Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Olympia schreef:Je beweert zelf ook dingen die niet kloppen.
Ik ben zelf werkzaam in de zorg en er worden genoeg mensen aangenomen zonder vereiste diploma of mensen die nu komen werken en na esn half jaar werken een opleiding starten. Ook daar zijn afhankelijk van je leeftijd niet altijd opleidingseisen.
senna21 schreef:Lijkt me stug dat je op het mbo bij niveau 1 moet beginnen, terwijl je op het hbo en de universiteit via een colloquium doctum toegelaten kunt worden zonder de juiste vooropleiding als je ouder bent dan 21.Olympia schreef:Je beweert zelf ook dingen die niet kloppen.
Ik ben zelf werkzaam in de zorg en er worden genoeg mensen aangenomen zonder vereiste diploma of mensen die nu komen werken en na esn half jaar werken een opleiding starten. Ook daar zijn afhankelijk van je leeftijd niet altijd opleidingseisen.
Maar zonder vmbo diploma wordt het een lange weg, zoals TS zelf ook al zegt.
Ik werk ook in de zorg en het onderwijs.
senna21 schreef:Als je googlet op “niet wettelijk toelaatbaar” op het mbo, kom je ook genoeg onderwijsinstellingen tegen die een toelatingstoetsing doen of “bij hoge uitzondering” ook studenten zonder vmbo-diploma toelaten. Ik denk dat TS via beide wegen wel goede kans van slagen heeft, want we hebben het niet bepaald over een 17-jarige vroegtijdig schoolverlater.Ik ben het er niet mee eens, maar zo werkt het systeem wel.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -ik-kiezen
Voor het hbo of universitair onderwijs geldt dit
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... hogeschool
Ir111 schreef:Zappa schreef:Meeste studiekeuze begeleiders wisten ook niet helemaal wat ze met me aan moesten
Maar een paar ook wel en daar kwam ook naar voren dat de criteria in volwassen onderwijs nog wel eens wat losser kan zijn, met name ook vanwege mijn cv
Bedoel je daar een persoonlijk loopbaancoach traject mee? Studiekeuze begeleider klinkt als een lichte variant daarvan namelijk. Bij een loopbaancoach traject heb je meerdere afspraken waarbij je op ontdekkingstocht gaan naar jouw normen/waarden/drijfveren/etc. Dat is anders dan kijken vanuit het perspectief welke studie bij je past, het is precies omgedraaid.
In mijn geval kwam er niet echt eens concreet een beroep uit, maar een aantal voorwaarden waaraan de functie/vak/beroep moest voldoen. Dat maakte het ineens heel simpel om te kiezen en mijn eigen pad uit te stippelen.
Zappa schreef:Een opleiding in de zorg beginnen geeft juist in deze tijd heel veel mogelijkheden die er eerder niet waren daar ben ik al achter maar ik heb niet het ja dit wil ik gevoel!
Ik blijf wel uitkijken naar wat hierin mogelijk is en sluit het niet uit maar voor mij is het gevoel nu erg belangrijk, deze luxe mag ik nu nemen van mezelf want dit gaat een investering in mezelf worden .
Zappa schreef:sans6 kijk daar hou ik van! ik weet niet of het wat voor mij is maar ik weet er dan ook helemaal niks van
Maar dit is iets wat nu echt nooit maar dan ook nooit in mij opgekomen was .
Ik ga sowieso mijzelf eens informeren hierover
Trouwens ik zie meer dingen voor bij komen waar ik nooit aan gedacht had!
senna21 schreef:Een boeiende ontwikkeling. Ik hoop dat er wat moois op je pad komt.
Even een tip:
In de zorg en welzijn sector zijn mbo-diploma's bijna altijd een vereiste, wanneer je iets anders wilt dan schoonmaak. Zonder middelbare school diploma loopt het traject dan via een niveau 1 voor traject.
Ik denk dat het meer realistisch is om in de commerciële hoek iets te zoeken. (Bijv Gastvrijheid, verkoop, tourisme)
Zoek wel een loopbaancoach die verstand heeft van de sector(en) waar je interesses ligt. Dat scheelt een hoop frustratie.
Livion schreef:Gezien je in Drenthe woont, ik zag een banenfestival voorbij komen waar je ook een klein beetje kennis kunt maken met de praktijk: https://www.zoowerktt.nl/festival