Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:23

Achterom schreef:
Maar laten we wel wezen, er is nog steeds een flink personeelstekort, jij hebt het als sollicitant voor het zeggen over het algemeen. Dus doe het goed, maar overdrijf niet, wees vooral jezelf.

Mwah, dat ligt echt heel erg aan de sector/niveau waar je in zoekt hoor :)

Ik lees even mee, ben zelf ook zoekende/solliciterende. Wat ik echt het meest frustrerend vind so far, is wanneer bedrijven gewoon niets laten horen. Een standaard 'we reageren binnen 2 weken' en dan alleen maar krekels en tumbleweeds -O-

Ineke, ik heb tot nu toe van geen enkel bedrijf direct een reden bij de afwijzing gekregen. Bij de meeste krijg ik wel een reactie als ik er naar vraag. Wisselend van een kort, niet inhoudelijk antwoord tot een recruiter die heel uitgebreid feedback gaf op mijn cv en brief. Ik krijg wel de indruk dat de meesten het waarderen als je er naar vraagt, maar zo uit zichzelf geeft eigenlijk niemand een reden mee.

Ineke2

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:39

Daar kunnen bedrijven nog wat van leren naar mijn idee. Niets laten horen na een sollicitatie is gewoonweg respectloos.

Een afwijzing met een persoonlijke noot erin geeft ook een beter gevoel naar de sollicitant. Zéker als iemand al op gesprek is geweest en daarna een afwijzing krijgt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:42

Ik hoorde vaak dat ik niet in het profiel pas. Of dat ik niet door de eerste selectie ben gekomen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 11:45

Hier eigenlijk altijd standaard afwijzingen, behalve als iemand op gesprek is geweest, dan bellen we altijd even met uitleg. Of het nu gaat om de schoonmaak, of de directie. Mensen doen toch moeite, dan is het wel net zo netjes om er ook even uitleg bij te geven als dat kan.

@palatin: wat mij betreft zit het niet in het opleidingsniveau eigenlijk, met de applicatiebeheerder hoef ik niet per se een uitgebreid gesprek te kunnen voeren, maar we moeten elkaar wel begrijpen en zij moeten vooral ook technisch sterk zijn. Terwijl de schoonmaker op de afdeling wel om moet kunnen gaan met de aanwezige cliënten, daar vragen we dus eigenlijk soms nog meer social skills van :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 14:18

Ik kreeg een tijdje geleden een telefoontje dat ik het niet was geworden. Ze vond het zo erg om te zeggen omdat ik blijkbaar ook een hele goeie kandidaat was. De dame in kwestie was enorm opgelucht dat ik het niet zo erg vond. Dit was een team dat buiten werktijd ook heel veel met elkaar optrok. Voor mij hoeft dat allemaal niet zo.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 15:00

In mijn geval gaat het om een HBO functie, met specifiek vakgebied. Dus of het personeelstekort daar ook zo groot is weet ik niet, de vacature gaf niet aan hoeveel FTE er gevraagd wordt ook.
De vacature is heel helder en duidelijk, maar ik krijg wel vaak het advies om te bellen zodat ze je al kennen. Ik vind het dan wel lastig als er zoveel tegenstrijdige informatie is. Ik vind het erg spannend om te bellen namelijk.

Dus jullie opmerkingen hebben me wel aan het twijfelen gezet :') . De eerste vraag die ik zou stellen is natuurlijk sowieso of het gelegen komt dat ik bel, of dat ik beter even op een ander moment terug kan bellen :j . Ik ben ook zeker niet van plan om een kwartier met iemand aan de telefoon te hangen, maar zeker in zo'n specifiek vakgebied kan ik me juist voorstellen dat een contactpersoon zelf ook enthousiast is over de functie en daar graag wat over verteld.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:05

ik heb volgens mij nog nooit gebeld voor een sollicitatie. Ik help ook een vriendin van me nu voor de 2e x met een sollicitatie maar die heb ik ook niet geadviseerd om te bellen, zeker als het een duidelijke vacature is zie ik daar ook eigenlijk het nut niet van in.
Goede brief schrijven, punten uit de vacature laten terugkomen en een duidelijk opgezet CV hebben het hier altijd prima gedaan. Zowel bij mezelf (eerste keer aangenomen bij beide banen) als bij de vriendin: vorige keer aangenomen en nu een uur na versturen brief al een uitnodiging op gesprek.

Toen we op het bedrijf zelf een vacature uit hadden staan vond ik het eerder vervelend dat er gebeld werd, het was (is) heel druk bij ons en de collega die over de vacature ging is ook niet altijd aanwezig. Een duidelijke brief met CV was voor ons meer dan genoeg om een eerste indruk te krijgen en van daaruit hebben we mensen ook uitgenodigd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:07

Solliciteren, wat een ellende inderdaad!

