Combineren paard en werk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Combineren paard en werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 23:10

Hoe ziet je dagindeling eruit?
Wat maakt dat je denkt dat je nergens tijd voor hebt?

Moet jij bijvoorbeeld alle huishoudelijk taken doen en koken of doen jullie dat samen?
Heb je veel reistijd? Mogelijkheid tot thuiswerken of vroeg beginnen?

Een voorbeeld van een dag bij mij (eigen koophuis) thuiswerkdag
Werken van 7 tot half 4 ongeveer. Dan kan ik daarna naar stal (kwartiertje rijden) ben ik daar om 4 uur. Rijden, verzorgen (paard heeft astma dus kost flink extra werk)
Dan ben ik vervolgens zo rond 6 half 7 uur thuis. Mijn man moet die dag dan koken of ik zorg dat ik de dag ervoor al gekookt heb voor 2 dagen zodat we dat op kunnen eten.
Dan ben ik na het eten gewoon vrij, eventueel dan nog wat huishouden doen. Maar dat probeer ik zoveel mogelijk op zaterdag of zondag ochtend te doen zodat het doordeweeks alleen wat standaard dingen zijn.

Heb ik een kantoordag dan ben ik van 8 tot half 5 op kantoor en dan nog naar huis zo tegen kwart over 5 half 6 thuis. Dan kook ik of mijn man en ga ik na het eten zo rond 7 uur naar stal dan ben ik tegen 9 uur weer thuis.

Is er voor jou winst te behalen in bijvoorbeeld voor het eten naar stal te gaan? Of voor het eten te sporten of een andere hobby te beoefenen door doodgewoon een uurtje eerder op te staan en te gaan werken? Of zit je echt gebonden aan tijden (kan natuurlijk bij veel mensen is dat zo)

En wat doet jou vriend dus in huis?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:57

Als je weet dat minder werken je meer rust brengt dan moet je dat gewoon doen.
Met veel hobbies is een extra dag thuis heerlijk.

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:32

Ik werk zelf ipv 5 dagen 40 uur, 4 dagen 36 uur. Dit geeft mij ZO veel meer rust. Ik ben elke donderdag vrij en daardoor heb ik op die dag de tijd om me op te laden en randzaken te doen (huishouden, boodschappen, sportschool etc). Ik heb liever 4 volle dagen en 1 dag vrij dan 5 halve dagen. Ook vind ik het heerlijk dat ik nooit meer dan 3 dagen achter elkaar hoef te werken!

Wellicht is het ook goed om een bijrijder te nemen die je paard 1 keer per week aandacht kan geven? Misschien haalt dat de druk er ook al af. Ik ben daar zelf ook al een poosje mee bezig.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:39

Hier hielp minder werken wel. Ik heb namelijk niks-doen-tijd nodig, tijd waarin geen afspraken of verplichten gepland staan. Waarin ik vrij ben om veel te doen, of met een boek op de bank te zitten (of te netflixen). Daar tank ik op bij, en dan ben ik op de andere momenten actiever. Te weinig lege tijd zorgt bij mij voor slecht slapen en stress, ook als daar objectief gezien geen reden voor is.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 08:41

Wel momenteel als volgt:

ik probeer te beginnen om 8u30 en stop om 17u30-18u
daarna naar huis, mijn reistijd is een kleine 20min. van werk. Koken, eten, opruimen, meestal rond 19u30 klaar, mijn vriend komt meestal pas tegen 19u thuis, dus koken doe ik wel elke dag alleen.
In het verleden probeerde ik dan nog naar stal te gaan, maar dat is een halfuur fietsen, dus daar ben ik dan maar ten vroegste om 20u, dan geraak ik maar tegen 23u weer thuis en dan is het meteen bed in en slapen.

Om dat dus niet meer te hebben, werkte ik nu 1 dag per week van thuis uit, waarbij ik dan ofwel 's ochtends vroeg naar stal ging en maar tegen 10u - 11u begon te werken en werkte dan zonder echte middagpauze door tot 19u. Om dan eventueel wel samen met mijn vriend voor eten te zorgen.
Ofwel over de middag, dan stopte ik om 12u, was tegen 15u30 terug en werkte dan weer verder tot 19u.
En dan probeerde ik nog om 1 dag tegen 16u te stoppen, zodat ik inderdaad tegen 17u op stal geraakte en dan tegen 20u weer thuis. Die dag vroeg ik dan wel aan mijn vriend om voor eten te zorgen.

