Toekomst van laboratorium werk?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kylan

Re: Toekomst van laboratorium werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 20:20

Mijn ervaring is anders, modaal salaris lukt prima en meer ook. In het bedrijfsleven zijn de salarissen hoger dan in acedemia.
Dat is dan wel analytische chemie, geen biochemie/biomedisch, daar is het vaak minder. Natuurlijk zijn er sectoren waarin de salarissen hoger liggen, maar ik vind het zeker niet slecht betaald als je weg blijft van routine labs.

Onder mijn voormalig klasgenoten heeft vrijwel iedereen nog een baan gerelateerd aan het lab. Sommigen als (research)analist, maar velen zijn ook doorgegroeid tot labhoofd, veiligheidscoördinator, kwaliteitsmedewerker.
Ik ben zelf onderzoeker, dat wil zeggen dat ik naast een klein deel lab werk en data analyse (10% van mijn tijd ongeveer) ook projecten begeleidt, een adviserende rol heb in aanschaf van apparatuur en software, nieuwe analyse methoden ontwikkel en implementeer volgens geldende kwaliteitseisen, acquisitie van nieuwe projecten doe en conferenties bezoek om het werk te presenteren. Lekker veelzijdig dus :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-22 22:37

Misschien moet je eerlijk naar de ts zijn en vertellen wat een normale gemiddelde HLO’er doet.
Ik weet wel dat men zijn functies graag mooier maakt en aan dikt zoals mijn collega’s

De baan Kylan is een uitzondering.
In ziekenhuis heb je weinig verantwoording je stopt in apparaat en antw rolt eruit.

Beste zijn iid de bedrijfs laboratoria’s maar zie die eens te vinden de commerciële meuk, verwey cargill, Vopak, Shell, Corbion, eurofins, star-hL, SHS, Intertek die kennen we allemaal wel…. CAO gebonden en als gewone MLO, HLO verdien je geen drol, 3200€ is de top van je schaal dus bv 25 jaar werkervaring ….

Ik zit zelf wel al 22 jaar op lab diverse functies bekleed maar echt wel 80% op het lab nat-chemisch bij niet commerciële bedrijven.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:49

Dat mijn functie een uitzondering is klopt tita, het is een voorbeeld en echt niet onmogelijk.

De gemiddelde HLO'er recht uit school zal inderdaad veel meer op het lab staan dan ik nu doe. Analyses uitvoeren volgens protocol zul je toch echt eerst een poosje moeten doen voor ervaring. En als je dat leuk vindt kun je daar je hele leven blijven.
Maar wat ik om mij heen zie bij voormalig klasgenoten en oud-collega's is dat er wel degelijk doorgroeimogelijkheden zijn met andere en meer coördinerende taken. Zoals labhoofd/teamleider of in de kwaliteit. Dat is dan bij bedrijven als Nutricontrol, Eurofins, DSM, Organon etc maar bijvoorbeeld ook bij universiteiten. In de medische hoek (ziekenhuizen) is doorgroeien inderdaad veel moeilijker en ligt alles vast aan protocollen, wat ik persoonlijk niks aan vind :+

De mogelijkheden voor MLO ken ik niet, maar is volgens mij een stuk moeilijker om van de routine analyses af te komen.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 07:57

Hier 4 jaar geleden afgestudeerd HLO'er en na mijn afstudeerstage met mijn groep mee verhuisd.

Ik werk zelf nu dus al 4 jaar als research analist in het Prinses Maxima Centrum voor Kinderoncologie.

De flexibiliteit binnen de research is iets dat ik niet graag meer op wil geven. Geen vaste werktijden, geen roosters, zelf je dagen plannen en experimenten indelen welke nodig zijn voor het onderzoek binnen de groep etc

Ook qua salaris start je binnen een ziekenhuis niet heel slecht en heb ik het geluk gehad snel door te kunnen groeien in functie/salaris. Startsalaris ligt zo rond de 2550 euro bruto op 36u binnen het ziekenhuis
Laatst bijgewerkt door Kimsel94 op 02-08-22 08:10, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:06

Als jullie het over de verloning hebben, spreken jullie over netto of bruto?

