Art_Ificious schreef:Bedenk ook wat als je naar het rusthuis moet? Helaas zijn de pensioenen lager dan de kosten voor een rusthuis, je moet dus echt al een goed spaarboekje hebben. Een koophuis hebben is dan wel fijn omdat je die kan verkopen en dus geld genoeg zal hebben voor een zorgeloos leventje in een rusthuis of serviceflat.
Vervroegd pensioen is niet iets waar ikzelf direct voor zou kiezen nu alles zoveel duurder geworden is. Ik heb collega's op m'n werk die met pensioen zijn en via uitzendkantoor toch weer zijn komen werken om wat extra te hebben.
Ik doe nu 2 jobs en beide jobs tellen ook mee voor mijn pensioen. Ik weet echter niet hoelang ik de 2e job nog ga doen. Als er over x aantal jaar toch kinderen komen zal ik toch moeten beslissen de 2e job te laten vallen. Anders kan ik er niet zijn voor de kinderen
Hier in NL gaat de eigen bijdrage van het rusthuis naar je inkomen. En tegen de tijd dat wij oud en bejaard zijn zijn de rusthuizen niet eens meer in beeld. Nu moeten mensen zelfs langer thuis blijven wonen omdat ons gave kabinet deze hebben dicht gegooid.
Hier ook het idee om eerder te stoppen met werken. Volgens de berekening zou ik nog 30! jaar moeten werken en dan heb ik 54 jaar gewerkt. Op dit moment hebben wij op het werk nog een generatiepact maar ik ben bang dat dat over 25 jaar weg is of zelfs dit jaar al. Ik lees dus graag mee