Arbeidsvoorwaarden gesprek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:01

Relaxed schreef:
Omdat premievrij pensioen alleen effect op je nettoloon heeft..

Precies.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 09:41

Relaxed schreef:

Ah op die manier, ik heb dat nooit precies uitgerekend.
Wat ik bedoelde was dat die 300 euro dus niet van je bruto loon af gaat, waardoor het lijkt alsof je 300 euro bruto meer verdient. Maar dat schreef ik inderdaad niet :)
En hoewel mijn salarisstijging niet gigantisch was, scheelde het uiteindelijk netto toch 400 euro per maand.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:41

Tiggs schreef:
Relaxed schreef:

Ah op die manier, ik heb dat nooit precies uitgerekend.
Wat ik bedoelde was dat die 300 euro dus niet van je bruto loon af gaat, waardoor het lijkt alsof je 300 euro bruto meer verdient. Maar dat schreef ik inderdaad niet :)
En hoewel mijn salarisstijging niet gigantisch was, scheelde het uiteindelijk netto toch 400 euro per maand.

Ik begrijp niet hoe 300 euro bruto een verschil kan worden van 400 euro netto?

Anoniem

Re: Arbeidsvoorwaarden gesprek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:45

Het is geen bruto verschil..

Je hebt normaal brutoloon - pensioen - belasting is nettoloon. Bij premievrij pensioen heb je (hetzelfde) brutoloon - belastingen is nettoloon. Je nettoloon is dus hoger omdat er geen pensioen afgaat terwijl je brutoloon hetzelfde is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 10:49

Dat begrijp ik, maar dan kunnen die getallen toch nooit kloppen?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:41

Er is ook sprake van een salarisverhoging schrijft Tiggs, dus die 400 zal waarschijnlijk 300 premiebesparing + 100 netto salarisverhoging zijn.

@TS, spannend! Ik had het denk ik net zo als jij aangepakt.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:01

Roquen schreef:
Dankjewel voor alle tips. Ik heb het meegenomen in mijn gesprek.

Ik heb in dit geval open kaart gespeeld: het landelijk gemiddelde genoemd en dat eigenlijk ook is wat ik zelf in gedachte heb. Ik heb ook gewoon gezegd dat ik er niet op achteruit wil gaan qua salaris en dat ik de hogere prijzen daarin ook meegenomen heb. De volgende keer dat het salaris besproken wordt is bij een eventuele verlenging. Ze moesten alleen nog even intern overleggen. Dus nog even afwachten.

Volgens mij is iedereen wel benieuwd hoe het is afgelopen? Heb je de baan?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:02

Relaxed schreef:
Het is geen bruto verschil..

Je hebt normaal brutoloon - pensioen - belasting is nettoloon. Bij premievrij pensioen heb je (hetzelfde) brutoloon - belastingen is nettoloon. Je nettoloon is dus hoger omdat er geen pensioen afgaat terwijl je brutoloon hetzelfde is.

Zoals ik schreef 'het lijkt een bruto verschil'.
De feitelijke bruto salarisverhoging was dus geen 800 euro, maar netto was het verschil wel 400 euro.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:17

Dat komt omdat pensioenpremie van het bruto loon afgaat voordat de inkomstenbelasting wordt berekend
Dus stel je verdient 3000,00 en betaalt 300 pensioenpremie, dan wordt er inkomstenbelasting ingehouden over 2700 euro
Als je werkgever betaalt, weet ik niet zeker of de premie belast wordt. Denk het niet.
Dan betaal je belasting over 3000 euro. Netto geeft dat niet precies 300 euro verschil.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:22

Flower033 schreef:
Dat komt omdat pensioenpremie van het bruto loon afgaat voordat de inkomstenbelasting wordt berekend
Dus stel je verdient 3000,00 en betaalt 300 pensioenpremie, dan wordt er inkomstenbelasting ingehouden over 2700 euro
Als je werkgever betaalt, weet ik niet zeker of de premie belast wordt. Denk het niet.
Dan betaal je belasting over 3000 euro. Netto geeft dat niet precies 300 euro verschil.

Haha ja dat snap ik! Het is hier wat groter geworden dan de bedoeling was, maar ik wilde maar zeggen: je secundaire voorwaarden kunnen ook van invloed zijn op wat je uiteindelijk gestort krijgt.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:26

ja zeker. Een leaseauto bijvoorbeeld betekent dat er minder wordt gestort. Aan de andere kant heb je zelf geen kosten meer voor een auto. Maar als je zelf een oud bakkie rijdt met weinig kosten en opeens een dure nieuwe auto krijgt, kan het wel eens tegenvallen.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 12:48

Ik heb de baan gekregen, ik heb uiteraard hoger ingezet dan hun salaris voorstel. Zij zijn daar weer net iets onder gaan zitten.

Er zijn inderdaad genoeg banen voor marketing en communicatie medewerkers, maar niet in mijn vakgebied.

Ik had het misschien harder kunnen spelen, maar zo ben ik niet en ik denk dat ik dan niet was aangenomen. Al met al ben ik tevreden. Maandag ga ik het contract tekenen.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:13

Toch goed dat je een tegenvoorstel hebt gedaan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 14:44

Gefeliciteerd en veel plezier in je nieuwe baan!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 01:41

Veel arbeidsvreugde!