Studieschuld wel of niet nu al afbetalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:54

Mijn schuld staat nog rente vast op 0% rente tot 31-12-2024. Ik ga voor die tijd niet meer aflossen. Daarna mogelijk wel.
Alhoewel het mentaal fijn is om van die lening af te zijn, heeft het financieel voor mij op dit moment geen toegevoegde waarde.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:55

Snadrem schreef:
Het is niet zo dat het bedrag van je studieschuld het bedrag is dat in mindering wordt gebracht op je hypotheek. Mijn ervaring is dat het een veelvoud er van is. Dus wat dat betreft gaat de rekensom niet echt op, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.

Hier met het nieuwe stelsel was dit niet het geval. Ik had een vrij lage studieschuld van 5.000 euro, maar wij konden hierdoor maar 4.250 minder lenen bij de aankoop van ons huis.
Rente op studieschuld was inderdaad lager dan rente op hypotheek, dus wij hebben er toen voor gekozen extra geld in de hypotheek te stoppen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:57

Ik ben gaan aflossen vanaf het moment dat het moest.

Toen had ik een prima salaris en woonde in bij koophuis van mijn partner, waar al hypotheek op zat.

Na een aantal jaar kregen we een behoorlijke financiële meevaller (waren inmiddels al getrouwd).
1 van de dingen die we gedaan hebben, is het restant bedrag in 1x afgelost. Ik had 2/3 al maandelijks afgelost, met af en toe met mijn 13e maand aan het eind van het jaar een groter bedrag.

Nog voor de financiële meevaller een keer een hypotheekadviesgesprek gevoerd, studieschuld benoemd en het zou op dat moment nog een halve ton schelen in maximum hypotheek op basis van mijn salaris (mijn oorspronkelijke schuld was een kleine 25k). Nu wilden wij niet het maximum lenen, dus daarvoor maakte het voor ons niet uit. Uiteindelijk is het toen om allerlei redenen niet tot een verhuizing en nieuwe hypotheek gekomen.

Met die laatste 1/3 aflossing er in 1x af, gaf het mij heel veel ruimte.
Het scheelde netto maar eenngoede 100 euro per maand, maar het idee dat ik gewoon van die schuld af was, gaf me echt een bevrijd gevoel.

Dus tja, waar je wijs aan doet?
Ik heb een dusdanig salaris dat ik hoe dan ook mijn hele schuld zou afbetalen (ok, je weet nooit of er in de toekomst niets geks gebeurt kwa werk en/of gezondheid, maar heb een behoorlijk zekere werkgever en ik ga graag uit van het positieve).
Maar of ik het dan uitsmeer over een aantal jaren maandelijks, of, als het toch kan, gewoon ineens, maakt dan uiteindelijk weinig uit.

En het geeft mij ook wel een gevoel van vrijheid, dat ik verder geen verplichtingen heb en met mijn geld verder kan doen wat ik wil.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:04

Ik zat een aantal jaar geleden in de volgende situatie.
Ik had nog geen relatie en betaalde 1000 euro huur, was een aantal jaar afgestudeerd en wilde weten wat mijn mogelijkheden waren voor een hypotheek. Heb een gesprek gehad met een financieel adviseur en die raadde me aan om wel zo snel mogelijk de studieschuld af te lossen. Het was toen inderdaad zo dat als je een groot bedrag in een keer aflost dat je een herberekening van de hoogte kon aanvragen. Met mijn studieschuld ging het niet lukken om een hypotheek te krijgen waar ik een appartement of huis van kon kopen. Een huis hebben zou voor mij anders ver in de toekomst liggen, maar daar bouw je wel vermogen mee op, dus op de lange termijn voor mij financieel beter.

