Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:51

Mindim schreef:
Pantykous schreef:
Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

Wat dacht je van keihard werken voor wat je hebt bereikt en op andere vlakken behoorlijk moeten inleveren.
Ik snap ook niet wat er oneerlijk aan is hoor.

Als je ziek wordt en niet meer kunt werken heb je al aardig pech.

Luister, ik weet hoe het werkt. Ik ben slim, ik ben gezond en ik werk veel en hard voor mijn dik betaalde baan. Voor mij dus weinig aan de hand.

Maar ik heb zeker wel het inzicht dat dit niet voor iedereen op gaat.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:52

Ik kom nog net rond goddank :j maar heb weinig over nog aan ruimte om nog veel meer stijgingen aan te kunnen zolang mijn bejaarde hondje nog leeft.

Mijn een na laatste schrap optie is er inmiddels ook al opgebruikt. Waardoor ik voor nu weer 22 euro er maand extra over houd. Hierna kan ik niet heel veel meer besparen behalve mijn noodsprong van begin dit jaar een klein oud spotgoedkoop autootje dat veel goedkoer rijdt dan mijn rolstoelbus. Mocht ik echt klem komen moet ik weer volledig mijn dure dieselbus gaan rijden. Maar heb ik wel een extra miniportie geld voor de dure diesel -O- ik zal daar dan niet veel mee opschieten dus. Daarna misschien schrappen in verzekeringen maar liever niet want die heb ik niet voor niets.

Het gaat dus nog wel sparen gaat heel mondjes maat nog gelukkig maar het wordt langzaam aan toch minder vrolijk financieel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 15:52

Mindim schreef:
Wat dacht je van keihard werken voor wat je hebt bereikt en op andere vlakken behoorlijk moeten inleveren.

Ik denk stiekem een beetje - en dan generaliseer ik enorm- dat er tegenwoordig harder wordt gewerkt in de sectoren met de laagste inkomens dan andersom :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:53

Kelly_ann schreef:
Ik vind het zo oneerlijk dat mensen met een ruimer inkomen en een (flinke) spaarrekening het waarschijnlijk gaan redden met een beetje rustiger aan doen in de luxe uitgaven. Terwijl je met een lager inkomen en zonder buffer al snel in de penarie zit.

Dit is toch van alle tijden? Het leven is nooit anders geweest. Het enige verschil is dat het nu meer mensen gaat treffen.

Ik ben persoonlijk gelukkig in de positie dat ik nergens last van heb, maar ik ken inderdaad mensen die het wel echt zwaar hebben en dat vind ik echt heel rot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:56

Pantykous schreef:
Als je ziek wordt en niet meer kunt werken heb je al aardig pech.

Luister, ik weet hoe het werkt. Ik ben slim, ik ben gezond en ik werk veel en hard voor mijn dik betaalde baan. Voor mij dus weinig aan de hand.

Maar ik heb zeker wel het inzicht dat dit niet voor iedereen op gaat.

Snap ik en ik weet ook dat de vlag niet voor een ieder opgaat.
Maar ik word er altijd moe van dat het zo 'oneerlijk' gevonden wordt als je meer geld hebt dan gemiddeld. Alsof je je moet excuseren dat je het beter hebt dan gemiddeld.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:56

Ik lees iets over dan heb je er hard voor gestuurd. Ik ben in de 30 en heb een carrièreswitch gemaakt, ik heb net een bbl opleiding afgerond en dacht om nog door te studeren... Maar dat is dan weer niet te betalen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:57

Kelly_ann schreef:
Mindim schreef:

Ik denk stiekem een beetje - en dan generaliseer ik enorm- dat er tegenwoordig harder wordt gewerkt in de sectoren met de laagste inkomens dan andersom :=

Dat is idd niet helemaal terecht, maar velen denken onterecht zo helaas.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:00

Ik heb wel het idee dat er bij lagere inkomsten meer banen zijn die lichamelijk zo zwaar zijn dat je niet meer zo van je pensioen kan genieten. Maar misschien zit ik er wel naast hoor :o

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:02

Ja, ik kan nog rondkomen en ook nog sparen. Dat laatste gaat wel stappen achteruit waardoor ik de inflatie wel merk. Ik ben daarom wel naar nog wat bijverdienzaken en mogelijke besparingen aan het kijken.