Met mijn nieuwe functie stond erbij: vragen? Neem dan contact op met x op telefoonnummer xx en e-mailadres y.
Ik heb dus even gemaild want ik had een aantal vragen en daarna eigenlijk heel erg leuk contact gehad - en dus aangenomen :D

Maar vragen om het vragen zou ik niet doen inderdaad.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:07

Ik denk dat je vooral moet doen waar jij jezelf goed bij voelt. Voelt bellen goed dan vooral doen.

Ik heb nog nooit gebeld voor ik een solicitatie verstuurde, bellen doe ik dan ook niet graag.
Toch aangenomen voor de fucties die ik graag wilde (specifieke functie met een HBO) :). Nog nooit iets anders gedaan dan een motivatie brief en CV sturen.

O en las ook iets over spelfouten. Ik zag pas nadat ik aangenomen was en m'n brief weer tegen kwam, dat er er een spelfout/typfout in zat. Dus ook dan kan je aangenomen worden, maar natuurlijk is het wel netter zonder.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:08

Marjo schreef:
In mijn geval gaat het om een HBO functie, met specifiek vakgebied. Dus of het personeelstekort daar ook zo groot is weet ik niet, de vacature gaf niet aan hoeveel FTE er gevraagd wordt ook.
De vacature is heel helder en duidelijk, maar ik krijg wel vaak het advies om te bellen zodat ze je al kennen. Ik vind het dan wel lastig als er zoveel tegenstrijdige informatie is. Ik vind het erg spannend om te bellen namelijk.

Dus jullie opmerkingen hebben me wel aan het twijfelen gezet :') . De eerste vraag die ik zou stellen is natuurlijk sowieso of het gelegen komt dat ik bel, of dat ik beter even op een ander moment terug kan bellen :j . Ik ben ook zeker niet van plan om een kwartier met iemand aan de telefoon te hangen, maar zeker in zo'n specifiek vakgebied kan ik me juist voorstellen dat een contactpersoon zelf ook enthousiast is over de functie en daar graag wat over verteld.

Voor zo'n functie zou ik zeker niet bellen. Ik heb het idee dat die tip vooral gegeven wordt voor administratieve baantjes waar zo 50 mensen op solliciteren.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 15:10

Als beller heb je bij echt geen streepje voor hoor, dus als je geen specifieke vragen hebt dan zou ik het zeker niet doen.
Wanneer een kandidaat op gesprek is geweest en niet doorgaat naar een volgende ronde of niet aangenomen wordt bel ik altijd met feedback.

Schrijf een goede motivatiebrief, let er op dat het geen herhaling is van je CV en maak duidelijk waarom je op de specifieke vacature reageert.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 19:08

Ik heb wel eens gemaild dat ik vragen had en of ik die week even kon bellen :) voelde toch fijner dan out of the blue bellen. Misschien een compromis voor je twijfels?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-23 19:13

Eelmo schreef:
Ik heb wel eens gemaild dat ik vragen had en of ik die week even kon bellen :) voelde toch fijner dan out of the blue bellen. Misschien een compromis voor je twijfels?

Oh dat is ook fijn inderdaad! Hier staat alleen een telefoonnummer bij de contactpersoon, dus mailen is geen optie helaas.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 20:52

Marjo schreef:

Wie geeft dan dat advies?
Ik kan me namelijk echt niet voorstellen dat het in je voordeel zou werken.
Als mensen mij bellen vraag ik het altijd op de mail te zetten, maar goed als ze er in jouw geval geen mail bij doen willen ze dat ms ook niet.

Maar ik vind bellen opdringerig en de vragen die dan gesteld worden kunnen ook prima in een gesprek. Je komt daardoor iig niet sneller op gesprek bij ons, dat gaat echt vooral om cv en om hoe je in het team past.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:06

Ik heb de afgelopen maanden heel veel gesolliciteerd en heb wel eens een dag gehad met drie gesprekken :+

Ook veel stuk gelopen op salaris onderhandeling omdat je nu een betaald loon krijgt en daar niet op wil inleveren.

Ik ben vorige week begonnen op mijn nieuwe werk maar de aanloop er naartoe is wel grappig.

