Spoedkwestie: nieuwe baan wel of niet aanvaarden (salariskwestie)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:33

het salaris buiten beschouwing gelaten, want ik weet niet of het marktconform is dus of dat redelijk is, maar een uur bedenktijd, succes met de tweede zou ik zeggen.
Ondanks dat het geen onrealistisch bod is (meer salaris, minder werken), zit er toch ergens twijfel. Dus die twijfel komt al ergens vandaan.
Want als je echt ergens weg zou willen, en je krijgt een aanbod waarbij je minder uren maakt, en meer verdient, zou anders geen enkele vorm van twijfel te horen geven.

Dus er is al een "onderbuikgevoel" zegt iets in mij....

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:34

Zoals iedereen als zei, je gaat 38u werken per week naar 36u werken.
Dus dat dat brutomaandloon dan nog 142 euro vooruit gaat voor eigenlijk een dag minder werk per maand, is wel netjes. Je kan met die dag minder werk op een maand ook wel heel veel wat doen.

Maar als je man er zich niet goed bij voelt, ja dan moet je het niet aannemen. Dat uur bedenktijd, ik ga ervan uit dat die andere partij al heeft laten weten dat ze het willen. Dus daarom dat ze nu waarschijnlijk bij je man niet te lang willen wachten. Want anders hebben ze misschien niets als ze te lang wachten. Personeel is schaars te vinden de dag van vandaag

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:34

Boras schreef:
Ze hebben een goede tweede achter de hand aldus de potentiële nieuwe werkgever.

Hier gaan je nekharen toch ook van overeind staan := of ben ik hier gewoon allergisch voor?

Maar om antwoord te geven op je vraag, hoeveel jaren relevante ervaring heeft je man?
Denk dat dat wel meespeelt.
In sommige hbo functies kan je met 2 jaar ervaring zo 500 euro per maand meer vragen, wanneer je overstapt naar een ander bedrijf. Overstappen naar een ander bedrijf geeft vaak echt een goede en redelijke kans tot beste loonsverhoging.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 15:46

Ik ben blij dat onze gevoelens worden gedeeld.

Hij legt nu zijn nieuwe salariseis (het komt er daarmee op neer dat ze het verschil middelen) op tafel en geeft dat hen ter overweging. En dan het voorstel om morgenvroeg te bellen of het tot een deal komt vanuit beiden kanten. Dan heeft mijn man nog de avond om het allemaal even te laten bezinken.

Hij zit nu met ze aan de telefoon.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 15:54

Snap het uur bedenktijd vanuit de werkgever wel.
Kan de nieuwe werknemer morgen nog huidige baan opzeggen en vanaf 1 juli aan de slag op de nieuwe plek.
Bij in juni opzeggen wordt het meestal per 1 augustus.

Het salaris voorstel is niet zo gek.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:02

Meestal is het zo dat in een 2e onderhandelingsgesprek, je meteen op dat moment Ja of Nee moet zeggen. Niks extra bedenktijd, je had van tevoren al moeten bedenken wat de go en de no-go zouden zijn.

Ik kan me goed voorstellen dat een nieuwe werkgever graag de knoop wil doorhakken en verder wil. Als jij het niet bent, dan gaan ze naar nr 2. Vind ik logisch.

Voor salarisonderhandelingen - er is meer dan alleen bruto/netto salaris. Is er een eindejaarsuitkering of 13e maand, is er reiskostenvergoeding, is er een pensioenfonds (en zo ja, hoeveel % betaalt de werkgever)? Wat is de omvang van de werkgever (kleinbedrijf, middenklein, groot?)
Een 36 urige werkweek is echt heel lekker en het perspectief dat je door kunt groeien in een functie is ook heel prettig (hoe oud is de partner, zijn er nog ambities?).

Maar goed, al die aspecten had je al moeten onderzoeken voorafgaand aan het 2e onderhandelingsgesprek.

Voor nu: of je springt in het diepe en bent gewoon blij met het iets hogere salaris, of je doet het niet en hoopt dat je een volgende keer jezelf in een betere onderhandelingspositie kunt zetten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:04

fransje23 schreef:
Snap het uur bedenktijd vanuit de werkgever wel.
Kan de nieuwe werknemer morgen nog huidige baan opzeggen en vanaf 1 juli aan de slag op de nieuwe plek.
Bij in juni opzeggen wordt het meestal per 1 augustus.

Dit zal nu absoluut meespelen aan werkgeverszijde.

xMarieke

Re: Spoedkwestie: nieuwe baan wel of niet aanvaarden (salariskwestie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:10

Direct nee zeggen als ze 'm zo onder druk proberen te zetten met' we hebben een 2e'. Zo gaat de insteek dan ook zijn als je daar werkt.
Ik heb een hele fijne werkgever en die laat nooit sollicitanten op die manier opjagen, vreemde gang van zaken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:46

Boras schreef:
Ik ben blij dat onze gevoelens worden gedeeld.

Hij legt nu zijn nieuwe salariseis (het komt er daarmee op neer dat ze het verschil middelen) op tafel en geeft dat hen ter overweging. En dan het voorstel om morgenvroeg te bellen of het tot een deal komt vanuit beiden kanten. Dan heeft mijn man nog de avond om het allemaal even te laten bezinken.

Hij zit nu met ze aan de telefoon.