Ik hoop ook dat er nog wat ruimte is in de schalen op het werk. Ik ben ambtenaar en in vergelijking met omliggende gemeentes en het vergelijkbare werk zit ik een paar schalen lager. Met mijn werkgever ben ik wel tevreden dus ik hoop dat er wat bij kan.
Laatst bijgewerkt door Winged op 02-06-22 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:02

Mindim schreef:
Kelly_ann schreef:

Dat is idd niet helemaal terecht, maar velen denken onterecht zo helaas.

Ik ben ervan overtuigd dat de poetsvrouw die elke avond het kantoor komt poetsen harder werkt voor véél minder geld dan ik met mijn kantoorbaan hoor.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:03

Kelly_ann schreef:
CairnTerrier schreef:
Ik vind het ook naar voor de mensen welke niet rondkomen, maar waarom is het oneerlijk dat mensen met een een (flinke) spaarrekening het waarschijnlijk wél gaan redden? Ik krijg waarschijnlijk nu kritiek van diverse Bokkers, maar dat is dan toch ook even zwart/wit gezien ''verdiend''? In verhouding wegen deze prijsstijgingen voor iedereen even zwaar. Met minder of meer vermogen.

Goede vraag, in principe heeft iedereen in Nederland enigszins dezelfde kansen zou je zeggen.

Maar in de praktijk blijk je (even grofgezegd) als je bent geboren in een vrijstaande woning Laren of Wassenaar toch meer kansen te hebben dan wanneer je wieg stond in een flatje in de Bijlmer of Spangen. Je zal dan eerder een hogere opleiding afronden en daarmee een goed inkomen hebben.
Kijktip: 'Sander en de Kloof' op NPO

Ook is het zo dat als je met een klein inkomen verhoudingsgewijs meer uitgeeft aan vaste lasten dan iemand met een hoog inkomen; Zorg- en andere- verzekeringen/Energie/de basisboodschappen kosten voor iedereen ongeveer evenveel.

Dit is natuurlijk een discussie welke voor iedereen anders is, dus het gaat me er niet om om mijn gelijk te halen oid, maar ik ben het er niet mee eens :+ Er zijn genoeg hardwerkende, serieuze mensen met een ''flatje in de Bijlmer'' (om het maar even in jouw verhaallijn te houden). Die hebben hun best gedaan door te komen waar ze nu in het leven staan. Dat is geen geluk, dat is iets waar ze zelf naar toe hebben gewerkt. Geld hebben is namelijk ook geen garantie of ''geluk''. Mijn definitie van het leven is ook ''je kunt alleen iets bereiken in het leven door het zelf aan te pakken''. Niemand anders doet het voor je en geeft je dé kansen. Wil echt niet zeggen dat diegene in het grote, vrijstaande huis in Wassenaar of Laren ''alles'' in haar schoot heeft geworpen gekregen. Je weet immers nooit de achtergrond van iets of iemand.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:07

Ik ben tot mijn verdriet helaas 80-100% afgekeurd en manlief heeft gelukkig een fulltime baan.
We redden het, maar we zijn dan ook geen vakantiegangers en hebben geen kinderen of paard(en). Wel een duur vretende edelpapegaai en een voliere met vogels :+
Qua boodschappen let ik er idd ook wel steeds meer op en we stoken sowieso al niet veel warmte.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-06-22 16:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Schemerdier

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:09

Zelf heb ik er ook weinig last van, maar mijn loon wordt automatisch geïndexeerd, ik heb geen auto en de huurprijs van mijn appartement wordt niet geïndexeerd. Dus ik heb heel veel geluk ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:09

Ik heb me afgelopen jaren omgeschoold omdat er echt geen uitzicht was op vast en beter betaald werk in mijn oude sector.
Ik heb mijn paarden weggedaan omdat ik de pension bedragen echt belachelijk vond tegen wat er geboden werd en ik de stijgende kosten niet meer vond opwegen tegenover het plezier wat ik ervan had.

