Hbo niveau aantonen, propedeuse ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Hbo niveau aantonen, propedeuse ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 15:22

Ik weet niet hoor, maar ik doe een erkende deeltijd studie waarvoor ik 10 maanden 32 uur per week heb stage gelopen.
Is dat bij de LOI niet zo dan?

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:25

Als er een stage vereist is voor de opleiding, dan is dat bij de NTI, LOI etc niet anders.

Ik ben het ermee eens dat mensen die een opleiding bij zo'n instelling vaak juist het doorzettingsvermogen en de discipline hebben om een studie compleet op eigen houtje af te ronden! Er is namelijk niemand die achter je broek zit dat je tentamens moet maken, waar je dat op een reguliere opleiding wel hebt.

Er kunnen 100 redenen zijn waarom iemand niet via de "normale" weg een diploma heeft gehaald. Iemand afwijzen op onderwijsinstelling vind ik dan ook een beetje kortzichtig.

Om terug te komen op het hbo-niveau, er zijn vele verschillende testen en assessments die een bepaald denkniveau (en nog veel meer) kunnen aantonen. Deze testen zijn vaak niet goedkoop, maar als een bedrijf interesse in je heeft en het aantonen van een bepaald niveau is een harde eis, dan is dat nog een optie.

Verder kan je uiteenzetten waarom jij denkt dat je over hbo denkniveau beschikt. Denk bijvoorbeeld aan het werkniveau van een eerdere baan.

Ik hoop voor je dat je een eerlijke kans krijgt en een baan kan vinden die je leuk vindt!

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:10

Mkango schreef:
Gewoon solliciteren, niet teveel overdenken. Je voelt vaak zelf wel aan of je geschikt bent voor een bepaalde functie op basis van de werkzaamheden en de eisen, en wat anderen al zeggen: uit de rest van de sollicitatie kun je vaak al opmaken op wat voor niveau iemand opereert. Er staat immers niet 'hbo diploma is een vereiste,' maar 'hbo werk- en denkniveau,' whatever that may be. :)

Dit dus, gewoon solliciteren! Helemaal niet in je brief gaan uitleggen waarom je HBO werk en denk niveau hebt maar waarom jij zo geschikt bent voor die vacature. Je ‘niveau’ blijkt wel uit je brief en hopelijk straks in je sollicitatie gesprek. Algemene tip; bel naar het bedrijf waar je de vacature hebt gezien en bereid dit gesprekje goed voor, het vergroot de kans op een uitnodiging voor een gesprek aanzienlijk…
Heel veel succes met solliciteren!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 01:03

senna21 schreef:
Citaat:
Dat is wel een groot vooroordeel. Iemand die kiest voor de LOI of een andere laat juist zien doorzettingsvermogen te hebben bijvoorbeeld. Vaak wordt dit naast werk en gezin gedaan en zegt eerder iets positiefs over iemand, dan anders.

Bij de officiële HBO opleidingen moeten mensen ook gewoon aan alles voldoen, zoals bij elke HBO opleiding.

Helaas moet ik zeggen dat dit vooroordeel in veel gevallen wel klopt.
De trainees/stagiaires kennen de theorie goed, maar missen vaak de juiste toepassing en de dynamiek van de praktijk.
Dat heeft volgens mij ook te maken met de instelling, die graag showt met een hoog slagingspercentage. Leren doe je niet alleen in een boek, het gaat om zelfreflectie, feedback, praktijkervaring en sociale vaardigheden.
Een thuisstudie is een goede aanvulling, maar geen vervanging voor een opleiding.

Het gaat om officiële HBO opleidingen en die moeten gewoon aan alle eisen voldoen. Ik ben juist gestopt met een opleiding omdat ik echt geen mogelijkheid had om meer stage te lopen destijds.
Ik zou eerst eens inlezen hoe de studies in elkaar zitten.

