Sparen voor vervroegd pensioen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 10:54

Art_Ificious schreef:
Bedenk ook wat als je naar het rusthuis moet? Helaas zijn de pensioenen lager dan de kosten voor een rusthuis, je moet dus echt al een goed spaarboekje hebben. Een koophuis hebben is dan wel fijn omdat je die kan verkopen en dus geld genoeg zal hebben voor een zorgeloos leventje in een rusthuis of serviceflat.

Vervroegd pensioen is niet iets waar ikzelf direct voor zou kiezen nu alles zoveel duurder geworden is. Ik heb collega's op m'n werk die met pensioen zijn en via uitzendkantoor toch weer zijn komen werken om wat extra te hebben.

Ik doe nu 2 jobs en beide jobs tellen ook mee voor mijn pensioen. Ik weet echter niet hoelang ik de 2e job nog ga doen. Als er over x aantal jaar toch kinderen komen zal ik toch moeten beslissen de 2e job te laten vallen. Anders kan ik er niet zijn voor de kinderen

Hier in NL gaat de eigen bijdrage van het rusthuis naar je inkomen. En tegen de tijd dat wij oud en bejaard zijn zijn de rusthuizen niet eens meer in beeld. Nu moeten mensen zelfs langer thuis blijven wonen omdat ons gave kabinet deze hebben dicht gegooid.

Hier ook het idee om eerder te stoppen met werken. Volgens de berekening zou ik nog 30! jaar moeten werken en dan heb ik 54 jaar gewerkt. Op dit moment hebben wij op het werk nog een generatiepact maar ik ben bang dat dat over 25 jaar weg is of zelfs dit jaar al. Ik lees dus graag mee

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:00

moonsparkle schreef:
Soms denk ik weleens over aandelen of beleggen maar na wat inlezen begrijp ik het nog niet echt genoeg dat ik me er veilig bij voel. Ook omdat je toch vaak leest dat het ook een risico kan zijn.

Ik laat de ING voor mij beleggen, ik hoef alleen maandelijks in te leggen (of hoe vaak je wil). Je kunt ook kiezen hoe progressief je wilt beleggen. Ik beleg erg progressief en ga defensiever beleggen als ik ouder word en dus zekerder wil zijn van mijn geld. Het is nog steeds niet zonder risico, maar ik heb er vertrouwen in dat de mensen die bij de ING werken ongeveer weten waar ze in moeten beleggen.

Marita

Re: Sparen voor vervroegd pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:07

Je kunt bij beleggen inderdaad kiezen voor een gemixt fonds waarbij je zelf bepaalt of je een lager of hoger risico mixfonds wil.

Let wel op de kosten van een fonds! Als er veel wordt aangekocht en verkocht in zo,n fonds, kunnen de kosten flink oplopen. En die gaan van je saldo af. En veel aan- en verkopen is geen garantie op een beter resultaat!

De Consumentenbond heeft mooie overzichten van beleggingsfondsen met kosten en rendementen.

Bij beleggen is het trouwens wel zo: er zijn oplichters in de markt. Als het ‘too good to be true’ is, dan is het vaak ook niet waar of haalbaar. Let ook op vakantiehuizen op een park. Daar zitten ook veel addertjes onder het gras. Verdiep je er goed in voordat je daar in belegt en geloof niet in sprookjes!

Met een beetje gezond verstand kun je prima beleggen. Blijf gewoon spreiden in hoog en laag risico. Alleen laag risico levert op de langere termijn heel weinig op. Een mix is het beste, zoals Jojoleinee hierboven ook al beschrijft.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 11:55

Hoe zit het met beleggen? Doen jullie dat zelf of via een tussenpersoon? Ik kom er echt niet uit wat het verstandigste is. Ik ben als persoon lui qua bankzaken. Dus ik zet het liever ergens maandelijks weg zonder teveel omkijken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:03

Misschien is dat via een bank beleggen dan nog wel een optie, ik ga er wat meer over lezen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:06

Ik doe het zelf. Ik vind de kosten bij een bank echt heel hoog. Misschien ook omdat ik niet superveel inleg.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:35

Ik laat het doen, omdat ik er niet nog een hobby bij kan hebben. Als je het zelf wil doen gaat er volgens mij echt veel tijd in zitten. Ik zou het wel leuk vinden, maar vind het ook te risicovol om zelf te doen. Bij mij gaat het om grote bedragen die ik ook ooit echt nodig heb. Bij mijn vriend is het "voor erbij", dan zou het wel leuk zijn om zelf uit te zoeken.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 12:45

Ik zou het zelf wel willen maar ik vind het moeilijk te begrijpen :o dingen met cijfers en risico's is niet echt mijn ding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:02

Hutcherson schreef:
Ooit heb ik via de vvaa te horen gekregen tijdens een clinic voor werkgevers/zelfstandigen dat je voor je pensioen (let op, toen was inflatie nog niet ingekickt enzo) ongeveer 161.000 euro nodig hebt om vanaf je 67e een prettig leven te lijden en geld te hebben voor eventuele hulpmiddelen etc. en daar moet je dus ook belasting over betalen nog.