Ik werk hard voor mijn geld, heb altijd hard gewerkt voor mijn spaargeld en maak mijn keuzes tegenwoordig bewuster.
Ik kies voor part time werken omdat ik ook mijn kind wil zien opgroeien maar daar tegenover kies ik voor een 2e baan in het weekend voor de extraatjes (motor, auto, knappe fiets).

Een paard zou er zeker niet meer bij passen qua kosten en met alle prijsstijgingen zal ik wat vaker op de fiets naar m'n werk gaan ipv met de auto.

Maar ik kan elke week de boodschappen betalen en ook de rekeningen thuis blijven nog niet liggen.

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:10

Wij komen opzich nog prima rond. Nou heeft mijn man gelukkig een goed betaalde baan en werk ik ook nog 32u met overuren er bovenop. Als ik alleen was, zou ik ook niet rond kunnen komen met het inkomen wat ik nu heb. Ik zou niet eens een fatsoenlijk huis kunnen huren dan in deze tijd. Eigenlijk wel erg. Hoeveel moet je kunnen verdienen tegenwoordig om fatsoenlijk nog te kunnen leven als mens zijnde? Alles is ook zo duur grworden, wij haalden 2 jaar geleden boodschappen voor ongv 70 pw, wij zitten nu tegenwoordig op bijna 120 a 130 euro!! We doen dan niks geks, gewoon het zelfde als voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:11

Schemerdier schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat de poetsvrouw die elke avond het kantoor komt poetsen harder werkt voor véél minder geld dan ik met mijn kantoorbaan hoor.

En niet iedereen die meer verdiend heeft een kantoorbaan ;)

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:12

Mindim schreef:
Pantykous schreef:
Nou, een goede baan en dikke spaarrekening hebben is ook wel een beetje geluk hebben natuurlijk.

Tja, als je het als zelfstandige goed had en ineens door de corona niet meer en je spaarrekening moest plunderen is het nu niet meer zo simpel..
Altijd keihard gewerkt. En nu duurt de maand bijna te lang..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:12

CairnTerrier schreef:
Mijn definitie van het leven is ook ''je kunt alleen iets bereiken in het leven door het zelf aan te pakken''. Niemand anders doet het voor je en geeft je dé kansen.

Waar het om gaat, is dat niet iedereen die alles aanpakt en hard werkt veel kan bereiken in het leven. Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw achtergrond, want je komt erg geprivilegieerd over met deze zienswijze.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 16:13

CairnTerrier schreef:
Dit is natuurlijk een discussie welke voor iedereen anders is, dus het gaat me er niet om om mijn gelijk te halen oid, maar ik ben het er niet mee eens :+ Er zijn genoeg hardwerkende, serieuze mensen met een ''flatje in de Bijlmer'' (om het maar even in jouw verhaallijn te houden). Die hebben hun best gedaan door te komen waar ze nu in het leven staan. Dat is geen geluk, dat is iets waar ze zelf naar toe hebben gewerkt. Geld hebben is namelijk ook geen garantie of ''geluk''. Mijn definitie van het leven is ook ''je kunt alleen iets bereiken in het leven door het zelf aan te pakken''. Niemand anders doet het voor je en geeft je dé kansen. Wil echt niet zeggen dat diegene in het grote, vrijstaande huis in Wassenaar of Laren ''alles'' in haar schoot heeft geworpen gekregen. Je weet immers nooit de achtergrond van iets of iemand.

Klopt, allés kan... Ik benoemde even een algemeen beeld en generaliseer daarbij.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:17

Hier komen we alleen makkelijk rond, omdat we met drie zijn. Mijn vriend, zijn broer en ik. Alledrie werkende mensen in gemiddelde banen. Huisje niet te groot, auto's die redelijk zuinig zijn.. Alle gezamelijke kosten worden door drie gedeeld. Dat scheelt dus heel veel bij de stroom/gas-factuur en hypotheek.
Door deze constructie kunnen we nog gewoon doen en kopen wat we willen.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:23

Wij komen rond. Vriendlief en ik werken allebei 40 uur per week. We hebben geen kinderen ( nou ja onze hond en paard voelen zo wel :') ) en nog in de ‘goede ‘tijd een huis gekocht. Ik merk wel dat alles flink verhoogd is, bv stalling van mijn paard. Wij moeten dus zeker minderen met luxe maar hebben verder godzijdank niets te klagen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:23

Zo hoe het er nu naar uit ziet ga ik het dit jaar wel redden, maar dan moeten de prijzen voor boodschappen en energie niet veel verder omhoog gaan.

