Nieuwe baan of blijven bij huidige werkgever?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Re: Nieuwe baan of blijven bij huidige werkgever?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:26

Kijk ook eens naar de toekomst. Wat is het perspectief van je huidige werkomgeving, in een wereld waarin mensen steeds meer online inkopen?
In de kinderopvang lijkt de werkgelegenheid me behoorlijk stabiel. Mensen blijven werken en blijven kinderen krijgen ;)

Laat je niet tegenhouden door het vaste contract, angst is een slechte raadgever.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:33

Ik zou open kaart spelen.
Aangeven bij je huidige werkgever dat het voor jou niet haalbaar is om de reis kosten uit eigen zak te betalen en je daarom verder kijkt.

Ik zou ook aangeven dat je ergens anders aan de slag kunt.
Dan is het aan je werkgever.

Als hij niet wil meebetalen aan je reiskosten dan zou ik de nieuwe baan aannemen.
Overal vind en laat je wel wat.
De huidige banenmarkt sta je als werknemer sterk in.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:42

Doen!!!!

Ik was ook heel blij, ik ga het wel gewoon schrijven, bij de Welkoop.

Maar, na vier jaar nog steeds op verkoper c te zitten en elke x iets "nieuws" werd gevonden, om op een slak zout te kunnen leggen. Was ik het wel een beetje beu.

Heb op allerlei manier gevraagd om overplaatsing. Maar dat zat er gewoon niet in.

Ik wilde twee jaar geleden de zorg eigenlijk al in. Maar ook mijn vast contract hield mij tegen.

En nu denk ik alleen nog maar...

Waarom heb ik dit niet eerder gedaan.
Ik vind dit werk nog leuker en past veel beter bij mij als persoon.

Doen! Gaan!!! Het kan nu...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 12:49

Ik zou als ik jou was eerst even heel goed bij mezelf te rade gaan in hoeverre je zeker bent dat je deze sector / dit bedrijf in wilt. Heb je er nog twijfels over...? Dan kan je wellicht een weekje vrij nemen bij je huidige werkgever en in plaats daarvan meelopen bij je potentiële nieuwe werkgever zodat je beter af kan tasten of je daar je plekje lijkt te kunnen vinden?

En inderdaad kan je altijd even open kaart spelen bij je huidige werkgever om te kijken of er daar wat meer in zit. Maar reken ook mee in hoeverre je nog door kan groeien in uitdaging en salaris...hoe zou je er daar over 5 of 10 jaar voor (kunnen) staan, en wil je dat dan nog...? :)

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:09

Het is vrij normaal dat je een beetje koudwater vrees krijgt nu je aangenomen bent op je nieuwe baan. Je weet wat je hebt, het nieuwe is nog onbekend. Maar als ik jou zo hoor over het goede gevoel dat je kreeg bij je nieuwe job, zou ik het gewoon doen. Je wint er zoveel mee, minder reistijd is meer tijd voor andere dingen. Nieuwe dingen leren, opleiding, groeimogelijkheden daardoor. Ik zou zeggen DOEN.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:36

Ik heb na 15 jaar ook mijn vaste baan opgegeven voor iets anders, bij een gemeente en daar krijg ik geen reiskostenvergoeding, maar mijn salaris maakte dat ruim goed, dus zo kan het ook :'). En nu van ik ban baan ben veranderd, denk ik, waarom niet eerder gedaan? Waarom ben ik daar 15 jaar blijven hangen? Soms is verandering ook goed om niet vastgeroest te zitten :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:39

pmarena schreef:
Ik zou als ik jou was eerst even heel goed bij mezelf te rade gaan in hoeverre je zeker bent dat je deze sector / dit bedrijf in wilt. Heb je er nog twijfels over...? Dan kan je wellicht een weekje vrij nemen bij je huidige werkgever en in plaats daarvan meelopen bij je potentiële nieuwe werkgever zodat je beter af kan tasten of je daar je plekje lijkt te kunnen vinden?