Ik zou in de privé/industrie misschien meer verdienen, waar ik nu vast zit aan barema's. Maar de felxibiliteit van de academische research is me ook veel waard. Ik heb ook enorm veel afwisseling, hangt echt van het project af welk type werk ik doe. Dit kan gaan van veel moleculair werk tot cel, weefsels, microscopie of zelfs in vivo.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:21

Bruto salarissen.
Modaal in Nederland in 2022 is volgens centraal plan bureau 38000 per jaar. Dat is dus bijna 3000 bruto per maand exclusief vakantiegeld.
Ik zit daar boven en zal in mijn huidige schaal in de komende 4 jaar nog doorgroeien tot (in de cao 2022) 4300 bruto per maand.
Het start salaris voor hlo'ers is in mijn cao 2800 euro bruto per maand.

Ik herken overigens de flexibiliteit, heerlijk is dat en vaste roosters werken zou ik ook niet meer willen. Dat is mij het verschil in salaris ten opzichte van industrie wel waard.
Laatst bijgewerkt door Kylan op 02-08-22 08:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 08:22

Ik kom oorspronkelijk ook uit een vergelijkbare HBO lab richting (biotechnologie), maar ben later gepromoveerd.
Als je een baan zoekt om een top salaris dan ga je uiteraard iets anders doen richting bankzaken of economie of zo.
Ik ben begonnen als analist op een onderzoekslab bij de uva destijds en dat was tegen minimum loon dus zeker geen vetpot. Maar daar stond wel tegenover dat ik iedere ochtend blij naar mijn werk ging. Loon heeft voor mij nooit de hoofdrol gespeelt. Immers gaat/ging promoveren ook tegen minimumloon.

Echter zijn je baan kansen heus niet heel raar of zo, van mijn studiegenoten die ik nog ken zitten alle in goede tot zeer goede banen in zeer diverse richtingen.

Als je snel een vast contract en een hoog basisloon wilt dan is HLO wellicht niet een goede keuze.
Kijk misschien ook eens naar de HBO opleiding Biotechnologie (Leeuwarden), dan heb je wat meer opties richting milieukunde en voedseltechnologie naast de laboratorium richting.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 09:40

Hier nog een laborant/analist die zichzelf komt melden :D

Ik heb eerst MLO (middelbaar laboratorium onderwijs) niveau 4 gedaan in Oss, en daarna er een HLO (hoger laboratorium onderwijs) in Breda aan vast geplakt. December 2020 ben ik daar afgestudeerd en kon ik blijven hangen bij mijn stageplaats. Nu werk ik in één van de UMC's die Nederland rijk is. Met 5, binnenkort 6, collega's en één leidinggevende maken wij een immuuntherapie in onderzoeksfase voor verschillende kankers.

Mijn oud medestudenten van beide opleidingen spreek ik nog regelmatig. Een groot deel zit nog wel in het laboratorium, maar een klein deel is heel wat anders gaan doen. Het deel wat nog in het lab zit is wel redelijk opgesplitst tussen analisten en research analisten. Kijkend naar mijn omgeving is een groot deel van de MLO analist, en een groot deel van de HLO research analist. Het grote verschil hierbij zit hem (in mijn ogen) in de routinematigheid van de analyses die je uitvoert. Een analist voert bijvoorbeeld op routinebasis een analyse volgens SOP (standard operating procedure) en geldende kwaliteitseisen uit. Een research analist voert ook wel experimenten uit, maar meer ter ondersteuning van bijvoorbeeld PhD'ers in de academie, of een onder leiding van een afdelingshoofd in een bedrijf. Bij die laatste loop je vaak tegen het 'probleem' aan dat de analyse die je wil doen, nog niet bestaat of met 3 regeltjes beschreven staat in een paper van 1985 ofzo. De routinematigheid voor een research analist is veel lager, maar de verantwoordelijkheden zijn groter.

En eerlijk is eerlijk, daar is het loon ook naar :+ op dit moment verdien ik in mijn functie ongeveer €29.000 (bruto) per jaar, voor 36 uur (in UMC's is dat fulltime). Ik weet dat een vriendin in ongeveer dezelfde functie met iets meer research analist eigenschappen en in een bedrijf toch zeker wel 1,5 keer mijn salaris verdient :') daar tegenover staat wel dat ik in een UMC veel flexibeler mijn uren kan indelen. Ik werk nu bijvoorbeeld 4 dagen 9 uur in plaats van 5 keer 8 uur en dan één dag in de twee weken vrij. Wel kan zij veel makkelijker doorgroeien. Recent zijn twee van mijn collega's naar andere bedrijven vertrokken, ééntje naar een 'operator' functie bij een farmaceut, die verdient stukken meer dan ik, maar is op dit moment eigenlijk vooral man in het proces, hij heeft bijna geen verantwoordelijkheden meer. Een ander is vertrokken naar een dienstlab en voert hier iedere dag dezelfde analyse uit, zij wilde graag minder 'research' en meer 'analist'. Wat ik zeggen wil is dat je veel kanten op kunt met een HLO papiertje. Wel merk ik dat er vaak functies open staan waarvoor een BSc of MSc gevraagd wordt wat ook wel een MLO4 of BSc zou kunnen zijn.