Ik kan meegaan met de anderen die zeggen ga in gesprek met een financieel adviseur. Bekijk samen wat je salaris is en wat je verwacht in de toekomst te gaan verdienen, eventueel samen met een partner als de plannen zijn om te gaan samenwonen. Wat financieel voordelig is hangt van veel factoren af en verandert vaak. Ook de huizenmarkt is bijzonder nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:13

Ik zou je altijd adviseren je studieschuld af te lossen als het kan. Het is en blijft een schuld.
Ik snap soms niet hoe mensen rustig kunnen slapen met al die schulden aan studieschuld, hypotheek, leaseauto’s en soms ook nog persoonlijke leningen. Ik ben opgevoed met het feit dat je alleen iets kan kopen als je er geld voor hebt. Je gaat niet lenen om iets te kopen. Alleen een hypotheek was een toegestane lening maar ook daar moet je zo snel mogelijk vanaf als het mogelijk is.
Studenten zijn natuurlijk in een onmogelijke positie gebracht de afgelopen jaren maar ik vind dat de ouders daar ook wel een rol in hadden mogen hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:20

Suzanne F. schreef:
Ik zou je altijd adviseren je studieschuld af te lossen als het kan. Het is en blijft een schuld.
Ik snap soms niet hoe mensen rustig kunnen slapen met al die schulden aan studieschuld, hypotheek, leaseauto’s en soms ook nog persoonlijke leningen. Ik ben opgevoed met het feit dat je alleen iets kan kopen als je er geld voor hebt. Je gaat niet lenen om iets te kopen. Alleen een hypotheek was een toegestane lening maar ook daar moet je zo snel mogelijk vanaf als het mogelijk is.
Studenten zijn natuurlijk in een onmogelijke positie gebracht de afgelopen jaren maar ik vind dat de ouders daar ook wel een rol in hadden mogen hebben.

Als ik niet had geleend, had ik niet kunnen studeren en nu waarschijnlijk geen goede baan gehad.

Toentertijd is mij verteld dat een studieschuld niet meetelt bij je hypotheekaanvraag. Daarom vond ik lenen niet zo erg.

Als ik toen had geweten wat ik nu weet, dat de studieschuld wél meetelt, dan was ik geen lening aangegaan maar had ik waarschijnlijk ook niet kunnen studeren. En dat geldt denk ik voor veel mensen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:39

Dat begrijp ik ook wel. Het is ook heel oneerlijk voor studenten. Maar de ouders hadden ook meer een rol kunnen spelen vind ik. Tenzij ze echt leven van een uitkering, dan lukt dat niet. Maar ik zie veel om heen dat er goedverdienende gezinnen zijn die hun kinderen maar laten lenen. Terwijl ze zelf een heel eind hadden bijdragen aan de studie van hun kind. Maar ja, dan kunnen ze niet op vakantie en geen nieuwe auto en ze gaan toch niet kromliggen voor de studie van hun kind. Al kan je maar 100 euro per maand missen, dat is toch 1200 per jaar wat weer scheelt voor de studieschuld. En de meeste gezinnen kunnen meer missen dan die 100 euro per maand maar willen het gewoon niet. Ik zal er alles aan proberen te doen dat mijn dochter niet hoeft te lenen of in ieder geval minimaal.

purny

Re: Studieschuld wel of niet nu al afbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:54

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik zeker beginnen met afbetalen. Je komt er toch niet onderuit.
Hier ook een studieschuld maar ook meer omdat ik er niet bij nagedacht heb dat ik een niveau 3 of 4 diploma moest hebben om het om te laten zetten in een gift.
Maar aan de andere kant weet ik ook niet of ik MBO3 had kunnen halen met mijn beperking.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 12:13

Menino schreef:
Daarnaast wordt altijd het oorspronkelijke bedrag van je studieschuld als uitgangspunt genomen om je hypotheek te berekenen, en dus maakt het afgeloste gedeelte niet uit voor de berekening. Je kunt wel een herberekening laten maken, op basis van goede gronden (bv. een grote aflossing). Maar het is dus niet vanzelfsprekend

Dit klopt niet. Alles wat je extra bovenop je aflossingplicht aflost mag je in mindering brengen op je oorspronkelijke schuld voor de berekening hypotheek. Een flink deel nu al aflossen heeft dus wel degelijk zin.