Maar om dus die twee dagen tijd te kunnen maken om naar stal te gaan, moet ik andere dagen doen van 8,5-9u doen. En dan moet alles van boekhouding, papierwerk, huishouden, etc. allemaal in het weekend gebeuren. Dat probeer ik dan op zaterdag te doen, als we geen sociale verplichtingen hebben (wat we vaak wel hebben en waar ik al steeds vaker "nee" tegen zeg, tot ergernis van mijn familie en mijn schoonfamilie) en tegen zondag lig ik bijna de hele dag te slapen omdat ik doodmoe ben, behalve even naar stal voor mijn stalklusjes en als ik nog wat energie over heb, iets met mijn paard te doen. Maar vaak heb ik dus tegen zondag gewoon even helemaal nergens meer zin in en wil ik gewoon slapen.

Nog 2 kanttekeningen hierbij, in theorie werk ik waar en wanner ik wil, zoals gezegd, ik ben eigenlijk freelancer, ik werk in principe ook gewoon zoveel ik wil. Maar iedereen bij ons op kantoor is meestal aanwezig tussen 9u en 18u, dus ik zou zeker en vast vroeger kunnen begin, doe ik nu ook al een beetje. Zal dan misschien soms wat lastig zijn met vergaderingen (zeker als ik vroeger wil kunnen stoppen), maar vooral heb ik dan een totaal ander ritme dan mijn vriend, die begint standaard dus maar om 9u en werkt tot 19u omdat dat bij hen op kantoor weer de gewoonte is. En laat een deel van mijn stress nu ook gekomen zijn omdat wij eigenlijk nogal flink uit elkaar gegroeid waren de laatste tijd, dus ik wil ook niet hebben dat we elkaar amper nog zien op een doordeweekse dag.

Stel, ik begin elke dag om 7u tot 16u, ga dan naar stal, tegen 20u thuis, eten en dan zou ik al om 22u moeten gaan slapen, dan hebben we echt amper tijd om nog even te praten of samen te zijn. En wat doe ik dan de dagen dat ik niet naar stal ga? Ik heb echt een vast ritme nodig of mijn slaap geraakt helemaal overhoop, dus de ene dag om 7u beginnen en de andere om 9u kan ik niet (ben al van baby af een vreselijk moeilijke slaper)

Tweede kanttekening is dat er 's avonds bij ons op stal veel lessen doorgaan, waardoor de pistes bezet zijn. Meestal tussen 18u en 20u, dus ik moet zorgen dat ik ofwel ervoor, ofwel erna ga. Zoals gezegd heb ik erna een tijdje geprobeerd, maar daar heb ik het echt lastig mee, dan moet ik mezelf wel echt naar stal slepen. + in het donker fietsen is zowel niet fijn als ook wat gevaarlijk (zeker nadat je al 2 ongevallen op korte tijd hebt gehad omdat andere mensen niet opletten)

Bedenk ook, ik ben zelfstandige, dus buiten de uren op kantoor (of thuis) heb ik vaak nog een hoop administratie en boekhouding die in orde moet gebracht worden. Ik doe daarvan zoveel mogelijk zelf, omdat een boekhouder gewoon vreselijk duur is. Ik vraag hem wel om advies en hij doet de belastingsaangifte 1x per jaar, maar verder hou ik alles zelf bij.
Daarnaast doe ik dus ook nog supergraag fotografie, sinds een jaar krijg ik geregeld ook wel eens betaalde opdrachten, superleuk, maar die zit ik dus 's avonds tussen 21u en 23u vaak nog af te werken. Ook dat heb ik de laatste tijd op een lager pitje gezet, omdat het er gewoon niet meer bij paste.

Daarbovenop zijn mijn vriend en ik ons eigen huis aan het ontwerpen (al 2j ondertussen, want het schiet niet op) We hebben al een bouwgrond en aangezien we beiden architect zijn, is dat ook wel een grote droom voor ons. Meestal probeer ik daar een uurtje of 2-3 voor vrij te maken op zaterdagochtend, maar dat lukt vaak ook niet omdat we weg zijn. En nu is de organisatie van ons trouwfeest er ook nog bij gekomen, waar we ook weer veel zelf van willen doen om het budget wat onder controle te houden. Ging op zich prima, tot al onze beslissing doodleuk in twijfel werden getrokken door de schoonfamliie, want het is niet sjiek genoeg voor de mensen die zij willen uitnodigen.

Wil ik teveel? absoluut, dat is me wel duidelijk geworden. Net daarom ben ik van mijn thuiszittijd nu even gebruik aan het maken om eens te her-evalueren wat ik precies wil en waarom het nu niet werkt. Wat moet er veranderen om ervoor te zorgen dat ik niet meer over mijn limieten heen ga? Ik heb ook net een fantastisch weekend achter de rug met mijn paard aan zee en net daarom gerealiseerd dat ik daar gewoon meer tijd voor wil hebben/maken.