Er zijn niet super veel studenten die de HLO doen voor milieukunde, is die er wel in Nijmegen (HAN)? Ik weet dat Avans Environmental Science for Sustainable Energy and Technology (ESSET) heeft waarbij biobased chemistry een groot onderdeel is, maar dit is wel een opleiding in het Engels en met veel internationale studenten. Qua werkgelegenheid is het volgensmij voor deze groep ook wel makkelijk om aan het werk te komen, er zitten in Nederland ook wel redelijk wat bedrijven die bezig zijn met biobased. Ik ken die markt niet heel goed, maar ik denk dat je dan meer in kleinere start-ups moet denken.

Ik kan je zeker aanraden om eens te gaan kijken op de HAN, en een dagje met een student mee te lopen om een beeld te krijgen van de opleiding. Als je nieuwsgierig bent naar wat voor start-ups er in jouw omgeving en in de rest van Nederland zitten, dan kan ik je aanraden om eens op "sciencepark" te Googlen (er zit er bijvoorbeeld een in Wageningen en een in Oss), of op de website van HollandBIO te kijken.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-22 10:01

Ontzettend bedankt voor de vele reacties.

Het is een beetje wisselend dus. Ik heb gekeken naar start-ups via jouw tips Steeph, en ik denk dat er wel voldoende te doen is in mijn regio.
Ik heb al eens meegelopen aan de opleiding en het lijkt me allemaal erg leuk maar mijn grootste hobbel was nog het toekomstbeeld. Want 'analist' zei mij niet zoveel van wat je nu echt dagelijks doet (is nog steeds vrij abstract maar heb nu wel een beter beeld).
Ook vroeg ik mij af hoe het zat met automatisering en outsourcing in deze sector. Maar nu met de duurzaamheidsopgave is er voorlopig wel genoeg te doen lijkt me.

Petitparis, wat zijn barema's?

Tita, heb je voorbeelden van een chemisch lab buiten de commerciële sector? En wat doe je nu (volgens mij ben je uit de chemie nu?)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:02

Hier ook een HLO'er, afgestudeerd in de richting Biochemie. Heb een zelfde ervaring als Kylan. Zelf sinds mijn afstuderen werkzaam binnen de Farmacie en voedingsmiddelen industrie. Ik kom veel HLOers tegen welke niet meer op het lab staan.
Er is een dringend tekort aan mensen binnen QA, vanwege de manier van denken zijn HLO'ers hier heel geschikt voor. Ik heb recent nog iemand met enkel analisten ervaring aangenomen die we intern aan het opleiden zijn in de QA rol.
Misschien ook nog een overweging, iets richting voedingsmiddelen. Ook daar zijn er veel bedrijven bezig met sustainability.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 10:21

Ik heb in 2013 het HLO medische microbiologie afgerond. Na een tijdje op het lab gewerkt te hebben was ik er zo klaar mee. Iedere dag hetzelfde doen ging mij tegen staan. Ik werkte op een groot lab (UMCU).

Heb in 2019 de opleiding deskundige infectiepreventie gevolgd en nog steeds werkzaam in.

Qua banen zal het altijd wel blijven alleen de werkzaamheden zullen veranderen. Veel wordt geautomatiseerd en door apparaten overgenomen. De klassieke microbiologie verdwijnt. Het salaris voor een afgeronde hbo opleiding vind ik dramatisch laag. Ik zat in schaal 7 in het umcu. Kan je zelf opzoeken hoeveel je dan verdient :+

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:14

TS: automatisering is er, maar vooral in de routine labs waar iedere dag hetzelfde wordt gedaan. Research is moeilijk te automatiseren omdat je vrijwel nooit twee keer hetzelfde doet ;)

Als je het leuk vindt, ben je van harte welkom om eens te komen kijken bij mij op het werk.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:20

Kylan schreef:
TS: automatisering is er, maar vooral in de routine labs waar iedere dag hetzelfde wordt gedaan. Research is moeilijk te automatiseren omdat je vrijwel nooit twee keer hetzelfde doet ;)

Als je het leuk vindt, ben je van harte welkom om eens te komen kijken bij mij op het werk.

