Twijfels over nieuwe baan, help!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ouwe

Re: Twijfels over nieuwe baan, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 17:52

Mijn tip: altijd naar je eigen gevoel luisteren. Als dat niet goed zit, dan zou ik het niet doen. Het is niet voor niets dat je er een onderbuikgevoel bij hebt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 18:03

Bella123 schreef:
Ontzettend bedankt voor jullie berichtjes allemaal. Het helpt me scherp krijgen waarom ik twijfel. Ik denk dat dat komt doordat ik denk dat mijn moeder en mijn vriend teleurgesteld zullen zijn als ik deze kans om een stap in mijn carrière te maken niet neem.
Dat vind ik lastig, maar ik ben aan het leren meer voor mijzelf te kiezen en niet voor anderen :o

Ik ga er nog een nacht goed over slapen en ben blij met alle reacties die nog komen, maar ik denk dat ik het aanbod ga afslaan en verder ga zoeken naar iets dat wel goed voelt.

Dat was het ook bij mij wel een beetje. Vriend en broer met een goede carrière en ik ben eigenlijk het gelukkigst met een, in mijn ogen, simpele functie. Daar had (/heb) ik af en toe nog moeite mee hoor, maar werkgeluk is zoveel belangrijker. Want uiteindelijk moet jij het doen en niet je vriend, broer, familielid oid.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:35

Dan ga ik toch weer een tegengeluid de andere kant op geven. Ik ben ook een aantal keer van baan gewisseld en daar twijfelde ik elke keer weer over, toch bang om een verkeerde keus te maken. En eigenlijk nooit spijt gehad van de baanwissels, maar altijd veel van geleerd. En als het wel een verkeerde keus was, dan solliciteer je gewoon weer verder. Verder heb ik daar ook van geleerd dat je altijd je eigen wensen vooraf goed moet communiceren en niet met minder genoegen nemen. Dus als jij bijvoorbeeld minder uren wil maken, dan geef je dat gewoon aan. Als ze je echt graag willen hebben, dan gaan ze daar echt wel mee akkoord.
En verder kan het ook nog zo zijn dat als je bij je huidige werkgever aangeeft dat je weg wil gaan, misschien dat ze je dan toch de doorgroei mogelijkheden aanbieden die je graag wil, maar je nooit de kans voor kreeg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:43

Paar dingen die me opvallen:

Allereerst: 20 jaar op 1 plek. Geen wonder dat je twijfelt over veranderen! Maar de markt is extreem makkelijk momenteel. Zijn er alternatieven?

Geen team: let hier echt mee op. Ik kan niet zonder sparringpartners. Het gaat wel maar ik word er niet blij van. Kun jij dat?

Fris beginnen zal alleen lukken als je loslaat. Ik zou aanraden tussen de twee jobs minstens een maand en liefst langer te laten. En vermijd te zeggen: Oja ik deed het zo of daar deden ze het zo. Dat boeit niemand. Je kunt beter vanuit je tonnen ervaring suggesties doen zonder altijd terug te verwijzen naar je oude stek. Mensen worden daar heel snel heel moe van.

Werkveld ligt je blijkbaar niet. Voor mij is dat een rood licht een geen oranje.

Reistijd: ja dat is gokken of je dat ok vindt… onderschat het niet.

Kijk: op eerste zicht zeg ik: geen match.
Maar wie weet kan je hier 1-2 jaar ervaring opdoen en als het tegenvalt verder kijken? Soms is stap 1 echt gewoon zorgen dat je vertrekt no matter what. Dus wat is belangrijker: nú vertrekken of zoeken naar iets dat beter past?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 20:58

Wow, al 20 jaar in hetzelfde bedrijf waarvan al 10 jaar op hetzelfde niveau met een manager die jou je groei misgunt? Niet te lang meer blijven.

Ik zou voor de nieuwe baan gaan en het een half jaar geven. Zit je dan helemaal op je plek en is het super? Lekker blijven zitten. Zit je helemaal niet op je plek dan heb je het geprobeerd en ga je verder zoeken. Met een half jaar proberen geef je aan dat je geen opgever bent.

Of nog even blijven waar je zit en verder solliciteren. Wellicht komt er een baan op je pad waarvan jij denkt: "Ja, dat is 'm!". En willen ze jou ook. Je hebt de markt mee.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:09

Lastig hoor.
Komt je gevoel voort uit intuïtie of angst? Zijn er punten die nog onderhandelbaar zijn?
Een nieuwe baan is spannend, vooral als je de zekerheid van het bekende moet loslaten.
Er zitten voors en tegens aan. Wat wil jij?
Zie jij je over twee jaar nog werken bij het huidige bedrijf?