Als je de extra ruimte van je maximale hypotheek nodig hebt om een huis te kunnen kopen zou ik het doen. Als je het niet nodig hebt, zou ik het niet doen omdat het een relatief veilige en goedkope lening is.

Ik zou gewoon eens een vrijblijvend gesprek aangaan bij een hypotheek adviseur. Ook al heb je nog niet direct koop plannen. Die kan je dit allemaal perfect uitleggen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:01

Suzanne F. schreef:
Dat begrijp ik ook wel. Het is ook heel oneerlijk voor studenten. Maar de ouders hadden ook meer een rol kunnen spelen vind ik. Tenzij ze echt leven van een uitkering, dan lukt dat niet. Maar ik zie veel om heen dat er goedverdienende gezinnen zijn die hun kinderen maar laten lenen. Terwijl ze zelf een heel eind hadden bijdragen aan de studie van hun kind. Maar ja, dan kunnen ze niet op vakantie en geen nieuwe auto en ze gaan toch niet kromliggen voor de studie van hun kind. Al kan je maar 100 euro per maand missen, dat is toch 1200 per jaar wat weer scheelt voor de studieschuld. En de meeste gezinnen kunnen meer missen dan die 100 euro per maand maar willen het gewoon niet. Ik zal er alles aan proberen te doen dat mijn dochter niet hoeft te lenen of in ieder geval minimaal.

Dat moet je als ouder wel kunnen. Mijn ouders hebben vier kinderen.

En dan nog is het de discussie of je als ouder verantwoordelijk bent voor de opleiding van je kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:52

Ik kreeg een tijdje terug een leuke schenking van mijn ouders, heb heel erg getwijfeld om daarmee mijn schuld meteen af te lossen of gewoon mijn maandelijkse termijnen te blijven voldoen.. Ik had nog 0% rente tot 2025 en had het dan sowieso voor die tijd wel afgelost. Ik heb uiteindelijk toch besloten in 1x het restant af te lossen, ik vond het gewoon een heel fijn idee om die schuld kwijt te zijn én het scheelt me 200 euro per maand aan aflossing.

In jouw situatie zou ik denken, iedere aflossing die je nu doet hoef je later niet meer.. Uiteindelijk moet je het toch terug betalen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 13:57

_San87_ schreef:
Suzanne F. schreef:

Dat moet je als ouder wel kunnen. Mijn ouders hebben vier kinderen.

En dan nog is het de discussie of je als ouder verantwoordelijk bent voor de opleiding van je kinderen.

Mijn moeder heeft zelf niet veel. Mijn pa wel, maar die heb ik al heel lang niet gezien. Z'n inkomen telt wel mee, ondanks dat ik bij DUO aangevraagd heb het buiten beschouwing te laten. En dan sta je dus met je rug tegen de muur. Basisbeurs, maar geen cent van m'n ouders. Dus dan maar werken en lenen. Nu heb ik een veel, veel leuker salaris dan mijn moeder en ik neem haar dan ook op geen enkele manier kwalijk dat ik heb moeten lenen. Ook al had ze misschien wel € 50 per maand kunnen missen. Die € 600 per jaar maken op de totale schuld namelijk echt het verschil niet.

Nu betaal ik inkomensafhankelijk terug, in het begin was dat € 100 per maand ofzo, nu ruim € 200. Prima, kan ik missen. En dat komt dan weer door die studie. Het is wat mij betreft een investering in jezelf en ik was dan ook niet van plan om klakkeloos de complete studies en bijkomende kosten van mijn beide kinderen te gaan betalen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:02

Je hebt 2 opties. Het ligt eraan hoeveel je aan hypotheek nodig hebt voor het kopen van een huis ten opzichte van hoeveel je kunt lenen voor een hypotheek.