Van daaruit is dus het idee ontstaan om 4/5e te gaan werken, waarbij ik dan 2x een halve dag vrij zou willen nemen. Om die dan telkens te gebruiken om rustig naar stal te kunnen gaan, iets met mijn paard te doen (2x per week ook mijn klusjes) Dan weer naar huis, boekhouding & administratie onder handen nemen, evt wat voor het huis of het trouwfeest doen en dan voor eten zorgen en een rustige avond te kunnen hebben. Als ik door dat ritme dan weer meer energie zou hebben, ook kijken om mijn fotografie mss terug wat meer op te kunnen pakken en daarmee op termijn een stukje van het verloren inkomen weer goed te maken.

Ik denk dat ik de OP wat te chaotisch en kort heb geschreven en er veel info niet in stond, dus ik hoop dat ik nu wel een grondiger beeld heb kunnen schetsen waar mijn issues, maar ook mijn idee vandaan komen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 08:43

Lieser schreef:
Hier hielp minder werken wel. Ik heb namelijk niks-doen-tijd nodig, tijd waarin geen afspraken of verplichten gepland staan. Waarin ik vrij ben om veel te doen, of met een boek op de bank te zitten (of te netflixen). Daar tank ik op bij, en dan ben ik op de andere momenten actiever. Te weinig lege tijd zorgt bij mij voor slecht slapen en stress, ook als daar objectief gezien geen reden voor is.

Dit is wel herkenbaar! Ik heb ook echt wel nood aan af en toe even "niets moeten", dat wil dan nog niet zeggen dat ik niets wil doen, maar dat het even niet hoeft!

@JusticeJ, ik ben inderdaad momenteel ook op zoek naar een bijrijdster voor mijn paard, omdat ik die gedachte zelf ook al had gehad. Dus dat zal zeker helpen, maar ergens wil ik zelf er ook gewoon meer tijd in kunnen steken!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:52

Op basis van je laatste post heb je voor mijn idee eigenlijk al besloten dat je minder wilt werken.
Wat wil je precies van bokt weten? Dat is me niet helemaal helder.
Je uren opschroeven is zelden een probleem, dus het is niet dat als je nu gaat minderen je een beslissing gemaakt hebt die je leven voor altijd gaat beinvloeden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:00

Is het een optie om het trouwen uit te stellen? Tot na het concept voor het huis Iig af is.

En de bouw van een huis dat kan ook in minder grote stappen.

Zoals ik het lees neem je enorm veel hooi op je vork. Terwijl je lichaam aangeeft dat je aan je max zit.

Is het mogelijk om een paar weekjes vrij in te lassen? En dan gewoon even tot rust te komen?

O ja. Misschien is het wel een idee om idd 4 dagen te gaan werken waarbij twee bijvoorbeeld wat langer en voor je paardje dan te zorgen dat er iemand anders komt die die dagen je paard doet? Dat scheelt op en neer naar stal. Dan heb je 2 dagen dat je naast werk naar je paard moet ipv 5. En heb je de overige dagen aan jezelf om daar invulling aan te geven.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 26-09-22 09:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:03

Tja zoals ik het lees doet je vriend bijzonder weinig in huis en jij alles klopt dat? Hij komt om 19 uur eens thuis en jij moet koken en alles doen.

Je moet ook nog eens op de fiets een half uur naar je paard en de bak is altijd bezet. Dat werkt toch niet? Schaf een auto aan en verhuis je paard naar een andere plek. Dat zal al enorm veel rust opleveren. Zoals jij zegt 16 uur naar paard 20 uur thuis. Wow!!! Dat werkt toch ook niet?

Als ik om 16 uur heen ga ben ik om 18 uur weer thuis. Kwartiertje met de auto en kan altijd terecht.

Ik snap wel dat als je zo plant dat dit niet wil nee. Ik lees vooral je je enorm druk maakt om je relatie. Is relatietherapie naast je eigen therapie geen optie? Want dit gaat op lange termijn natuurlijk niet werken. Ik denk 4 dagen werken je misschien ruimte geeft om op die dagen je huishouden enzonte doen. Maar blijven er nog steeds 4 dagen over die gaan zoals beschreven.

Om 9 uur pas gaan werken is ook echt wel laat! Zeker omdat je zegt je je eigen tijden mag bepalen. Een halve dag vrij heb je in de praktijk vaak net niks aan. Zeker niet als je pas zo laat begint.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:07

Plus ze zijn vaak verdoofd na een kreupelheids onderzoek dan zo op de trailer is met een goede lader al vervelend.....

JusticeJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:17

Ik schrik best wel van je schema, het is goed dat je in ziet dat er wat moet veranderen. Geloof me (helaas als ervaringsdeskundige), als je zo door gaat dan geeft je lichaam het op een gegeven moment op en dan ben je verder van huis!

Je zegt dat werk je geen stress geeft maar ook een freelancer hoeft niet 45 uur per werkweek te werken, laat staan de uren die je in het weekend maakt. Ik zou daar drastisch in gaan knippen.

Misschien kun je ook een schoonmaker inhuren die je wat kan verlichten in het huishouden?

Edit: en ook idd je vriend gaan vragen om mee te helpen met het huishouden. Ik weet niet hoe veel hij nu doet maar het klinkt wel alsof jij de bulk op je neemt, dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:39

Ik ben ook iemand die graag te veel projecten op zijn bordje neemt, zoals jij.
Ik werk dan wel in loondienst en niet als zelfstandige, maar heb genoeg projecten ernaast lopen.

Nou stel ik misschien een heel vervelende vraag, maar moeten je trouwplannen uitwerken en je nieuwe huis ontwerpen tegelijk lopen. Dat zijn gigantische projecten die je echt stress bezorgen ondanks dat ze beide leuk zijn. Is het niet mogelijk om 1 van de 2 uit te stellen?

Vervolgens die rijbakken die op je stal niet vrij zijn. Is er een stal waar je ook te tevreden mee bent in de buurt, die wel zijn rijbak vrij heeft voor zijn of haar pensionklant. De reden waarom ik niet op een grote/drukke pensionstal wil staan. Ik heb geen zin om mijn planning uit te moeten stellen voor een berg anderen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:45

Als ik thuis werk dan ga ik soms tijdens de lunch naar stal. Dan plan ik 1,5 max 2 uur in mijn kalender in en verlies dan dus bijna geen tijd.
Waarom heb je trouwens 4 uur nodig voor je paard? Dat is echt enorm veel. Dat half uur fietsen kun je makkelijker maken met een snelle e-bike.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:47

Maar zelfs met half uur heen en terug dan ben je dus 3 uur op stal?!

Waar ben je zoveel tijd voor nodig? Als ik dat elke dag zou doen zou ik ook nergens tijd voor hebben nee.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:52

Met alle respect, er is helemaal niemand die dit op lange termijn volhoud.

Je grootste issue is denk wel je paard en je relatie.
Je vriend is 11 uur per dag van huis en jij bent degene die zich wil aanpassen. Sorry, maar wat doet hij precies aan bijdrages?
Mijn man werkte vroeger ook absurd veel (eigen bedrijf), maar no way dat ik de bravr huisvrouw werd die ging opzitten als hij in zijn spaarzame vrije tijd eens thuis was..dat was zijn verantwoordelijkheid om dat op tijd aan te geven en dan plande we vaak wat leuks.

Je paard zou ik een oplossing voor bedenken waardoor hij/zij minder tijd kost.
Is dichter bij huis stallen mogelijk? (Betaalde) bijrijder voor drie dagen in de week?

Je gewone dag zit al (te) vol, laat staan dat je nog een bruiloft plant, een huis ontwerpt en moet laten bouwen en je vriend tevreden wilt houden dus kookt en huishouden doet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:09

Ik zou gaan kijken welke klussen eenvoudig uit te besteden zijn, ik lees bijvoorbeeld huishouden, jullie werken allebei, waarom geen werkster die een paar uurtjes per week langskomt en de boel bijhoudt. Verder klusjes op stal, is het mogelijk je paard volpension te houden? Doe dat dan.

Als die dingen kosten veel energie die ten koste gaan van andere leuke dingen en zijn eenvoudig uit te besteden.
En ja een boekhouder is duur, maar als het jou enorm veel lucht geeft, neem er dan een desnoods voor de periode van het plannen van jullie huwelijk en de bouw van het huis.

Voor de grote klussen zoals jullie huis, is het niet handiger om daarvoor een keer een paar dagen vrij te nemen (samen met je vriend) en dan een flinke stap maken ipv elke keer een verloren uurtje.
Eer dat je opgestart bent hiermee en weer alles in je hoofd hebt waar je was gebleven ben je zo een tijdje verder, dat is elke keer verloren tijd, als je een of twee dagen door kan werken kom je veel verder dan elke week 2 uur. Pak bijvoorbeeld elke maand 2 dagen en plan die sec alleen voor het huis. Ga alleen die dagen met het huis bezig. Je zal zien dat je dan veel grotere stappen maakt dan af en toe een uurtje. En ja, ook je vriend zal zijn bijdrage moeten doen en wat uren moeten investeren, het kan niet zo zijn dat jij alle last op je schouders draagt en hij alleen maar werkt en eenmaal thuis niets meer hoeft te doen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:11

Spenk schreef:
Maar zelfs met half uur heen en terug dan ben je dus 3 uur op stal?!