Dit kan ik alleen maar beamen. In ons UMC staat bijvoorbeeld een hele 'straat' voor klinisch chemische testen, maar mijn specifieke werk is nog niet te automatiseren. We krijgen gewoon het juiste apparaat nog niet gevonden. Tot nu toe levert mensenwerk nog de beste kwaliteit.

Niet geheel uit eigen ervaring, maar als je het leuk vind om via biobased de wereld een stukje mooier te maken, kom je denk ik toch al snel terecht in de research omdat dat echt nog wel in de kinderschoenen staat.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:34

Ik heb HLO medische biochemie gedaan.
Heel bewust. Analytische chemie zijn veelal MLO banen en veel gestandaardiseerd en geautomatiseerd. Mijn stage op een onderzoekslab was erg afwisselend en heb veel verschillende technieken kunnen leren/toepassen.
Maar heb na m'n opleiding nooit op een lab gewerkt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 11:42

Ik heb in 2005 de HLO afgerond, analytische chemie en daarna een promotieonderzoek, niet afgemaakt want ik verveelde me te pletter. Daarna even bij een bodemadviesbureau, maar op kantoor is niks voor mij.
Toen een baan in het onderwijs genomen en m'n lesbevoegdheden scheikunde én natuurkunde gehaald. Dat vijftien jaar gedaan. Na de HLO kun je in een jaar je lesbevoegdheid halen voor tweedegraads docent scheikunde en met wat extra moeite ook natuurkunde. Je krijgt vrijstelling van heel veel vakinhoudelijke vakken en moet vooral pedagogische en didactische vakken doen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 12:24

Barema's zijn door de overheid vastgelegde en geindexeerde lonen gekoppeld aan diploma, graad en anciëntiteit. Privé bedrijven hoeven zich daar niet aan te houden, overheid en onderwijs in België wel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:03

ik persoonlijk vind dat er in dit topic teveel wordt gekeken naar R&D er is maar echt een heel klein stukje wat R&D doet en dan het echte werk.

R&D is ook routine matige werkzaamheden want als jij voor een professor iets moet uitzoeken ben je constant dagen bezig met het zelfde of het perfectioneren ervan met beetje pech schrijft die beste man voor hoe je het moet doen

een groot R&D centrum kom je als gewoon HLO ook niet binnen en als je er wel binnenkomt ben je niks anders dan een nummertje ik praat nu over DSM bij voorbeeld

Laat ik het zo zeggen ik denk dat ik wel 500 analisten ken in mijn loopbaan verschillende functies er zijn er maar paar dit een topbaan hebben maar he dat maakt toch niet uit je moet iets doen waar je hart ligt

Mij leek het leuk om in ziekenhuis te werken uiteindelijk ben ik daar nooit beland, lijkt me nog steeds leuk maar niet als analist.
veel MLO'ers eindigen bv op de prikpost

Niet commerciele labs... ja ik zoek ze nog steeds op een of ander manier kwam ik er altijd toevallig in
maar ik begon op grote labs, Iwaco (milieu mlo voorbewerken hlo op knopje drukken leidinggevende uitrekenen)
Via omwegen kwam ik bij Corbion op het QC lab en 1.5 dag op RD tijd van mijn leven en ik was jong had juist daar al goed salaris

Toen was er een of ander boek die kon je krijgen als je naar een beurs in Utrecht ging het instrument en daar stonden allerlei bedrijven in zo schreef ik banketstaaf 50 brieven wat resulteerde in diverse gesprekken en soms banketstaaf gesprekken want internet was er niet en ik had geen idee waar ik naar solliciteerde

Bedrijf in Zwijndrecht die waspoeders maakte bv
Bedrijf met Noten Klijnnoot
Bedrijf met koekjes de Leur
Perfetti van Melle
Cloetta
IOI Bunge
Renewi
Nutrilab
paar voorbeelden van niet commerciële labs

