Outfit voor sollicitatie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stampeltje

Re: Outfit voor sollicitatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:30

Ik droeg bij sollicitatiegesprekken meestal een gezellig jurkje of een donkere jeans zonder wassing met leuk jasje/blouse. Dit laatste is behoorlijk netjes voor de branche waar ik in zat maar ik ga liever voor overdressed.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:43

_Reneee schreef:
Biks2 schreef:
Ik draag wel gewoon een spijkerbroek, daar werken de meeste mensen toch ook gewoon in?

Ik zou verder een T-shirt, zwart, met hoge hals aandoen en daar een leuk vest bij.

Een spijkerbroek op de werkvloer? Echt niet. Tenzij je in de productie werkt. Maar op kantoor is dat echt niet netjes. Ik zou voor een nette pantalon gaan met een blouse of een jurk tot of over de knie.

Ben je sarcastisch?
Er zijn echt maar weinig bedrijven waar een spijkerbroek niet gedragen wordt hoor… of je moet op de Zuidas gaan solliciteren.

Spijkerbroek is gewoon netjes (zonder gaten etc) dus dat zou ik aantrekken en niet iets wat ver van je af staat. En dan met een nette blouse of shirt met jasje.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:45

_Reneee schreef:
Biks2 schreef:
Ik draag wel gewoon een spijkerbroek, daar werken de meeste mensen toch ook gewoon in?

Ik zou verder een T-shirt, zwart, met hoge hals aandoen en daar een leuk vest bij.

Een spijkerbroek op de werkvloer? Echt niet. Tenzij je in de productie werkt. Maar op kantoor is dat echt niet netjes. Ik zou voor een nette pantalon gaan met een blouse of een jurk tot of over de knie.

Ik heb op best wat kantoren gewerkt en iedereen droeg een spijkerbroek hoor. Met sneakers. Soms zelfs broeken met gaten.
(Soms ook korte broeken met teenslippers. Maar ja, als de baas dat zelfs draagt :+ )
Maar voor een gesprek zou ik aantrekken wat je normaal aan zou doen en dan wellicht net wat netter.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 07:49

Ik werk in de assemblage, dus in een soort van fabriekshal. Droeg dus gewoon mijn normale kloffie naar de sollicitatie. De teammanager had ook een spijkerbroek aan dus kon best. :D En op de werkvloer wordt echt van alles gedragen dus ik voelde mij gelijk thuis. :D

De managers en hogere piefen droegen allemaal een spijkerbroek, wel met nette blouse erboven maar toch.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:00

Inderdaad misschien even kijken wat de standaard is bij het bedrijf, misschien kan je dat ergens vinden adhv google, en dan daar je outfit wellicht een beetje op aanpassen :)

Ik probeer zelf tijdens sollicitaties altijd iets aan te doen wat men zou herinneren. Ik heb bijvoorbeeld een groen pak met zebraprint, die doe ik meestal aan. Of als het wat meer casual is, een rood shirt bijvoorbeeld. Een beetje opvallend en niet helemaal als grijze muis.
Echter heb ik ook weleens gesolliciteerd in een blauwe trui. De 2 mannen tegenover mij hadden ook blauwe truien aan en ze vonden mijn blauwe trui dan dus ook helemaal geweldig. Dit hebben ze zelfs benoemd. Hoe simpel kan het zijn :')

Heel veel succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:05

Zebrastreep schreef:
Ik draag gewoon wat ik normaal ook zo dragen , ook omdat ik het heel belangrijk vindt dat je je zelf bent ook tijdens een gesprek.

