Hoeveel uren [***] jij ‘gratis’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel extra uren maak je waarvoor je niet betaald krijgt? (Per week)

0 uur
335 (58%)
1-5 uur
168 (29%)
6-10 uur
37 (6%)
10+ uur
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 569

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:15

Nu 0 uur. Uitzonderlijk eens een half uur per week. Daarvoor standaard veel te veel. Een half uur voor en na werktijd kassa tellen etc. Werd toch wel een 5 uur per week. Nu ander werk en ik werk tot op de minuut.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:16

Ik ben ZZP’er nu, maar toen ik nog voor een baas werkte werd er bij een aantal bedrijven gewerkt met inklokken en uitklokken, en dat werd natuurlijk altijd in je nadeel afgerond op het kwartier, dus ik heb in die jaren best wat uren voor niks gewerkt ja.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:17

Ik wist niet dat er mensen zijn die overuren niet schrijven?

Hier worden ze gelukkig uitbetaald. Of ik neem er lekker extra vakantie van op. Sta dan ook nu alweer 100 in de plus binnen 3 maanden. Maar dat compenseert van wel weer met andere maanden waar je een keer wat minder uur draait. Bij mij wordt exact bijgehouden hoeveel je plust of in de min staat en dit wordt wanneer je maar wil uitbetaald.

Daan13

Re: Hoeveel uren werk jij ‘gratis’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:19

Eerder andersom :+ nee gekheid.

Ik schrijf wat ik werk, afgerond op een kwartier.

Soms "geef" ik ze 10 minuten en de volgende keer rond ik de eindtijd wel af naar boven.

Maar onbetaald bezig. Nee bedankt,werk is al intensief en gevaarlijk genoeg.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:23

Ik werk in het onderwijs en heb regelmatig periodes dat ik het werk binnen mijn werkuren simpelweg niet afkrijg, dus dan werk ik inderdaad over. Andere periodes (nu bijvoorbeeld) valt het weer mee en kan ik zelfs binnen mijn werktijd weer taken oppakken die normaal blijven liggen.
Er wordt in het onderwijs wel vanuit gegaan dat je gewoon zorgt dat je je taken doet en afhebt, of je dan nou langer bezig bent of niet.
Ik ben wel beter geworden in op mijn grenzen passen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:24

En op welk 'niveau' (sorry, weet even geen beter woord) werken jullie allemaal? Ben benieuwd of dat er nog mee te maken heeft. Type baan enzo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:26

Toevallig van de week nog een artikel gezien van een bedrijf dat op de vingers werd getikt dat inloggen van de systemen niet werd betaald.

Overdracht van dienst, minimaal 10 minuten vooraf aanwezig, was voor mij altijd al eigen tijd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:29

Hier iemand die 10+ heeft ingevuld. WO niveau, overwerk hoort erbij (10-25+ uur), maar daar staat een goed salaris tegenover en ook behoorlijk wat vrijheid. Het is overigens niet altijd even druk, dus er zitten ook rustige weken bij.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:40

Sheran schreef:
En op welk 'niveau' (sorry, weet even geen beter woord) werken jullie allemaal? Ben benieuwd of dat er nog mee te maken heeft. Type baan enzo.

Heeft er zeker mee te maken, in bepaalde functies hoort het er echt bij dat je in je eigen tijd ook nog wat werk oppakt.

Ik heb bij een IT detacheerder gewerkt, daar hadden we 's avonds regelmatig trainingen en bijeenkomsten op kantoor (onbetaald, en kwam ook flinke reistijd bij). Helemaal prima zo, was altijd wel gezellig en interessant -- en daardoor kwam je dan ook weer in aanmerking voor leukere vervolgopdrachten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:40

Ik ben leidinggevende, dus bij ziekte zal ik ook als ik eigenlijk vrij ben iets moeten regelen of als het niet anders kan bij moeten springen.