Ben wel benieuwd of ze daar op in zijn gegaan.
:)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 16:49

Mijn man heeft een tegenvoorstel gedaan qua salaris en het is niet direct afgewezen. We wachten weer even af.

Er is net ook gesproken over de snelheid waarmee dit moet gaan. Mijn man heeft netjes gezegd dat dat uurtje niet goed voelt na 2 hele prettige gesprekken. Daar had men begrip voor. Het komt voort uit de afspraak die de betreffende interimmanager heeft om deze vacature vandaag definitief af te ronden. Maar goed, mijn man zag die bui dus vorige week al hangen en heeft toen al aangegeven eerder beschikbaar te zijn voor een eventueel tweede gesprek zodat hij bedenktijd heeft voor het eventuele aanbod en zodat hij netjes persoonlijk zijn ontslagbrief kan overhandigen aan zijn huidige (fijne!) werkgever. Maar het is niet eens nodig om uiterlijk morgen op te zeggen, want de arbeidsovereenkomst zal ivm de zomervakanties pas ingaan per 1 september. Dat vindt men handiger voor het inwerken.

Overigens zijn we natuurlijk al lang en breed op de hoogte van de overige arbeidsvoorwaarden (iemand suggereerde ten onrechte van niet). Die ontlopen elkaar zo goed als niets, het zijn beide CAO's uit de sector zorg en welzijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 16:53

Hij volgt nu een opleiding, wanneer hij die goed afrond zit er dan een hogere functie bij zijn huidige werk in?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:02

En ze hebben weer gebeld...

Het tegenvoorstel qua salaris van mijn man is aanvaard, want er is een sterke voorkeur voor hem. En op dat uur zijn ze ook teruggekomen met alle begrip en excuses. Morgenvroeg mag mijn man het laten weten.

En zo was daar weer de prettige ambiance zoals die er in eerste instantie ook was. En interim managers zijn tijdelijk. Mocht die toch niet zo prettig in de omgang zijn :) Maar dat idee kreeg mijn man niet, ze hadden wel een klik.

Mijn man straalt. Hij heeft zich op een correcte manier van een sterke kant laten zien. Daar scoort hij alleen maar punten mee, uiteindelijk :D Hij heeft heel veel zin in de baan en is blij dat hij zonder twijfels kan gaan opzeggen.

En ik trots, hij heeft goed onderhandeld <3
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-05-22 17:10, in het totaal 4 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:03

Dees schreef:
Meestal is het zo dat in een 2e onderhandelingsgesprek, je meteen op dat moment Ja of Nee moet zeggen. Niks extra bedenktijd, je had van tevoren al moeten bedenken wat de go en de no-go zouden zijn.

Dat is tegenwoordig echt niet meer aan de orde hoor.
En dat laat niet echt fijn en goed werkgeverschap zien.
Bedrijven hebben moeite om mensen binnen te halen en te houden.
Daar is het Recruitment proces een heel belangrijk onderdeel in.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:05

bigone schreef:
Hij volgt nu een opleiding, wanneer hij die goed afrond zit er dan een hogere functie bij zijn huidige werk in?

Nee, daar is geen zicht op. Die functies zijn ingevuld en er is heel weinig verloop.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:07

Attitude schreef:
Dees schreef:

Dat is tegenwoordig echt niet meer aan de orde hoor.
En dat laat niet echt fijn en goed werkgeverschap zien.
Bedrijven hebben moeite om mensen binnen te halen en te houden.
Daar is het Recruitment proces een heel belangrijk onderdeel in.

Ook onze ervaring binnen onze sector. Ook al voor de personeelsschaarste trouwens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:11

Gefeliciteerd meneer Boras, goed gedaan!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-22 17:12

:) Dank je

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:16

Goede beslissing , wanneer iemand stappen wil maken is dit wel de tijd om over te stappen , gefeliciteerd .

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 17:20

Prima toch, dat heet onderhandelen. En binnen een CAO is de onderhandel ruimte nu eenmaal minder dan in een bedrijf dat niet CAO gebonden is.

Succes in de nieuwe baan

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:24

Goed onderhandeld en gefeliciteerd!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 19:40

Gefeliciteerd meneer Boras! *\o/* veel geluk met deze nieuwe overwinning! Jullie gaan wel gepast vieren toch :D

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:37

Proficiat en succes in de nieuwe baan straks!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:51

Gefeliciteerd!!! Idd lekker vieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 20:58

Wat fijn, gefeliciteerd!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 10:40

Flux schreef:
Gefeliciteerd meneer Boras! *\o/* veel geluk met deze nieuwe overwinning! Jullie gaan wel gepast vieren toch :D

Een dagje uit naar een Aqua Mundo met ons gezinnetje :D Ach, als je kind het naar haar zin heeft, heb je het zelf ook naar je zin. Daarna maar een lekker hapje doen.

Er is vanochtend contact geweest, mijn man heeft volmondig ja gezegd tegen de baan, interim manager erg opgelucht :D De arbeidsovereenkomst gaat heel binnenkort getekend worden zodat mijn man daarna kan opzeggen. Nogmaals werd benadrukt dat hij groot gelijk had hij voor zijn belangen was opgekomen. Het zit nu dus gewoon goed.

Bedankt allemaal voor het aanhoren, de reacties en de bedankjes :)