Toen ik de uitnodiging kreeg voor het gesprek ben ik de vacature nog eens gaan nalopen en kwam er toen achter dat de functie te hoog gegrepen was voor me, dus ik wou het gesprek afbellen maar ik had toen zo n gezellig gesprek met iemand van personeelszaken en ze legde verder ook geen druk op me als ik wel of niet zou komen en dat voelde zo prettig dat ik toch ben gegaan en het uiteindelijk ook ben geworden :)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:36

Veel bedrijven zijn al blij als ze überhaupt reactie op hun vacature krijgen. Bellen om het bellen zou ik zeker niet doen, alleen als de antwoorden op je vragen een cruciaal zijn voor je interesse in de functie.
Het telefoonnummer bij de vacature is ook lang niet altijd het telefoonnummer van de hiring manager of met wie dan ook je het gesprek hebt. Het bellen voor "een goede indruk" effect heb je dan ook niet.

Een overzichtelijk en beknopt CV en een motivatiebrief die inhoudelijk ergens over gaat zou al voldoende moeten zijn om de aandacht te krijgen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 21:37

Ik heb ook nooit gebeld, maar gewoon direct een brief en cv verstuurd. Als de vacature helder is dan zou ik dat ook gewoon doen in jouw geval.
Alhoewel mijn vorige en huidige baan gewoon zo aangeboden zijn. Heb bij beide een mooie stap omhoog kunnen maken en zou rustig weer overstappen voor een nog beter aanbod. :')
Ik ben alleen een beetje huiverig voor solliciteren als we naar Duitsland gaan verhuizen, maar meertalig zijn als accountmanager levert denk ik wel weer pluspunten op.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:34

Muisbal schreef:
Veel bedrijven zijn al blij als ze überhaupt reactie op hun vacature krijgen. Bellen om het bellen zou ik zeker niet doen, alleen als de antwoorden op je vragen een cruciaal zijn voor je interesse in de functie.
Het telefoonnummer bij de vacature is ook lang niet altijd het telefoonnummer van de hiring manager of met wie dan ook je het gesprek hebt. Het bellen voor "een goede indruk" effect heb je dan ook niet.

Een overzichtelijk en beknopt CV en een motivatiebrief die inhoudelijk ergens over gaat zou al voldoende moeten zijn om de aandacht te krijgen.

Vooral dit, niet schrijven om het schrijven. Maak een schrijfplan zodat je weet welke informatie je in welke alinea wilt opschrijven en kom dan tot de kern.
Wat gigantisch vaak fout gaat: afkortingen schrijven we volgens de spellingsregels zonder hoofdletters. Het is dus cv en niet CV.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:47

Ik lees nog niks over Chatgpt? Natuurlijk moet je niet klakkeloos overnemen, wat hij schrijft, maar ik vind het wel verbazend goed werken. Mooi als inspiratiebron.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:49

Komt wel een vraag in me op, als je een vacature interessant vindt, maar er staat een aantal uren bij wat je bijvoorbeeld net wat teveel vindt, dan zou ik dat denk ik wel een goede reden vinden om toch even te bellen. Best vaak is er qua uren nog wel wat bespreekbaar maar als er gericht staat we zoeken iemand voor zoveel uur en je komt solliciteren zonder gezegd te hebben dat je daarvan af wil wijken kan het zomaar zijn dat het toch gelijk niet verder kan gaan.

Of zouden jullie in zo'n geval ook niet eerst contact opnemen?

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:52

moonsparkle schreef:
Komt wel een vraag in me op, als je een vacature interessant vindt, maar er staat een aantal uren bij wat je bijvoorbeeld net wat teveel vindt, dan zou ik dat denk ik wel een goede reden vinden om toch even te bellen. Best vaak is er qua uren nog wel wat bespreekbaar maar als er gericht staat we zoeken iemand voor zoveel uur en je komt solliciteren zonder gezegd te hebben dat je daarvan af wil wijken kan het zomaar zijn dat het toch gelijk niet verder kan gaan.

Ik zou het in de brief vermelden denk ik. Ik had gesolliciteerd op een functie waar het niet bij stond, zelf gewoon voorkeur aangegeven en dat was ook mogelijk :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 22:55

moonsparkle schreef:

Dat lijkt mij een goede reden om te bellen. Wat betreft de vragen van TS: die horen wat mij betreft in het gesprek zelf, daar zou ik niet over bellen en zou het ook vreemd vinden als ik gebeld werd daarover. Maar ik zet dan ook geen telefoonnummer bij mijn vacatures, bij echte vragen mogen mensen mailen :P

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 23:02

Tiggs schreef:
Marjo schreef:

Voor zo'n functie zou ik zeker niet bellen. Ik heb het idee dat die tip vooral gegeven wordt voor administratieve baantjes waar zo 50 mensen op solliciteren.

Wat een onzin….maar stel dat het wel zo was, als jij nou als een van die 50 heel graag dat ‘administratieve’ baantje wil en daarmee een voorsprong op de concurrentie kunt creëren dan doe je dat toch?