Is dat niet heel weinig? En is dat met een afgeloste woning of niet? Want gevoelsmatig klinkt dit erg optimistisch.

@TS, wat jij wil is FIRE, en daar zijn allerlei dingen over internet te vinden. Op reddit is een enthousiaste Nederlandse FIRE community (https://www.reddit.com/r/DutchFIRE/) met allerlei tips en tricks en daar vinden ze vooral Meesman helemaal de bomb qua beleggen :') . Dat zijn gewoon fondsen, dus daar hoef je niet actief zelf in te beleggen.
Ik lees wel eens mee, maar ik heb wel altijd het idee dat daar de rijkste 5% van Nederland zit (waardoor ik er soms een beetje chaggo van wordt :)). Vergeef me mijn menselijkheid). Maar er staan wel veel goede tips, vaak onderbouwd met zinnige berekeningen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 00:36

Ik had ook ingelezen over meesman maar als ik het goed lees dan is het volgende mogelijk als je een beleggingsrekening wil openen: je gaat v10.000 in een keer in leggen of maandelijks 100 of jaarlijks 1200. Ik wil eigenlijk niet vastzitten aan dat ik standaard elke maand zo'n bedrag kwijt zou zijn en 10.000 in een keer vind ik ook wel heel veel :o

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 01:07

moonsparkle schreef:
Ik had ook ingelezen over meesman maar als ik het goed lees dan is het volgende mogelijk als je een beleggingsrekening wil openen: je gaat v10.000 in een keer in leggen of maandelijks 100 of jaarlijks 1200. Ik wil eigenlijk niet vastzitten aan dat ik standaard elke maand zo'n bedrag kwijt zou zijn en 10.000 in een keer vind ik ook wel heel veel :o

Je zou eens kunnen kijken bij Brand New Day, bij de gewone beleggingsrekening hoef je geen minimale bedragen in te leggen en de kosten vallen ook mee. Al weet ik niet hoe het bij de pensioenbeleggingsrekening gaat.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 08:12

1: begin met lezen, online, boeken. Podcasts. Over FIRE maar ook over hoe je de tijd doorbrengt tot je dat bent. Porterenee en de site van Mr. FOB vind ik goede om mee te beginnen. Miljonair met een gewone baan boek, maar ook Die with zero. Podcast Jong beleggen schijnt ook goed te zijn.

2: maak een goed financieel overzicht, schrijf helemaal uit wat je afgelopen jaar hebt uitgegeven en kijk waar je op kunt besparen. Maak potjes en open eventueel een tweede rekening waarmee je de niet-vaste lasten betaalt.

3: begin. Met iets. Al is het maar 100 euro. Maar begin met geld dat je niet nu nodig hebt. Je hebt nu een overzicht dus je zou moeten weten wat er mogelijk is.

4: zorg voor een buffer op een spaarrekening. Via Raisin kun je makkelijk spaarrekeningen in het buitenland openen (ook bij veilige banken) met hogere spaarrente. Wil je dat, stuur me dan een bericht, als je via mij aanmeld krijgen we allebei 50€.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:47

En toen kon ik niet meer wijzigen. Wil je per se een Nederlandse bank met een hogere spaarrente, dan kun je kijken bij leaseplanbank, centraal beheer of bunq.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 09:56

Ik zat toevallig net te kijken naar raisin idd, hoe veilig dat was.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:02

Tot nu toe zijn mijn ervaringen goed, maar ik zit er nu een maand. Staat wel een flink bedrag op. Bunq vonden we wat minder, vooral mijn man, omdat ze ineens toch geld gingen rekenen voor een zakelijk abonnement terwijl hij alleen een spaarrekening wilde (die gratis zou zijn).

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:15

Vervroegd pensioen is vooral heel duur.
Je bent nu 31 en stel je wil met 60 met pensioen. Ik neem aan dat je al 'gewoon' pensioen opbouwt vanaf je 68e. Dan moet je dus 8 jaar overbruggen.
Je hebt toch zeker 30.000 euro per jaar nodig lijkt mij.

Even een rekenvoorbeeld zonder rente en belasting
Je hebt dan 8 x 30.000 euro nodig = 240.000 euro
Er is 29 jaar de tijd om dat op te bouwen dus 8300 euro per jaar en bijna 700 euro per maand.