Het kan natuurlijk ook zijn dat de nieuwe baan niet gelijk past. Het gebeurt vaak genoeg dat iemand een ' tussenbaan' nodig is. Om het oude werk achter je te laten en te gaan ervaren wat je werkelijk wilt.
Gezien de huidige arbeidsmarkt is dat risico minder groot dan anders.
Als de nieuwe baan niet ideaal blijkt, kun je altijd weer verder zoeken.
Wijsheid gewenst.
Laatst bijgewerkt door senna21 op 03-07-22 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:18

Misschien een hele andere invalshoek, kan je bij je huidige werkgever niet eens met hr sparren om eens te kijken of die je intern verder kunnen helpen. Wellicht houd je manager dingen tegen die Hr wel kan veranderen.

Ik ben na ervaring qua banen wel een beetje van t moet goed voelen. Bij m’n huidige baan ben ik via teams aangenomen, maar had er zo’n leuk en goed gevoel bij en dat zat helemaal goed! Mijn vorige baan, zei ik letterlijk tegen m’n vriend dat de eigenaresse van het bedrijf misschien veel te onzeker was voor me. Nou dat klopte, wat een drama was dat :+

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:34

De meeste mensen gaan uieindelijk op zoek naar een nieuwe baas ipv een nieuwe baan. Daaris niks geks aan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:40

Als je moet gaan communiceren over een werkveld wat je echt niet ligt.. nee dat zou voor mij een rode vlag zijn.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 21:42

Hier ook geen succesverhaal. In eerste instantie gesolliciteerd en afgehaakt na het eerste gesprek. Zij waren wel enthousiast, ik niet. Halfjaar later stond dezelfde vacature weer online en ik was het zo zat op mijn werk dat ik weer gesolliciteerd heb, aangenomen werd en gestart ben. Meteen in de eerste week wist ik al dat het niet mijn mensen waren, maar ik moest van mezelf blijven want veel wissels op je CV en blabla. Uiteindelijk liep het zo hoog op dat ik er een jaar uitgelegen heb. Kortom, je onderbuikgevoel is er niet voor niks.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:35

LinSa schreef:
Hier ook geen succesverhaal. In eerste instantie gesolliciteerd en afgehaakt na het eerste gesprek. Zij waren wel enthousiast, ik niet. Halfjaar later stond dezelfde vacature weer online en ik was het zo zat op mijn werk dat ik weer gesolliciteerd heb, aangenomen werd en gestart ben. Meteen in de eerste week wist ik al dat het niet mijn mensen waren, maar ik moest van mezelf blijven want veel wissels op je CV en blabla. Uiteindelijk liep het zo hoog op dat ik er een jaar uitgelegen heb. Kortom, je onderbuikgevoel is er niet voor niks.

Laat dat dan een leer zijn, voor jou en verder iedereen: wat meer werkgevers gehad hebben duidt ook op een brede werkervaring.

Meerdere werkgevrs op mijn CV heeft me juist aan werk geholpen, omdat ik een pak ervaring vanuit verschillende invalshoeken mee bracht.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:38

ikke schreef:
LinSa schreef:

Laat dat dan een leer zijn, voor jou en verder iedereen: wat meer werkgevers gehad hebben duidt ook op een brede werkervaring.

Meerdere werkgevrs op mijn CV heeft me juist aan werk geholpen, omdat ik een pak ervaring vanuit verschillende invalshoeken mee bracht.

Plus... volgens mij is het echt geen ramp om als er naar gevraagd wordt te antwoorden met: "Ik voelde me daar niet op mijn plek."
Dat zegt bijzonder weinig over je, behalve dat je dus een bepaalde standaard hanteert. Wat in mijn ogen alles behalve negatief is...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:40

Het laat inderdaad in mijn ogen ook zien dat je durft voor jezelf te kiezen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:51

Je hebt in ieder geval al 1 keuze gemaakt…. Je gaat voor een andere baan. Tenzij je op een of andere manier (een dagje) kunt meedraaien/kijken in de keuken zou ik niet voor t huidige aanbod gaan met je onderbuik gevoel. Ga het gesprek nogmaals aan om te kijken of je het onderbuik gevoel kwijt kunt/vraag odje je werkplek kunt bekijken. Gaat het niet over…..Zie deze procedure dan als een opmaat naar een andere baan.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 22:56

Ik zou het wel doen; ik heb ook in een baan gezeten waarin ik niet kon groeien en tegengewerkt werd door een districtsmanager…van baan veranderen was echt doodeng (ik zat al 14 jaar bij dezelfde werkgever) maar de beste stap geweest die ik kon maken. Achteraf merkte ik eigenlijk pas hoeveel stress en ergernis ik had gehad door die situatie.Ik heb de overstap gemaakt van het bedrijfsleven naar overheid ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:42

Ik zit in dezelfde richting qua werk. En ik weet wel: Ik vind het fijn om collega's te hebben om mee te sparren. Dat geeft soms namelijk nieuwe inzichten.