@ TS: elke zichzelf respecterende jobcoach adviseert om te bellen. Als de baan je je op het lijf geschreven is waarom zou je dat dan niet laten weten. Als ik het goed begrijp staat er in de vacature niet hoeveel FTE de functie is? Dat zou al een vraag kunnen zijn?
Ik heb vanuit een management rol ruim 10 jaar sollicitanten over de werkvloer gehad. Niks leukers als mensen telefonisch laten weten dat ze graag voor jouw bedrijf willen komen werken. Bij mij hadden die sollicitanten een streepje voor.
Ik vind reacties van ‘zet t maar op mail’ zo onprofessioneel en zo’n antwoord hoor je van een goede HR manager ook niet te krijgen imo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-23 23:11

Pallatin schreef:
Wat een onzin….maar stel dat het wel zo was, als jij nou als een van die 50 heel graag dat ‘administratieve’ baantje wil en daarmee een voorsprong op de concurrentie kunt creëren dan doe je dat toch?

@ TS: elke zichzelf respecterende jobcoach adviseert om te bellen. Als de baan je je op het lijf geschreven is waarom zou je dat dan niet laten weten. Als ik het goed begrijp staat er in de vacature niet hoeveel FTE de functie is? Dat zou al een vraag kunnen zijn?
Ik heb vanuit een management rol ruim 10 jaar sollicitanten over de werkvloer gehad. Niks leukers als mensen telefonisch laten weten dat ze graag voor jouw bedrijf willen komen werken. Bij mij hadden die sollicitanten een streepje voor.
Ik vind reacties van ‘zet t maar op mail’ zo onprofessioneel en zo’n antwoord hoor je van een goede HR manager ook niet te krijgen imo
Zoveel mensen, zoveel wensen. Het is maar net wat bij jou als manager of als sollicitant past, of bij het bedrijf en de functie. Voor een salesfunctie is dat soort pro-activiteit passender dan voor een functie als data-analist. Daarnaast ben ik inderdaad ook iemand die zegt: wees gewoon jezelf. Het heeft geen zin om jezelf veel meer outgoing en extravert voor te doen dan je eigenlijk bent. De kans dat je dan ergens terechtkomt waar je niet op je plek zit (en het niet lang volhoudt), is veel groter dan wanneer je gewoon jezelf bent.

Als iemand me zou bellen met oprechte vragen, zou ik dat geen probleem vinden, maar iemand die gaat bellen om te vertellen hoe Fan-Tas-Tisch ze wel niet zijn voor de functie en dat ik ze echt móet aannemen, staat bij mij toch wel met een fiks aantal punten achter. Haantjes-de-voorste die zichzelf helemaal hét vinden zijn niet de mensen die bij mij of mijn werkstijl passen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-23 11:19

moonsparkle schreef:

Ik heb recent weer een heel aantal gesprekken mogen voeren, we hadden 4 vacatures. In dit geval zou ik juist even bellen. Soms staan de uren bij ons namelijk heel vast en dan zou ik het jammer vinden dat we allebei tijd investeren terwijl dit een dealbreker is. Anderzijds stonden de uren dus nu bij 4 vacatures voor dezelfde functie niet geheel vast en zou ik het jammer vinden als je niet solliciteert omdat je 24 in plaats van 32 uur wil werken, dat was nu prima in te regelen.
In mijn vak zijn eigenlijk overal altijd tekorten en zijn we blij met elke brief, specifiek in het werkgebied waar ik nu in werkzaam ben krijgen we minstens 20 brieven op 1 vacature. Dat was voor mij wel even schakelen (en een enorme luxe!).

Persoonlijk vind ik voornamelijk je cv een belangrijke, sluit je aan bij wat we zoeken. Volgens mij haalt ook iedere werkgever je door Google heen dus let op wat er van je te vinden is. Ik denk namelijk altijd: Als ik je Google, doen de ouders van de kinderen dat ook. *D Toch jammer als daar allemaal bezopen foto's met verlopen make-up te vinden zijn.

Ik blijf het wel grappig vinden hoe foto's, bijvoorbeeld aan een brief toegevoegd, soms mega kunnen vertekenen. Zo had ik pas een kandidate die we op foto allemaal heel streng vonden lijken, enorm cv erbij, ze leek ons echt wat overgekwalificeerd en te zwaar voor de functie. Komt daar een hele rustige en zachte vrouw binnen lopen die het toevallig leuk vond om zich veel te verdiepen maar heel goed kon omschrijven waarom ze dit preventieve stuk juist een uitdaging vond.