is dit normaal bij stage?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:36

Sowieso niet mee gaan bemoeien.
Dat is op geen enkele manier in het voordeel van je kind. Ze is 20.

Ze doet er goed aan om eerst in gesprek te gaan met de juiste persoon op haar stageadres en als dat niet helpt met de stagebegeleider vanuit de opleiding.

Ze moet eerst zelf proberen het probleem op te lossen voordat ze hulp inschakelt. Zelfstandigheid tonen wordt erg gewaardeerd tijdens stages.

Mungbean

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:42

Je schrijft dat je dochter heel zelfstandig is. Daar kan een deel van het euvel zitten. Heel veel mensen zijn niet zelfstandig en gedragen zich in een stage zelfs vrij hulpeloos. Bedden goed strak opmaken binnen een strak tijdschema wordt door sommigen al echt als een belasting gezien. Ik denk dat je dochter duidelijk moet aangeven dat er bij haar echt meer in zit.
Ik herken dat ook wel van bijbaantjes waar je veel te simpele taken krijgt omdat ze uitgaan van het slechste. Door heel duidelijk gemotiveerd aanwezig te zijn en sneller klaar te zijn krijg ja dan vaak wel nieuwe kansen toegespeeld.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:42

Ik zou willen dat ik een stage vergoeding gekregen had... ik heb totaal 9 stages gelopen en nergens een stage vergoeding gekregen. Ze mag blij zijn met een ruime 300 euro per maand! Ik kreeg met geluk een bol.com kaart van 50 euro

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:47

Hier ook 2 jaar stages gelopen zonder enige vergoeding (WO). Hard werken, veel verantwoordelijkheid, en geen energie over om er iets naast te doen.
Ik heb destijds wat extra's geleend. Bij WO stages is het heel gebruikelijk dat er geen vergoeding is. Vooral bij universiteiten en ziekenhuizen. Maar daar staat dan wel tegenover dat je heel veel leert.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 09:48

oke, bedankt voor alle reacties! heel fijn.

mijn dochter heeft een auto en werkt wisselende diensten, ook avond. via ov reizen doet ze liever niet dus.

Mij is nu wel duidelijk dat het een normale vergoeding is, daar zullen we het dus maar niet meer over hebben ... het is nu ook nog maar 5 maanden, dat is wel te overzien.

voor de inhoud van de stage zal ik haar adviseren naar de stagebegeleider en/of opleiding te stappen. Het is voor haar lastig gemotiveerd te blijven bij dit saaie en eenzijdige werk.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:51

Tijdens mijn HBO stage van 4 dagen per week kreeg ik €0 stagevergoeding en geen reiskostenvergoeding. Had ook geen OV-jaarkaart. Woonde al op mezelf, geen stufi en geen ouders die mij ondersteunden.

Dus er zat niets anders op: ma-do liep ik stage, vrijdag naar school. Dinsdagavond, donderdagavond, vrijdagavond, zaterdag en zondag werken. In schoolvakanties extra dagen werken om te sparen om andere weken rond te kunnen komen.

Tja. Zwaar ja, maar het hoort er ook een beetje bij in deze fase.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:52

Je dochter zou bij haar stagebegeleider na kunnen vragen of de werkzaamheden zo blijven of dat ze ook nog andere dingen mag gaan doen. Soms moet je onderaan beginnen en mag je later andere dingen doen.
Qua betaling kan ik niks over zeggen.
Als moeder zou ik me er niet mee bemoeien. Bij mij sta je als stagiaire dan gelijk 1-0 achter, een moeder belde mij eens op omdat ik niet snel genoeg had gereageerd op een mail van haar dochter voor een stageplaats. Als je dat als toekomstig stagiaire niet zelf op kunt lossen hoef je niet meer te komen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:54

vroeger kregen we helemaal geen ene cent en moest je ook alle rot klussen doen. zo is het nu eenmaal

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:59

Hospitality op MBO niveau is doorgaans ook niet retespannend hoor.
Een van mijn freelance collega‘s heeft een eigen hele grote B&B en zijn hoofdtaak als eigenaar is ook voornamelijk slaapkamers op orde brengen en de was regelen. Boekingen zijn tegenwoordig bijna overal geautomatiseerd en klantenkontact is steeds minder.
Wat dat betreft vind ze wellicht meer uitdaging in de horeca kant waar je veel oplossingsgerichter moet zijn. Heeft dat hotel geen bar of restaurant waar je ook wat uren kan doorbrengen? Wellicht kan ze dat zelf voorstellen? Misschien proberen ze haar binnen kantooruren te houden aangezien ook veel mensen liever niet savonds of snachts ingezet willen worden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-03-23 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 09:59

Popstra schreef:
vroeger kregen we helemaal geen ene cent en moest je ook alle rot klussen doen. zo is het nu eenmaal

Maar een stage is niet bedoeld om gratis krachten de poedersuiker klusjes te laten doen..
De bedoeling is dat je er iets leert. Ga er niet vanuit dat de dochter van TS een opleiding tot beddenverschonen doet, dus daar mag zeker wat van gezegd worden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:02

Het is een BOL opleiding neem ik aan?
Ik weet eigenlijk niet goed hoe dat in het toerisme/horeca geregeld is.

