SusanH schreef:Opties als jeugdzorg, ggz etc zijn niet handig lijkt me. Daar kun je prima werk vinden, ze zoeken mensen genoeg. Maar het lijkt qua handelingen die je daar als begeleider moet doen heel erg op wat je nu doet. Ook daar help je bijv met de maaltijden bereiden. Gevangeniswezen is fysiek ook heel zwaar. Ik zou het juist zoeken in werk dat raakt aan je opleiding, maar wat fysiek minder zwaar is. Naast onderwijsassistent kun je ook via pgb kinderen met een rugzakje begeleiding geven op school. Dat verdient beter als onderwijsassistent. Of zoals ik eerder noemde, wmo consulent.
Dat ligt heel erg aan de afdeling. Langdurige ggz is vaak inderdaad fysiek belastend, veel ADL bijvoorbeeld. Echter zijn er ook afdelingen binnen de ggz waar je weinig fysiek werk aan hebt. Daar is het vooral een kwestie van gesprekken voeren, coachen, observeren en rapporteren, begeleiden door de dag heen etc. Enige wat je dan niet kan is op alarm rennen, dat zou een struikelpunt kunnen zijn.
Dit is wel vooral ggz. Jeugdzorg weet ik niet.
Gevangeniswezen op een afdeling lijkt me 9 van de 10 keer geen doen. Ondanks dat het werk zelf vaak fysiek heel weinig inhoudt, moet je wel een sporttest halen. En die sporttest is wel met een reden.Je moet namelijk op alarm rennen en hierbij dus in sommige gevallen mogelijk ook knokken/ fixeren etc. Daar moet je echt fit genoeg voor zijn. Ik haalde de sporttest niet tijdens m’n stage (hoefde ook niet voor stage gelukkig), hij is echt heel pittig.
Er zijn wel functies binnen het gevangeniswezen waar dit niet zo is. Zoals casemanager of reclasseringsmedewerker. Bij sommige inrichtingen (in de forensische zorg) hoef je als sociotherapeut ook niet te rennen op alarm, maar dan nog moet je fit genoeg zijn om jezelf en je naaste collega’s te kunnen beschermen bij een incident.