Precies dit :)

Supply chain managers zijn over het algemeen geen 3-delig pak functies.
Draag iets wat jij netjes en prettig vind. Blijk je toch zwaar underdressed, dan is het bedrijf waarschijnlijk ook op andere vlakken niet passend.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:14

Ik werk op een accountantskantoor en iedereen draagt spijkerbroeken. Ook onze 50+ directeuren. Met nette schoenen en bij afspraken met jasje. Nette spijkerbroek met een leuke blazer lijkt me netjes zat. Bij ons loopt vanalles door elkaar rond, de ene draagt graag zakelijke jurkjes en de collega draagt graag een spijkerbroek met sneakers en een kleurige trui. De ander draagt een pantalon, overhemd en stropdas en een collega die meegaat naar dezelfde afspraak draagt een spijkerbroek met nette trui. Bij ons gaat het erom dat je er netjes en verzorgd uitziet en je je bij een klant kunt vertonen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:26

Gitana schreef:
Inderdaad misschien even kijken wat de standaard is bij het bedrijf, misschien kan je dat ergens vinden adhv google, en dan daar je outfit wellicht een beetje op aanpassen :)

Ik probeer zelf tijdens sollicitaties altijd iets aan te doen wat men zou herinneren. Ik heb bijvoorbeeld een groen pak met zebraprint, die doe ik meestal aan. Of als het wat meer casual is, een rood shirt bijvoorbeeld. Een beetje opvallend en niet helemaal als grijze muis.
Echter heb ik ook weleens gesolliciteerd in een blauwe trui. De 2 mannen tegenover mij hadden ook blauwe truien aan en ze vonden mijn blauwe trui dan dus ook helemaal geweldig. Dit hebben ze zelfs benoemd. Hoe simpel kan het zijn :')

Heel veel succes!

Oeh, heb je een foto van dat pak?

In de juridische wereld is een spijkerbroek echt (nog) not done. In bepaalde functies kan het wel op de werkvloer, maar voor een sollicitatiegesprek zou ik het niet doen.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:42

Voor een kantoorfunctie echt geen blauwe spijkerbroek tijdens je sollicitatie nee! Tenzij het een 'hip' bedrijf is a la Coolblue, dan werkt t weer helemaal anders.

Er zijn genoeg bedrijven waar een spijkerbroek verbod is, dus eerst even kijken of dat van toepassing is. Het gros van de SCM managers loopt in pak, in ieder geval zeker bij dit soort gelegenheden. Supply chain planner is een wat minder zware functie dus dat is dan niet nodig, maar goed om even te delen voor wat context.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:45

Het ligt natuurlijk ook erg aan de sector. Een SCM in de big-farma loopt er heel anders bij dan diezelfde functie voor een bedrijf dat vensters verkoopt.
In sommige takken van de metaalindustrie lopen de managers in veiligheidskleding.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:47

Bij ons loopt ook iedereen in spijkerbroek, de werkgever zelf zelfs regelmatig in een of ander duur trainingspak. :+

Sterker nog, bij onze opdrachtgever is een spijkerbroek verplicht zowel op kantoor als op de werkvloer...

Je kunt jezelf voor zo'n sollicitatie wel helemaal uitsloven maar als dat absoluut niet is wat je dagelijks draagt geeft dat ook geen goed en eerlijk beeld.

Ik wil mijn sollicitanten zien zoals ze altijd zijn. En dan vind ik een nette blauwe of zwarte spijkerbroek met fatsoenlijk shirt of trui echt meer dan prima.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 18-04-22 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:50

Ik zou nu, in de lente, alleszins nooit in zwart met donkerblauw gaan.
Zorg wel dat je jezelf kan zijn, in wat voor nette (spijker)broek dat dan ook is.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:52

Tiggs schreef:
Gitana schreef:

Heel veel succes!

In de juridische wereld is een spijkerbroek echt (nog) not done. In bepaalde functies kan het wel op de werkvloer, maar voor een sollicitatiegesprek zou ik het niet doen.

Wij dragen wel soms (nette) spijkerbroeken/jeansbroeken hoor, en dat is in zo ongeveer het grootste notariskantoor van België. (De notarissen uiteraard niet, die komen elke dag in kostuum).

Maar op een sollicatie zou ik ook niet echt geneigd zijn dat te doen, eerst even afwachten hoe de collega's op de werkvloer gekleed gaan.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:55

_Reneee schreef:
Biks2 schreef:

Op wat voor soort kantoor werk jij/heb je gewerkt?