Ik kan je vanuit de zorg vertellen dat ik binnen de opleiding verzorgende, verzorgende-IG en verpleegkundige pas geld ontving toen ik koos voor de werken-leren variant.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:03

Esther schreef:
Je dochter zou bij haar stagebegeleider na kunnen vragen of de werkzaamheden zo blijven of dat ze ook nog andere dingen mag gaan doen. Soms moet je onderaan beginnen en mag je later andere dingen doen.
Qua betaling kan ik niks over zeggen.
Als moeder zou ik me er niet mee bemoeien. Bij mij sta je als stagiaire dan gelijk 1-0 achter, een moeder belde mij eens op omdat ik niet snel genoeg had gereageerd op een mail van haar dochter voor een stageplaats. Als je dat als toekomstig stagiaire niet zelf op kunt lossen hoef je niet meer te komen.

Helemaal mee eens

Idd dochter zelf aangeven of er enige variatie in de werkzaamheden gerealiseerd kan worden, zodat er weer sprake is van vaardigheden leren

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 10:04

Popstra schreef:

want vroeger was alles beter?
omdat het nu eenmaal zo is maakt het nog niet goed.

SnuitjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:05

Heb niet alle reacties gelezen, maar ik denk dat je dochter heel blij mag zijn met deze vergoeding.
Ik ben 26 en volg op dit moment een jaarstage voor mij hbo opleiding Social Work en helaas loop ik stage bij een organisatie waar ze geen vergoeding geven. Dat zijn 32uur, mijn bijbaantje heb ik opgezegd omdat ik dat ernaast niet trek. Helaas moet ik dus extra lenen om rond te komen en kijk ik uit na de herinvoering van de studiefinanciering in september. Echter vond ik een leuke en leerzame stage belangrijker dan een vergoeding en heb ik het er wel enorm naar mijn zin.

Het verschilt enorm per organisatie of ze budget vrij hebben voor stagevergoedingen. Mijn hoogste vergoeding was 300euro p/m tijdens een creatieve mbo opleiding.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:15

Als je dochter idd zonder begeleiding alleen bedden mag opmaken, zou ik haar adviseren dat te bespreken met haar stagebegeleider in het hotel en als dat op niets uitloopt met de stagebegeleider vanuit school.
Het doel van een stage is wat leren en de bedoeling is dat je er begeleiding bij krijgt, want anders zou het inderdaad gewoon om een onderbetaalde baan gaan. Een stagiaire is niet een gratis arbeidskracht, die hoor je als stagebedrijf te begeleiden zodat de stagiair met meer kennis uit je bedrijf weggaat dan dat die binnenkwam.

En reiskosten is zo te lezen een eigen keus, dat ze niet graag met het OV reist terwijl dat wel gratis zou kunnen is niet aan een stagebedrijf aan te rekenen.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:15

Werkzaamheden zou ik eerst aankaarten bij de begeleider vanuit de stage zelf. Wordt er niks mee gedaan, zou ik naar de begeleider vanuit school gaan. Weet niet hoe het met wisselen van stage bedrijf zit, maar dat kan eventueel ook nog.

Reiskosten kreeg ik ook niet. Omdat ik een studenten OV had. Gebruikte die alleen niet, ivm veel langere reistijd dan met de auto. Kreeg daar geen vergoeding voor omdat het eigen keus is.

Wat fijn dat de stage vergoeding al een stuk omhoog gegaan is. Ik kreeg voor fulltime hbo stage in het ziekenhuis185 per maand..
Hierdoor ben ik er ook naast blijven werken. Elke zondag 9,5 uur en 1 avond, gelijk vanuit stage door. Omdat ik ook nog veel hobby's had en vrijwilligers werk ernaast deed, was m'n hele week vol gepland.
Stage opdrachten/verslagen deed ik in de lunchepauzes op stage/werk. Fijne periode was het niet, had eerst een rot stage plek. Maar ik heb er wel veel van geleerd. Ook onwijs genoten toen stage klaar was en ik na paar maanden eindelijk weer een dagje kon uitslapen :D

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:25

Ik kreeg 0 stagevergoeding op het MBO :+. En heb naast school ook veel moeten stagelopen (50/50). Was per week ruim 40 uur kwijt exclusief reistijd.

