Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Snadrem schreef:Het is niet zo dat het bedrag van je studieschuld het bedrag is dat in mindering wordt gebracht op je hypotheek. Mijn ervaring is dat het een veelvoud er van is. Dus wat dat betreft gaat de rekensom niet echt op, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.
Suzanne F. schreef:Ik zou je altijd adviseren je studieschuld af te lossen als het kan. Het is en blijft een schuld.
Ik snap soms niet hoe mensen rustig kunnen slapen met al die schulden aan studieschuld, hypotheek, leaseauto’s en soms ook nog persoonlijke leningen. Ik ben opgevoed met het feit dat je alleen iets kan kopen als je er geld voor hebt. Je gaat niet lenen om iets te kopen. Alleen een hypotheek was een toegestane lening maar ook daar moet je zo snel mogelijk vanaf als het mogelijk is.
Studenten zijn natuurlijk in een onmogelijke positie gebracht de afgelopen jaren maar ik vind dat de ouders daar ook wel een rol in hadden mogen hebben.
Menino schreef:Daarnaast wordt altijd het oorspronkelijke bedrag van je studieschuld als uitgangspunt genomen om je hypotheek te berekenen, en dus maakt het afgeloste gedeelte niet uit voor de berekening. Je kunt wel een herberekening laten maken, op basis van goede gronden (bv. een grote aflossing). Maar het is dus niet vanzelfsprekend
Suzanne F. schreef:Dat begrijp ik ook wel. Het is ook heel oneerlijk voor studenten. Maar de ouders hadden ook meer een rol kunnen spelen vind ik. Tenzij ze echt leven van een uitkering, dan lukt dat niet. Maar ik zie veel om heen dat er goedverdienende gezinnen zijn die hun kinderen maar laten lenen. Terwijl ze zelf een heel eind hadden bijdragen aan de studie van hun kind. Maar ja, dan kunnen ze niet op vakantie en geen nieuwe auto en ze gaan toch niet kromliggen voor de studie van hun kind. Al kan je maar 100 euro per maand missen, dat is toch 1200 per jaar wat weer scheelt voor de studieschuld. En de meeste gezinnen kunnen meer missen dan die 100 euro per maand maar willen het gewoon niet. Ik zal er alles aan proberen te doen dat mijn dochter niet hoeft te lenen of in ieder geval minimaal.
_San87_ schreef:Suzanne F. schreef:Dat begrijp ik ook wel. Het is ook heel oneerlijk voor studenten. Maar de ouders hadden ook meer een rol kunnen spelen vind ik. Tenzij ze echt leven van een uitkering, dan lukt dat niet. Maar ik zie veel om heen dat er goedverdienende gezinnen zijn die hun kinderen maar laten lenen. Terwijl ze zelf een heel eind hadden bijdragen aan de studie van hun kind. Maar ja, dan kunnen ze niet op vakantie en geen nieuwe auto en ze gaan toch niet kromliggen voor de studie van hun kind. Al kan je maar 100 euro per maand missen, dat is toch 1200 per jaar wat weer scheelt voor de studieschuld. En de meeste gezinnen kunnen meer missen dan die 100 euro per maand maar willen het gewoon niet. Ik zal er alles aan proberen te doen dat mijn dochter niet hoeft te lenen of in ieder geval minimaal.
Dat moet je als ouder wel kunnen. Mijn ouders hebben vier kinderen.
En dan nog is het de discussie of je als ouder verantwoordelijk bent voor de opleiding van je kinderen.
little_birdy schreef:Ik ben iemand die geen schuld wilt hebben nergens behalve een hypotheek.
Vind het zelf belangrijk om eerlijk te leven met zo min mogelijk schulden.
Het is geleend geld en dat zou ik persoonlijk altijd zo snel mogelijk terug betalen.
Vind het echt bizar om te lezen dat mensen gewoon zo min mogelijk terugbetalen want het word toch kwijtgescholden na X aantal jaar.
Zou dan niet met mezelf kunnen leven en zie dat persoonlijk als diefstal.
little_birdy schreef:Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard hun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !
En vind ook zeker dat dat goed is.
Mijn reactie klopt dus schijnbaar niet helemaal.
Ik ben dus team altijd zo snel mogelijk je schulden aflossen iig
little_birdy schreef:Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard gun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !
En vind ook zeker dat dat goed is.
Mijn reactie klopt dus schijnbaar niet helemaal.
Ik ben dus team altijd zo snel mogelijk je schulden aflossen iig
Ik begrijp dus dat je hem inderdaad altijd helemaal moet aflossen in tegenstelling wat andere zeggen
veerledec schreef:Met nul% rente kan je beter (nog) niet aflossen, die schuld wordt vanzelf minder waard door de inflatie. Even los van wat het effect is op een huis kopen, maar dat zou ik dan bekijken als het zover is.