En denk je dat het daar anders van wordt? Ik zou dit dus niet doen, dan verleng je de onduidelijkheid alleen maar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:42

Achterom schreef:
pmarena schreef:

En denk je dat het daar anders van wordt? Ik zou dit dus niet doen, dan verleng je de onduidelijkheid alleen maar.

Ik ook niet.
Ik zou er of vol in gaan of helemaal niet.

Ik snap de koudwatervrees. Maar dat is echt nergens voor nodig. Als het je uit eindelijk toch niet bevalt kun je vanuit die baan altijd verder solliciteren. Banen genoeg momenteel.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:13

beetje offtopic, en toch eigenlijk ook niet:

Ik vind het best bijzonder hoeveel mensen aanraden om toch eerst NOGMAALS bij huidige werkgever aan te geven dat TS reiskosten nodig heeft, en dat ze anders weg gaat.
Ten eerste is dat eigenlijk een milde soort van chantage.
En ten tweede toont werkgever ALS dan overstag gaat en reiskosten gaat betalen, aan dat hij echt uitsluitend aan zichzelf denkt; als er een gat in z'n personele bezetting dreigt te vallen, kan het ineens wél?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:15

Soms hebben werkgevers even een momentje van besef nodig dat een werknemer toch meer waard is dan dat ze ervoor geven :)

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:16

PoelieWoelie schreef:
Soms hebben werkgevers even een momentje van besef nodig dat een werknemer toch meer waard is dan dat ze ervoor geven :)

Maar dan ben je als werkgever toch best slecht bezig, als je dat eerder niet doorhad? Ik neem toch aan dat er ook regelmatig gesprekken met de medewerker gevoerd worden, en dat hun inzet gezien en gewaardeerd wordt?

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:23

Dat zou de ideale wereld zijn ja :+ Zo werkt het helaas niet. Heel goed dat je als werknemer op je strepen gaat staan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:25

Tja, mijn werkgever denkt ook dat we heel blij zijn met een gratis bodywarmer met hun logo erop :') .

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:26

Ik zou het doen TS.

Eatshay schreef:
Ik vind het best bijzonder hoeveel mensen aanraden om toch eerst NOGMAALS bij huidige werkgever aan te geven dat TS reiskosten nodig heeft, en dat ze anders weg gaat.
Ten eerste is dat eigenlijk een milde soort van chantage.

Een milde soort chantage? Wat een onzin. Ze stelt haar werkgever voor een keuze.

Natuurlijk is haar werkgever al "best slecht bezig". Als je je mensen ergens anders plaatst en verwacht dat ze dat uit eigen zak gaan betalen getuigt dat van weinig hart voor je personeel. Maar dat is het mooie van de huidige arbeidsmarkt: Er zijn hartstikke veel bedrijven die wel bereid zijn de juiste vergoeding te bieden en blij zijn met hun/nieuw personeel.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:27

PoelieWoelie schreef:

Dat heb ik één keer gehad. Aangegeven dat ik een aantal vergoedingen/studie wilde, kon niet. Een paar maanden later kreeg ik een aanbod van een ander bedrijf, dat heb ik toen ter sprake gebracht en kreeg ik de vraag, ‘zeg maar wat je wilt hebben als je hier wilt blijven werken’.

Toen was ik er eigenlijk al zo klaar mee, dat het wel opeens kon onder druk van het weg gaan, maar daarvoor niet. Dus heb ik het aanbod aangenomen van het andere bedrijf en daar naar tevredenheid gewerkt en elk jaar fijne stappen kunnen maken.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:45

Kun je het tijdelijk niet combineren?
beide banen? dan kun je het ene proeven en het andere nog niet loslaten.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 15:55

Eatshay schreef:
PoelieWoelie schreef:

Maar dan ben je als werkgever toch best slecht bezig, als je dat eerder niet doorhad? Ik neem toch aan dat er ook regelmatig gesprekken met de medewerker gevoerd worden, en dat hun inzet gezien en gewaardeerd wordt?