Ik ben gaan werken in ferro's metalen mineralen en ertsen en daar in die sector ben ik 2x van baan veranderd
Dat waren toch veelzijdige functies met nat chemisch werk titreren, pipeteren, assen, verassen, smelten want ja metalen los je niet op in bakje met zuur of water.
Dan deed ik eens in de week LECO of AAS, ICP en Gravitoven, en uiteindelijk leidinggevende van afdeling met 40% lab en de rest gezeik

Momenteel ben ik werkzaam als kwaliteitscontroleur van vetzuren, dierlijk en plantaardige olie, biogas
Geen idee wat er ingekocht, verkocht en opgeslagen gaat worden we hebben eigen fabrieken en zuiveringsinstallaties, tevens een tankpark opslag en een sales afdeling die overal ter wereld pareltjes wilt opkopen waarvan wij maar eerst moeten bepalen wat voor materiaal het is, door middels apparaten en wat chemische testen
Leiding geven doe ik niet meer maar het salaris van toen kon ik overal meenemen :) ik ben moeder 2 kleintjes ik wil dus zo weinig mogelijk werken voor zoveel mogelijk geld maar dat lukt helaas niet vaak moet ik 20-30% inleveren als ik ergens mag werken en dat zijn vaak de grote labs want die kleintjes die goed betalen weet ik even niet te vinden

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:05

Hier nog een HLO-er, al een hele poos geleden afgestudeerd (1996) in organische chemie. Een paar jaar blijven hangen op mijn stageplek, een researchlab bij een producent van opp. actieve stoffen. Daarna gewerkt bij een gastechnisch instituut en aardgaskwaliteitsmetingen gedaan, binnen en op locatie. Toen terecht gekomen bij een emissiemeetdienst waar we in binnen- en buitenland metingen deden aan schoorstenen.
Mijn ervaring is dus dat je met een HLO diploma best breed inzetbaar bent, een aantal klasgenoten werkt nu ook in bijv de ICT of bij ingenieursbureaus. Dat ik niet op een lab gebleven ben komt omdat ik liever niet iedere dag op dezelfde plaats werk, ik hou van afwisseling.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 13:48

Organische chemie, bikkel :') _/-\o_

Ook al kom je niet eens in het werkveld terecht ik vond het gewoon een ontzettend leuke opleiding inhoudelijk.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:05

Arabesk schreef:
Organische chemie, bikkel :') _/-\o_

Ook al kom je niet eens in het werkveld terecht ik vond het gewoon een ontzettend leuke opleiding inhoudelijk.

Bikkel? De leukste richting, lekker puzzelen. Beetje van dit, beetje van dat, roeren, koken en klaar. *\o/*
Niet dat gepiel op 3 cijfers achter de komma. :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 14:16

Organische chemie is niet beetje van dit en dat
IMO was dat eindeloze opstellingen maken wachten destilleren opvangen andere opstelling overspoelen en weerdoooor

Anorganische chemie was gewoon handigst van alles wat behalve Micro

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:02

Pfffft organisch... In mijn herinnering was organisch vooral veel tekeningetjes van reactie mechanismes maken. Met elektronenparen en elektronegativiteit en al dat geneuzel :x en inderdaad daarna oneindig wachten op het lab en eindigen met een kolf aangekoekte prut. Niet mijn hobby in ieder geval.

Doe mij dan maar de categorie plons-chemie: een monster in een oplosmiddel gooien, ff schudden en filteren en in de LC-MS met die handel. Even plat gezegd :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 15:05

Alle chemie richtingen waren niets voor mij.
Ik ben van de (moleculair) biologische kant :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 16:45

Kylan schreef:
Pfffft organisch... In mijn herinnering was organisch vooral veel tekeningetjes van reactie mechanismes maken. Met elektronenparen en elektronegativiteit en al dat geneuzel :x en inderdaad daarna oneindig wachten op het lab en eindigen met een kolf aangekoekte prut. Niet mijn hobby in ieder geval.

Doe mij dan maar de categorie plons-chemie: een monster in een oplosmiddel gooien, ff schudden en filteren en in de LC-MS met die handel. Even plat gezegd :D

Dat is het leuke aan organisch en tijd genoeg om tussendoor even koffie te drinken.

Gelukkig is de chemie een breed vakgebied, voor ieder wat wils. :)) *\o/*

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:15

Organische chemie lijkt teveel op koken :+. De theorie vond ik wel leuk, na een tijdje, maar het practicum... Ik kan dat gewoon niet.