Wel zou het leerzaam moeten zijn, dus dat kan ze aankaarten!

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 10:38

Ik kreeg voor 40 uur administratief werk precies 0 euro. Mocht na 3 maanden hard werken 5 kledingstukken uit hun winkel uitzoeken... 500 euro klinkt heel goed, het is stage. Je leer en heb begeleiding nodig. De reiskosten heb je zelf in de hand naar mijn mening. Je kan dichterbij stage zoeken of het slikken. Snap de gedachten maar tegenwoordig word je enorm gebrainwashed door sociale media. Het lijkt alsof iedereen heel veel geld maakt en dat is gewoon niet zo

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:07

Ik vind het niet raar hoor.

Ik loop 3 dagen in de week stage, hierbij geef ik gemiddeld 3 tot 6 uur per dag les.
Ik krijg 0 euro stagevergoeding helaas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:15

Ik heb nooit vergoedingen voor m'n stages gehad (WO) M'n onderzoekstage in het buitenland moest ik ook helemaal zelf bekostigen (ook overnachting en eten, benzine, huur chaffuer etc). Daar moesten we zelf fondsen voor aanschrijven om wat financiering binnen te sprokkelen.

Overigens wel lang geleden.

Als de werktijden hetzelfde zijn als de schooltijden zeg maar, dan denk ik dat elke extra bijdrage al meegenomen is. Geld toe moeten leggen zou niet moeten horen (maar in mijn geval dus wel van toepassing), zeker niet als het stage niet zo goed bevalt. Alleen maar schoonmaken lijkt mij niet de bedoeling.... Kan ze 't bij een begeleider van de studie aangeven?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:16

De vergoeding is wel wat die moet zijn en dat je dochter liever met de auto wil komen ipv OV is natuurlijk haar eigen keuze. Dan zijn die kosten ook gewoon voor haarzelf.

Over de inhoud van de stage kan ze wel het gesprek aan gaan. Maar ik ga mee met wat hier al eerder is genoemd. Ze is 20 jaar, laat het haar zelf oplossen. Ook dit is een leermoment voor haar die haar voorbereid op de baan die ze straks gaat krijgen. Natuurlijk kun je er met haar over praten, maar niet met school of met de stageplek.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 11:34

juval schreef:
Popstra schreef:

want vroeger was alles beter?
omdat het nu eenmaal zo is maakt het nog niet goed.

Nee het was heel niet beter. Ik heb altijd het idee veel stage bedrijven het wel makkelijk vinden een gratis kracht. Dat is dus nog niet bepaald veranderd blijkt.
Echter kregen wij destijds echt helemaal niks voor al dat werk wqt we deden. Daar doel ik meer op

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:21

De vergoeding en het dilemma dat je niet zoveel kunt werken omdat er veel tijd naar de stage gaat, dat blijft. Maar je dochter hoort wel stage te lopen, geen onderbetaalde makkelijke kracht te zijn. Ze zou ook zelf eens met JOB-MBO contact opnemen, zij zijn er voor en door MBO-studenten en weten veel over stages. Dat is dan ook iets wat ze zelf kan ondernemen en daarom misschien beter voelt dan als jij het doet? De vraag is dan misschien vooral ook hoe ze haar stage inhoudelijk meer diepgang kan geven en het bedrijf zover kan krijgen.

Verder is het misschien een optie om samen te kijken naar de financien? Het is niet ongewoon dat ouders bijdragen aan een studie, en zelfs als dat tot nu toe niet nodig was, kan dit een moment zijn dat het wel uitmaakt. Het zou in elk geval zonde zijn als ze haar stage afbreekt vanwege de financien. (En dat betekent niet dat je het over hoeft te nemen, maar misschien kunnen jullie wel samen kijken naar wat voor jullie zou helpen?)

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:35

Kom zeg, je dochter is 20, laat haar dit zelf regelen. 'het kriebelt om me er mee te bemoeien', vooral niet doen. Ik zou me dood schamen als m'n moeder zich zou bemoeien met haar stage. Als ze vindt dat ze weinig leert en slechte begeleiding heeft, dan moet ze daar iets mee doen en dit aankaarten. Alles studenten hebben dezelfde struggle: school, stage, bijbaan. Daar is ze echt geen uitzondering in.

Toen ik 6 jaar geleden afstudeerde, kreeg ik als HBO student 500€, dat was toen veel. MBO'ers kregen niks. Er zit dus gelukkig vooruitgang in.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:47

Ik kreeg tijdens m’n mbo stage niks. Had ook geen OV (onder de 18), dus ik moest ook voor de trein abbo betalen toen.

Inhoudelijk kan ze natuurlijk wel aankaarten dat ze niets nuttigs doet.