Ik werk 38 uur en heb 2 uur reistijd per dag dus ik doe thuis het liefst zo min mogelijk. Mijn man fluit me ook wel terug als hij vindt dat ik thuis met iets bezig ben wat wel kan wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:42

culaccino schreef:
Ik doe het wel en vind het echt stom van mezelf. Ik werk projectmatig en elk project heeft een budget. Elk uur dat ik eraan werk, gaat van dat project af. Er wordt van me verwacht dat ik mijn projecten binnen budget kan houden en dat ik een x% van de week projectgebonden uren draai.

(*knipknip*)

Sheran schreef:

WO-niveau, advisering vanuit een bedrijf. Ik doe onderzoekjes en rapporteer daarover in opdracht van de klant. Moet wel zeggen dat ik nog een bak ervaring mis; denk dat ik over een jaar al veel meer routine krijg en beter kan inschatten hoeveel tijd ik nodig heb om een deadline te halen. Stukje perfectionisme speelt hier ook wel mee, denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:49

Sheran schreef:
Minion, en bij ons heeft de nood voor overwerk vooral te maken met slecht management, waarbij de managers zelf wel lekker op tijd stoppen, “want kinderen/puppy/partner/auto.” Dus sindsdien werk ik echt geen minuut meer dan nodig.

Als stagiair maakte ik dus wel vet veel overuren, maar dat was geheel vrijwillig en ik kreeg daar zoveel waardering, voldoening en energie van dat ik het helemaal niet erg vond. Ik mocht die uren ook gewoon opnemen als vrije uren als ik dat wilde, naar daar had ik helemaal geen zin in. _O-

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:53

Ik werk in principe gewoon m'n acht uur per dag, maar moet nog wel eens wat afmaken en soms is er een overleg aan het eind van de dag waardoor ik dan langer doorga. Soms compenseer ik dat later in de week, maar meestal niet. Als het echt extreem wordt (meerdere keren per dag meer dan een uur per dag zeg maar) en ik kan niet compenseren, dan schrijf ik m'n uren wel.

Toen ik nog aan de technische kant zat (werk in de IT, nu in een coördinerende rol) was het iets gebruikelijker. Het is dan erg irritant om te stoppen als je midden in een uitzoekklus zit. Toen draaide ik ook standby buiten kantooruren, maar dat werd wel allemaal geschreven en betaald.

Mkango schreef:
Als ik het naar m'n zin heb op m'n werk, ben ik echt een workaholic en maak ik rustig meer dan 10 overuren per week. In mijn huidige baan werk ik nog geen minuut over, want ik krijg er toch niks voor terug, behalve een hoop stank voor dank, dus joe. :evaw:

Tijd voor een andere baan zo te horen :+

CalipsoLover schreef:
Ik werkte een tijd op freelance basis en gaf mijn uren dan door, maar kreeg dan maar 2/3 uitbetaald.

Eh, what? :x

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:55

Nul uren. HBO+ baan. Ik word betaald voor 8 uur per dag en in die 8 uur doe ik mijn uiterste best, maar de rest van de uren in een dag zijn voor mij :). Een keertje eens wat langer blijven geen probleem, maar dat komt hooguit 2-3 keer per jaar voor. En kan altijd gecompenseerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:56

Exitium: jup, ik ben hard op zoek. :D

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 18:57

Bij mijn vorige werk werd echt verwacht dat je over ging werken. En dat ging helaas niet over een halfuurtje, maar eerder over een paar uur extra :').

Huidige werk is overwerken niet echt aan de orde.
Als het werk leuk is vind ik overwerken ook nooit zo erg. Maar er zit wel een max aan qua tijd en ook of het wel/niet uitbetaald wordt of een andere keer eerder weg haha

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:16

Ik ben ZZPer, dus heb heeeeel veel “loze uren”. Uren die niet betaald worden, maar wel nodig zijn voor mijn bedrijf. Hier hou ik in mijn tarief wel wat rekening mee, maar 32 tot 40 uur werken voor schoon 1750 in de maand is geen topsalaris :')

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:24

Voorheen in de tandarts praktijk waar ik werkte was dat zo een uur per dag, al gauw 5 uur per week.