Verder is het ook gewoon oneerlijk verdeeld, zoals alles in de wereld, en dat is ook niet altijd te voorkomen. Moeder natuur is nu eenmaal hard, op de meest uiteenlopende manieren en daar heb je als mens niet altijd invloed op. Gelukkig hebben we in Nederland vangnetten :)

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:28

Doubtless schreef:
CairnTerrier schreef:
Mijn definitie van het leven is ook ''je kunt alleen iets bereiken in het leven door het zelf aan te pakken''. Niemand anders doet het voor je en geeft je dé kansen.

Waar het om gaat, is dat niet iedereen die alles aanpakt en hard werkt veel kan bereiken in het leven. Ik ben nu wel heel benieuwd naar jouw achtergrond, want je komt erg geprivilegieerd over met deze zienswijze.

Dat mag je terecht vragen, maar ga ik geen antwoord op geven :) Doet er ook niet aan toe lijkt me.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:30

Nee, het wordt steeds lastiger. Het leek eindelijk eens iets positiever te worden door wat geld dat ik terug kreeg en op spaarrekening kon. Ondertussen heb ik elke maand geld van die spaarrekening nodig om te kunnen eten en komen er nog diverse rekeningen aan en worden vaste lasten nog duurder. Energie gaat straks weer omhoog, omdat ik de pech had dat in februari mijn contract afliep moest ik over op variabel. Want vaste tarieven waren ruim 2 keer zoveel en dat geld is er niet.

En over geluk, ik had dus wel het geluk om in een gezin geboren te worden waar mijn studie betaald werd. Ik had alleen de pech dat ik vlak voor afstuderen zo ziek werd dat ik alweer jaren thuis zit. Door bijbaan met lager salaris niet voldoende afgekeurd en in de bijstand. Instanties die aangeven dat werken nooit meer mogelijk is, maar niet in aanmerking komen voor uitkeringen van uwv.
Was ik een jaar later zo ziek geworden was ik volledig afgekeurd. Dus tot zover dat alles kan in Nederland als je er maar voor gaat :+

Geen mogelijkheden meer om dingen te schrappen, behalve mijn auto maar dan kan ik niet meer bij mijn medische afspraken komen. Budget voor boodschappen is in de afgelopen jaren door de helft gegaan, de kosten helaas enorm gestegen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:30

Ik kan nog rondkomen, maar begin het steeds somberder in te zien. Vooral met betrekking tot de paarden, die prijzen stijgen allemaal onwijs hard. Mijn salaris gaat echter niet zo hard omhoog. Momenteel heb ik 2 paarden, maar ik denk er regelmatig over na om er 1 te verkopen. Helaas is 1 van de 2 een 'pensioen' pony met lichte mankementen, dus onverkoopbaar. Mijn andere pony is daarentegen veel geld waard op dit moment, maar die wil ik juist niet weg doen... Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om een of allebei te verkopen.

Daarmee zet ik mezelf in een luxepositie vind ik. Dus ja, ik kan net aan rondkomen maar ik maak het mezelf lastig door 2 paarden aan te houden.

Ik heb het geluk dat ik halve woonlasten heb, die deel ik namelijk met mijn vader. Hij doet bijvoorbeeld de wekelijkse boodschappen en ik zorg/betaal alle dieren (klinkt alsof ik een hele dierentuin heb haha, maar 3 katten en 2 paarden dus).

Overigens werk ik 40u in de week en heb ik de luxe van een leaseauto met Europese tankpas. Benzinekosten hoef ik me dus geen zorgen om te maken.