Waar ben je zoveel tijd voor nodig? Als ik dat elke dag zou doen zou ik ook nergens tijd voor hebben nee.

Ligt eraan wat voor stal het is lijkt me, bij doe het zelf ben je soms makkelijk 3u kwijt als je daarbovenop nog gaat rijden.

@TS ik snap dat je overspannen raakt, want ik heb aardig wat stress alleen als ik de samenvatting lees van alles wat je moet doen. Want het komt neer op 6 dagen per week werken, en dan geen korte werkdagen ook, met bijna het hele huishouden ook op je schouders :knuffel:

Wat ik wel zorgwekkend vind in dit verhaal , en bij deze alvast excuses voor wat wellicht een enorm botte vraag is - waarom staat er zoveel druk op trouwen en samen een huis bouwen als het in je relatie eigenlijk helemaal niet lekker loopt en jullie voor jouw gevoel best ver uit elkaar zijn gegroeid? Van wie moet het trouwen en het huis dan en wat hoop je daarmee te bereiken in een relatie, waar je op dit moment geen 100% prettig gevoel bij hebt?

Misschien zit ik er helemaal naast, dat is puur wat ik uit posts in dit topic haal, ik ken jullie en jullie relatie uiteraard niet :o

Moet het netjes huishouden, dagelijks koken doordeweeks etc trouwens van jezelf, is het iets waar je daadwerkelijk behoefte aan hebt of meer iets wat je doet omdat het "zo hoort" al dan niet met druk van buitenaf (je vriend?) ? Je kunt namelijk heel wat tijd voor hobby's naast een drukke baan vrijmaken door een deel van huishoudelijk werk te laten varen is mijn ervaring :P maar dat is uiteraard erg persoonlijk

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 10:24

Bedankt voor het meedenken iedereen, dat apprecieer ik echt enorm!

@Sizzle, er zijn hier al een paar reacties geweest die bevestigden dat iets minder gaan werken hen meer rust heeft gebracht, ik was inderdaad een beetje op zoek naar andere ervaringen. Wat door de andere wordt gezegd hier, dat ik het misschien ook ergens anders moet gaan zoeken dan gewoon minder werken, neem ik wel mee trouwens, vind de adviezen en tips die hier worden aangereikt, of gewoon de uitnodiging om eens even anders na te denken erg interessant!

mijn halfuur fietsen is al met een e-bike trouwens. En ik ben meestal rond de 3u weg als ik naar stal ga. In totaal een uur fietsen (halfuur heen, halfuur terug) Halfuurtje paard van de weide halen + poetsen & verzorgen en opzadelen, uur rijden/trainen, halfuurtje naverzorging, eten geven en terug op de weide zetten. 2x per week moet ik ook uitmesten en eten geven (in ruil voor fikse korting op mijn stalgeld), dan ben ik inderdaad nog een klein uurtje extra bezig.

@BeFunny, de trouw uitstellen is zeker een optie, hebben we hier ook al besproken. 2 redenen waarom we dat liever niet zouden doen is 1, getrouwd zijn biedt bepaalde voordelen qua regeling met het huis en 2. na de bouw van ons huis gaan we realistisch gezien relatief blut zijn .. wat extra lenen voor een huis moet wel lukken, of iets nog niet afwerken, maar lenen voor een trouw is niet zo handig lijkt mij. We hebben best een mooie spaarpot al staan nu en hebben daar een stuk budget van toegewezen aan de trouw, maar een huis bouwen, zeker in deze tijden, kan ook nog onverwachte budgettaire wendingen krijgen natuurlijk. De organisatie van de trouw ligt nu wat strop en we hebben wel al ongeveer beslist dat als daar over 2 weken geen verandering in komt, we de boel drastisch gaan downsizen, om inderdaad niet verder nog extra onder druk te komen staan. Voor de bouw van ons huis trekken we trouwens zowieso al behoorlijk veel tijd uit, omdat we ook daar veel zelf zouden willen in doen.