Helaas werkt dat in de realiteit echt niet zo.
Mijn eerste werkgever ben ik uiteindelijk opgestapt vanwege meerdere redenen, waar de werkgever echt niet netjes mee om ging (daar zal ik niet over uitweiden). Eenmaal weg baalde ze als een stekker, paar maanden later werd ik teruggevraagd, of ik dan aub in ieder geval in wou vallen en een nieuwe medewerker inwerken. Prima, maar dan wil ik 100% reiskosten vergoeding (ging buiten cao om, want die bood maar een maximaal aantal km) en 20% loonsverhoging. Ze gingen direct akkoord, zo hard was ik blijkbaar nodig.

Na de inval periode en een verhuizing ben ik aan de slag gegaan bij een nieuwe werkgever, ik kreeg onverwachts en niet zoals besproken een min-max uren contract van 24-40 uur. Ik wou MAXIMAAL 24 uur werken, maar als vaste uren zou 16 ook oké zijn, dit heb ik in het sollicitatiegesprek ook aangegeven. Ik had op dat moment namelijk 2 werkgevers, dus meer uren was gewoon niet realistisch en wou ik ook niet. Toen moest ik toch even op kantoor komen bij X en gaven ze mij de keus: - Of je neemt bij ons ontslag, of je zegt je andere werkgever op en komt hier minimaal die 24 uur werken.
Mijn andere werkgever betaalde simpelweg veel beter, had ik een betere functie, en werkte ik al veel langer, dus nam ontslag bij X. Dat zagen ze dus niet aankomen blijkbaar, ineens een week later kon ik een nieuw contract krijgen voor 8 uur en een vaste dag, en als ik extra uren wilde werken hoefde ik maar te roepen en mocht mezelf meer uur inplannen :')

Als ik TS was zou ik bij de huidige werkgever aangeven hoe het zit betreft de potentieel nieuwe baan, goed bedenken wat je zelf minimaal wil hebben als je toch bij je huidige werkgever kan en wil blijven, kunnen ze dat niet bieden, dan zou ik zeker bij de BSO aan de slag gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:39

Schemerdier schreef:
Tja, mijn werkgever denkt ook dat we heel blij zijn met een gratis bodywarmer met hun logo erop :') .

_O- _O- _O-

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 16:45

Zo werkt het bij de meeste werkgevers. Als je iets vraagt kan het niet, maar zij denken wel eisen te kunnen stellen. Pas als je ervoor bedankt en met een ontslagbrief in de hand binnen komt kan het allemaal ineens wel.
Ik ben ook nog steeds op zoek naar die wortel om voor m'n werkgever z'n neus te houden zodat ik krijg wat ik verdien. Of het lef om te zeggen dat ze het maar lekker uitzoeken met z'n puinzooi en dat ik iets anders ga doen. Maar helaas ben ik veel te onzeker en bang om dat te doen en heb ik ook geen idee op wat voor banen ik dan zou moeten solliciteren dus stel ik het steeds maar weer uit.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 17:13

Ik zeg doen! *\o/*

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-22 20:08

Dankjulliewel voor alle reacties!

Vandaag in gesprek geweest met mijn huidige werkgever. Zonder succes, de reiskosten worden niet vergoedt. Dit gesprek heeft mijn ogen wel geopend, ik ga tekenen bij mijn nieuwe werkgever! :-)

Nogmaals bedankt voor jullie reacties en het steuntje in de rug wat ik nodig had. Achteraf klopt het inderdaad dat “het onbekende” spannend is maar ik ga de stap nemen. Ik zie mijzelf namelijk niet nog 10 jaar in een winkel werken zonder doorgroeimogelijkheden.

Ik ben nu helemaal tevreden met mijn keuze en ik kan stiekem niet wachten om aan de slag te gaan!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:12

Heel veel succes maar vooral veel plezier bij je nieuwe baan!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:14

Groot gelijk.
Heel veel succes met je nieuwe baan.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:15

Gefeliciteerd! Heel erg leuk voor je!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 20:20

Jeeejj super!
Heel goed van je en natuurlijk heel veel plezier in je nieuwe baan gewenst.