Also: Als je als zo lang bij een werkgever zit en al zo lang niet met je manager kan zou ik sowieso verder kijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:46

Ook als je geen officieel team hebt zijn er natuurlijk wel ook gewoon andere medewerkers lijkt mij.
Bij een team heb je soms geen keuze of je elkaar ligt, zonder team kun je met mensen optrekken waar ze zelf een goede aansluiting mee hebt. Alles heeft voor en nadelen.

Maar een slecht gevoel over een bepaalde sector hebben is uiteraard gewoon een no-go.
Ik ga bijv, ook echt niet in de takaksindustrie werken, al zijn ze nog zo aardig en verdient het meer dan elders.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:48

Geen team betekent niet dat je geen collega's hebt om mee te sparen natuurlijk :D
Toen ik de overstap maakte naar de baan die niet bij me paste was een van de overwegingen ook dat ik eindelijk in een team zou komen, dat leek mee heel fijn na 8 jaar in een solo functie. Nou, ik voelde me in dat team eenzamer dan ik me ooit voelde in de solo baan.
Nu werk ik in een mini team, maar ik spar veelal met anderen dan mijn teamgenoot. Dat heeft te maken met de aard van ons werk (soms toch best verschillend: zij meer operationeel, ik strategisch) en met het feit dat ik haar leidinggevende ben.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:21

Klinkt alsof het in ieder geval goed is om weg te gaan bij je huidige werk, alleen of je dan naar deze baan overstapt of een ander is aan jou.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 10:52

Én... van baan veranderen betekent ook loonsverhoging uit kunnen onderhandelen.

Bevalt deze baan uiteindelijk toch niet... Dan kun je dat daarna gewoon nóg een keer doen :) :)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:20

Punz schreef:
Én... van baan veranderen betekent ook loonsverhoging uit kunnen onderhandelen.

Bevalt deze baan uiteindelijk toch niet... Dan kun je dat daarna gewoon nóg een keer doen :) :)

Dit dus. Je kan dan in een korte periode wel een enorme sprong maken. ;)

Vanuit je verhaal maak ik wel op dat je bang bent je vertrouwde plekje op te geven en een sprong in het diepe te wagen en je nu alle argumenten aangrijpt om maar vooral te blijven.

Veranderen van baan is dood eng en ik dacht ook "als ik het maar aankan" en in praktijk blijkt het elke keer mee te vallen.

Ik heb ook solobanen gehad waarbij ik de enige was in die functie, maar er is altijd wel iemand om mee te sparren of overleggen.
Je zegt dat je naar een enorm grote organisatie gaat, is er in die organisatie buiten jou directie om niemand in een soortgelijke functie? Daar kan je ook mee sparren.

Ik werk voor een nog grotere organisatie en alhoewel we regionaal georganiseerd zijn komt mijn functie in elke regio voor en wij contacten gewoon met elkaar als we ergens tegenaan lopen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:55

Vaak heb je als je lang bij een werkgever hebt gezeten , een rebound baan erna.
Iemand om te sparren kun je ook buiten je eigen team vinden.

Ik denk dat het super moeilijk is om te beslissen maar dat het sowieso goed is dat je weggaat.
Als deze baan na een jaar toch niet is wat je zocht, kun je altijd weer verder zoeken.

Maar nee zeggen tegen deze en hard verder zoeken is ook prima.
Een baan die veel in het nieuws is, heeft ook leuke kanten want het is een uitdaging.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 14:04

Hoe groot is de kans dat de vervelende manager weg gaat?

Ik had ook zo'n manager, waardoor ik twijfelde om deze baan uberhaupt aan te nemen. Uiteindelijk toch gedaan en nu 2 jaar later is die manager (na heel lang dienstverband) uit het bedrijf gewerkt :+

Ik wil maar zeggen.. je kan niet álles van te voren weten!