@Spenk, nee dat klopt niet helemaal, hij neem de volledige was en strijk voor zijn rekening, ik het voor eten zorgen. Schoonmaken doen we meestal samen als we er tijd voor vinden (te weinig soms dus) Ik regel ook wel alle financiën, maar als ik daar dan mee bezig ben, is hij meestal wel iets anders voor het huishouden aan het doen. Hij werkt gewoonweg erg veel (45-50u per week)

En ja, schaf een auto aan, makkelijk gezegd zo hé .. we hadden één, perte totale gereden door iemand die zonder kijken linksaf sloeg, amper geld voor teruggekregen van de verzekering (dat is een verhaal apart) .. we hebben een mogelijkheid om deze winter een goede occasie eventueel over te nemen ... En mijn paard verhuizen doe ik niet meer, ik heb in 3 jaar tijd op 4 plekken gestaan door allerlei omstandigheden en ondanks de lessen is dit by far de beste en fijnste plek die er in de omgeving is, dan vraagt het maar wat extra planwerk van mijn kant uit, de voordelen van deze stal overrulen dat nadeel echt enorm! Daarnaast is de reistijd met de auto +/- 20min (met de fiets kan ik binnendoor), dus dat scheelt me zo'n 20 min. per keer, ik denk ook niet dat dat het verschil zal maken nu. Dichterbij een stal vinden is onmogelijk, ik woon namelijk in het centrum van stad. En ja, op termijn gaan we buiten de stad wonen, vandaar de bouwgrond en het huis ...

En ja ik maak me nu even druk om mijn relatie omdat die een tijdje minder goed ging, net daarom wil ik ook daar graag terug wat meer tijd en aandacht in kunnen investeren en dat niet al via mijn planning hypothekeren. Relatietherapie is op dit moment niet nodig denk ik, gewoon tijd kunnen maken voor elkaar is wat we nu even nodig hebben.

En ik weet dat om 9u beginnen laat is, vandaar dat ik zelf al een halfuur vroeger probeer te beginnen, maar het is in onze hele branche zo, ik ken eigenlijk geen enkel bureau dat vroeger dan 8u30 begint. Voordeel is wel dat ik pas tegen 23u30 kan gaan slapen, dus mijn avond is gewoon langer.

En voor de tijd die ik nodig heb op stal, zie hierboven bij Sizzle. ik ben dus in totaal 2u-3u op stal inderdaad + het uur heen en weer fietsen.

@JusticeJ, Dat heb ik inderdaad nu ook wel gemerkt. In realiteit werk ik inderdaad meer dan de uren die ik op kantoor zit, maar ik vergeet dat soms omdat dat geen betaalde uren zijn natuurlijk (boekhouding etc.)
Schoonmaker is inderdaad iets dat ik al een tijdje aan het overwegen ben om meer écht vrije uren te hebben.
En zoals hierboven bij Spenk al gezegd, mijn vriend helpt wel serieus mee hoor, ik moet niet wassen of strijken en ook bij het schoonmaken doet hij veel.

@moonlight17, ik dacht trouwens altijd dat ik te weinig deed, dat ik mezelf maar een schop moest geven en niet zo flauw doen, maar de het laatste jaar ben ik er wel aan het achter komen dat ik inderdaad te veel probeer te doen en dat ik duidelijke keuzes ga moeten maken.

En die vervelende vraag is helemaal niet zo vervelend, dat is iets waar ik zelf al veel bij heb nagedacht. En dat is iets waar we hier ook wel over praten, want ik denk wel dat je gelijk hebt dat beide tegelijk wat te veel is.
Qua stal had ik hierboven ook al aangegeven dat ik echt niet meer wil veranderen. Ondanks het gedoe met de lessen, is dit echt zooo'n fijne plek, waar ik zo graag sta, waar ik ook echt gerust ben dat mijn paard het goed heeft en ik ook met een gerust hart een dag durf skippen als ik echt te moe ben. We hebben ook echt superleuke faciliteiten, buitenrij-mogelijkheden en mega leuke sfeer, dus hier ga ik echt niet meer weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:29

De tijd op stal zou je kunnen reduceren door je rijden (of longeren) gewoon te verkorten op bepaalde dagen. Ik doe vaak ook gewoon even op 2 dagen een snel borsteltje (5-10 minuten), half uurtje rijden en klaar. Zeker als ze op de wei staan hoef je niet zo enorm lang los te werken. Bij echte tijdnood borstel ik gewoon niet, klik er een touwtje aan en ga een wandeling maken aan de hand.
Als je veel waarde hecht aan het dagelijks tijd nemen van het poetsen dan is een bijrijder absoluut een aanrader.

Koken kun je trouwens ook reduceren door bijv 1 grote pan saus voor 3 dagen te maken of een ovenschotel waar je 2 dagen van kan eten. Even opwarmen en klaar, dan hoef je ook niet eerst op je partner te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:30

Ik lees vooral wil ik niet en kan ik niet. De was doen kan op elk moment koken niet. Kan je dat niet ruilen ? Hij koken en jij de was.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 10:36

Sizzle schreef:
De tijd op stal zou je kunnen reduceren door je rijden (of longeren) gewoon te verkorten op bepaalde dagen. Ik doe vaak ook gewoon even op 2 dagen een snel borsteltje (5-10 minuten), half uurtje rijden en klaar. Zeker als ze op de wei staan hoef je niet zo enorm lang los te werken. Bij echte tijdnood borstel ik gewoon niet, klik er een touwtje aan en ga een wandeling maken aan de hand.
Als je veel waarde hecht aan het dagelijks tijd nemen van het poetsen dan is een bijrijder absoluut een aanrader.

