Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:03

Ladybird schreef:
In overleg met school kan veel denk ik. En tuurlijk gebruiken ze het woord verplicht, anders komt het helemaal niemand opdagen :') Ik zou maandag gewoon direct met school bellen

Er zit niets anders op idd.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:03

Dan vraagt jouw zoon toch even in de klassen app hoe iedereen er in staat? Als jij dat op Bokt kan, kan hij dat in de app.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:04

Maar wat is er dan mis met 16 km fietsen over boerenlandweggetjes? Hij is toch niet van suiker... Dat deed ik als meisje van 16 ook, dus ik zou niet waarom dat voor een jongen anders zou moeten zijn. Als het je écht niet lekker zit, fiets je toch mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:06

Dit soort dingen zijn meestal al maandenlang bekend. Is het niet zo dat zoonlief zich nu realiseert van oh oliebol ik moet dit nog doen en er nu alleen voorstellingen die week zijn?

Maar dat hij dit allang wist. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij dit vorige week voor het eerst gehoord heeft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:06

Of moeder dit wel of niet acceptabel vind, is het issue niet. De ene 16 jarige is de andere niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:07

rien10 schreef:
Dan vraagt jouw zoon toch even in de klassen app hoe iedereen er in staat? Als jij dat op Bokt kan, kan hij dat in de app.

Mijn zoon is momenteel op zee en heeft geen bereik.

En verder heb ik weinig te maken met andere kinderen, die weten waarschijnlijk ook niet of school het kan verplichten.
Ik heb enkel een probleem omdat we die weekenden al besproken hebben en in dat licht stel ik de vraag.
Maar ik zal maandag bellen met school.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:07

Geen idee of men het verplichten kan, zeker niet als dit soort zaken niet aan het begin van het schooljaar worden doorgegeven.
Als ik naar mijzelf kijk, wij zijn weg het Hemelvaartweekend om onze trouwdag te vieren met kinderen en kleinkinderen. Zou toch te gek zijn als kleindochter niet mee kan omdat school last minute wat inplant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:08

__elise__ schreef:
Maar wat is er dan mis met 16 km fietsen over boerenlandweggetjes? Hij is toch niet van suiker... Dat deed ik als meisje van 16 ook, dus ik zou niet waarom dat voor een jongen anders zou moeten zijn. Als het je écht niet lekker zit, fiets je toch mee?

Weest gerust, mijn zoon fietst dit dagelijks hoor en hij is inderdaad niet van suiker. Maar om een puber om 23.00 in de avond dat ook te laten doen, vind ik wel een dingetje, jij niet?

rien10

Re: Mag school je verplichten tot iets in het weekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:09

Persoonlijk vind ik dat niet erg. Maar ik kan jullie situatie niet inschatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:10

Spenk schreef:
Dit soort dingen zijn meestal al maandenlang bekend. Is het niet zo dat zoonlief zich nu realiseert van oh oliebol ik moet dit nog doen en er nu alleen voorstellingen die week zijn?

Maar dat hij dit allang wist. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij dit vorige week voor het eerst gehoord heeft.

Nope, was niet van te voren bekend, werd ook als 'leuk nieuws' gebracht, letterlijk.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:11

School kan niet verplichten deel te nemen aan activiteiten op vastgestelde vrije dagen (deze feestdagen/vrije dagen zijn ook gewoon een 'Recht' van de leerling).

Wel kan het dus zijn dat je zoon dan een vervangende opdracht moet uitvoeren.

Maar hij is 16 jaar. Ik zou zeggen: vraag hem zelf hoe hij het gaat regelen/plannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:11

Mindim schreef:
__elise__ schreef:

Weest gerust, mijn zoon fietst dit dagelijks hoor en hij is inderdaad niet van suiker. Maar om een puber om 23.00 in de avond dat ook te laten doen, vind ik wel een dingetje, jij niet?

Dat moesten wij 15 jaar geleden ook. Zonder telefoon zoals je die nu hebt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:12

rien10 schreef:

Ik zou dat wel erg vinden. Ook al was hij 26!!
Alleen in een vrij verlaten gebied ( althans dat maak ik op uit bericht van ts ) is nooit een goed idee

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:12

Mindim schreef:
Muurp schreef:
Ja hoor, dit mag verplicht worden. Bij ons was het o.a. ook verplicht om voor CKV voorstellingen te bezoeken :) Dit is gewoon een vorm van huiswerk, en alleen volgens mij wel een stuk leuker dan normaal huiswerk :))

@Eileen; maar TS geeft nergens aan dat hij/zij (wie dan ook) niet kan om wat voor reden dan ook. Als dat het geval is moet diegene toch gewoon in gesprek met de docent?
Bovenstaand komt op mij niet over als niet kunnen, maar eerder als niet willen. Tja....

Ik woonde ook 16km van school af, en op dit soort avonden vroeg ik mijn ouders of ze me eenmalig wilden taxi-en, is nooit een probleem geweest.
Hoe doe je dat met een avondje uit? Of als je met vrienden weggaat?

Je maakt uit mijn post op dat het een kwestie van niet willen is? Knap van je!

Maar deze informatie staat niet in je openingspost :) Dus excuus voor het invullen, echter is de informatie die jij nu geeft wel degelijk van belang om hier een goed advies over te kunnen geven.

Hemelvaartsdag is inderdaad een officiële feestdag, zou daar zelf ook niet blij mee zijn.
Maar, hemelvaart duurt toch nog even? Ik zou gewoon een mail sturen naar de school/desbetreffende docent en het verhaal uitleggen, en kijken of je tot een oplossing kan komen.

