Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Mkango schreef:Gewoon solliciteren, niet teveel overdenken. Je voelt vaak zelf wel aan of je geschikt bent voor een bepaalde functie op basis van de werkzaamheden en de eisen, en wat anderen al zeggen: uit de rest van de sollicitatie kun je vaak al opmaken op wat voor niveau iemand opereert. Er staat immers niet 'hbo diploma is een vereiste,' maar 'hbo werk- en denkniveau,' whatever that may be.
senna21 schreef:Citaat:Dat is wel een groot vooroordeel. Iemand die kiest voor de LOI of een andere laat juist zien doorzettingsvermogen te hebben bijvoorbeeld. Vaak wordt dit naast werk en gezin gedaan en zegt eerder iets positiefs over iemand, dan anders.
Bij de officiële HBO opleidingen moeten mensen ook gewoon aan alles voldoen, zoals bij elke HBO opleiding.
Helaas moet ik zeggen dat dit vooroordeel in veel gevallen wel klopt.
De trainees/stagiaires kennen de theorie goed, maar missen vaak de juiste toepassing en de dynamiek van de praktijk.
Dat heeft volgens mij ook te maken met de instelling, die graag showt met een hoog slagingspercentage. Leren doe je niet alleen in een boek, het gaat om zelfreflectie, feedback, praktijkervaring en sociale vaardigheden.
Een thuisstudie is een goede aanvulling, maar geen vervanging voor een opleiding.
Pallatin schreef:Mkango schreef:Gewoon solliciteren, niet teveel overdenken. Je voelt vaak zelf wel aan of je geschikt bent voor een bepaalde functie op basis van de werkzaamheden en de eisen, en wat anderen al zeggen: uit de rest van de sollicitatie kun je vaak al opmaken op wat voor niveau iemand opereert. Er staat immers niet 'hbo diploma is een vereiste,' maar 'hbo werk- en denkniveau,' whatever that may be.
Dit dus, gewoon solliciteren! Helemaal niet in je brief gaan uitleggen waarom je HBO werk en denk niveau hebt maar waarom jij zo geschikt bent voor die vacature. Je ‘niveau’ blijkt wel uit je brief en hopelijk straks in je sollicitatie gesprek. Algemene tip; bel naar het bedrijf waar je de vacature hebt gezien en bereid dit gesprekje goed voor, het vergroot de kans op een uitnodiging voor een gesprek aanzienlijk…
Heel veel succes met solliciteren!
Muze schreef:Ik heb ( nog niet zoveel) hbo werkervaring. Wil er niet teveel over uitwijden. Maar ik weet wel dat ik het niveau aankan, maar wilde het met name tastbaar maken.
gonniee schreef:Wat ook helpt is op basis van de vacature bellen (als er een telefoonnummer bij staat), en dan in het gesprek vragen hoe je de eis van hbo moet interpreteren. En verder nog een paar vragen klaar hebben, waar je ook naar benieuwd bent. Grote kans dat als dat een prettig gesprek is, ze al direct zien dat je communicatief bent. En dat is vaak veel belangrijker dan een papiertje van een cursus op hbo niveau.