In 2017 kochten wij een huis en daarvoor hebben we wel mijn studieschuld in 1x afgelost. Ik zou 0% rente hebben en pas 5 jaar later hoeven beginnen met terugbetalen. Ik had zo'n 10.000 schuld. Dit had tot gevolg dat we 20.000 minder konden krijgen voor onze hypotheek.

Stel je droomhuis kost 250.000 en je hebt dat volle bedrag nodig aan hypotheek. Je kunt maximaal 260.000 lenen. Je hebt een schuld van 10.000. Dat betekent dat je maar 240.000 aan hypotheek kunt krijgen.

Om deze reden zou ik er echt voor gaan om zo snel mogelijk af te lossen. Je wordt gewoon echt heel zwaar gekort.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:02

Ik ben iemand die geen schuld wilt hebben nergens behalve een hypotheek.

Vind het zelf belangrijk om eerlijk te leven met zo min mogelijk schulden.
Het is geleend geld en dat zou ik persoonlijk altijd zo snel mogelijk terug betalen.

Vind het echt bizar om te lezen dat mensen gewoon zo min mogelijk terugbetalen want het word toch kwijtgescholden na X aantal jaar.
Zou dan niet met mezelf kunnen leven en zie dat persoonlijk als diefstal.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:10

Het is net zo min diefstal als het ontvangen van een uitkering als je werkeloos raakt.

Het is een sociale regeling bedoeld dat iedereen kan studeren. Ook als je later niet in staat bent het terug te betalen.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:12

little_birdy schreef:
Ik ben iemand die geen schuld wilt hebben nergens behalve een hypotheek.

Vind het zelf belangrijk om eerlijk te leven met zo min mogelijk schulden.
Het is geleend geld en dat zou ik persoonlijk altijd zo snel mogelijk terug betalen.

Vind het echt bizar om te lezen dat mensen gewoon zo min mogelijk terugbetalen want het word toch kwijtgescholden na X aantal jaar.
Zou dan niet met mezelf kunnen leven en zie dat persoonlijk als diefstal.

Nogmaals.... (omdat ik het in zoveel topics in reacties van andere Bokkers teruglees, niet naar jou persoonlijk bedoeld)

Zo werkt het niet!

DUO vraagt je inkomen op bij de Belastingdienst. En op basis daarvan moet je minimaal een X-bedrag per maand aflossen. Dus je betaalt altijd zoveel mogelijk af, binnen wat je (naar mening van DUO) met jouw inkomen kan doen. Toen ik meer ging verdienen, moest ik ook meer gaan aflossen. En terecht. Sommige mensen hebben een dermate scheve verhouding tussen schuld en inkomen dat de schuld inderdaad niet volledig afgelost wordt, maar dat is nooit omdat iemand zelf beslist 'even lekker minder af te gaan lossen' :+

Edit: na een X-aantal jaar AFLOSSEN wordt de schuld kwijtgescholden. Ik weet niet precies hoe het nu werkt (nieuwe stelsel), maar ik geloof dat ik 15 jaar lang moet terugbetalen. En ik mag die 15 jaar over 20 jaar (of zoiets) verspreiden (oude stelsel). Dus stel dat ik een heel moeilijk financieel jaar heb, dan mag ik tijdelijk stoppen met aflossen. Maar dat jaar moet ik dan later wel 'inhalen'.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:15

Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard gun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !
En vind ook zeker dat dat goed is.

Mijn reactie klopt dus schijnbaar niet helemaal.
Ik ben dus team altijd zo snel mogelijk je schulden aflossen iig

Ik begrijp dus dat je hem inderdaad altijd helemaal moet aflossen in tegenstelling wat andere zeggen

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:18

little_birdy schreef:
Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard hun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !

Geen probleem, ik greep je reactie ook alleen aan om deze misvatting weer eens van tafel te vegen :j

Met de rest van je post ben ik het wel eens overigens. Ik zou ook zo snel mogelijk aflossen, maar @TS ik zou me dan wel laten informeren door een hypotheek- of financieel adviseur over wat daarin het handigst is. Meten (of in dit geval rekenen :+ ) is weten.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:28

Het is onderzocht dat het hebben van die schuld heel veel mensen een onprettig gevoel geeft. Alleen daarom al zou ik het aflossen.

Ik heb mijn studieschuld versneld afgelost, omdat ik het gewoon spuugzat was iedere maand dat enorme bedrag daarheen te zien gaan. Afhankelijk van de hoogte en je maandbedrag van aflossing zou ik beslissen. Is het een prima te overzien bedrag, aflossen.

Wij beleggen ook en in principe geeft dat meer rendement, maar je studieschuld blijft een schuld. Ik zelf haat die gedachte en wil er gewoon vanaf.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:45

little_birdy schreef:
Uiteraard gun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !

Ik begrijp dus dat je hem inderdaad altijd helemaal moet aflossen in tegenstelling wat andere zeggen

Nee, dat begrijp je dus verkeerd. Je hoeft hem niet altijd helemaal af te lossen. Je moet gedurende de looptijd die met jou afgesproken is (afhankelijk van of je in het oude of het nieuwe stelsel) aflossen wat DUO zegt dat je moet aflossen. Is er daarna nog schuld over, dan wordt die van tafel geveegd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 15:26

Met nul% rente kan je beter (nog) niet aflossen, die schuld wordt vanzelf minder waard door de inflatie. Even los van wat het effect is op een huis kopen, maar dat zou ik dan bekijken als het zover is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:18

veerledec schreef:
Met nul% rente kan je beter (nog) niet aflossen, die schuld wordt vanzelf minder waard door de inflatie. Even los van wat het effect is op een huis kopen, maar dat zou ik dan bekijken als het zover is.

Dat was ook mijn plan inderdaad, gewoon de periode van het nog niet hoeven aflossen uitzitten en dan alles afbetalen.
Maar helaas dacht de hypotheekverstrekker daar anders over. Gelukkig had ik het liggen en was het geen heel hoog bedrag.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:07

Ik betaalde 280 per maand. Maar aangezien ik nul rente betaal over de schuld heb ik kort geleden besloten om de aflossing stop te zetten en het geld wat ik eigenlijk maandelijks zou aflossen (dus die 280) apart te zetten. Nu de spaarrente weer langzaam interessanter wordt laat ik het denk ik gewoon op rekening staan, maar anders had ik overwogen het veilig te beleggen/investeren.
Als de rente over de schuld straks opnieuw berekend wordt, ik geloof in 2026 in mijn geval, dan kan ik altijd nog kijken of het dan juist weer interessanter wordt om het wel weer af te lossen.

Voor een huis kopen maakt het niet veel uit in mijn ervaring. Wij hebben het buiten beschouwing gelaten in elk geval. Alleen als je graag NHG wil en ervoor in aanmerking komt moet je even goed opletten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:12

Voor ons maakte het dus wel uit, wij maakten geen gebruik van NHG.
Maar het is sowieso goed dit te bespreken met een hypotheekadviseur :j

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 17:55

Ik zou zo min mogelijk aflossen. Je schuld wordt relatief kleiner door de inflatie. Je inkomen stijgt maar je schuld blijft gelijk. Daarnaast maakt het niet uit hoeveel je afgelost hebt; bij het afsluiten van een hypotheek wordt gekeken naar de schuld waarmee je begon. Dus tenzij je je hele schuld in 1 keer af kan lossen, heeft het geen enkele meerwaarde om eerder te beginnen met aflossen.
Wij zaten ook erg in met het afsluiten van een hypotheek (beide een hoge studieschuld), maar het viel me mee hoeveel invloed het had op de hypotheek die we konden krijgen.