Koken kun je trouwens ook reduceren door bijv 1 grote pan saus voor 3 dagen te maken of een ovenschotel waar je 2 dagen van kan eten. Even opwarmen en klaar, dan hoef je ook niet eerst op je partner te wachten.

Ik denk dat je ergens in mijn verhaal iets gemist hebt, ik ga maar 3x per week naar stal, niet dagelijks, dat trek ik qua tijd gewoon echt niet. Dus nog gaan beknibbelen op die 3 uurtjes per week dat ik dan met mijn paard bezig ben, is een beetje gek niet? Net daarom ook zou ik er eigenlijk gewoon graag meer tijd voor willen maken, want ik doe het veel te graag om er maar zo weinig mee te kunnen bezig zijn. En om eerlijk te zijn, heb ik ook geen zin om me te moeten haasten als ik dan bij mijn paard ben, dat moet ik al alle andere tijd.

En dat koken ja, daar valt winst te behalen, zeker weten. Ik heb ook een tijd geprobeerd om in het weekend alvast een grote pot spaghetti-saus te maken of soep ofzo, maar als het weekend te vol geraakt, lukt dat dus niet. Maar bekijken of ik inderdaad niet telkens voor 2 dagen kan koken is wel nog een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:39

Doe je dat nu niet dan? Dat doe ik altijd en de meeste stellen die ik ken ook.. ik kook altijd voor 2 dagen dus effectief maar 3/4 keer per week. Ik ga echt niet 7 dagen per week koken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:45

De 3x per week heb ik gemist ja. Dan snap ik wel dat je er langer bent, dat zou ook moeten kunnen, zeker in het weekend.

EmmyAJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 11:02

Ik heb hele verhaal gelezen en herken een aantal zaken wel. Mijn planning zou zonder mijn vriend niet meer passen. Wij hebben daar samen ook echt in moeten zoeken.

Wat ik een beetje mis is wat doe je met je vriend samen? Wat is jullie quality time? Ik denk dat het niet uitmaakt als je elkaar niet iedere dag even veel ziet als je maar minimaal 1 keer week echt een paar uur samen doorbrengt. Zonder andere mensen dus niet die sociale verplichtingen die jullie samen hebben en ook niet als jullie samen jullie huis plannen maar iets wat jullie beide plezier geeft.

Daarnaast geef je aan dat bruiloft voordelen voor het huis heeft. Kan ik helemaal begrijpen maar trouw dan nu alleen op papier en geef over paar jaar als je opnieuw gespaard hebt en je huis klaar is dat megafeest waar je van droomt. Dan heb je wel de voordelen maar dit de stress nu.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 11:07

@ Spenk, Ik kook nu 5-6 dagen per week vers, ik kom makkelijk aan en let dus extreem op wat ik eet en dat het gevarieerd is. Dus dagelijks verse groenten snijden, amper koolhydraten en weinig vlees. Daar kruipt veel tijd en werk in. Op zich is dat iets dat ik best graag doe, maar in combinatie met alles wordt het te veel. Dus daar moet ik misschien wat beter over gaan nadenken.

@Sizzle, zeker met 2x per week klusjes heb ik nu soms zelfs nog het gevoel dat ik me moet haasten en dat gevoel vind ik vreselijk. Ik heb er al zo weinig tijd voor en dan moet ik nog doordoen ook. En op zich doe ik de klusjes graag hoor, beetje fysiek bezig zijn in de buitenlucht, heerlijk! En door ze te doen spaar ik mezelf weer stalgeld uit.

Ik denk eerlijk gezegd, als ik mijn eigen verhaal hier zo teruglees, dat zowel mijn vriend als ikzelf graag proberen zoveel mogelijk zelf te doen, zowel omdat we het graag doen, als om onszelf kosten te besparen, maar daarnaast wel proberen om 40+ uren per week te werken. Dus dat we gaan moeten kiezen, ofwel die uren blijven werken en meer uit handen geven, ofwel wat minder werken en alles zelf blijven doen. Of eventueel nog iets daartussen.