Het is totaal iets anders dan een cursus op HBO niveau. Daar zijn er meer dan zat van en noemt men zich ook peut dit of dat na afronden. Dat vind ik veel erger.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 05:14

Pallatin schreef:
Mkango schreef:
Gewoon solliciteren, niet teveel overdenken. Je voelt vaak zelf wel aan of je geschikt bent voor een bepaalde functie op basis van de werkzaamheden en de eisen, en wat anderen al zeggen: uit de rest van de sollicitatie kun je vaak al opmaken op wat voor niveau iemand opereert. Er staat immers niet 'hbo diploma is een vereiste,' maar 'hbo werk- en denkniveau,' whatever that may be. :)

Dit dus, gewoon solliciteren! Helemaal niet in je brief gaan uitleggen waarom je HBO werk en denk niveau hebt maar waarom jij zo geschikt bent voor die vacature. Je ‘niveau’ blijkt wel uit je brief en hopelijk straks in je sollicitatie gesprek. Algemene tip; bel naar het bedrijf waar je de vacature hebt gezien en bereid dit gesprekje goed voor, het vergroot de kans op een uitnodiging voor een gesprek aanzienlijk…
Heel veel succes met solliciteren!

Zo zou ik het ook aanpakken. Niet denken dat je tekort doet en dat dan moet verantwoorden of zo.

Succes!

jazza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 08:21

Muze schreef:
Ik heb ( nog niet zoveel) hbo werkervaring. Wil er niet teveel over uitwijden. Maar ik weet wel dat ik het niveau aankan, maar wilde het met name tastbaar maken.

Volgens mij gaat het er bij een sollicitatie niet persé om of jij denkt dat je het niveau aan kunt, maar vooral of de vacaturehouder denkt dat je het niveau aan kunt.
Een ‘eenvoudige’ manier om iemand daarvan te overtuigen is door een diploma te laten zien; een diploma is niet meer dan een verklaring van een derde partij die van mening is dat jij het niveau aan kunt. Het helpt dan als de derde partij een erkend instituut is.

Nu zijn er meer ‘erkende instituten’, maar dan in een andere vorm. Dat kan een vorige werkgever of opdrachtgever zijn die een referentie afgeeft, maar bijvoorbeeld ook een bureau die een assessment bij je afneemt. Je kunt specifiek vragen om een ontwikkel-assessment op HBO niveau. Het rapport wat je daarop terugkrijgt, geeft een duidelijk beeld van je huidige niveau en je ontwikkelpotentieel.

Hoe sterk kom je over bij een sollicitatie als je dat kunt laten zien én meteen ook je ontwikkelpunten op een positieve manier kunt benoemen!

Muze

Re: Hbo niveau aantonen, propedeuse ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 08:39

Wat betreft een assessment, daar ga ik eens naar kijken, want daar ben ik niet bekend mee. Maar dat kan zeker interessant zijn!
Bedankt voor die tips!

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 09:02

gonniee schreef:
Wat ook helpt is op basis van de vacature bellen (als er een telefoonnummer bij staat), en dan in het gesprek vragen hoe je de eis van hbo moet interpreteren. En verder nog een paar vragen klaar hebben, waar je ook naar benieuwd bent. Grote kans dat als dat een prettig gesprek is, ze al direct zien dat je communicatief bent. En dat is vaak veel belangrijker dan een papiertje van een cursus op hbo niveau.

Ik vindt dit ook een hele goede tip. Hiermee kun je alvast informatie inwinnen en je al goed voorbereiden op een eventueel aankomend sollicitatie gesprek. Daarnaast kom je, door even te bellen, erg geïnteresseerd over, wat overigens lang niet alle kandidaten doen. Daarmee kun je jezelf weer onderscheiden van de rest. Ik denk wel dat je hiermee een kleine voorsprong hebt, want als zij daarna jouw brief ontvangen, zullen ze weten: ohja, zij had toen nog even gebeld. Ook kun je er in een aankomend sollicitatie gesprek mooi op terug refereren. Bijvoorbeeld op de vraag hoe je je op dit gesprek voorbereid hebt. Dan kun je zeggen dat je voor je sollicitatie gebeld hebt om voldoende informatie in te winnen en dat dit de juiste vacature voor jou is. Succes verder.