De kantoren die ik heb gezien, van groot & Amerikaans, klein familiebedrijf, startup of gemeente, daar was het best raar eigenlijk om geen spijkerbroek te dragen omdat iedereen het droeg.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 08:55

Tiggs schreef:
Gitana schreef:

Heel veel succes!

Haha jawel :P hij komt van de Mango

Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:02

Spijkerbroek op kantoor no go? Ik ken een aantal bedrijven waar ze op het kantoor gewoon in joggingbroek mogen werken, lijkt me ook een wel comfortabel als je ook al bijna de hele werkdag zit. Maar dat zou ik niet op sollicitatie aan doen :D
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 18-04-22 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:05

Ik ging altijd voor een zwarte pantalon met een blouse en blazer.
Ik heb altijd in de financiële branche (bank) gewerkt en daar werden spijkerbroeken echt niet gewaardeerd.
Nu werk ik in de jeugdzorg en kan ik dus prima in mijn nette spijkerbroek naar het werk.

Probeer inderdaad wel aan te doen wat je zelf prettig vindt.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:06

Schemerdier schreef:
Tiggs schreef:

Wij dragen wel soms (nette) spijkerbroeken/jeansbroeken hoor, en dat is in zo ongeveer het grootste notariskantoor van België. (De notarissen uiteraard niet, die komen elke dag in kostuum).

Maar op een sollicatie zou ik ook niet echt geneigd zijn dat te doen, eerst even afwachten hoe de collega's op de werkvloer gekleed gaan.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Maar als je dan al op gesprek komt in een spijkerbroek, dan krijg ik het idee dat je niet zo goed aanvoelt wat wel en wat niet kan. Want zelfs al twijfel je: bij twijfel niet doen.
(dit gaat nog steeds over de juridische wereld)

In joggingbroek werken? Je wilt er toch ook gewoon een beetje leuk uitzien?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:08

Gitana schreef:
Tiggs schreef:

Haha jawel :P hij komt van de Mango

[ [url=m/MGlvjW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk! Prima pak ook voor een sollicitatie, netjes en toch een beetje speels/gewaagd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:12

Ik denk dat het type broek niet zozeer uitmaakt, maar eerder het totaalplaatje, inclusief de eigen uitstraling.

Tegenwoordig kan je zelfs met een joggingbroek (die zien er nu wel anders uit dan zwart of donkerblauw met witte strepen en knopen op de zijkant) gewoon een heel toffe/nette/coole outfit creëren.

Hier in België draagt alleszins iedereen spijkerbroeken, op alle niveaus. Wat vaak wel een probleem is zijn bermuda's etc.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:16

Tieneke schreef:
Ik denk dat het type broek niet zozeer uitmaakt, maar eerder het totaalplaatje, inclusief de eigen uitstraling.

Tegenwoordig kan je zelfs met een joggingbroek (die zien er nu wel anders uit dan zwart of donkerblauw met witte strepen en knopen op de zijkant) gewoon een heel toffe/nette/coole outfit creëren.

Hier in België draagt alleszins iedereen spijkerbroeken, op alle niveaus. Wat vaak wel een probleem is zijn bermuda's etc.

Daar had de Speld een berichtje over (is een Nederlandse site met satirisch nieuws). Dat een korte broek bij mannen best kon, mits met panty :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:16

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:18

_Reneee schreef:
Biks2 schreef:

Werkelijk iedereen loopt hier in spijkerbroek op kantoor :+

We gaan inmiddels met de tijd mee het wordt normaal. Je ziet het op zoveel plekken. Enkel op accountant en advocatuur kantoren niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:24

Ik zou zelf niet zwart met donkerblauw combineren.

Naar een sollicitatiegesprek heb ik meestal een zwarte pantalon aan met een leuke blouse of een wit shirt met blazer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 09:42

Spenk schreef:
Werkelijk iedereen loopt hier in spijkerbroek op kantoor :+

We gaan inmiddels met de tijd mee het wordt normaal. Je ziet het op zoveel plekken. Enkel op accountant en advocatuur kantoren niet.

Accountancy wel hoor. Buurman heeft een eigen goedlopend en bekend accountantkantoor en is altijd in spijkerbroek met overhemd.