@Sunnda, bedankt voor je reactie! Dat het zo niet vol te houden is, is mijn lijf duidelijk aan het aangeven, dus er moet inderdaad verandering in komen! Mijn vriend doet, zoals eerder gezegd hier, wel behoorlijk wat thuis ook nog hoor! Hij heeft op de één of andere manier gewoon energie voor 10.
En mijn paard minder tijd laten kosten wil ik dus net niet, ik wil er graag meer tijd voor hebben, aangezien ik daar echt wel van geniet! Bijrijder ben ik dus wel mee bezig, dan ben ik al zeker dat ze wat meer beweging heeft. Maar ik moet inderdaad echt even nadenken welke prioriteiten ik stel en goed met mijn vriend praten.

@ingevdh, ik snap je tips zeker! Maar veel van de klussen zijn dingen die ik eigenlijk wel graag doe. Huishouden wil ik héél graag uitbesteden, dat is iets wat ik al veel op tafel heb gelegd hier en misschien maar eens over moet doorspreken tegen mijn vriend (hij is nog meer van het we-doen-alles-zelf-wel) Mijn klusjes op stal daarentegen doe ik gewoon graag, scheelt ook een hoop stalgeld.
Maar op zich eens de oefening maken welke dingen ik graag zelf wil blijven doen en welke niet, is wel een goed idee lijkt me.

En ja dagen vrij nemen ... kan zeker, maar dat vertaalt zich onmiddellijk in van ons beide inkomsten minder, dus we zijn niet zo geneigd om zomaar even een dag vrij te nemen (zou ik wel meer moeten doen, zegt ook mijn psycholoog) we moeten in ieder geval eens goed onze tijdsbesteding bekijken en het beter aanpakken, want dat dit niet werkt, is wel duidelijk.

@fly-high, ik sta inderdaad deels doe-het-zelf, waar ik op zich wel van geniet.
En geen zorgen voor je vraag, ik snap dat het zo overkomen als ik het zelf terug lees. Het huis bouwen is iets waar we dus al 2 jaar mee bezig zijn, we hebben toen onze bouwgrond gekocht en zijn begonnen met ontwerpen, zonder echte tijdsdruk op onszelf eigenlijk. Nu met de stijgende energieprijzen en stijgende huurprijs en stijgende alles eigenlijk, ervaren we best wel wat financiële stress soms, waardoor het ons wel fijn lijkt om straks gewoon een eigen, zuinig huis te hebben en ons daar al niet zo veel zorgen meer om hoeven te maken. Daarnaast zetten ook weer de schoonouders wel wat druk op het huis, omdat die graag willen dat we dichterbij komen wonen (nu zitten we 60km van hen vandaan) mijn vriend wil dat ook graag, al zo lang ik hem ken en ik heb er nooit echt een probleem mee gehad.

Het is trouwens zeker niet zo dat ik geen prettig gevoel heb bij mijn relatie! Ik zie mijn vriend supergraag en ik weet wat voor een superkoppel we zijn, maar als we allebei met te veel stress kampen en het te druk hebben en daardoor geen tijd voor elkaar vinden, dat we wat uit elkaar drijven. Het is niet de eerste keer dat dat gebeurd en zal ook wel niet de laatste keer zijn, en we weten dat als we gewoon terug wat meer tijd en aandacht in elkaar investeren, het zo ook weer helemaal goed zit.

Het koken moet inderdaad van mezelf, ik heb last met mijn gewicht en ben al verschillende keren naar de diëtiste geweest ook hiervoor en gebalanceerd en gezond eten is dus wel heel belangrijk geworden voor mij. Als ik zoals de afgelopen weken echt géén tijd heb, vervallen we snel in sneller en ongezonder eten en voel ik bij mij de kilo's er ook gewoon aan vliegen. Schoonmaken kan ik bijvoorbeeld wel makkelijk uitstellen en minder druk op leggen voor mezelf omdat ik dat minder belangrijk vind.

EmmyAJ, Daar haal je een belangrijk punt aan, die tijd missen we momenteel. En dat voelen we ook. Ik heb altijd het gevoel dat ik altijd ergens te kort schiet. Ofwel ga ik minder naar mijn paard en kan ik wel quality time maken voor mijn relatie en voldoende werken, ofwel werk ik fulltime en ga ik naar mijn paard, maar schiet mijn relatie er wat over, ofwel maak ik genoeg tijd voor paard en relatie, maar kom ik niet aan fulltime werken toe ... Dat is een balans waar ik dus al jaren mee struggle.

En wat je zegt van de bruiloft, is inderdaad echt wat we nu aan het overwegen zijn. We wachten eigenlijk nog op een bepaald antwoord, is dat positief, kunnen we verder zoals we nu bezig waren (want er was eigenlijk al echt heel veel beslist en besproken en gepland, dus we zaten erg goed op schema), is dat negatief, dus zullen we waarschijnlijk nu gewoon kleinschalig trouwen en dan over x aantal jaar een feest geven.