Nu werk ik voor mijzelf en 24 uur per week voor een stamboek. Daar gaan sommige maanden meer uren inzitten maar dat is ook een heel stukje liefhebberij, toch een stuk minder erg dan bij een baan waar je eigenlijk niet zo op je plek bent. En hier schrijven we de uurtjes en nemen dat tijd voor tijd.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:34

Hier nu als leidinggevende kan ik wel dag zeggen tegen vrije tijd. Mijn werk is altijd in de anw uren, dus ik werk overdag wat bij, maar Savonds denken mijn collega’s pas aan werk omdat ze er dan zijn en krijg ik alles binnen. Als het tot de volgende dag kan wachten blijft het liggen. Ik ben ook het eerste bel punt als er wat is. Dus theoretisch ben ik 24/7 bereikbaar. Maar ik word daar ook wel deels naar betaald, en vast aantal uren per week, en dan calamiteiten erboven op. Ik vind het werk super leuk!

Overwerken (betaald) is bij ons verplicht als de situatie er toe lijdt. Vaak is dit maar een half uur, en die mag ook gewoon geschreven worden

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:49

Ik ben zo iemand die steevast een kwartier eerder begint en ook vaak een kwartier later vertrekt. Dus al gauw 1 1/2 tot 2 uur gratis werkt.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:55

Ik zat op structureel 2-3 uur per week. Dit heb ik zelf laten ontstaan door vroeg thuis te vertrekken om files te ontwijken en gewoon meteen aan het werk te gaan. ik ben nu mn best aan te doen op max een half uur per week. Voor het werk dat ik in vrije tijd deed en nu geen tijd meer voor heb, heb ik contractverhoging.
(ik werk in de zorg, dagbesteding)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:57

Ik maak gemiddeld 5 tot 10 uur extra per week. Afhankelijk van de drukte.

We hebben nu nieuwe klanten en projecten welke afgerond moeten worden dus extra druk.

Ik word er goed voor beloond, gewaardeerd en ook veel vrijheid.
Thuiswerken, onder werktijd privé wat doen, bij rustige periode (zomer) lekker in de tuin of terras hangen ;)
Dat weten ze ook... als ik mijn werk maar goed doe en af heb!
In de winter is het vaak drukker dan in de zomer.
Of het moet heel warm zijn.
Ik zit in de techniek als storingscoordinator / werkvoorbereider

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:00

Niet. Als ik een keer langer doorwerk zorg ik ervoor dat ik dat een andere week of dag compenseer waar mogelijk.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:01

Niet. Ik werk met een contract dat per dag betaald en niet per uur. Dat die dag dan 5u duurt of 10 is mijn zaak, zolang het werk maar gedaan is. Overuren worden niet geteld maar het 'dagloon' heeft wel een gemiddeld aantal uren ingecalculeerd en het loon is daar dan ook naar.
Juridisch is het wel grijze zone en er moet van beide kanten opgelet worden. Een werkgever mag geen eindeloze uren eisen (sterker nog, hij mag niet eens bepalen dat je stipt op dat uur komt of vertrekt) en moet er ook over waken dat de werknemer zichzelf niet voorbij loopt.
En de werknemer mag niet simpel 2 uurtjes opdagen en zeggen dat het klaar is als er nog werk te doen is, maar ook het heft in eigen handen durven nemen en vroeger naar huis gaan of een middag vrij nemen als het werk weldegelijk klaar is.

In theorie is het mooi, in praktijk proberen (veel) werkgevers er lange werkdagen door te drukken zonder overuren te betalen. Dus wel beetje op je strepen staan als werknemer.

Vanuit werkethos punt bekeken: 's morgens ben ik echt, écht niet functioneel dus dan kom ik zo laat mogelijk :') . Maar 's avonds wat langer blijven is geen probleem.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 20:09

Ik zit tussen de 0 en 1 uur per week, helaas was die optie er niet. Meeste van mijn overwerk compenseer ik met te laat komen door file. Gemiddeld 10 minuten 4 dagen in de week.