In de opbouwtijd krijg je er natuurlijk wel wat rente of rendement op, dus dan wordt het theoretisch meer dan de benodigde 240.000

Doe je het in de lijfrentesfeer dan mag je die 700 euro per maand van de belasting aftrekken (mits je voldoende jaarruimte hebt), je betaalt dan wel belasting over de uitkering. Ik weet niet of dat bij vervroegd pensioen heel voordelig is.
Als het een lijfrente is dan koop je op je 60e een uitkering dat kan ook voordeliger zijn dan je eigen spaarpot opmaken. Je kan dan bv kiezen voor doorbeleggen met het deel wat nog niet uitkeert.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:34

Maar het is niet "wat rendement"
Met beleggen is een gemiddeld jaarlijks rendement van 8% over 30jaar niet heel gek. En dat rendement herbeleg je weer waardoor je daar ook weer rendement over haalt.

Als je dat meetelt hoef je geen 700e maar 200-250e te sparen per maand om over 29 jaar 250.000e te hebben.

Met 700e per maand beleggen inclusief 8% rendement eindig je na 29jaar met ruim 8ton. Daarom is FIRE ook alleen haalbaar met beleggen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 11:35

Bedenk wel dat als je in loondienst bent en eerder stopt, je ook niet meer bouwt aan je pensioen, wat dus sowieso iets lager zal zijn.
Bij mijn werkgever is er de mogelijkheid gebruik te maken van een 80-80-100 regeling vanaf 60 jaar.
80 procent werken voor 80 procent loon maar wel met 100% pensioen.
Daar zouden mensen in loondienst ook naar kunnen kijken.
De regelingen zijn soms iets anders afhankelijk van de werkgever.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:35

secricible schreef:
Met beleggen is een gemiddeld jaarlijks rendement van 8% over 30jaar niet heel gek. En dat rendement herbeleg je weer waardoor je daar ook weer rendement over haalt.

Als je dat meetelt hoef je geen 700e maar 200-250e te sparen per maand om over 29 jaar 250.000e te hebben.

Met 700e per maand beleggen inclusief 8% rendement eindig je na 29jaar met ruim 8ton. Daarom is FIRE ook alleen haalbaar met beleggen.

Maar 700 per maand beleggen, dan moet je wel al behoorlijk wat inkomsten hebben als je dat elke maand kunt missen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:37

Miepmiept schreef:
moonsparkle schreef:

Je zou eens kunnen kijken bij Brand New Day, bij de gewone beleggingsrekening hoef je geen minimale bedragen in te leggen en de kosten vallen ook mee. Al weet ik niet hoe het bij de pensioenbeleggingsrekening gaat.

Heb je of heeft iemand ook ervaring met brand new day?

Ik wil best beleggen maar niet in een keer 10.000 in moeten leggen of verplicht vastzitten aan 100 per maand voor jarenlang

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 12:56

moonsparkle schreef:
secricible schreef:

Maar 700 per maand beleggen, dan moet je wel al behoorlijk wat inkomsten hebben als je dat elke maand kunt missen.

Ja maar weinig mensen zullen ook 8ton nodig hebben om financieel onafhankelijk te zijn.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:13

moonsparkle schreef:
Heb je of heeft iemand ook ervaring met brand new day?

Ik wil best beleggen maar niet in een keer 10.000 in moeten leggen of verplicht vastzitten aan 100 per maand voor jarenlang

Ja, maar ik ben geen grote belegger. Ik was begonnen met Peaks, maar ik vond de kosten te hoog worden en toen kwam ik uit op BND. Inleg is volledig vrij, mijn maandelijkse inleg staat op 0 zodat ik zelf kan kijken of en hoeveel ik inleg. Voor grote beleggers is de bank vaak voordeliger.

.. maar bij mij is het niet voor vroeg pensioen oid, de rente stond op 0 en daarbij vind ik het ook wel fijn om een beetje geld te hebben wat iets verder weg staat.

Voor pensioen hebben ze een pensioenrekening met wat belastingvoordelen, maar dan staat het volgens mij wel vast.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:23

Lieszje schreef:
Ik volg dit topic ook even.
De laatste tijd ben ik hier ook wat vaker mee bezig.
Ik ben 33 maar mijn man is wat ouder. Hij gaat denk over een jaar of 13 met pensioen, ik wil dan nog niet met pensioen gaan maar wel een stuk minder gaan werken.
En hopelijk een aantal jaar later ook met pensioen.

Ik heb wat opties bekeken zoals banksparen, extra pensioen opbouwen en lijfrenteverzekering.
Er zitten overal risico's aan dus deze opties vind ik niet zo aantrekkelijk :')
Voorlopig ga ik lekker zelf sparen en uiteindelijk rustig op het huis aflossen.

Ik zou het aflossen niet rustig doen. Als het goed is mag je elk jaar maximaal 10% van het bedrag van je hypotheek (start bedrag) extra aflossen zonder boete.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:39

Zit je op Reddit toevallig? Daar is een subreddit genaamd r/dutchFIRE (financial
independence, retire early) waar mensen het veel hebben over het opbouwen van vermogen en het eerder met pensioen gaan :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:18

Ik spaar voor mijn pensioen door mijn huis af te lossen. Dan zou ik het goed moeten kunnen redden.
Ik mag inderdaad elk jaar 10 procent aflossen boetevrij.