk zijn? Want dan zou je ook naar freelance kunnen kijken en de overweging maken. Dan is het ROW.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:03

Oh leuk topic. Ik ben ook ondernemer en zit technisch gezien nog in de startersjaren :P

Ik run samen met een vriendin een hondendagopvang en sinds juli 2023 zijn we een VOF. Ik ben erbij gekomen zeg maar, het bedrijf bestond al langer als eenmanszaak. :)

Wij doen de kwartaalaangifte altijd zelf en laten de belastingaangifte door de boekhouder doen. Deze was afgelopen keer ook ingewikkeld door het overgaan op een VOF (= nieuw bedrijf).

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 12:03

Ik kom lang niet aan de 22.000 die je met de KOR mag bijverdienen.

Ik kan voor de ROW geen bedragen vinden of wat daar het voordeel van zou zijn?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 13:41

Bizar hoeveel spam je krijgt nadat je bent ingeschreven bij de KvK. Nu weer een shady brief of ik even 300 euro over wil maken voor toegang voor een bedrijfsportaal vanwege de inschrijving bij de KvK. Gelukkig zie je alleen al aan de kwaliteit van het papier en de printer dat het nep is, maar je zal er maar intrappen.

Hierom vind ik het wel echt vervelend dat je zoveel gegevens moet invullen bij de KvK.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:54

Celebi schreef:
Bizar hoeveel spam je krijgt nadat je bent ingeschreven bij de KvK. Nu weer een shady brief of ik even 300 euro over wil maken voor toegang voor een bedrijfsportaal vanwege de inschrijving bij de KvK. Gelukkig zie je alleen al aan de kwaliteit van het papier en de printer dat het nep is, maar je zal er maar intrappen.

Hierom vind ik het wel echt vervelend dat je zoveel gegevens moet invullen bij de KvK.

je telefoon nummer ook even aanmelden bij het bel me niet register, evengoed krijg je dan nog wel telefoontjes maar niet meer zo erg als zonder. Verder als ik opneem en al hoor dat het zoiets is hang k al zonder pardon op.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 11:14

Dat bestaat niet meer sinds het wettelijk is doorgevoerd dat je niet meer zomaar gebeld mag worden door bedrijven.. Tot dusver ben ik trouwens nog niet gebeld. Het zijn vooral vage brieven die binnen blijven komen.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 15:10

Zo ik kom mij hier ook maar even melden.
Heb sinds 2014 al een fysieke dierenwinkel, maar om de omzet te verhogen omdat we o.a het pand moeten kopen nu toch ook maar een webshop er bij begonnen.
Zo konden we ons assortiment ook flink uitbreiden met o.a paardenvoer, dus dat is dan wel weer het leuke.

Maar tegenwoordig ben je natuurlijk nergens meer zonder een goed social media plan -O- Gelukkig is mijn vriend hier redelijk in bevlogen en samen met hem en Chatgpt kom ik al een eind.
Ik zou alleen graag posts voor instragram willen inplannen en hier schijnt ook software voor te bestaan. Hebben jullie hier ervaring mee?
Ik weet dat het ook kan via instagram zelf, maar dan wil het alleen via de mobiel en dat vind ik nou net niet makkelijk werken.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:01

Leuk dat je een webshop erbij bent gestart! Ik vind zelf Buffer fijn werken. Deze is ook gratis tot een paar social kanalen geloof ik.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 17:34

SpikkelFire schreef:
Leuk dat je een webshop erbij bent gestart! Ik vind zelf Buffer fijn werken. Deze is ook gratis tot een paar social kanalen geloof ik.

Bedankt voor de tip!
Ga gelijk kijken :D

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:58

Ik wil me hier ook even melden. :) Momenteel ben ik bezig/in de oriënterende fase voor het starten van een daghoreca zaak met B&B gecombineerd. We hebben gesprekken met de verhuurder van het pand over de mogelijkheden en ik ben een businessplan aan het schrijven. Er zijn meer kapers op de kust, dus het is nog geen gelopen race.
Binnen een maand wil de verhuurder een beslissing maken. Er zijn opties waarbij hij vergunningen aan moet vragen en hier gaat tijd overheen.

Spannende periode. :=

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 12:32

KimD schreef:
asjemenou schreef:

Of denk ik nu te simpel?

Maar, hoeveel gaat dit daadwerkelijk zijn? Want dan zou je ook naar freelance kunnen kijken en de overweging maken. Dan is het ROW.

ROW heeft betrekking op de inkomstenbelasting. Dat zal inderdaad zijn waar zij haar inkomsten en aftrekposten aan moet geven, aangezien het geen echte onderneming is.
Dat staat helemaal los van de BTW. Dus voor de BTW kan ze wel de KOR aanvragen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 08:20

Ik zou op den duur graag echt iets willen gaan doen met het verkopen van mijn handgemaakte leren tassen. Op het moment kan ik niet zoveel maken omdat ik in de lappenmand zit. Maar deze tijd probeer ik te gebruiken om wat meer met social media te doen.
Ik overweeg nu om wat op Etsy te gaan zetten en als het echt een beetje gaat lopen misschien toch kvk en webshop oid. Maar dat is toekomstmuziek. Nu is het nog hobby en zo af en toe verkoop ik iets en daarvan koop ik dan weer nieuw materiaal en gereedschap. Maar om echt een bedrijfje te beginnen zie ik zo op tegen alles bijhouden en boekhouding. Ik wil gewoon lekker knutselen :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 10:37

Klinkt tof! Zo met de kleine ondernemers regeling valt het me best mee. Voor het idee de inkomsten en uitgaven per maand in een Excel sheet opslaan en de uren die ik eraan besteed erin zetten. Ik heb nu nog geen inkomsten en het blijft voorlopig vrij klein dus dan valt het allemaal enorm mee.