Die 16km is, in mijn ogen, nog steeds geen reden om het te laten schieten, daar heeft de school weinig mee te maken. Maar het moment van communiceren én het kiezen van het laten plaatsvinden op een feestdag wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:13

rien10 schreef:

Ik vind het niet vertrouwd om een kind van 16 zo laat op de avond nog over boerenlandwegen en door de bossen te laten fietsen.

har166

TS kun je misschien de opdracht/berichtgeving van school met ons delen? Zonder bekendmaking van de namen uiteraard.

Wij organiseren ook veel voor onze leerlingen nu dat weer kan, maar buiten lestijden zijn zij niet verplicht om mee te gaan, dat kun je als school niet eisen. Onder schooltijd kun je dat wel verplichten ( bezoek museum etc ). Als een leerling niet mee kan dan hoort er een vervangende opdracht te zijn.
Laatst bijgewerkt door har166 op 02-05-22 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

bigone schreef:
Normaal zou ik zeggen ja maar in dit geval? Ze waren met mij nog niet klaar om dit in vakanties te plannen zo kort van te voren. En dan ook nog niet bereikbaar zijn.
Ik snap trouwens niet dat het als pta geldt en niet op de jaar agenda heeft gestaan ( misschien ivm Corona )
Wat een grote woorden voor zoiets kleins. :+

Spenk schreef:
Fijn dat jouw ouders dat niet erg vonden, maar de mijne waren er ook niet happig op. En doorrrrrr.

@Mindim: Heeft je zoon geen ckv-leraar (ik ga er even vanuit dat het om ckv gaat) met wie hij contact kan opnemen? Leraren zijn wat meer geneigd om mails te beantwoorden in vakanties dan de administratieve staff. En anders maandag idd even de school bellen, vaak is er in overleg wel wat mogelijk. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:14

Spenk schreef:

Alleen zijn de tijden van nu wat minder vergelijkbaar met 15 jaar geleden denk ik.
Ik zou er ook niet zo blij mee zijn als dat zo verplicht werd en dan met die omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:15

Spenk schreef:
Mindim schreef:

Dat jouw ouders je in de late avond door verlaten gebieden lieten fietsen dat is prachtig, ik vind dat tegenwoordig niet vertrouwd.

Amandavd

Mindim schreef:
Spenk schreef:

Nope, was niet van te voren bekend, werd ook als 'leuk nieuws' gebracht, letterlijk.

Ik zou als ik jou was, maandag even bellen en informeren en de toon die je nu gebruikt om te reageren op bokkers in ieder geval niet richting school gebruiken. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn en ik vind je best bozig overkomen. Als je school de situatie uitlegt dan komen jullie er vast aan uit.

mystery1980

Misschien word ik een oud gebakje hoor, maar op 16 jarige leeftijd lag ik gewoon om 21.00 uur/ 21.30 in bed. Vind 23 uur echt te laat voor een kind.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:20

mystery1980 schreef:
Misschien word ik een oud gebakje hoor, maar op 16 jarige leeftijd lag ik gewoon om 21.00 uur/ 21.30 in bed. Vind 23 uur echt te laat voor een kind.

Rond die leeftijd lag ik echt niet om 21:00 al in bed, zeker niet in het weekend.

Maar school is gewoon laat met berichtgeving en heeft ook nog eens heel ongelukkig gepland, lijkt ook wel last minute werk van school zelf. (als in, op het laatste moment geregeld en niet in de gaten gehad dat het hemelvaart was)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:22

har166 schreef:
TS kun je misschien de opdracht/berichtgeving van school met ons delen? Zonder bekendmaking van de namen uiteraard.

Wij organiseren ook veel voor onze leerlingen nu dat weer kan, maar buiten lestijden zijn zij niet verplicht om mee te gaan, dat kun je als school niet eisen. Onder schooltijd kun je dat wel verplichten ( bezoek museum etc ). Als een leerling niet mee kan dan hoort er een vervangende opdracht te zijn.

Goedendag 3e jaars,

Ik heb leuk nieuws: 1 PTA opdracht voor CKV is simpelweg binnen te halen door naar een voorstelling te gaan in de..... Kies 1 voorstelling naar keuze en ik regel je kaart. Je hoeft dus geen entree te betalen als je je kaart bij mij hebt opgehaald. Het is wel een verplicht onderdeel om hier naartoe te gaan.

Stuur je keuze naar je mentor en mij voor woensdag 11 mei!

Alex Ploeg op donderdagavond 12 mei om 20:00 uur:

Yamato op donderdagavond 26 mei om 20:00 uur:

Jandino op donderdagavond 4 juni om 20:00:

Welke lijkt jou het leukst? Stuur je keuze door naar mij en je mentor (in 1x).

Let op:

Zorg dat je 15 minuten voor tijd bij de ingang bent. Gedraag je netjes en beleefd.

Spreek nu meteen met iemand af uit leerjaar 3 die er ook naartoe gaat, zodat je niet alleen bent die avond.

4 juni is trouwens op een zaterdag en niet op een donderdag. Dit kregen we vrijdag voor de vakantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:25

Amandavd schreef:
Ik zou als ik jou was, maandag even bellen en informeren en de toon die je nu gebruikt om te reageren op bokkers in ieder geval niet richting school gebruiken. Je vangt meer vliegen met honing dan met azijn en ik vind je best bozig overkomen. Als je school de situatie uitlegt dan komen jullie er vast aan uit.

Bozig? Nee hoor, waar dan precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:25

Wat is er last minute aan 4 juni? Dat is 5 weken later pas dan de datum dat het gemeld wordt.